تغيير ميعاد الدورة

عالية امين 31-10-2013 6 رد 473 مشاهدة
ع
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
بعد اذنكم انا كنت عايزة استفسر عن ان الدورة بعد ماولدت كانت بتجيلى بانتظام بعد 28 يوم بالزبط وبعد مثلا 9 شهور كده من الولادة بدات تيجى بعد 26 يوم والشهرين اللى بعد هم بئت بتيجى بعد 25 يوم ودلوقتى عمالة تتراجع عن 25 يعنى ساعات 24 يوم او اقل كمان انا دلوقتى بئالى سنة و8 شهور والدة بنتى وعايزة احمل تانى ومش بيحصل حمل لان ميعاد الدورة مش ثابت كل شهر ومش عارفة اعمل ايه؟

ممكن اعرف ايه سبب تراجع ميعاد الدورة كدا .؟وهل هاعرف احمل وهى متلخبطة كده ولا لا؟
ارجوكم افيدونى لانى قلقانة اوى وخايفة يكون في مشكلة عندى في الرحم
ه
أعتقد أنها مازالت في الحدود الطبيعية دورتك فلا تخافي
ع
شكرا جدا ليكى ياهايدى ,,,,بس لو تعرفى هل دا ياثر على ميعاد التبويض او ياثر على الحمل (يعنى معرفش احمل وهيا متلخبطةكده ولا ايه؟)
ياريت لو تعرفى حاجة عن الموضوع دا قوليلى لحسن انا قلقانة جداااااااا ولا االافضل فحص الرحم ولا ايه؟
ا
حبيبتي من الطبيعي حصول تغيير بوقت الدورة الشهرية بعد الحمل يعني انتي جسمك بأكمله صارت له تغيرات كبيرة فما بالك بالدورة ؟؟ .. موضوع انها تقل كل شهر فهذا بعد طبيعي ومايعتبر خربطة بالعكس هي قاعده تضبط نفسها من جديد لحتى تستقر على عدد معين ...

بالنسبة للتبويض ايضا ما يأثر اللي عليك انك تراقبي الدورة لستة أشهر وتلاحظي عدد الايام مابين الدورتين وتختاري أكبر عدد وأقل عدد فمثلا انتي اكبر عدد عندك هو ( 26 ) وأقل عدد هو ( 24 ) ,,, لازم تاخذي أكبر عدد وتطرحيه من 11 وينتج منه الايام اللي بيكون اخصابك او تبويضك بأقل مستوياته ,, وتاخذي أصغر عدد وتطرحيه من 18 وينتج لك الايام اللي يكون تبويضك بأعلى درجاته .. وهذا هو التطبيق للي قلته لك :::

26-11 = 15 ,, يعني من اليوم 15 يكون تبويضك باقل مستوياته ..
24-18 = 6 ,, يعني من اليوم ال 6 يكون تبويضك بأعلى درجاته .

وربي يرزقك بما تتمني ان شاء الله ...
م
عادي عزيزتي ولا أظن انه هذه لخبطة أبداً
اللخبطة لو مثلا انقطعت عنك شهر او اكثر ورجعت مرةثانية
اما في حالتك الشيء طبيعي
بس اظن انه يمكن عندك التهابات وهذا السبب بعدمالحمل
محتاجةلعلاج واحسن طريقة هي طريقة الكي وهي سهلة جداً
وبعدها ان شاء الله بيصير الحمل
او علاج انتي بيوتيك باستشارة الطبيب طبعاً
ع
التفاحة الجناوية;16602468:
حبيبتي من الطبيعي حصول تغيير بوقت الدورة الشهرية بعد الحمل يعني انتي جسمك بأكمله صارت له تغيرات كبيرة فما بالك بالدورة ؟؟ .. موضوع انها تقل كل شهر فهذا بعد طبيعي ومايعتبر خربطة بالعكس هي قاعده تضبط نفسها من جديد لحتى تستقر على عدد معين ...

بالنسبة للتبويض ايضا ما يأثر اللي عليك انك تراقبي الدورة لستة أشهر وتلاحظي عدد الايام مابين الدورتين وتختاري أكبر عدد وأقل عدد فمثلا انتي اكبر عدد عندك هو ( 26 ) وأقل عدد هو ( 24 ) ,,, لازم تاخذي أكبر عدد وتطرحيه من 11 وينتج منه الايام اللي بيكون اخصابك او تبويضك بأقل مستوياته ,, وتاخذي أصغر عدد وتطرحيه من 18 وينتج لك الايام اللي يكون تبويضك بأعلى درجاته .. وهذا هو التطبيق للي قلته لك :::

26-11 = 15 ,, يعني من اليوم 15 يكون تبويضك باقل مستوياته ..
24-18 = 6 ,, يعني من اليوم ال 6 يكون تبويضك بأعلى درجاته .

وربي يرزقك بما تتمني ان شاء الله ...



متشكرة اوى ليكى بجد طمنتينى فعلا وي ادعيلى يااااااااااااارب يرزقنى بالصبى الصالح اللى نفسى فيه,,,,,,,,,,,وبجد شكراااااااااااا ليكى جدااا لاهتمامك وردك:thank::thank:
ع
ماذا اقول;16603249:
عادي عزيزتي ولا أظن انه هذه لخبطة أبداً

اللخبطة لو مثلا انقطعت عنك شهر او اكثر ورجعت مرةثانية
اما في حالتك الشيء طبيعي
بس اظن انه يمكن عندك التهابات وهذا السبب بعدمالحمل
محتاجةلعلاج واحسن طريقة هي طريقة الكي وهي سهلة جداً
وبعدها ان شاء الله بيصير الحمل

او علاج انتي بيوتيك باستشارة الطبيب طبعاً

شكرا يا اختى لردك انا فعلا باستخدم غسول باستمرار والحمد لله مش عندى التهابات ولا اى افرازات ولا حاجة بس بستخدمه احتياطى برضو والحمد لله على كل شى
وان شاء الله ربنا يرزقنى اللى في بالى ياااااااااااااارب ,,,,,وادعوووووولى
شكرا ليكى يا اختى الفاضلة:thank:
X