طريقة عمل لانشون (مرتديلا) الفراخ بالخطوات المصورة..طريقة مضمونة باذن الله

&Nada& 18-05-2010 147 رد 37,517 مشاهدة
&
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




شوفت طريقة عمل الانشون فى البيت من جروب على الفيس بوك اسمه



F:اكلات وحلويات بيتى *بيتىF:



ودى تطبيقى للانشون وفعلا يا جماعة طعمه طلع زى بتاع برة بالظبط وجربوه على مسئوليتها



هههههههههههههههههههه
:D:D:D:D



بسم الله




المقادير(منقول من صاحبة الوصفة):




3 فصوص ثوم وسط


3 فصوص حبهان مطحون ناعم


3 بيضه


3 مثلث جبنه اى نوع

3 ملاعق كبيره دقيق
1/4 ملعقه فلفل
1/4 ملعقه ملح
2 مرقه دجاج ماجى
1/2 كوب زيت دوار شمس او زيت ذرة
صدر فرخه مخلى غير مستوى
حلقات زيتون (اختيارى)
























الطريقه


يتم وضح جميع المقادير السابقه فى الخلاط





ويضرب جيدا





الفراخ بعد ما اتفرمت وعليها الزيت






وبعدين البيض







باقى الكونات (بس يفضل فرمها الاول قبل ما نحطها فى الكيتشن)






ثم يصب المقدار قالب التوست بعد ما ندهنى بزيت ورشة دقيق ويسوى فى حمام مائى فى الفرن على درجة حرارة 220 لمدة 50 دقيقه وبعد ان يبرد يوضع فىالثلاجه ساعه ثم يقطع




دة بعد ما استوت





ودة بعض التقطيع(بس انا استعجلت وقطعتها وهيا سخنة فكانت تخينة لو استنتو عليها حتعرفو تقطعوها رفيع ان شاء الله)




ودة شكل بتاع صاحبة الوصفة نفسها








لو عملتوها مش حتشترو لانشون تانى خااااااالص ان شاء الله من برة
لانها سهلة وانضف طبعا ومضمونة ومش مكلفة اوى


يا ريت متحرمونيش من ردودكو وارائكو:L:
m
بجد تحفةةةةةةةةةةةةةةةةةة تسلم ايدك
b
ماشااااااااااااء الله ياندى
بجد بجد رووووووووووووووووووووووووعه تسلم ايديكى
ن
ما شاء الله عليكى يا ندى ايه الشطارة دى ان شاء الله هجربها قريب
*
وااااااااااااااااااااااو تسلم ايدك بجد
بس ازاى نسويها فى حمام مياه فى الفرن معلش مش فاهمة
&
white angel 85;12097612:
بجد تحفةةةةةةةةةةةةةةةةةة تسلم ايدك

:) جربيها يا توتا والله حلوة اوى
نـور الهـدى;12097720:
ما شاء الله عليكى يا ندى ايه الشطارة دى ان شاء الله هجربها قريب

جربيها لابو نسب:p
banota_helwa;12097628:
ماشااااااااااااء الله ياندى
بجد بجد رووووووووووووووووووووووووعه تسلم ايديكى

حفرح اوى لو عملتيها يا ساسو:L:
*pippo*;12097748:
وااااااااااااااااااااااو تسلم ايدك بجد
بس ازاى نسويها فى حمام مياه فى الفرن معلش مش فاهمة

يعنى حتحطيها فى قالب الكيك ماشى..
وبعدين تحطى قالب الكيك فى صينينة اكبر فيها ماية على درجة حرارة 220 لمدة 50 دقيقة وبس وهيا تستوى باذن الله
s
تسلم ايدك حببتى
ص
تسلم ايدك يا جميله ما شاء الله
ض
بجد جميله جدااااااااااااااا تسلم ايدك
D
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته...

طريقة راااائعة ما شاء الله عليج...

و مثل ما قلتي، أنظف و صحية أكثر من الجاهز...

