رابطة امهات واطفال مصر لشهر رمضان المعظم"كل عام وانتم الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم"

"أم حمودى وفلة" 21-08-2009 1,289 رد 58,718 مشاهدة
أ
roshy&hany;10277063:

ماهو برده فى دكاترة حمير يخبطولك اسم اى دوا وبعدين تجربى تلاقيه عمل امساك للبيبى او ترجيع فا انا كنت عايزة اسال مجرب ولا اسال طبيب هههههههههه بس شكلى حتوكل على الله واشوف الدكتور حيقولى ايه ؟

شكرا ياقمر



لا يا قمر كله إلا اللبن ... انتي ممكن اللي يريح واحد ميريحش التاني ... بصي نان مش موجود خلاص في السوق .... وs26 ده ناس كتير بتقول متعب مووووت ... بس انتي لو الدكتور نصحك بحاجة والبيبي ما استريحش عليها عادي قولي له ايه البديل هيقول لك على حاجة تانية ... حما نهى استشاري أطفال وقال لها كلهم تركيبة واحدة تقريبا مفيش فرق ... أنا قبل هيرو كنت بدي عبدالله أبتاميل وبعد كده سألت الدكتورة على بديل علشان المقاطعة وقالت لي على هيرو وطلع أحلى من أبتاميل أصلا


moneta;10277079:
ههههههههههههههههههه

مي ضحكتيني صورة وحشة وصداع ونفس مصدوده ومستحمله كل د يا بنتي

ازيك وازاي لولي يارب تكونوا بخير


:o:o:o:o:o:o:o

احنا الحمد لله بخير يا جميلة

انتي أخبارك ايه انتي وبيرو؟؟
&
أمةالله;10277083:
أنا شكلي كده نسيت اقول إن لبس محمود حلو أوي ما شاء الله

انتوا عندكم حاجة نكست أصلية في المنصورة؟؟

وبتجيبي له الجزم بكام

أنا جبت لعبدالله سليبر ب100 :ss:

والجزمة بقه ب

179:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

أنا حاسة إن كده كتير بزيادة ... بس الصراحة طلعت أم كفتة أول ما شفته لابسها وعمال يلعب فيها مقدرتش مجيبهاش

وقاعدة هتجنن مستنية العيد علشان يلبس الهدوم الجديدة وآخده معايا الصلاة:15::15::15::15::15::15:


اه يا مى عندنا فرع نكست فى المنصورة ومتهيألى اصلية لان البنطلون كان ب 165
وبالنسبة للشوز بتاع عبد الله حاساه غالى فعلا لانه شوية ورجله هتصغر وهيحتاج مقاس كبير
انا جبت بتاعه محمود من محل عندنا اسمه فيفا ب50 وجبته مقاس كبير علشان يكفيه شوية قدام حتى ايمان ومعاذ كانو معايا وانا بشتريها..
ونصيحة منى بلاش تلبسيه وانتى رايحة تصلى حاجة شيك اوى اصل يتحسد
ابن اخويا راحو بيه الصلاة وكان زى القمر وطقمه جميل الولد ياحبيبى رجع تعبان وقعد ال3 ايام بتوع العيد فى السرير وبيلفو على الدكاترة بعد الشر عن اللولى يارب
انا هلبس محمود جلبية باباه كان جايبهاله من العمرة شكله فيها بيبقى ايه مقلكيش


















زى الشحاتين بالضبط هههههههههههههه فهلبسهاله علشان ميتحسدش ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
أ
moneta;10277112:
دا ان شايلة هم بيرو موت في الصلاة صليت بيها مرة صلاة العشاء في الجامع بقيت طالعه تجري يمين وشمال وانا مش قادرة اركز في الصلاة منها عشان عيني عليها فخايفه تلم عليا الدنيا في صلاة العيد


عيييييييييييب

ده أنا معايا طقم حراسة كامل

أصلي بصلي العيد مع حماتي واخوات جوزي فهنبقى احنا الأربعة محوطينه ... بس طبعا لو فيهم حد مش عليه صلاة هيقف بيه بقى لحد ما نخلص
m
ان شاء الله هيكون زي القمر انا اخدت منك درس لاني عاوزة ازبط لبيرو شعرها برضه وبعد ماقريت كلامك قلت مش هقصة هسيبه كده لحد ما يطول حبة حلوة بعد كده ابقى اقصه احسن اقصهولها والاقيها قرعه دي بنوته برضه مش عاوزين نوقف حالها هههههههههههههههههه

