السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايه رأيكم نفتح تجمع لامهات الطفل الوحيد لنتبادل الخبرة في التعامل مع اطفالنا
كتير اوي منن الاطفال اللي ماعندهمش اخوات بيكون عندهم انانية او عصبية او دلع زيادة عن اللزوم
ان عندي ابني وحيد مالهوش اخوات ... بتمنى طبعا من ربنا انه يرزقني بأخ او أخت ليه علشان يكبر في وسط اخواته ويتعلم يلعب مع حد وما يبأش اناني
ها لو موافقين على التجمع ده نبدأ نتعرف على بعض
أنا ابني عنده سنة وتلت شهور
تجمع امهات الطفل الوحيد
أ
20-03-2013 | 01:29 PM
أ
22-03-2013 | 12:53 PM
صباح الخير عليكم حبيباتي وجمعة مباركة عليكم باذن الله
شكل فكرة الموضوع ما عجبتكم مع اني محتاجة اوي اتكلم مع ناس مروا بتجربة الطفل الوحيد وكيف تعاملوا مع اطفالهم
اتمنى حد يشاركني في الموضوع ده ونتبادل الكلام والخبرة في المجال ده
شكل فكرة الموضوع ما عجبتكم مع اني محتاجة اوي اتكلم مع ناس مروا بتجربة الطفل الوحيد وكيف تعاملوا مع اطفالهم
اتمنى حد يشاركني في الموضوع ده ونتبادل الكلام والخبرة في المجال ده
o
24-03-2013 | 12:22 AM
اهلين ام مشمش شخباركم
احنا بخير
وأنا صح لوكاس صار عندة اخت بس طول اليوم لحاله
احنا بخير
وأنا صح لوكاس صار عندة اخت بس طول اليوم لحاله
ج
24-03-2013 | 04:29 AM
انا معاك ام مشمش
الله يرزقنا بطفل ثاني وثالث ورابع بعد هههه
الله يرزقنا بطفل ثاني وثالث ورابع بعد هههه
o
25-03-2013 | 09:04 PM
امينالله يرزقكم
أ
25-03-2013 | 10:19 PM
جوفان;16459537:
انا معاك ام مشمش
الله يرزقنا بطفل ثاني وثالث ورابع بعد هههه
اللهم أمين يارب
بس عايزين نتناقش بأة مع بعض كدة ازاي نبعد عن ولادنة الانانية والعصبية والتدليل الزائد
اكيد غصب عننا هندلل بس الحد الفاصل بيختلف من ام للاخرى ده اللي عايزين نعرفه سوى
om lucas;16461096:
امينالله يرزقكم
شكرا يا ام لوكاس وربي يباركلك في كتاكيتك الحلوين .. طبي ليه لوكاس لحاله ... مش بيلعب مع اخته او اقصد يلاعبها
أ
25-03-2013 | 10:20 PM
انا غيرت لمشمش الحضانة بئاله تلت ايام في الحضانة الجديدة مبسوط فيها الحمد لله
فيها اطفال في سنه الي فاتت كان هو اصغر طفل والحضانة ماكانش فيها استعداد كافي لاستقال من هم في مثل سنه
فيها اطفال في سنه الي فاتت كان هو اصغر طفل والحضانة ماكانش فيها استعداد كافي لاستقال من هم في مثل سنه
ج
25-03-2013 | 11:02 PM
طيب هاتي موضوع ونتكلم فيه
وبالاصح طرحي استفسارتك وان شالله اقدر افيدك
وبالاصح طرحي استفسارتك وان شالله اقدر افيدك
أ
26-03-2013 | 12:58 PM
جوفان;16461273:
طيب هاتي موضوع ونتكلم فيه
وبالاصح طرحي استفسارتك وان شالله اقدر افيدك
أوك ..... نبدا مثلا بالتدليل
اكيد اي طفل لازم يتدلل واي ام واب لازم بيدللوا اولادهم سواء الاول او التاني او اخر العنقود زي ما بيقولوا
انا عايزة استفسر عن الحد الفاصل للتدليل يعني في سن ابني مثلا وانا ماعنديش غيره اكيد هكون عايزة البيله كل طلباته وهنا الغلط
