الحجازية.........حصري لمنتدي عروس

لچين 02-02-2014 23 رد 3,204 مشاهدة
ل


اخواتي......واحبابي...

اليوم احببت ان اعرفكم...طريقه لحلي...بالقرفه

شتهر به مصر.....وحصري لمنتدي عروس.

والموضوع من جهدي الشخصي...


المقادير:_




3كوب دقيق عادي

1كوب دقيق سميط(سيمولينا)

1كوب زيت

نصف كوب ماء دافئ

ملعقه كبيرة خميره فوريه

ملعقه كبيرة سكر


الطريقة:_

#1_يوضع دقيق السميط علي الدقيق العادي ويقلب

في ايناء زجاجي او ستانليس




#2_ناخذ الماء الدافئ ويوضع عليه ملعقه السكر والخميره

ويترك جانبا.

3#_يوضع كوب الزيت في اناء علي النار حتي يسخن لدرجه

القدح.



4#_ثم يصب الزيت وهوه ساخن علي الدقيق ويقلب بمعلقه.




5#_ثم تبث باليد بعد ان تبرد حتي يتشرب الدقيق الزيت.

ثم تعجن بالماء المذاب به الخميره.



6#_وتعجن وتغطي وتترك.





مقادير الحشو:_



كوب سكر عادي

كوب دقيق سميط

3ملاعق كبيره قرفه

3ملاعق كبيره سمن او زبد

قليل من الماء(حوالي 3ملاعق كبيره)


#تقلب كل مقادير الحشو علي بعضها وتترك.





يتبع.................:y:

#تدهن نيه مناسبه بالسمن وتفرد به نصف العجينه

ويوضع الحشو بالملعقه ويفرد.



ثم تفرد باقي العجينه عل الحشو ونمرر ظهر الشوكه علي

العجينه بالطول والعرض.



ثم تقطع بالسكين حسب الرغبه.



وتدخل فرن حار......حتي تسوي





وبالهنا والشفاء.....

وكالعاده لازم نذوق كل عروسه.








واتمني ان ينال اعجابكم.......دمتم في حفظ الله وامنه.
م
روعة تسلم يدك يا قمر
أكيد لذيذ ما دام انه من يدك
ما شاء الله عليكِ وربي يعطيكِ العافية
وتم التقييم
ل
ماذا اقول;16647153:
روعة تسلم يدك يا قمر
أكيد لذيذ ما دام انه من يدك
ما شاء الله عليكِ وربي يعطيكِ العافية
وتم التقييم



شكرا .....مشرفتنا الغاليه ...ماذا اقول

وحشتينا........ووحشتنا طلاتك....

شرفني واسعدني....مرورك....

حفظك الله....وبارك لكي..وحماكي.:F:F
ل
ماشاء الله شكلها زاكية
تسلمي ياغالية
والله يعطيك العافية
للأسف ماقدرت أقيمك
ل
لوليكي;16647242:
ماشاء الله شكلها زاكية
تسلمي ياغالية
والله يعطيك العافية
للأسف ماقدرت أقيمك



ولا يهمك.....لوليكي.....يكفي مرورك الرائع

ويعطيكي الف عافيه..ودائما منوره مواضيعي

بارك الله فيكي وحفظك....:F:F
ا
يا ااااااة يا لوجين الله يجزيكى خير والله فكرتينى با يام جميله يا ريتها ترجع تانى

ايام امى وجدتى الله يرحمهم

تسلم ايدك حببتى انا بموت فيها على فكرة

وان شاء الله جارى التطبيق في اقرب وقت

بس عندى استفسار انتى بعد ما بتعجنى بالخميرة بتسيبيها تخمر فتره

ولا بتدخليها على طول الفرن
ج
يسلموووو
ل
الاميرة امورة;16647253:
يا ااااااة يا لوجين الله يجزيكى خير والله فكرتينى با يام جميله يا ريتها ترجع تانى

ايام امى وجدتى الله يرحمهم

تسلم ايدك حببتى انا بموت فيها على فكرة

وان شاء الله جارى التطبيق في اقرب وقت

بس عندى استفسار انتى بعد ما بتعجنى بالخميرة بتسيبيها تخمر فتره

ولا بتدخليها على طول الفرن




اهلا وسهلا بالغاليه.....اميرتنا....


