رابطة امهات واطفال مصر لشهر رمضان المعظم"كل عام وانتم الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم"

"أم حمودى وفلة" 21-08-2009 1,289 رد 58,718 مشاهدة
ع
والله ياروشي مجربتش الصناعي خالص ان شاء الله البنات يفدوكي
r
مرسيه يا هوبا على ردك ياقمر

ويارب البنات تفيدنى لان انا كمان مش جربت الصناعى قبل كدة انا عيزاه مكمل مع صدرى عشان يتعود على الببرونة ولو حكمت ومش اخد لبن صناعى حجيب شفاط واشفط اللبن اللى فى صدرى واحطه فى الببرونة اصلى عانيت كتير اوى واتبهدلت مع عمر وزياد ومش عايزة اكرر الغلطات دى تانى
ع
طيب ليه عايزه تعوديه يعني علي الببرونه
وانتي عشان عايزه تعوديه علي الببرونه تديه لبن صناعي
كده هيسيب صدرك خالص
m
نفسي اعرف بتدخلوا امتى عاوزة ادخل الاقيكم استغل الكام يوم الي بايتهم عند بابا وادعولي ادخل النت في بيتي بقى لانه بجد بينفس عن الوحد جامد اوي
أ
roshy&hany;10276269:
بصوا يا امهات انا مش حغلس عليكم انا حسال سؤال واطلع على طول

عايزة اعرف ايه هو نوع اللبن المناسب للبيبى اول مايتولد ؟

مين رضعت صناعى اول ما البيبى اتولد وارتاحت على نوع معين

فى انتظاركم ياقمرات ويارب تفيدونى



أنا استعملت لعبدالله هيرو بيبي أول 6 شهور بياخد رقم 1 وبعد ما يكمل 6 شهور بياخد رقم 2 والصراحة خفيف ومش بيعمل انتفاخات ولا مغص

بس الأحسن تحاولي مع اللبن الطبيعي وعلى فكرة التشفيط مش بديل عن الرضاعة

أنا مشكلتي مع عبدالله مش بيرضى يمسك صدري أصلا فبقول للدكتورة طيب أشفط وأدي له قالت لي برضه اللبن هينشف وفعلا ده اللي حصل ... بس أعتقد أم حمزة عندنا هنا بتشفط ولبنها مش نشف الحمد لله علشان هي بترضع عادي برضه

ونهى أم سلمى برضه بترضع صناعي وقالت لعى نوع اللبن بس أنا للأسف مش فاكراه بس فاكرة انه كان ب15 جنيه باين يعني أرخص من هيرو بالنص تقريبا وقالت انه حلو برضه
ع
مشعارفه متهيالي تقصد بيوميل حاجه كده لما تدخل تبقا تقول
انا مش عارفه هي غطسانه فينده كله
r
أمةالله;10276623:
أنا استعملت لعبدالله هيرو بيبي أول 6 شهور بياخد رقم 1 وبعد ما يكمل 6 شهور بياخد رقم 2 والصراحة خفيف ومش بيعمل انتفاخات ولا مغص

بس الأحسن تحاولي مع اللبن الطبيعي وعلى فكرة التشفيط مش بديل عن الرضاعة

أنا مشكلتي مع عبدالله مش بيرضى يمسك صدري أصلا فبقول للدكتورة طيب أشفط وأدي له قالت لي برضه اللبن هينشف وفعلا ده اللي حصل ... بس أعتقد أم حمزة عندنا هنا بتشفط ولبنها مش نشف الحمد لله علشان هي بترضع عادي برضه

ونهى أم سلمى برضه بترضع صناعي وقالت لعى نوع اللبن بس أنا للأسف مش فاكراه بس فاكرة انه كان ب15 جنيه باين يعني أرخص من هيرو بالنص تقريبا وقالت انه حلو برضه


شكرا ياقمر بس انا عايزة حاجة تكون بتبقلظ البيبى انا سمعت عن اس 26 - ونان بس خايفة منه بسبب المشاكل اللى سمعناها - بيقولوا سميلاك ممتاز بس بيسبب امساك

السبب ياقمر ان ولادى باخدوا صدرى وبيرفضوا اى حاجة دخيلة لا ميلوبا ولا كراويا ولا ماية رز ولا الببرونة اصلا وبالرغم من ان لبنى كتير بس خفيف اوى واطفالى بعد مابيكونوا 3 و 800 او 4 كيلو عند الولادة بعد كدة بيبقوا من الناس اللى نموهم ضعيف واقل من الطبيعى ب 3 او 4 كيلو تخيلى ابنى عنده سنتين ووزنه 9 كيلو صعب جدا مش كدة