مثلا بيزن وعايز يتشال ... بيعيط ومش بيسكت الا لما الف بيه في الشقة او اقعد بيه على الكرسي الهزاز ... بنتفرج على التليفزيون يفضل يعيط يعيط واول ما نغير اللي كنا بنتفرج عليه ونجيب طيور الجنه (قناه منها لله ههههههههههه) يسكت ويبتسم :D القناه دي يا اخواتي حاسة انها بتعمله تخدير وخايفة منها بجد لانه وهو بيبص عليها مهما اندهله ولا كان فيه ماما في الاوضة (على فكرة انا لاغيه منها صوت الموسيقى يعني الاطفال بيغنوا بس)لان المزيكة بتاعتها هايصة ودوشة زيادة عن اللزوم)
امته اقدر اقول لنفسي لا اثبتي على اللي انتي عليه وماتغيريش اللي بتتفرجي عليه علشان ما ياخدش على كدة .. هل من دلوقتي ولا هو لسة صغير ومش فاهم ... امته اسيبه يعيط في سريره لحد ما ينام طالما شبعان ومغير البامبرز ونضيف ومش بردان ومش حران هل اني بشيله والف بيه غلط ولا طالما بيرتاح في حضن مامته يباة خلاص صح كدة
نتناقش شوية في الموضوع ده وبعدين ننقل باة لموضوع تاني
ا
26-03-2013 | 09:46 PM
ام مشمش
من سن 7 او 8 شهور يوعى الطفل ينام لحاله يعني تقدري تتركيه بدون ماتحسي يالذنب كل يوم شوي شوي انا بنتي اعشيها بعدين ارضعها لما تستمر بالزن اكثر من 10 دقايق اشربها مويه بس ماخليها تنام عالرضاعه! احاول قد مااقدر انها متنام عليها...
وفعلا انا بنتي ماترضى تاكل ابببببدا الا لما اخليها تشوف ديزني جونيورز وكرتون معين
حتى لو احنا برا لازم اشغلها اياه عالايباد وإلا مافي املللل تاكل لو اعمل ايش لو هي ميته جوع ماترضى تاكل وهالشي يعصبني كثير....ابوها يقول طفله بس ماحب كذا انا
من سن 7 او 8 شهور يوعى الطفل ينام لحاله يعني تقدري تتركيه بدون ماتحسي يالذنب كل يوم شوي شوي انا بنتي اعشيها بعدين ارضعها لما تستمر بالزن اكثر من 10 دقايق اشربها مويه بس ماخليها تنام عالرضاعه! احاول قد مااقدر انها متنام عليها...
وفعلا انا بنتي ماترضى تاكل ابببببدا الا لما اخليها تشوف ديزني جونيورز وكرتون معين
حتى لو احنا برا لازم اشغلها اياه عالايباد وإلا مافي املللل تاكل لو اعمل ايش لو هي ميته جوع ماترضى تاكل وهالشي يعصبني كثير....ابوها يقول طفله بس ماحب كذا انا
ج
26-03-2013 | 10:56 PM
ام مشمش
دقيتي على الوتر الحساس
هذا الموضوع مضايقني اوي اوي
لاني دللت بنتي الى حد الافراط
وجا الوقت اللي احصد اللي زرعته
بنتي دلوقت عندها ٨ سنوات
ماتسمعش كلامي خااالص وكلامها هوو اللي يمشي علي وعلى ابوها
نصيحه مني حطي حدود من دلوقت
وبالنسبه للنومه الحين عنده سنه و٣ شهور صح
خلاص خليه بالسرير دام كلو متوفر له واسبوع بالكثير ويتعود على النومه ويبطل عياط
بس تحملي بالبدايه هالعييييط كتييير
دقيتي على الوتر الحساس
هذا الموضوع مضايقني اوي اوي
لاني دللت بنتي الى حد الافراط
وجا الوقت اللي احصد اللي زرعته
بنتي دلوقت عندها ٨ سنوات
ماتسمعش كلامي خااالص وكلامها هوو اللي يمشي علي وعلى ابوها
نصيحه مني حطي حدود من دلوقت
وبالنسبه للنومه الحين عنده سنه و٣ شهور صح
خلاص خليه بالسرير دام كلو متوفر له واسبوع بالكثير ويتعود على النومه ويبطل عياط
بس تحملي بالبدايه هالعييييط كتييير
أ
30-03-2013 | 10:25 PM
احلى~حلوه;16461885:
ام مشمش
من سن 7 او 8 شهور يوعى الطفل ينام لحاله يعني تقدري تتركيه بدون ماتحسي يالذنب كل يوم شوي شوي انا بنتي اعشيها بعدين ارضعها لما تستمر بالزن اكثر من 10 دقايق اشربها مويه بس ماخليها تنام عالرضاعه! احاول قد مااقدر انها متنام عليها...