بيرو بقى فيها شقاوة الدنيا يا مي ماشاء الله عليها ومطلعه عيني معها بس الحمد لله احنا كويسين غير انها مغلباني اوي في الاكل وخست كتير عن الاول ودا مزعلني بس بيقولولي عشان لتسنين وتطليع الضروس اشد من السنان فربنا يكرمنا ويهونها ان شاء الله
ا
ازيكم يا ماميهات ماشاء الله لبس العيد بتاع محمود و محمد لذيذ مووت
انا كمان هنزل لبس مايا بس بليل شوية على ما افتح الاب توب وانقلهم بلوتوث اسهل
انا انهاردة دوخت على شراب او شوز لونهم بطيخى كدة مش احمر لنا رجليا ورمت ملقتش
وبردو نفسي الاقي باديهات لسنها علشان كنت جايبالها شورتين حلوين اوى عجبونى بس مش لاقيالها حاجة من فوق محدش يعرف الاقي مقاس 6 شهور مثلا او اقل في الباديهات فين
انا كان جايلى طقم بنطلون و بدى كان حلو اوى بس مش لايق خالص


روشى سؤالك جاى في الصميم :)
ان عاوزة اجيب لمايا لين صناعى اديلها مرة واحدة بس في اليوم بليل قبل النوم مثلا او وانا خارجة بدل الميلوبا والبيبي درينك اهية تكون افيد بس مش عاوزة اقول للدكتور بتاعها ومش عارفة ايةة الاسماء وبرضو ياريت حد يفيدنى
لان حتى السريلاك الدكتور قالى مش هنديهولها دة مش كويس بس طبعا هجيبو على 4شهور من غير مايعرف :)
y
رشا انت عاوزة العيال منفوخه وخلاص
طب مالرشاقه احلى ياماما
زلا تتخنيهم وتدوري على اللي يخسسهم بعد كده !!!!!!!!!
وبعدين اللبن الطبيعي بيفيفد اكتر وعمره مايضر ز ى الصناعى
وعلى طول دافي وحلو وبيعملهمناعه ةكل ده وعاوزة تسيبيه بس عشان الواد يتنفخ شويه
حرام عليكى والله
أ
roshy&hany;10277119:


يا تفتكرى البيبى حيرضى ياخد كل ده انا ولادى كانوا بياخدوا 20 مللى بالعافية بس يمكن لانهم كانوا متعلقين بصدرى ومش عايزين اى دخيل .. طبعا الجرعة دى والمرات للبن الصناعى بس بدون تبديل يعنى مش مرة صناعى ومرة طبيعى صح ؟



نفسى بس الحمد لله انا حامل فى ولد تالت الظاهر ناوية اكون الفريق هههههههههههه الحمد لله




لا يا قمر حتى لو بتبدلي ... أصل أنا في البداية كنت بشفط وأرضع من بيبرونة برضه لمدة أسبوعين تقريبا ... فبرضه كنت بشفط الكمية اللي الدكتورة قايلة عليها ... بس جه وقت بقى يحصل حاجة غريبة إن كل ما ياخد لبني يرجع وكل ما ياخد لبن صناعي عادي وينام :mad::mad: بقرة ملوش في الطيب نصيب:cool:


أم حموودى القمر;10277147:
اه يا مى عندنا فرع نكست فى المنصورة ومتهيألى اصلية لان البنطلون كان ب 165
وبالنسبة للشوز بتاع عبد الله حاساه غالى فعلا لانه شوية ورجله هتصغر وهيحتاج مقاس كبير
انا جبت بتاعه محمود من محل عندنا اسمه فيفا ب50 وجبته مقاس كبير علشان يكفيه شوية قدام حتى ايمان ومعاذ كانو معايا وانا بشتريها..
ونصيحة منى بلاش تلبسيه وانتى رايحة تصلى حاجة شيك اوى اصل يتحسد
ابن اخويا راحو بيه الصلاة وكان زى القمر وطقمه جميل الولد ياحبيبى رجع تعبان وقعد ال3 ايام بتوع العيد فى السرير وبيلفو على الدكاترة بعد الشر عن اللولى يارب
انا هلبس محمود جلبية باباه كان جايبهاله من العمرة شكله فيها بيبقى ايه مقلكيش

زى الشحاتين بالضبط هههههههههههههه فهلبسهاله علشان ميتحسدش ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه



هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله ممكن ... وعبدالله أصلا مجرم بيمشي ربنا يحفظه يا رب يضحك للناس ويوزع ابتسامات فتاكة فالموضوع مش ناقص

ربنا يستر على ولادنا كلهم يا رب ... هلبسه حاجة بقى عادية وإن شاء الله خير
m
انا لو في بيتي كنت صورتلكم لبسها في محلات كتيرة عندها بديهات لسنها يا توتي انتي عايزة فين يمكن اقدر افيدك