احب اعرفك ...عندما اعملها لا اتركها ...بشتغل فيها علي

طول وفي الاخر اتركها في الصينيه ....قبل ان تدخل الفرن

لتخمر.....وممكن تضيفي مكسرات للحشو بس انا بحبها من

غير مكسرات......وبعدين دي طريقه ماما....لازم تجربيها

احلي من الجاهزن بمراحل......ورائعه.....وممكن تحفظيها

مده في علبه محكمه........جربي وانا في انتظار تجربتك

وصحه وعافيه مقدما.......:rose:

وشكرا ليكي حبيبتي.....علي مرورك الرائع

حفظك الله وراعاكي.....واحاطكي بفضله.
ل
جذابه وبس;16647259:
يسلموووو



شكرا لمرورك الكريم ....جذابه وبس

وتسلمي من كل مكروه......:F
ا
لچين;16647303:
اهلا وسهلا بالغاليه.....اميرتنا....


احب اعرفك ...عندما اعملها لا اتركها ...بشتغل فيها علي

طول وفي الاخر اتركها في الصينيه ....قبل ان تدخل الفرن

لتخمر.....وممكن تضيفي مكسرات للحشو بس انا بحبها من

غير مكسرات......وبعدين دي طريقه ماما....لازم تجربيها

احلي من الجاهزن بمراحل......ورائعه.....وممكن تحفظيها

مده في علبه محكمه........جربي وانا في انتظار تجربتك

وصحه وعافيه مقدما.......:rose:

وشكرا ليكي حبيبتي.....علي مرورك الرائع

حفظك الله وراعاكي.....واحاطكي بفضله.



متحرمش منك حببتى

انا عملته وهى حاليا دلوقتى في الفرن اول ما تطلع هقولك والله

واصورهالك كمان

وبالنسبة للمكسرات مش بحبها على فكره غير في البسبوسة والجلاش بس

ومتحرمش منك حببتى

:f:
&
الحقيقة انا عمرى ماكلتها

بس عجبتنى طريقتها حسيت طعمها وانا بشوفها

تسلم ايدك حبيبتى .:f:.||~
ل
❤αsєєℓ❤;16647313:
الحقيقة انا عمرى ماكلتها

بس عجبتنى طريقتها حسيت طعمها وانا بشوفها

تسلم ايدك حبيبتى .:f:.||~



شرفتي ونورتي الحجازيه......يا دندون

يبقي لازم تجربيها ومش هتندمي.....

وممكن ابعت لك. ....صينيه تجربه

والمره الجايه......عليكي تجربيها

وشكرا لمرورك .....الرائع...وتسلمي لينا ام اسيل.:F:F
ا



اتفضلى يا لولو تسلم ايدك حببتى طعمها روعه
ه
شوقتينا نعملها
انتي وأميره

وبيعجبني شرحك وعرضك يالجين
ماشاء الله عليك
ل
الاميرة امورة;16647322:



اتفضلى يا لولو تسلم ايدك حببتى طعمها روعه



تسلم ايديكي وعنيكي ....براڤو عليكي

:08::08::08::08::08:

ايه السرعه دي.....هايله ....صحتين وعافيه

طبعا دي احلي من بتاعتي اكيد....عشان انت اللي صنعاها.

ما شاء الله اميره فعلا.......:F:F
ل
هـايدي;16647336:
شوقتينا نعملها
انتي وأميره

وبيعجبني شرحك وعرضك يالجين
ماشاء الله عليك


انت الاجمل والاحسن يا دودو

بارك الله فيكي وحفظك.....

وعايزيين نشوف تجربتك.

وشرفني مرورك الرائع....:F:F:F
S
لجييييييين يا لجيييييين
يا اجدع ست بيت
فنانة انتي
دمتي مبدعة
ل
Sweet N Sour;16647442:
لجييييييين يا لجيييييين
يا اجدع ست بيت
فنانة انتي
دمتي مبدعة


سوييييييييت يا سويتيتو.....يااحلي سويت

من بعض ما عندكم.....يا حبيبه قلبي.

شكرا لكلامك الجميل...انا كده هتغر...في نفسي.

وشكرا لمرورك الاروع.....ودمتي في احسن حال.
م
ما شاء الله

تسلم ايدج لجين

شكلها لذيذه

ربي يعطيج العافيه


...
ل
ميمي13;16647517:
ما شاء الله

تسلم ايدج لجين

شكلها لذيذه

ربي يعطيج العافيه


...



تسلمي حبيبتي ميمي13.....

اسعدني وشرفني مرورك الجميل.

بارك الله لكي وحفظك من كل سوء.

:F:F:F
X