روابط قد تهمك :
فساتين العروس | تسريحات | تنظيم الاعراس | زخرفة | عالم حواء

صفحة 3 من 15 الأولىالأولى 12345678910111213 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 216

الموضوع: ___ملتقى المغتربات بأمريكاااا___

عروس رائعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام ميريام مشاهدة المشاركة
    هلا بنات امريكا

انا في كلفورنيا في احد هناك ؟
    هلا فيك يا الغلا
    للأسف احنا بعاد كتيييييييييييييير عن بعض
    انا من فرجينيا

عروس نشيطة الصورة الرمزية mannosa
    السلام عليكم

كيف حالكم يا اخواتي

كنت حابة اسأل ما هي شروط الهجرة لامريكا والجنسية وعقد القران لو هسافر لخطيبي

عروس مبدعة
    أخوتي هل فيه أحد منكم فيه ولاية أو هايو مدينه أثينز لاني أن شاء الله مسافره ليها قريب وعندي بعض الاستفسار !!!

عروس برونزية الصورة الرمزية مايونيز
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mannosa مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

كيف حالكم يا اخواتي

كنت حابة اسأل ما هي شروط الهجرة لامريكا والجنسية وعقد القران لو هسافر لخطيبي
    ازيك ياقمر اولا لو خطيبك معاه الجنسيه ممكن تكتبوا الكتاب ويعملك ورق وهاتاخدي الفيزا علطول انما لو معاه الجرين بس صعب انك تاخديها الا لما هو ياخد الجنسيه

عروس رائعة الصورة الرمزية Bossy22
    اللهم جنبنا الفتن..اللهم ارفع مقتك و غضبك عنا.. اللهم استرنا فوق الارض و تحت الارض و يوم العرض عليك ...يارب اهدينا و اعننا على طاعتك و حسن عبادتك
    ما يوو انا برده عايزة اعرف ايه نظام الهجرة لامريكا ده مستحيل وللا نظامه ايه انا اخت جوزى هناك و هتقدم علىى الجنسية لانها معاها الجرين من 5 سنين وولادها معاهم الجنسية هى ممكن تدى الجرين كارد لاخوها وللا لا ؟؟ و لو لا و حد عايز يسافر يدرس فى امريكا يعمل ايه؟؟؟ يقدم على هجرة وللا يعمل ايه بالظبط ابقى قوليلى اى تفاصيل لو تعرفى احسن مش عارفين اى حاجة فى البلالااا ... اطمنتى على اهلكو اللى فى مصر ؟؟؟ الدنيا مولعة ربنا يستر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bossy22 مشاهدة المشاركة
    ما يوو انا برده عايزة اعرف ايه نظام الهجرة لامريكا ده مستحيل وللا نظامه ايه انا اخت جوزى هناك و هتقدم علىى الجنسية لانها معاها الجرين من 5 سنين وولادها معاهم الجنسية هى ممكن تدى الجرين كارد لاخوها وللا لا ؟؟ و لو لا و حد عايز يسافر يدرس فى امريكا يعمل ايه؟؟؟ يقدم على هجرة وللا يعمل ايه بالظبط ابقى قوليلى اى تفاصيل لو تعرفى احسن مش عارفين اى حاجة فى البلالااا ... اطمنتى على اهلكو اللى فى مصر ؟؟؟ الدنيا مولعة ربنا يستر

ازيك يابوسي ربنا يستر علي مصر ويحميها وتكون نتيجة التعب ده مرضيه للشعب المصري

بالنسبه بقي للفيزا ممكن لما اخته تاخد الجنسيه تبعت له دعوه عن طريق السفاره ودي نسبتها مش كبيره لان سن جوزك صغير وبيخافوا يروح ويستقر ويكسر الفيزا بالنسبه بقي للفيزا الدراسه انتوا بتراسلوا جامعه علي النت وبتعملو ابليكيشن وهما بيراسلوكو علي النت وبتبعتيلهم الاوراق علي الفاكس لحد ماتتقبلوا فيها بتاخدوا معاد من السفاره وهي الجامعه بتراسل السفاره ويديكوا الفيزا بس ساعتها بقي هاتدفعوا مصاريف للجامعه وعلشان كده لازم تدورا علي جامعه تكون في ولاية مش مشهوره بتكون مصاريفها ااقل .............. بس انتوا ليه مش بتقدموا هجره ؟؟؟؟ ممكن اسمكوا يجي وتاخدوا الجرين وتتعلموا مجانا بدل المصاريف وعلي العموم هاسالك علي فيزة الدراسه اكتر وربنا ييسرلك الحال