دا انا جبت شوز لبيرو ابيض عشان عيد ميلادها كنت ملبساها فستان ابيض جايبه الشوز ب 60 ومستغلياه هههههههههههه وصعبان عليا عشان هو قدها بالزبط فمش هيقعد للصيف الجاي
&
moneta;10277155:
ان شاء الله هيكون زي القمر انا اخدت منك درس لاني عاوزة ازبط لبيرو شعرها برضه وبعد ماقريت كلامك قلت مش هقصة هسيبه كده لحد ما يطول حبة حلوة بعد كده ابقى اقصه احسن اقصهولها والاقيها قرعه دي بنوته برضه مش عاوزين نوقف حالها هههههههههههههههههه

بيرو بقى فيها شقاوة الدنيا يا مي ماشاء الله عليها ومطلعه عيني معها بس الحمد لله احنا كويسين غير انها مغلباني اوي في الاكل وخست كتير عن الاول ودا مزعلني بس بيقولولي عشان لتسنين وتطليع الضروس اشد من السنان فربنا يكرمنا ويهونها ان شاء الله


على فكرة يا منى الحلقة مش وحشه خالص زى ما انتى متخيلة دى تحفة وكل اللى يشوفه يقولى ياريتك عملتيها من زمان انا بس مستغربة شكله وعلى فكره مش باظ ولا اققرع دا احنا ظبطناه بالماكنة على رقم 4 يعنى خلت الشعر كله طول واحد بس علشان القصه هى اللى كانت طويلة فلما اتقصت شكله اتغير بس
ولو هتقصى لبيرو وديها لكوافير احسن بلاش انتى تقصلها اصل تبوظيها هى اسمها بنوتة برضه
ربنا يحميها ويباركلك فيها يارب..
y
توتى استنى على بنتك شهر واحد وابداى اديلها سيرلاك
واديلها زبادى قبل النوم بس زبادى لايت
m
حلوة زي الشحاتين دا متوقعه تقولي زي العسل والله انتي مشكله بس انتي معاكي حق انا البسها لبسها الحلو وانا رايحه عند اخواتي او عند حماتي لكن الصلاة لبس عادي وخلاص
أ
moneta;10277155:

بيرو بقى فيها شقاوة الدنيا يا مي ماشاء الله عليها ومطلعه عيني معها بس الحمد لله احنا كويسين غير انها مغلباني اوي في الاكل وخست كتير عن الاول ودا مزعلني بس بيقولولي عشان لتسنين وتطليع الضروس اشد من السنان فربنا يكرمنا ويهونها ان شاء الله


ربنا يعينها والله ... أ،ا عبدالله قارفني برضه في الأكل ... يعني اللي قده دلوقتي بياكلوا كل حاجة واحنا لسة بتحايل عليه علشان يخلص له علبة زبادي ولا ياكل حتتين جبنه ... وطبعا الخضار ضااااااااااااايع وأكيد مفيش لحوم

ربنا يستر بجد


toty858;10277156:
ازيكم يا ماميهات ماشاء الله لبس العيد بتاع محمود و محمد لذيذ مووت
انا كمان هنزل لبس مايا بس بليل شوية على ما افتح الاب توب وانقلهم بلوتوث اسهل
انا انهاردة دوخت على شراب او شوز لونهم بطيخى كدة مش احمر لنا رجليا ورمت ملقتش
وبردو نفسي الاقي باديهات لسنها علشان كنت جايبالها شورتين حلوين اوى عجبونى بس مش لاقيالها حاجة من فوق محدش يعرف الاقي مقاس 6 شهور مثلا او اقل في الباديهات فين
انا كان جايلى طقم بنطلون و بدى كان حلو اوى بس مش لايق خالص


روشى سؤالك جاى في الصميم :)
ان عاوزة اجيب لمايا لين صناعى اديلها مرة واحدة بس في اليوم بليل قبل النوم مثلا او وانا خارجة بدل الميلوبا والبيبي درينك اهية تكون افيد بس مش عاوزة اقول للدكتور بتاعها ومش عارفة ايةة الاسماء وبرضو ياريت حد يفيدنى
لان حتى السريلاك الدكتور قالى مش هنديهولها دة مش كويس بس طبعا هجيبو على 4شهور من غير مايعرف :)


مستنية هدوم ميوية ... بس بالنسبة للبن الصناعي لو هي بترضع كويس بلاااااااااااااااااااااااااااش تديها حاجة تانية

