تنبيه .. تنبيه ..تنبيه..بخصوص التقشير

حبيبة110 27-08-2004 253 رد 64,438 مشاهدة
ح



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تنبيه مهم لكل بنات عروس


تقشير البشره يابنات

مش هاقول غير ماتسووه لانفسكم

كريمات ليوكوسيد - ار

كريم ريتن - A

كل الكريمات حق التقشير

لاحظت كتير جدا مشاركات

بدايتها>>> بياض رهيب يابنات و اثار الحبوب اختفت وبشره ناعمه مثل

الاطفال و...و...و...

ادخل اشوف الموضوع الاقى الموضوع بخصوص كريمات التقشير

التقشير ده من العلاجات الخطره شوى>>>

ليه>>>

اول شئ التقشير ده عباره عن ازاله لخلايا الجلد السطحيه التالفه

لاظهار الخلايا الموجوده تحتها لتنمو وهى صحيحه ليس بها تلف

هذا هو التقشير

ليش الان مضر ؟؟؟الواضح انو علاج حلووووو

ازاله الخلايا ليست سهله يتم استخدام احماض الفواكه ومستخلصات خاصه من فيتامين A لعملية التقشير

ازاله الخلايا تؤثر على الجلد بتعمل التهابات لانها تعرض للجو خليه غير مكتملة النمو ماحان وقت تعرضها للهواء

علشان كده اثناء استخدام كريمات التقشير لازم يكتب معها كورتيزون او كريمات ملطفه للجلد

وهذى ايضا ماتنفع مع بعض البشرات

بعض البشرات بتتحرق بالرغم من استخدام الكورتيزون

يتم دهن هذى الكريمات بالليل؟؟؟ ليه؟؟

لان لها حساسيه رهيبه للضوء>>تسوى حروق واسمرار بالجلد عند التعرض للضوء

وبكده انصحكم ان ما تسوون تقشير الا تحت اشراف طبيبة وفي الحالات الضرورية فقط فقط

لتتابع حالتك اول باول حتى اذا حدثت مضاعفات واثار جانبيه للعلاج الطبيبة تكون معك

واثناء استخدام هذى الكريمات يتم استخدامها بالتدريج

يعنى مرتين بالاسبوع بعدها مره يوم و يوم

فنصيحه بلاش تقشير البشرات سواء بمعرفة كل واحده او بمعرفة الطبيبة

الا في الحالات الضروريه فعلا الىل بتحتاجه ومافيش اى علاج غيره

وبلاش تتبعى اى وصفه ينكتب بها كريمات تقشير ابدا من نفسك

مش كل البشرات زى بعضها

هذا اللى كنت اريد انبهكم له

وياريت لو تشاركون معى للى جربت هذى العلاجات وش صار معها نفع

العلاج ولا لااء

وهل اعطاها النتايج اللى تريدها ولا لااء

وهل استمرت معها هذى النتائج ام بتكون لفتره مؤقته

واى استفسار انا حاضره


ر
الف شكر لمشرفتنا الغاليه حبيبه

على النصائح المفيده
ح


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكوره روزالينده على مرورك


ا
جزاك الله خيرا
ع
تسلمي على هالتنبيه والنصيحه :clap:
ح



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزانا واياكم اختي ارياف

مشكوره على المرور

ح


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اريج القمر

تسلمين حبيبتى على المرور الاحلى

f
يعطيج العافيه وجزاكي الله كل خير:up:
أ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ألف شكر لكِ غاليتي حبيبة على موضوعكِ القيم ..
بالفعل غاليتي فركن البشرة قد امتلأ بمثل هذه المشاركات
ومعظم الاستفسارات تدور حول كريمات التقشير عامة وكريم ريتن A خاصة
أتمنى ان يستفيد الجميع من موضوعك النافع ..


تحياتي
ام عدووول
ج
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختي حبيبة يا ريتك وضعتي هل التنبيه قبل ما اتورط واستخدم
كريم ريتن A لانه بصراحه عملي مشكله بوجهي ومو عارفه شو اعمل يا ريت اذا بتعرفي حل للحبوب الي طلعت بوجهي بعد ما استخدمت الكريم تدليني وبكون شاكرة الك فضلك 0

بس كلامك صحيح في الاول وجهي صفي مزبوط بس تعرفي كم يوم لمدة يومين فقط وبعدها صار يطلعلي حبوب بطريقه مو طبيعية ولحد الآن عم بحاول اعالج الحبوب لكن بدون فائدة الي تعرف طريقه تدلني عليها من اخواتي في المنتدى ورح ادعيلها من كل قلبي 0 :confused:
ح


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


هلا جبل النار

مشكوره على مرورك حبيبتى

والف سلامه عليكى

لو ممكن توصفيلى الحبوب عندك كيف شكلها اذا بيها صديد او لا

وصف كامل ...