وفعلا انا بنتي ماترضى تاكل ابببببدا الا لما اخليها تشوف ديزني جونيورز وكرتون معين
حتى لو احنا برا لازم اشغلها اياه عالايباد وإلا مافي املللل تاكل لو اعمل ايش لو هي ميته جوع ماترضى تاكل وهالشي يعصبني كثير....ابوها يقول طفله بس ماحب كذا انا
ربنا يقدرني على موضوع اني اعوده انه ينام بدون الرضاعة يعني ماينام على صدري فعلا مضايقني الموضوع ده حتى لما بيصحى بالليل لازم صدري علشان يسكت وينام تاني :badly:
بس موضوع الكارتون المعين او قناه معينة بالتليفزيون ده المفروض صح ولا غلط ^o)
ولو لازم نمنع علشان ما يتعودوش وياكله في وجوده او في عدمه المفروض نمنع ازاي تدريجي ولا مرة واحدة
جوفان;16461924:
ام مشمش
دقيتي على الوتر الحساس
هذا الموضوع مضايقني اوي اوي
لاني دللت بنتي الى حد الافراط
وجا الوقت اللي احصد اللي زرعته
بنتي دلوقت عندها 8 سنوات
ماتسمعش كلامي خااالص وكلامها هوو اللي يمشي علي وعلى ابوها
نصيحه مني حطي حدود من دلوقت
وبالنسبه للنومه الحين عنده سنه و3 شهور صح
خلاص خليه بالسرير دام كلو متوفر له واسبوع بالكثير ويتعود على النومه ويبطل عياط
بس تحملي بالبدايه هالعييييط كتييير
انا من ساعة ما ولدته وانا كل بنام جنبه في السرير التاني بأوضته :struggle: هو في سرير البيبي وانا في السرير ال 120سم :lol: ههههههههه ال وعايزة اخاويه ال
d
01-04-2013 | 01:47 AM
انا عايزه اشترك معاكم انا محتاجه اتكلم مع امهات زىى انا ابنى داخل ع 3 سنيين ومعظم كلامه مش مفهوم
ا
03-04-2013 | 09:31 PM
^^^اتوقع طبيعي يمكن احتكاكه بالاطفال قليل! انا ولد اختي كان نفسي الشي ودخلته روضه عال3ونص وماشاءالله انطلق خخخخخ
ام مشمش
انا اتعبت طريقه جديده مع بنتي فادتني نوعا ما...وهي اني حطيت بساط الالعاب حقها مدري وش اسمو عليه احرف وارقام ورسومات ووزعت العابها عليه وعندها لعبة جوال تحبها هي وقضيناها لعب وتغيير محطات لحد ماخلصت اكل! وكل مره شي وكل مره محطه لها كم يوم اوكي بس اليوم انتكست رجعت من برا تعباااانه وابغاها تتعشى وتنام فشغلت لها الكرتون الي تحبه,انا يعجبني لان فيه فوايد كثيييير وانجلش ويسافرو بلدان ويتعلمو حضارات وهي احسها بتسجل ماشاءالله عليها
ام مشمش
انا اتعبت طريقه جديده مع بنتي فادتني نوعا ما...وهي اني حطيت بساط الالعاب حقها مدري وش اسمو عليه احرف وارقام ورسومات ووزعت العابها عليه وعندها لعبة جوال تحبها هي وقضيناها لعب وتغيير محطات لحد ماخلصت اكل! وكل مره شي وكل مره محطه لها كم يوم اوكي بس اليوم انتكست رجعت من برا تعباااانه وابغاها تتعشى وتنام فشغلت لها الكرتون الي تحبه,انا يعجبني لان فيه فوايد كثيييير وانجلش ويسافرو بلدان ويتعلمو حضارات وهي احسها بتسجل ماشاءالله عليها
o
15-04-2013 | 04:18 AM
أم مشمش صح عندة اخت بس صغيرة شهرين يعني ما يهتم الها
أبد
هماني مثلكم زوجي يكول طفل طفل
بس مايصير بعدين تتطلع عينه ويظل مسيطر علينا
صح نخلي كارتون بس لما شفت مايتكلم ولا يمشي ولايتهم لكلامي