طبيعي + صناعي = الطبيعي يقف

بمنتهى البساطة ... محدش عمل اللي انتي بتفكري فيه ده غير لما الرضاعة الطبيعية وقفت ... بجد لو بترضع حرام تبوظي الموضوع ده
y
مونبيتا لو حلقتى لبيرو شعرها هايطلع اوحش مكان الاول
انت عشان تخليه يطول بسرعه بجد عن تجربه على طول سرحيهولها وحطيلها في طقاطيق وتوك نون وكده
أ
مونيتا بيرو شبهك ولا طالعة زي الوغد بتاعي شبه أبوها؟؟
r
أمةالله;10277118:
لا يا قمر كله إلا اللبن ... انتي ممكن اللي يريح واحد ميريحش التاني ... بصي نان مش موجود خلاص في السوق .... وs26 ده ناس كتير بتقول متعب مووووت ... بس انتي لو الدكتور نصحك بحاجة والبيبي ما استريحش عليها عادي قولي له ايه البديل هيقول لك على حاجة تانية ... حما نهى استشاري أطفال وقال لها كلهم تركيبة واحدة تقريبا مفيش فرق ... أنا قبل هيرو كنت بدي عبدالله أبتاميل وبعد كده سألت الدكتورة على بديل علشان المقاطعة وقالت لي على هيرو وطلع أحلى من أبتاميل أصلا



ياسلام ياختى بعد ما اجيب علبة اللبن ام 30 جنيه وابنى مايرتحش اروحله تانى وادفع كشف تانى واخد دور تانى واشترى لبن تانى ب 30 جنيه لا يفتح الله هههههههههههههههههههههه

هو شكله الحل الوحيد انى فعلا استشير الدكتور الله المستعان ومعلش اخر سؤال بما انك سوابق فى الموضوع ده هههههههههههههه اجيب كام ببرونة ؟؟ وانتى بتشربى البيبى ماية وهو عنده قد ايه ؟ وطاهرتيه وهو عنده قد ايه ؟


&
roshy&hany;10277244:



ياسلام ياختى بعد ما اجيب علبة اللبن ام 30 جنيه وابنى مايرتحش اروحله تانى وادفع كشف تانى واخد دور تانى واشترى لبن تانى ب 30 جنيه لا يفتح الله هههههههههههههههههههههه


هو شكله الحل الوحيد انى فعلا استشير الدكتور الله المستعان ومعلش اخر سؤال بما انك سوابق فى الموضوع ده هههههههههههههه اجيب كام ببرونة ؟؟ وانتى بتشربى البيبى ماية وهو عنده قد ايه ؟ وطاهرتيه وهو عنده قد ايه ؟





انا مش عارفة ليه يارشا انى مصممة تحرمى ابنك من الرضاعة الطبيعى وتحرمى نفسك من الحناااان اللى بتحسيه وانتى بترضعى هو اكيد فيها تعب بس كله يهون علشان ابنك؟؟
r
yomizo;10277175:
رشا انت عاوزة العيال منفوخه وخلاص
طب مالرشاقه احلى ياماما
زلا تتخنيهم وتدوري على اللي يخسسهم بعد كده !!!!!!!!!
وبعدين اللبن الطبيعي بيفيفد اكتر وعمره مايضر ز ى الصناعى
وعلى طول دافي وحلو وبيعملهمناعه ةكل ده وعاوزة تسيبيه بس عشان الواد يتنفخ شويه
حرام عليكى والله


لا يا يميم انا مش عايزاهم منفوخين انا عايزة عندهم صحة وطبيعين زى باقى العيال ومتغذيين ولما يتعودوا على الببرونة حقدر ااكلهم كل اللى يفيدهم لكن اقسم بالله ولادى بياخدوا صدرى بس لغاية سنة وزيادة ومش بيرضوا ياكلوا اى حاجة لا زبادى ولاجبنة ولا سريلاك كله بالترجيع والقرف عايزين صدرى وبس .. وبعدين اللى رضع طبيعى اخد ايه ؟ او بمعنى اصح لبنى انا مش مفيد يابنتى بقولك ابنى عنده سنة و9 شهور ووزنه 9 كيلو والدكاترة بيقولولى كدة خطر ده وزن طفل عمره 10 شهور انا كدة ضريتهم مش فادتهم ده غير والله مناعته ضعيفة جدا والبرد مش بيروح منه غير بعد شهرين تلاتة ... انا اتعذبت مع اولادى الاتنين بسبب اللبن الطبيعى عشان كدة مش عايزة اكرر الماساة وكمان مش عايزة احرمه من الطبيعى فا حدى رضعة ورضعى لو استهبل وساء فى امها وقال عايز طبيبعى يبقى حخليها صناعى خالص وعليا وعلى اعدائى هههههههههههههههه