وان شاء الله اقدر اساعدك


ح



جزانا واياكم fatma

تسلمي على مرورك



ح




هلا ام عدول

فعلا مشكلات التقشير اصبحت منتشره بكثره

الاول كان يستخدم بحذر من جهة الاطباء

الان:

اصبح البنات يسوونها بالبيت دون استشاره الاطباء

الف شكر على التثبيت

ويارب تعم الفيده وكل البنات يقرؤا التنبيه هذا




M
حبيبه ميرسي يا حبيبتي علي التنبيه الله لا يحرمنا منك


:smile:
ج
يسعد صباحك حبيبتي ومرسي كتير لردك الشريع بصراحة الحبوب الي تطلع على وجهي اول شي تكون حمراء كتير ومؤلمة وتاني يوم يصير فيها صديد وطبعا ما تروح الا لما انظفها من الصديد الي فيها وبعد ذلك بدها 10 ايام لما يروح اثرها من وجهي وما يروح بالمرة
ان شاء الله اكون وصفتلك بشكل واضح ويا ريت تقدري تساعديني بكون شاكرة الك وبدعيلك من كل قلبي 0:cry:
W
مشكورة اختي حبيبة على التنبيه المهم ... وجزاك الله خيرا
ح




جبل النار ايه هى العلاجات اللى انكتبتلك قبل كده لعلاج هذى الحبوب

وهل كنتى تاخدى كورتيزونات كريمات مع التقشير بنفس الوقت

اكتبيلى اسماء علاجاتك السابقه بالاسم العلمى




ج
يسعد صباحك حبيبتي انا بعمري ما استخدمت علاجات كيماوية لوجهي بس الي صار انها زميلتي بالعمل بالصدفة تستخدم ريتنa وكان في حبوب طالعتلي على وجهي بسبب (الدورة الشهرية) فحكيت خليني اخد منها الكريم واجربه وهي مرة وحدة حطيت منه والله لا يضرك اشي بلاوي تقشير واحمرار وبعدها حبوب اما بالنسبة لكريمات انا ما بستعمل نهائيا 0 وشاكره الك حبيبتي كتير وكلك زوء 0
ح




الاول جبل النار لازم تاخدى كورتيزون علشان يوقف الالتهاب لو موجود

لو فيه احمرار ناتج عن التقشير وحبوب حمراء

لو تاخدى كريم ماعرف اسمه عندكم ايه>>>

اسمه بتنوفيت كريم

هذا الماده الفعاله به بيتاميثازون

تستخدميه مرتين باليوم لمده 4-5 ايام

بعدها مره باليوم 3 ايام بعدين يوم ويوم لمده 3 ايام

يعنى تقطعيه بالتدريج

وتشطفى وجهك وتعمليله كمادات ماء بارد او مثلج قبل ماتدهنى الكريم

وماتعرضيه للشمس هذىالفتره ابداااااااااااااااااااا<<<<<<<<

وان شاء الله الحبوب تتحسن والاحمرار يروح

واذا عندكم بالصيدليه دواء به كورتيزون ومضاد حيوى بنفس الوقت

او ممكن مع البتنوفيت تستخدمى على الحبوب اللى بها رؤوس بيضاء ومجمعه صديد مضاد حيوى

احسن مضاد حيوى هو اكنيمايسين(الماده الفعاله=اريثرو مايسين)

على الحبوب اللى مجمعه صديد بسمع العلاج الاول

اذا ماكان عندك حساسيه منه

او ممكن فيه علاج تانى اسمه

perderm برضه كورتيزون

وطمنينى عليكى دايم

بس ليا سؤال انتى لما وجهك صار كدا من العلاج الريتن A

اخذتى علاجات ايه؟؟؟؟

منتظره ردك


ج
اختي حبيبة يسعد صباحك وانا غلبتك كتير انشاء الله من اليوم رح أمشي على العلاج الي وصفتيه لالي اما بالنسبة اني استخدمت علاج بعد الريتن a انا ما استخدمت شي الا كمادات البابونج لحتى تخفف احمرار الحبوب ، وبصراحة ما شاء الله عنك وربنا يحفظك حبيت اسالك انت دارسة الطب ولا عن خبرة المعلومات الي اعطيتيني اياها 0

ومرة تانيه مرسي لزوئك يا زوء 0

سنووايت / عمان:flower: لعيونك
X