تجمع للبنانيت اللى متخطبوش ولا اتجوزوا (تم دمج المواضيع المتشابهه)

LANY?? 24-11-2007 17,611 رد 783,812 مشاهدة
ح
فراشة القنديل;4682555:
يا بنات شو اخباركو؟؟...يا بنات انتو مش حاسين انه محتاجين ناخد دورة عن كيفية الرد على الناس اللي بضلو يسالو عن عريس المستقبل..ليش ما تزوجتي ..ومفيش عرسان؟..وغيرو وغيرو؟؟....اللي عندها خبرات خاصه تحكيلنا يمكن نتعلم ونعرف كيف نسكتهم...



والله عندك حق حاجة تضايق خصوصا انى كنت مخطوبة وانفصلنا

كل اللى يشوفنى ها رجعتوا لبعض .. طيب مفيش حاجة جديدة

وكلام بيخلى الواحدة تتضايق وتحس انى في حاجة ناقصة بجد
d
مروج;4691038:
انا مع الاخت فراشة القنديل تعبت من الاسئلة الي الاقيها وين ما رحت وفي كل مناسبه الزواج وليش ما تزوجتي وليش لحد الحين ما انخطبتي حتى صرت اتضايق من الموضوع وسد نفسي عن الزواج


مش عارفة اقولك ايه لأن اللى بتشتكى منه انا كمان بأعاااااااانى منه ..الله يوفقنا مروج
d
ميسى كوول;4691235:
الله يكون بعوننا يابنات ويحقق كل الامانى,والله انا عمرى ماكنت اخاف من عدم زواج ولاغيره لكن من يوم اختى واهى التؤام انخطبت والناس مب تاركتنى بحالى ليش ؟وماشى خطاب؟ ومن هاالاسئله لين كرهت حتى الخرجه من البيت,مع انى والله احب اختى موووت وفرحانه لها الله يسعدها,بس كله من حكى الناس الله يكفينا شرهم وانا عمرى 22 وحاسه نفسى عيييوز الشباب,الله كريييييييييم مالنا الا الصبر وكله نصيب والله والحمدلله ع الصحه والعافيه ولمه الاهل حوالينا ربى يسعدكن ويرزقكن كل الخير



انتى لسه صغنونة ياميسى بس فعلا الكلام ده بيضايق انا حاسة بيكى ردى عليهم قوليلهم كله بأوانه أو انك مش بتفكرىى دلوقتى ف الجواز
بس الاحسن قوليلهم لسه مجاش النصيب والاوان عشان ميجادلوش معاكى كتير
ربنا يكرمنا عن قريب ويقرب البعيد آمين
d
حكاية روح عاشقة;4694448:



تعرفي لما قرأت مشاركتك احسست أنى تفكيرك يقرب لتفكيري

لانى اللى حصل معاكى حصل معايا بس مع شوية اختلافات انا اتقدم لى شخص مناسب

من كل النواحى وماما كانت موافقة ومرحبة بيه لابعد الحدود وانا مكنتش حاسة بقبول ناحيته

وكنت حاسة انه مش انسان طموح ولا يقدر يتحمل المسئولية وبالتالى رفضته رفض تام

وبعدها بفترة بسيطة اتقدم لى شخص اخر وكنت الصراحة مرحبة بيه اوى بس ماما كانت شايفة انه

مش مناسب خالص وبعد سنة ونص خطوبة اكتشفت كل عيوبه وانفصلنا بعد مشاكل كتير

المشكلة انى ماما كل شوية تقعد تفكرنى انى غلطت وانى ضيعت سنتين من عمرى

واللى زاد الطين بلة زى ما بيقولوا أنى العريس اللى رفضته سافر الكويت يشتغل

وطبعا بقي انتوا عارفين الضغط العصبي اللى عايشة فيه من ناحية ماما

كل شوية تفكرنى انى غلطت وانى خبرتها في الدنيا اكبر منى وانى فرصتى في الزواج

خلاص انتهت زى ما بتقول رغم انى لسه مكملش 23 سنة بس بجد حاسة انى عجزت



بس والله ياعاشقة كلام مامتك بيبقى ارحم من كلام الناس على الاقل مامتك بتأنبك كل شوية عشان نفسها تشوفك عروسة وتفرح بيكى انما الناس لما بيتكلموا احيانا نفوسهم بيكون فيها شماته وده صعب جدااااا ومتزعليش على العريس اللى سافر ده اكيد مش نصيبك ومش خير ليك والا ربنا مكنش بعده عنك وانتى كمان لسه صغنونه سيبيها على الله واحنا هنفرح بيك قريب ان شاء الله [BLINK].......بس تعزمينا [/BLINK]
h
بجد انا فين من زمان فى الموضوع التحفة بتاعك يا دونى دة