عشان كدة عايزة اشد على النونو الجديد شوية لان اللبن الصناعى تقيل ومدعم بفيتامين وحديد وكمان الببرونة حتساعدنى لما يكبر انى ادخل وجبات خارجية

وفعلا سمعت ان اللبن المدعم والبيوميل دسم ومغذى انا عايزة حاجة تغذى البيبى وتسمنه شوية مش تنفخه لا تفيده ويكون فيها مالتى فيتامينز


hoba555;10276724:
مشعارفه متهيالي تقصد بيوميل حاجه كده لما تدخل تبقا تقول
انا مش عارفه هي غطسانه فينده كله


يارب يرجعها على خير وتفيدنى وانا اسمع ان بيوميل كويس

ياريت باقى البنات تفيدنى
r
اه كمان قولولى اللبن الصناعى ادى كام مرة فى اليوم وكام مللى لو هو لبن صناعى بس ؟
ولو عايزة ادى وجبة صناعى ووجبة طبيعى برده كام مرة وكام مللى ؟

ربنا يخليكم يارب
&
والله يا رشا مش هعرف افيدك اوى بس متهيألى الدكتور هو اللى يفيدك فى نوع اللبن وبعدين لبن الام بيكون فى حاجات مش موجودة فى الصناعى مهما احتوى على كالسيوم وحديد والحاجات دى كلها
بس نصيحتى ليكى بلاش اس 26 جولد طعمه يقرف ولما جبته لمحمود مش رضى ياخده خالص وسألت الدكتور قالى لا طبعا مينفعوش دا احنا بنكتبه فى حالات معينة بس مش قالى عليها فاكيد هما بيبقو فاهمين اللى يناسب كل بيبى ويارب اكون افدتك..
m
روشي نصحتي انك تتابعي مع دكتور مش مع نفسك كده عشان متعمليش حاجه غلط
أ
بصي هو لحد ما يبتدي ياكل ليه 8 رضعات في اليوم واحدة كل 3 ساعات

كمية الرضعة بتبقى على حسب احتياج البيبي بس الدكتورة كانت قالت لي على قاعدة اللي هي كل كيلو من وزن البيبي بيحتاج 25 مللي لبن ... يعني لو البيبي وزنه 3 كيلو يبقى محتاج 75 مللي كل رضعة يبقى انتي هتعملي 90 ياكل منهم لحد ما يشبع وهكذا
&
أجمل ايام العمر;10275976:
ما شاء الله حلو قوووووووووووى و التصوير حلو

بس البنتاكور احلى من غير ما تعمللى الرباط وهو سايب احلى و اشيك :D


ربنا يكرمك ياهدى وعقبال حاجة بلبلة ان شاء الله

hoba555;10276016:
ما شاء الله يا سالي حلو اوي الطقم
والشوز وكله ما شاء الله يتهني بيه يا رب

ربنا يخليكى ياهوبا ده من ذوقك عاوزين نشوف طقم ندى بقه..


roshy&hany;10276259:
ماشاء الله لاقوة الا بالله .. جميلين اوى يدوبهم فى عرق العافية وعقبال بدلة الفرح يارب




امين ياااارب يارشا وعقبال يارب ما نفرح بيكى ويرزقك ببنوتة جميلة كده ياااااااااارب
مش انتى نفسك فى بنوتة برضه؟
أ
سالي صورت لبس اللولي

بس الصور طالعة وحشة وأنا عندي صداع فسدت نفسي عن اني أنزلها
m
ام حمودي ازيك ياجميل ها شعر حمودي طول ولا لسا
r
أم حموودى القمر;10277026:
والله يا رشا مش هعرف افيدك اوى بس متهيألى الدكتور هو اللى يفيدك فى نوع اللبن وبعدين لبن الام بيكون فى حاجات مش موجودة فى الصناعى مهما احتوى على كالسيوم وحديد والحاجات دى كلها
بس نصيحتى ليكى بلاش اس 26 جولد طعمه يقرف ولما جبته لمحمود مش رضى ياخده خالص وسألت الدكتور قالى لا طبعا مينفعوش دا احنا بنكتبه فى حالات معينة بس مش قالى عليها فاكيد هما بيبقو فاهمين اللى يناسب كل بيبى ويارب اكون افدتك..