عروس رائعة الصورة الرمزية Bossy22
    اللهم جنبنا الفتن..اللهم ارفع مقتك و غضبك عنا.. اللهم استرنا فوق الارض و تحت الارض و يوم العرض عليك ...يارب اهدينا و اعننا على طاعتك و حسن عبادتك
    ما انا بردو عايزة اسال على الهجرة ايه خطواتها و بتاخد كام سنة و هل مستحيل وللا ايه نظامها و التقديم فى شهر كام بردوو ؟؟؟ انا سمعت ان مصاريف السنة حوالى 50000 دولار بس ممكن تاخدى قرض من البنك و ايه امثلة للولايات المش مشهورة دى؟؟ انا سمعت مينى سوتا صح دى؟؟ وهل الجامعات بتقبل الناس الشاطرين بس انتى عارفنا بفى الفشل الزريع هههههههههههه يعنى التقدير بيفرق اكيد صح؟؟ اساليلى كده الله يكرمك
    انتى كوكى عامل ايه
    ؟؟؟؟
    ربنا يستر على البلد النهاردة شكلها كده النهاردة مش هتعدى بالساهل ربنا يستر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bossy22 مشاهدة المشاركة
    ما انا بردو عايزة اسال على الهجرة ايه خطواتها و بتاخد كام سنة و هل مستحيل وللا ايه نظامها و التقديم فى شهر كام بردوو ؟؟؟ انا سمعت ان مصاريف السنة حوالى 50000 دولار بس ممكن تاخدى قرض من البنك و ايه امثلة للولايات المش مشهورة دى؟؟ انا سمعت مينى سوتا صح دى؟؟ وهل الجامعات بتقبل الناس الشاطرين بس انتى عارفنا بفى الفشل الزريع هههههههههههه يعنى التقدير بيفرق اكيد صح؟؟ اساليلى كده الله يكرمك
    انتى كوكى عامل ايه
    ؟؟؟؟
    ربنا يستر على البلد النهاردة شكلها كده النهاردة مش هتعدى بالساهل ربنا يستر
    بوسي حبيبتي سوري لسه شايفه السؤال الواحد حاله متشقلب ربنا يخلصنا من الغمه دي علي خير

بصي ياستي الهجره التقديم فيها بيبدا في شهر سبتمبر لغاية اول نوفمبر كده بتقدمي فيها من علي النت وبتدخلي علي موقع الهجره وبيقولولك علي الاوراق المطلوبه والصور بتبقي بحجم معين وبخلفيه بيضه تماما واما تقدمي النتيجه بتظهر في شهر ابريل اللي بعدها ودي بقي ياتيجي يا لا لانها هجره عشوائيه الكمبيوتر هو اللي بيختار وانتوا وحظكوا

بالنسبه للولايات مش كل الجامعات بتتساوي في المصاريف يعني مثلا هنا في نيو جيرسي ممكن تكلف المبلغ اللي انتي قلتي عليه او زياده انما في ولايات تانيه بتبقي ااقل بكتير ماعرفشي كام بالظبط بس ااقل وبرده انا اعرف خليجيين بيتعلموا هنا في ولايات تانيه هاسالك عن حكاية المصاريف والبنك دي وحكاية التقدير وربنا يسهل

مشرفة سابقة
    السلام عليكم اخواتي مغتربات امريكا
    عندي كم استفسار او صديقه لي تريد معرفة بعظ المعلومات عن الحياه بامريكا يريت وحده تشرحلي الحياه هناك هل هي سهله بسيطه وله صعبه ومتعبه من الناحيه السكن الاجار او من ناحية العمل والراتب ومن ناحية المعونه الاجتماعيه هل فعلا لاتصرف رواتب شهريه للعوائل...؟؟
    والتئمين الصحي هل على الدوله ام على المواطن ...

انتي الفيزا بتاعتك نوعها ايه ياجميله سياحه ولا هجره ولا لجوء ؟؟؟؟؟؟لانها بتفرق في اللي انتي بتسالي عليه وعلشان اقدر اجاوبك

مشرفة سابقة
    لا فيزا ولااقامه جنسيه وهي ماخذتها من هي صغيره بس ماعاشت هناك وتبي تعيش هناك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rose2006 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخواتي مغتربات امريكا
    عندي كم استفسار او صديقه لي تريد معرفة بعظ المعلومات عن الحياه بامريكا يريت وحده تشرحلي الحياه هناك هل هي سهله بسيطه وله صعبه ومتعبه من الناحيه السكن الاجار او من ناحية العمل والراتب ومن ناحية المعونه الاجتماعيه هل فعلا لاتصرف رواتب شهريه للعوائل...؟؟
    والتئمين الصحي هل على الدوله ام على المواطن ...
    بصي الحياه كويسه في امريكا مش هاتختلف عن بلدك كتير لان هنا معظمهم ودودين وكل حاجه متوفره هنا والايجار علي حسب المنطقه لو منطقه كويسه بيبقي غالي انما لو منطقه مش اوي بيبقي ارخص شويه مش كتير والعمل بيختلف من ولايه لولايه يعني في ولايات مش بيوافقوا ان محجبات تشتغل عندهم وفي بعضهم بيوافق والراتب علي حسب عدد الساعات اللي بتشتغلها ووااقل راتب للساعه الواحده في امريكا في قانون العمل هو 6 دولار للساعه والمعونه هنا طالما معاها الجنسيه يبقي من حقها تاخد معونة غذاء وممكن يساعدوها في دفع فواتير الغاز والكهربا بس لازم تقدم ورق انها الفلوس اللي بتقبضها لاتكفي وانه الايجار غالي وحاجات زي كده بس مافيش رواتب شهريه هما هنا المساعدات بتتلخص في كروت الاكل ودفع فاتورة الغاز او الكهربا والتامين الصحي واي سؤال تاني انا تحت امرك ياقمر

بس هي هاتسافر في ولاية ايه ومعاها حد ولا لوحدها؟

مشرفة سابقة
    كل الشكر ياقلبي على الاجابه بس بصراحه امريكا كلش تعبانه ظروووفهااا ليش مافي معونه شهريه غريبه ا؟؟؟؟؟

اهي قالت لي رايحه على مااااذكر بس كانها كوليرادووو على ماذكر

وشكرا مره ثانيه على الاجابه

عروس جديدة
    سلام يا حبوبات

شخباركم

فيه احد من ولايه

متشجن وتحديدا مدينه

بمدينه ديترويت فارمنتون

بليز الي هناك او تعرف حد هناك تقولي

اي نيد هلب

عروس جديدة الصورة الرمزية غلا عيونها
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملكةالبنات مشاهدة المشاركة