بجد انتى فكرتك فى الموضوع دة تحفة فعلا حكاية شغلانا كلنا
ربنا يفرج همومنا جميعا ريرزقنا وبنات المسلمين الازواج الصالحين اللى يعوضونا عن اللى احنا حاسين بية دلوقتى
ويار يت للتعارف اكتر كل واحدة تقول هى منين وكام سنة
وهبتدى بنفس
انا من مصر وعندى 24 سنة ومستنية الفرج من عند ربنا
d
موضوع رااائع ..

بس يابنوتااات لاتكونوا مررره يائسين ياقلبي انتى وهي وكلنا ربي كاتبلنا بنتزوج ولالأ ..

يعنى لو فيه زواج راااح نتزوج .. بعدين تخيلي تزوجتى واحد يضربك ولا مايحترمك بتقوولى ياليتني جلست فى بيت أهلى .. بناات أنا عن نفسي والله كنت أبكى كل يوم أبغا أتزوج زي كل البنات بس الحمدلله وهذا من فضل ربي كل مايجيني هذا الاحساس أقوم أتوضأ وأصلى ركعتين وأقرئ قرآن والله تحسين براحه عجيبه ودااائما أدعى بهذا الدعاء ( يارب لو كان فى الزواج خير وصلاح لى فى ديني ودنياي وأخرتي يسرله لي ) وصدقوونى انسوا أى كلام ثااني واضحكي واخرجي وتعلمى هوايه تفيدك أنا حاليا بمارس التصوير والحمدلله مرتااحه كل مااحس نفسي متضاايقه أجيب أى شي وأحاول أصوره وأحط فيه حركاات وبس وصدقونى ارضوا بقسمة ربنا وأحسنوا الظن فى الله تلقى ربي جنبك وميسرلك كل شي ..

أدري اتكلمت كثييير هههههههههه بس والله خوف عليكم حبيباتي وأنا يشرفنى أنظم معاكم ..
e
وانا بعد اسمحولي انضم اليكم
م
انا انضم معااااااااااكم
انا صحيح زيكم افكر فيه كثييييييييييييييير
بس الحمدلله على كل حال كل مافكرت دعيت او استغفرت ربي انه يحقق لي امنياتي ويرزقني بالزوج الصالحه والذريه الصالحه وانا وبنات المسلمين والمسلمات
اكثرررررررررررررررررروا من الدعاء والاستغفااااااااااااااار
ولا تنسون صلاة الليل
وانتبهوا لمواضيعي بحط لكم موضوع حلو ان شاء الله يعجبكم
م
ياهلا بنات
نسيت اقول لكم
شرايكم نتعرف على بعض
حتى لو ع الايميل
عاااااااااادي
عطيني ايميلج ع الخاص واضيفج عندي طيب
f
والله موضوع بيهم كل المجتمعات اشكرك جزيل الشكر. يا رب يعين كل المسلمين.
N
صراحه انا عججبني كلام dark girl
معك حق اختي..

يقولون الزواج ليس كل الحياة الزواج جزء من الحياة...

والله وربي يعلم ان مسلمه امري لله في الزواج..بس ابي اطلع اسوي شيء في حياتي احس اني مكبله..آخذ كورسات لغه..او اتوظف بس الحمد لله على كل حال

وبعدين يابنات لاتهتمون من كلام الناس..

انا آخر شيء افكر فيه هم..

