رابطة امهات واطفال مصر لشهر رمضان المعظم"كل عام وانتم الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم"

"أم حمودى وفلة" 21-08-2009 1,289 رد 58,718 مشاهدة
ي
hoba555;10150598:
ازيك يا ياسمين كل سنه وانتم طيبيين
الحمد لله كويسن يا قمر
ازي البنانيت؟

وانتى طيبة ياقمر البنات تمام الحمد الله
ي
شهيدة ازيك وازى الامور عمر كل سنة وانتم طيبين
انا بقا نزلة بليل حاروح ابات عند حماتى اول يوم بيبقى فطار عندها وتانى يوم عند ماما
ي
انا برضه جوزى مكنش حيجبلهم السنادى فانوس لان بتاع السنة اللى فاتت بكرتونته جوزى بيقولى انتى اللى بتحافظى على الحاجة مش العيال ههههههه بس جوز اختى جبالهم بصراحة
ع
جزانا واياكي يا قمر
انا برده زيككده يا شهيده مش بفتح التلبفزيون ولا بشووف حاجه
خصوصا لو سبت ندي مع ماما
ساعات مش بتفهمها لما بتقول بي بي مثلا ولا عايزه تشرب فديما اعده معاها
ومش بشوف ولا حاجه في التليفزيون
ف
بنات ادخلو على ده وقولولى ايه رأيكو\http://forums.3roos.com/t479184.
ع
الرابط مش شغال يا بطه
ف
مش عارفه ادخلو يا هبه قوليلى الطريقه الصح
ع
انتي طيب حطاه في اي قسم وانا اتجيبلك الرابط
بصي كده هتلاقي نفسك كتبه http مرتين عشان كده مش شغال
ع
http://www.forums.3roos.com/t479184.html
هوده اللي قصدك عليه
ف
شطوره يا هوبه
ف
جزاكى الله خيرا
E
السلام عليكم
ازيكوووووووووووو
وحشتووووووووووني جدا جدا اجد
عاملين ايه كلكو
حمدالله على سلامة المنتدى ازيكو وازي الكتاكيت وكل سنة وانتو طيبييييييييييين

دلوقتي معاذ وباباه نزلو وسابوني لواحدي
نزلو يتمشو انا قلت فرصة بقة وقعدت اصلي وعاوزة اختم القران بالمرة قبل ما يرجعو هههههههههههههه
ر
ازيكووووووووووووووووووووووووووووووو وحشتونى ده الواحد من غير المنتدى يتيم ايه الغيبه ديه انا كنت بفرش قولت اجرب
E
شهيدة;10150601:
ازيك يا هوبا وازى ندا؟

لا الفانوس باباه مرضيش قالي هيكسرة زى اللعب بتاعته هوا احنا كنا في هايبر وان وشاف فانوس كرومبو بقا هيتجنن عليه سالت لقيته ب 65 بصراحه استغليته مع ولد مخرب زى ابنى
هههههههههههههههههه


ازيك يا شوشو عاملة ايه وازي عمر وحشتيني اوي

الفانوس كرومبو انا جبته لمعاذ ب57
وطبعا من اول يوم وقع كذا مرة وفيه حاجات اتكسرت بس لسة شغال يعني
فشلته منه وجبت له الفانوس العادي ابو 10 جنيه ده ههههههههههههههههه
هم اخرهم كده يابنتي والله اللعب السكة اللي اي كلام
E
ازيك يا رشا عاملة اييييييه وازي العفارييييييييت

انا بقى اليومين اللي المنتدى كان واقع فيه ده ماكنتش فاضية ومافتحتش اصلا وعرفت انه واقع من سالي
E
اممممممممم رشا شكلك مشيتي

انا هقوم بقى اقرالي شوية قران قبل معاذ ما يرجع

كل سنة وانتي طيبة والبنات طيبين

يلا سلاااااااااااااااام
ر
سورى ياايمان جوزى كل مايشوفنى قاعده شويه يتوحم وزعته يجيب حاجات ودخلت تانى كل سنه وانتى طيبه انا برده جبت كرومبو ده ب55 بس شيك هو على وشك الغدغه ههههههههههههه
&
السلام عليكم ازيكم يا بنات وازى الكتاكيت الحلوين؟
كل سنة وانتو طيبين
انا رحت اصلى التراويح واخدت حمودى معايا قلت اجرب كدة
صليت العشا بس ومعرفتش اصلى التراويح لانه واخد دور انفلونزا شديد فكان مقريف وقاعد يزن فقلت اخد بعضى بالذوق وامشى احسن وقلت لجوزى انا بعد كده اقعد اصلى فى البيت بكرامتى هههههههههههههه
ف
سئل يرحمه الله الشيخ (بن باز ) عن بعض الصائمين يقضون معظم نهار رمضان في مشاهدة الأفلام والمسلسلات من الفيديو والتلفاز ولعب الورق فما رأي الدين في ذلك؟ فأجاب رحمه الله ..

الواجب على الصائم وغيره من المسلمين أن يتقي الله سبحانه فيما يأتي ويذر في جميع الأوقات، وأن يحذر ما حرم الله عليه من مشاهدة الأفلام الخليعة، التي يظهر فيها ما حرم الله، من الصور العارية وشبه العارية، ومن المقالات المنكرة، وهكذا ما يظهر في التلفاز مما يخالف شرع الله من الصور والأغاني وآلات الملاهي والدعوات المضللة. كما يجب على كل مسلم صائما كان أو غيره أن يحذر اللعب بآلات اللهو من الورق وغيرها من آلات اللهو، لما في ذلك من مشاهدة المنكر وفعل المنكر، ولما في ذلك من التسبب في قسوة القلوب ومرضها واستخفافها بشرع الله، والتثاقل عما أوجب الله من الصلاة في الجماعة أو غير ذل من ترك الواجبات، والوقوع في كثير من المحرمات، والله سبحانه يقول (ومن الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم ويتخذها هزوا أولئك لهم عذاب مهين * وإذا تتلى عليه آياتنا ولّى مستكبراً كأن لم يسمعها كأن في أذنيه وقراً فبشره بعذاب أليم) سورة لقمان الآية 7،6.
م
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ازيكم ياامهات كل سنه وانتم الى اله اقرب وعلى طاعته ادوم ربنا يتقبل صيامنا وقيامنا ويجعلنا من عتقائه اللهم امين
انا ياخساره مش صايمه طبعا ومش عارفه هاصوم امتى
X