أمةالله;10277182:
لا يا قمر حتى لو بتبدلي ... أصل أنا في البداية كنت بشفط وأرضع من بيبرونة برضه لمدة أسبوعين تقريبا ... فبرضه كنت بشفط الكمية اللي الدكتورة قايلة عليها ... بس جه وقت بقى يحصل حاجة غريبة إن كل ما ياخد لبني يرجع وكل ما ياخد لبن صناعي عادي وينام :mad::mad: بقرة ملوش في الطيب نصيب:cool:



ايوة يستاهل هو اللى خسران ههههههههههههههههههه


toty858;10277156:
ازيكم يا ماميهات ماشاء الله لبس العيد بتاع محمود و محمد لذيذ مووت
انا كمان هنزل لبس مايا بس بليل شوية على ما افتح الاب توب وانقلهم بلوتوث اسهل
انا انهاردة دوخت على شراب او شوز لونهم بطيخى كدة مش احمر لنا رجليا ورمت ملقتش
وبردو نفسي الاقي باديهات لسنها علشان كنت جايبالها شورتين حلوين اوى عجبونى بس مش لاقيالها حاجة من فوق محدش يعرف الاقي مقاس 6 شهور مثلا او اقل في الباديهات فين
انا كان جايلى طقم بنطلون و بدى كان حلو اوى بس مش لايق خالص


روشى سؤالك جاى في الصميم :)
ان عاوزة اجيب لمايا لين صناعى اديلها مرة واحدة بس في اليوم بليل قبل النوم مثلا او وانا خارجة بدل الميلوبا والبيبي درينك اهية تكون افيد بس مش عاوزة اقول للدكتور بتاعها ومش عارفة ايةة الاسماء وبرضو ياريت حد يفيدنى
لان حتى السريلاك الدكتور قالى مش هنديهولها دة مش كويس بس طبعا هجيبو على 4شهور من غير مايعرف :)


بنتك عندها قد ايه ياتوتى انا حجيب لولادى عمر وزياد مكمل غذائى اسمه بديا شور حلو اوى وزى اللبن لو بنتك عدت السنة هاتيلها منه
r
أم حموودى القمر;10277304:
انا مش عارفة ليه يارشا انى مصممة تحرمى ابنك من الرضاعة الطبيعى وتحرمى نفسك من الحناااان اللى بتحسيه وانتى بترضعى هو اكيد فيها تعب بس كله يهون علشان ابنك؟؟


بالعكس ياقمر الصناعى تعب اكتر

فلوس كتير

تعقيم وكل شوية صحيان وتسخيم ماية وتحضير لبن وببرونات

وجع قلب

لو عايزة تعرفى مصممة ليه شوفى ردى على يوميزو وانتى تعرفى ولو شاطرة تلاقيلى حل مناسب بجد يبقى عملتى فيا معروف كبير
&
اه يارشا خلاص شفت ردك فوق وربنا يعينك
أ
roshy&hany;10277244:



ياسلام ياختى بعد ما اجيب علبة اللبن ام 30 جنيه وابنى مايرتحش اروحله تانى وادفع كشف تانى واخد دور تانى واشترى لبن تانى ب 30 جنيه لا يفتح الله هههههههههههههههههههههه

هو شكله الحل الوحيد انى فعلا استشير الدكتور الله المستعان ومعلش اخر سؤال بما انك سوابق فى الموضوع ده هههههههههههههه اجيب كام ببرونة ؟؟ وانتى بتشربى البيبى ماية وهو عنده قد ايه ؟ وطاهرتيه وهو عنده قد ايه ؟





على فكرة مش شرط تروحي مخصوص مش انتي خلقة بتروحي أول سنة كل شهر؟؟ لما تروحي إسأليه ايه الأنوع الكويسة وجربي ... بس اللبن عامل زي البامبرز كده كل طفل بيبقى مختلف عن التاني

وأنا من رأي سالي بجد خلي الصناعي ده ملجأ أخيييييييير ... ويا ستي لو البيبي جعان مكنش رفض حاجة تانية ... ده غير اني لقطت من كلامك إنك انتي شخصيا جسمك قليل ... فيه خرافة كده اسمها الجينات العالم المعاتيه بتوع الطب بيقولوا لك إن قال ايه العيل بيطلع شبه أمه وأبوه ... فلو انتي قليلة ممكن أوي عيالك يكونوا طالعين لك بس ما دام البيبي بينام كويس ومناعته كويسة خلاص ... سيبيه براحته
X