مثلك ام مشمش ولا كأنما موجودة قللت التلفزيون بس ساعتين بل يوم أو لمن اعمل شغلي أخلي ساعه ولما اخلص
ااقلبً غير قناه تعود على ها شي
بس مشكلتي بل دلال اني احب اشتريله
كل طلعه ملابس حلوة وجديدة ومرتبه
بس عندي شهرين ضابطه نفسي ماشتريت
بس نفسي اشتريله اي شي بس أحاول امنع نفسي
علشان لمن يكبر مايتعود
لان مرات تيجي فترة الإنسان يمر بأزمات
مايكدر يشتري
أبد
هماني مثلكم زوجي يكول طفل طفل
بس مايصير بعدين تتطلع عينه ويظل مسيطر علينا
صح نخلي كارتون بس لما شفت مايتكلم ولا يمشي ولايتهم لكلامي
مثلك ام مشمش ولا كأنما موجودة قللت التلفزيون بس ساعتين بل يوم أو لمن اعمل شغلي أخلي ساعه ولما اخلص
ااقلبً غير قناه تعود على ها شي
بس مشكلتي بل دلال اني احب اشتريله
كل طلعه ملابس حلوة وجديدة ومرتبه
بس عندي شهرين ضابطه نفسي ماشتريت
بس نفسي اشتريله اي شي بس أحاول امنع نفسي
علشان لمن يكبر مايتعود
لان مرات تيجي فترة الإنسان يمر بأزمات
مايكدر يشتري
ج
15-04-2013 | 05:25 AM
ام لوكاس
بعده مامشى لوكاااس؟؟
بعده مامشى لوكاااس؟؟
أ
25-05-2013 | 05:38 PM
انا اسفة اتاخرت عليكم وغيبت كتير عن المنتدى
لاني اولا مش باعرف افتح اللاب من حبيب قلبي يحب كل شيء فيه أزرار وخصوصا لو شافني فاتحة اللاب يقعد يخبط علزراير وحتى التليفون لو افني ماسكاه يشبط فيه ولازم ياخده
ثانيا الفترة اللي فاتت دي كان تعبان جدا من دور برد وكحة وبلغم في زوره لنزلة معوية وقيء واسهال وطبعا الفترة دي اتدلع فيها جامد جدا وتعلق بيا اكتر وربنا يسهل ويرجع زي ما كان
ديو ديو حبيبتي اهلا وسهلا بينا ... اكيد ابنك محتاج يختلط بأطفال أكبر منه شوية وفي عمره يعني لو ودتيه الحضانة او الروضة يكون افضل وربنا يخليلكم اولادكم ويفرحكم بيهم
لاني اولا مش باعرف افتح اللاب من حبيب قلبي يحب كل شيء فيه أزرار وخصوصا لو شافني فاتحة اللاب يقعد يخبط علزراير وحتى التليفون لو افني ماسكاه يشبط فيه ولازم ياخده
ثانيا الفترة اللي فاتت دي كان تعبان جدا من دور برد وكحة وبلغم في زوره لنزلة معوية وقيء واسهال وطبعا الفترة دي اتدلع فيها جامد جدا وتعلق بيا اكتر وربنا يسهل ويرجع زي ما كان
dew.dew;16466449:
انا عايزه اشترك معاكم انا محتاجه اتكلم مع امهات زىى انا ابنى داخل ع 3 سنيين ومعظم كلامه مش مفهوم
ديو ديو حبيبتي اهلا وسهلا بينا ... اكيد ابنك محتاج يختلط بأطفال أكبر منه شوية وفي عمره يعني لو ودتيه الحضانة او الروضة يكون افضل وربنا يخليلكم اولادكم ويفرحكم بيهم
ج
28-05-2013 | 11:21 PM
اهلين
اخباااركم ايه
اخباااركم ايه
ا
30-05-2013 | 12:12 AM
i really liked the idea of this small group of. please contin mothers who have only one child.
please let me know if i can exchange information in english , my arabic is very bad
i have one daughter her name is name is tamaya , she is the light of my life now she is five years and half.
d
26-06-2013 | 12:08 AM
الى حوامل مصر ربنا يقومكم بالسلامه http://forums.3roos.com/3roos698665/