ذكرتيني مرة شفت طريقته في برنامج التفاح الأخضر، بصراحة ناسية المقادير بالضبط، بس هي طلع معاها عجينة متماسكة، شكلتها على شكل اسطواني و لفتها بورق الألمنيوم و بعدين حطتها في حمام مائي، فلما قطعتها صار معاها شرايح مثل الجاهز...

بس سؤال صغير، كيف تحفظين الزايد منها؟ بالثلاجة أو الفريزر؟

تسلم إيدج و عوافي على قلوبكم F:
ع
:thumbs_up::thumbs_up:

اللانشون ده بجد
رااائع وعن تجربة
جربوه ومش حتندموا

اختي كانت عملته من فترة
وماما حبته جداااااا
وعايزانا على طول نعمله

يلا عملتلك دعاية يا ندى
هههههه
بس ابقى نزليلي
طبق المرة الجاية

:D:D:D

متزليش فاضية من فوق

:lol::lol::lol:
م
ايه الجمااال ده

تسلم ايييييدك :)
&
صوت العيون;12097814:
تسلم ايدك يا جميله ما شاء الله


ضياء الجنه;12097849:
بجد جميله جدااااااااااااااا تسلم ايدك

الله يسلمكو يا قمرات
Daisy Ash;12097853:
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته...

طريقة راااائعة ما شاء الله عليج...

و مثل ما قلتي، أنظف و صحية أكثر من الجاهز...

ذكرتيني مرة شفت طريقته في برنامج التفاح الأخضر، بصراحة ناسية المقادير بالضبط، بس هي طلع معاها عجينة متماسكة، شكلتها على شكل اسطواني و لفتها بورق الألمنيوم و بعدين حطتها في حمام مائي، فلما قطعتها صار معاها شرايح مثل الجاهز...

بس سؤال صغير، كيف تحفظين الزايد منها؟ بالثلاجة أو الفريزر؟

تسلم إيدج و عوافي على قلوبكم F:

انا شوفت الطريقة دى
بس بصراحة مجربتهاش انا جربت دى وبيطلع متماسك شوية كدة اتقل من المايونيز والكيكة كدة
وممكن تعينيه فى الفريزر عادى ان شاء الله
وبجد شرفتى موضوعى :)
d
تسلم ايدك طريقة جميلة وسهلة ان شاء الله اعمله بس لو معنديش كيتشن اعمله فين ؟
&
عمتو بيتو;12097862:
:thumbs_up::thumbs_up:

اللانشون ده بجد
رااائع وعن تجربة
جربوه ومش حتندموا

اختي كانت عملته من فترة
وماما حبته جداااااا
وعايزانا على طول نعمله

يلا عملتلك دعاية يا ندى
هههههه
بس ابقى نزليلي
طبق المرة الجاية

:D:D:D

متزليش فاضية من فوق

:lol::lol::lol:

اختك ما شاء الله عليها اصلا فى كل حاجة
انا اللى عملته بعته مع اخوكى واتغديت بشوية منه:)
بس ان شاء الله لو عملته تانى حظبطه اكتر وانزلكو طبق ان شاء الله
محبة_الرسول;12097866:
ايه الجمااال ده

تسلم ايييييدك :)

اتفضلى يا لولو يا حبيبتى
dr.doby;12097895:
تسلم ايدك طريقة جميلة وسهلة ان شاء الله اعمله بس لو معنديش كيتشن اعمله فين ؟

لو عندك ميكسر ينفع فيه برضه او الخلاط عادى
انتى افرمى الفراخ وبعدين اضربى المكونات التانية واخلطيهم مع بعض وان شاء الله حتطلع حلوة
d
روووووووووووعة بجد تسلم الأيادي
D
تسلم ايدك يا جميله
o
رووووووووووووووووووووووووعه تسلم ايديكى
b
ان شاء الله اجربها والله ياندى بس مش عندى القالب المستطيل ده خااااااااالص
مش عارفه اعمل ايه بقى
m
تحفه على فكره انا انبهرت بيها مكنتش متخيله السهوله دي
X