طبعا افدتينى ياقمر وجزاكى الله خيرا

moneta;10277036:
روشي نصحتي انك تتابعي مع دكتور مش مع نفسك كده عشان متعمليش حاجه غلط


ماهو برده فى دكاترة حمير يخبطولك اسم اى دوا وبعدين تجربى تلاقيه عمل امساك للبيبى او ترجيع فا انا كنت عايزة اسال مجرب ولا اسال طبيب هههههههههه بس شكلى حتوكل على الله واشوف الدكتور حيقولى ايه ؟


شكرا ياقمر
m
ههههههههههههههههههه

مي ضحكتيني صورة وحشة وصداع ونفس مصدوده ومستحمله كل د يا بنتي

ازيك وازاي لولي يارب تكونوا بخير
أ
أنا شكلي كده نسيت اقول إن لبس محمود حلو أوي ما شاء الله

انتوا عندكم حاجة نكست أصلية في المنصورة؟؟

وبتجيبي له الجزم بكام

أنا جبت لعبدالله سليبر ب100 :ss:

والجزمة بقى ب
































179:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

أنا حاسة إن كده كتير بزيادة ... بس الصراحة طلعت أم كفتة أول ما شفته لابسها وعمال يلعب فيها مقدرتش مجيبهاش

وقاعدة هتجنن مستنية العيد علشان يلبس الهدوم الجديدة وآخده معايا الصلاة:15::15::15::15::15::15:
&
أمةالله;10277052:
سالي صورت لبس اللولي

بس الصور طالعة وحشة وأنا عندي صداع فسدت نفسي عن اني أنزلها


الف سلامة عليكى من الصداع يامى بس ياريت تنزليهم انا برضه مش عاجبانى الصور خالص بس اهه اى حاجة بقه

moneta;10277057:
ام حمودي ازيك ياجميل ها شعر حمودي طول ولا لسا

ازيك يا مونيتا اخبارك واخبار بيلار الحلوة ايه؟
اه طول شوية بس برضه مش زى الاول خالص القصة السايحة النايحة طااااارت خلاص وشعره كله بقه طول واحد ربنا يسهل وعلى ما ييجى العيد يكون بقه حلو انا بدأت اتقبل الموضوع وكل اللى يشوفه يقولى انه تحفة واحلى من الاول بكتير بس انا لسه محتاجة وقت علشان انسى واقتنع هههههههههه...
m
دا ان شايلة هم بيرو موت في الصلاة صليت بيها مرة صلاة العشاء في الجامع بقيت طالعه تجري يمين وشمال وانا مش قادرة اركز في الصلاة منها عشان عيني عليها فخايفه تلم عليا الدنيا في صلاة العيد
r
أمةالله;10277043:
بصي هو لحد ما يبتدي ياكل ليه 8 رضعات في اليوم واحدة كل 3 ساعات

كمية الرضعة بتبقى على حسب احتياج البيبي بس الدكتورة كانت قالت لي على قاعدة اللي هي كل كيلو من وزن البيبي بيحتاج 25 مللي لبن ... يعني لو البيبي وزنه 3 كيلو يبقى محتاج 75 مللي كل رضعة يبقى انتي هتعملي 90 ياكل منهم لحد ما يشبع وهكذا


يا تفتكرى البيبى حيرضى ياخد كل ده انا ولادى كانوا بياخدوا 20 مللى بالعافية بس يمكن لانهم كانوا متعلقين بصدرى ومش عايزين اى دخيل .. طبعا الجرعة دى والمرات للبن الصناعى بس بدون تبديل يعنى مش مرة صناعى ومرة طبيعى صح ؟

أم حموودى القمر;10277044:
ربنا يكرمك ياهدى وعقبال حاجة بلبلة ان شاء الله

ربنا يخليكى ياهوبا ده من ذوقك عاوزين نشوف طقم ندى بقه..


امين ياااارب يارشا وعقبال يارب ما نفرح بيكى ويرزقك ببنوتة جميلة كده ياااااااااارب
مش انتى نفسك فى بنوتة برضه؟


نفسى بس الحمد لله انا حامل فى ولد تالت الظاهر ناوية اكون الفريق هههههههههههه الحمد لله

X