انا الحمد لله جميله..اللي تقول لي عميان هالناس مايشوفون..واللي تسألني يجيك احد يخطبك وإذا قلت ايه بس مابعد جاا اللي يعجبني ولا جا نصيبي..تنظر لي بإستغراب معقوله!ماجا اللي يعجبك!
وطبعاً هالكلام من قريبات لي.بس انا مطنشه ولا يهموني حتى تلميحاتهم ماتهمني الحل طنشي وقولي بكل ثقه مابعد جا نصيبي اللي كاتبه الله لي

بنات انا خايفه افقد صبري..مدري وش فيني..ماعاد احس بطعم الحياة ومن كثر مااكابر على همومي نسيت نفسي..اقول يمكن ان شاء الله فترة وتعدي..الله يفرجها..نمر بضغوطات..هي إختبارات لنا من الله نصبر او لا..يارب صبرني وصبر البنات

اجعلني ممن إذا ابتلي صبر وإذا اذنب استغفر وإذا اعطي شكر وجميع البنات

بنات اليوم سبحان الله سمعت شيخ في قناة الناس اللي هو محمود المصري يقول البنت ماتزعلش :) .

ويضيق صدرها وتحزن لتأخر زواجها لعل في ذلك خيراً وذكر قصص كثيره ان الله سبحانه قد يأخر عنا اشياء او تكون في ظاهرها سيئه لنا وهي خير محض دون ان نعلم..ففتاة مثلاً تقيه وصالحه..لو انها تزوجت لفتنها زوجها عن دينها ومافيه اعظم واغلى من الدين..وتخلت عن دينها وقربها من الله...وبقائها في بيت اهلها خير لها..من زوج يضيع عليها دينها.

يابنات تدرون الحمد لله كل تأخيره فيها خيره انا احس نضجت ولو تزوجت في سن صغير يمكن كنت تطلقت لأني كنت مغرورة ومتسرعه في قرارتي واللي مايعجبني خلاص اتركه بدون تفاهم..وإلى الحين احس اني اتعلم ..وتذكروا يوم القيامة بنبعث ولارح ينفعنا لازوج ولاام ولااب ولااي احد
ولا حتىابنائنا!!
((يوم لاينفع مال ولا بنون إلا من اتى الله بقلب سليم))

واخيراً اختي dony
اشكرك على رأيك فيني بارك الله فيكي
س
يعنى لو فيه زواج راااح نتزوج .. بعدين تخيلي تزوجتى واحد يضربك ولا مايحترمك بتقوولى ياليتني جلست فى بيت أهلى .. بناات أنا عن نفسي والله كنت أبكى كل يوم أبغا أتزوج زي كل البنات بس الحمدلله وهذا من فضل ربي كل مايجيني هذا الاحساس أقوم أتوضأ وأصلى ركعتين وأقرئ قرآن والله تحسين براحه عجيبه ودااائما أدعى بهذا الدعاء ( يارب لو كان فى الزواج خير وصلاح لى فى ديني ودنياي وأخرتي يسرله لي ) وصدقوونى انسوا أى كلام ثااني واضحكي واخرجي وتعلمى هوايه تفيدك أنا حاليا بمارس التصوير والحمدلله مرتااحه كل مااحس نفسي متضاايقه أجيب أى شي وأحاول أصوره وأحط فيه حركاات وبس وصدقونى ارضوا بقسمة ربنا وأحسنوا الظن فى الله تلقى ربي جنبك وميسرلك كل شي


من رايك اختي dark girl..الزواج قسمة ونصيب وان شاءلله كل وحده بتاخذ نصيبها وقت ما ربنا يريد..صدقوني كل تأخيره وفيها خيره...قالى تعالى"وفي السماء رزقكم وما توعدون"...ربنا ييسر لموركم يا بنات ويرزقكم السكينة والطمأنينة والصبر والثبات والعفو والعافية...
ح
halakhaled;4694890:
بجد انا فين من زمان فى الموضوع التحفة بتاعك يا دونى دة

بجد انتى فكرتك فى الموضوع دة تحفة فعلا حكاية شغلانا كلنا
ربنا يفرج همومنا جميعا ريرزقنا وبنات المسلمين الازواج الصالحين اللى يعوضونا عن اللى احنا حاسين بية دلوقتى
ويار يت للتعارف اكتر كل واحدة تقول هى منين وكام سنة
وهبتدى بنفس
انا من مصر وعندى 24 سنة ومستنية الفرج من عند ربنا


من القاهرة 22 سنة

اميرة
ح
عندى فكرة جنان ما تيجوا نعمل موضوع لتجمع الغير مخطوبات في الشات يعنى نتجمع ندردش فيه
d
السلام عليكم ..

كيفكم يابنااات اليوم ..
أ
مسالخير باحلى بنات منتدى عروس
شخباركم اليوم ؟انشالله كلكم بخير
والله فديتكم وفديت كل بنات هالموضوع لان كل وحده فاهمه الثانيه لانا كلنا معاناتنا وحده
ةعسى الله يفرجها علينا جميعا ويرزقنا اللي فيه الخير لنا جميعا قولوو امييييييييييييييييييييييييييين
اتصدقون بنات انا كنت وايد متضايقه من هذا الشي فيني ومن وضعي احس ما عندي احد يفهمني ويحس باللي انا فيه ...صج موضوع يضيق الخلق ويخلي الواحد طول الوقت يفكر ومهموم وناس ما ترحم انا من اتخرجت صارلي 4 سنوات ولليوم انا ما اشتغلت والخطيب جوني كم واحد بس ما حسيت ان الشخص المناسب اللي اللي تفكيره غيررر واللي واللي بس النصيب ماوصل يومه وعسى ربي يرزقني الانسان اللي يقدرني ويحبني ويحس فيني...امييييين
الله يفرج همنا ويسرلنا امرنا
يااااااااارب

................................
ح
علوية الحلوه;4699454:
مسالخير باحلى بنات منتدى عروس
شخباركم اليوم ؟انشالله كلكم بخير
والله فديتكم وفديت كل بنات هالموضوع لان كل وحده فاهمه الثانيه لانا كلنا معاناتنا وحده
ةعسى الله يفرجها علينا جميعا ويرزقنا اللي فيه الخير لنا جميعا قولوو امييييييييييييييييييييييييييين
اتصدقون بنات انا كنت وايد متضايقه من هذا الشي فيني ومن وضعي احس ما عندي احد يفهمني ويحس باللي انا فيه ...صج موضوع يضيق الخلق ويخلي الواحد طول الوقت يفكر ومهموم وناس ما ترحم انا من اتخرجت صارلي 4 سنوات ولليوم انا ما اشتغلت والخطيب جوني كم واحد بس ما حسيت ان الشخص المناسب اللي اللي تفكيره غيررر واللي واللي بس النصيب ماوصل يومه وعسى ربي يرزقني الانسان اللي يقدرني ويحبني ويحس فيني...امييييين
الله يفرج همنا ويسرلنا امرنا
يااااااااارب

................................



الله ييسر حال كل البنات ويوفقك يارب
ح
لانى بجد الموضوع حلو اوى اوى وعلشان كده انا نقلته للشات علشان ممكن يتحذف من هنا وده الرابط

http://www.3roos.com/forums/t291326.html#post4699752
w
الله يوفق الجميع ويرزقهم يارب:)

وتستاهلون كل خير يابنات عروس

بس والله حطوا فبالكم شئ واحد كل واحد نصيبه بيه في يومه..وادعوا ربكم..والله يسهل الامور يارب..واشوفكم عرايس..

وتذكروا((لايأس مع الحياه..ولا حياة مع الياس))
d
halakhaled;4694890:
بجد انا فين من زمان فى الموضوع التحفة بتاعك يا دونى دة

بجد انتى فكرتك فى الموضوع دة تحفة فعلا حكاية شغلانا كلنا
ربنا يفرج همومنا جميعا ريرزقنا وبنات المسلمين الازواج الصالحين اللى يعوضونا عن اللى احنا حاسين بية دلوقتى
ويار يت للتعارف اكتر كل واحدة تقول هى منين وكام سنة
وهبتدى بنفس
انا من مصر وعندى 24 سنة ومستنية الفرج من عند ربنا



اهلا هالة الموضوع نور بوجودك يابنت بلدى بس انا لاحظت ان مكتوب فى اقامتك (قلب زوجى)انتى متجوزة ؟
وبخصوص التعارف انا كمان زيك بالضبط 24 ومن مصر ليسانس حقوق

كملى تواصلك معانا ياهالة
X