روابط قد تهمك :
فساتين العروس | تسريحات | تنظيم الاعراس | زخرفة | عالم حواء

صفحة 16 من 28 الأولىالأولى ... 67891011121314151617181920212223242526 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 226 إلى 240 من 407

الموضوع: مغتربات في الكويت

عروس نشيطة الصورة الرمزية ضى القناديل
    ايه دا مفيش حد دخل من انبارح ,,,, انتوا خفتوا تردوا ولا ايه هههههههههههههههههههه

عروس متألقة الصورة الرمزية وجدان احمد جاد
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضى القناديل مشاهدة المشاركة
    ايه دا مفيش حد دخل من انبارح ,,,, انتوا خفتوا تردوا ولا ايه هههههههههههههههههههه
    لا لا مخفناش ولا حاجه بس الكلام ده انا سمعته كتير وطبعا اتضايقت لكن دى اكيد مش وجهة نظر الاغلبيه والا ما كانت البلد استمرت فى توظيف المدرسين والدكاتره والمهندسين لحد دلوقتى شوفى فى الغالب دى بتكون وجهة نظر حد حصل معاه موقف شخصى ضايقه رغم ان والله اليومين دول الاتجاهات بقت اكتر لتعيين اولاد البلد سواء هنا او فى السعوديه
    وفى الاول والاخر الارزاق دى بايد ربنا يعنى اللى مكتوبله رزق ان شاء الله فى الهند ولا الصين هياخده
    وعلى الجانب الاخر انا اتعاملت مع كويته عالنت طيبين جدا وخدوميين جدا منهم معانا هنا عالمنتدى زى الاخت ( المووقه) والاخت( عسوله كويتيه) ودى اللى قالتلى على اسماء مدارس للاحتياجات الخاصه وعناونيهم واقام تليفوناتهم رغم انها هتقدم فى واحده منهم وكمان فى الاول هى اللى كتبتلى السى فى بتاعتى وعمرى ما سالتها على حاجه وخبت عليا
    كل مكان هتلاقى فيه ناس تحبى تتعاملى معاهم وناس متحبيش تتعاملى معاهم

سيبك بقى من الكلام ده وقوليلى هتنزلى الشغل امتى؟

على فكره انا الحمد لله حجزت فى شهر 5 على الجزيره وباذن الله هنعمل العمليه لابنى فى مصر وبمناسبة ابنى ادعوله ربنا يشفيه لانه عنده برد خاااالص ومش بيعرف يرضع علشان مناخيره مكتومه وصعبان عليا اوى اوى:confused:

النهارده هبت اول عاصفه ترابيه ربنا يستر بقى على انوفنا( جمع انف)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصريه بالكويت مشاهدة المشاركة
    ربنا ييسرك امورك ياوجدان وتعملى العمليه بتاعت ابنك يارب وتطمنى عليه
    ايه التوقيع الحلو اوووووووى ده يا ضى والله قلبتى عليه المواجع وفكرتينى بمصر
    بنات ايه رايكم لو كل واحده تقول اكتر حاجه وحشتها فى مصر وانا هبتدى واقول
    ياااااااه واحشنى حاجات كتير اوى فى مصر طبعا اهلى وحشونى جدااااااا واللمه معاهم وانى ابقى فى وسطهم نتكلم نضحك ناكل مع بعض او ان حتى نتخانق تصوروا ده كمان وحشنى وحشنى الشارع بتاعنا اللى قضيت اجمل ايام حياتى فيه يعنى كنا انا وصحباتى ساكنين جانب بعض كنا بنتقابل ونروح المدرسه مشى ودايما نوصل متاخر يااااااه كان جو حلو اوى وحشنى ريحه هوا مصر تخيلوا فعلا حسيت لما سيبت مصر ان الهوا ليه ريحه كده بتفكرك بكل حاجه وحشنى انى اخرج مع صاحباتى ونتمشى ونبقى عارفين كل مكان ماشين فيه لان انا هنا مش بعرف انزل اصلا تحت البيت لوحدى وكمان ماليش حد غير جوزى اخرج معاه ربنا يخليه يارب بيحاول انه يعوضنى بس الواحده لازم يبقى عندها دم وعارفه هو بيتعب قد ايه فبحاول ابينله انه عادى وانى مش مضايقه وحشنى اوى اكل ماما نفسى ارجع ادلع كده وهى اللى تعملى الحاجه كان الواحد عايش من غير مسئوليه كمان وحشنى جو رمضان والعيد فى مصر معرفش ليه بتحسيه مختلف خالص ليه طعم حلو اوى وحشنى شغلى اوووووووووى وزمايلى اللى معايا فى فى الشغل وروح الشغل الحلوه اللى كانت بينا من الاخر كده وحشنى كل حاجه فى مصر انا عارفه ان كلامى ممكن مايكنش منظم بس بجد كنت بكتب كل حاجه بتيجى ع بالى عارفين يا بنات دلوقتى اى اغنيه تيجى ع مصر ع التليفزيون ابقى فرحانه اوى وافضل اسمعها وانا فى مصر كنت اغير المحطه ع طول انا بسمع اغنيه شرين فى جمله عجبتنى اوى عارفين ايه هى بس اللى مسافر ومجرب قال فى الدنيا مافيش بعديها كفايه كده ياريت كل واحده تحكى ايه اللى وحشها فى مصر

صدقتى والله انا وحشنى هوا مصر وتراب ارض مصر ووحشتنى مامتى اوى وصوت جرس البوابه لما بيرن معلنا عن قدوم ماما من القاهره لبيتى فى المنصوره باين علينا مكتوب علينا الفراق دايما سواء فى مصر او الكويتو وحشتنى حماتى ومناكفتنا فى بعض اصل احنا بنحب نهزر سوا دايما انا وحماتى ولما تزعل منى افضل اهزر معاها وكدا واناقر معاها واناديها باسمها او اسم الدلع
    واخواتى وحشونى واهلى كلهم وحشونى واصحابى ولو انى مبقتش اشوفهم الا فى السنه مره بعد ما اتجوزت
    ووحشنى السمك المشوى ووحشنى السوق والبياعيين اللى فى السوق والخضار الطازج ( مش المجمد) \
    ومية النيل وحشتنىىىىىىىىىى

ياااااااااااااه انا وحشتنى كل حاجه فى مصر

طب تصدقو انا جدتى متوفيه من 4 سنين انا كنت باموت فيها اوى وحزنت اوى لما ماتت وباحس انها بتوحشنى اكتر لما باسافر بره مصر لكن فى مصر باحس انى قريبه منها اكتر وانها معايا اكتر مش هاطول فى النقطه دى لانها مؤثره اوى بالنسبه ليا وكمان مش عاوزه انكد عليكم

تعرفو رغم ان الحياه هنا اريح فى المواصلات والاسواق وكدا بس انا بحس ان التعب هو اللى بيخلى لحياتنا معنى والكفاح والنضال من اجل الحصول على تاكسى بيحسس الواحد انه له لازمه كدا
    كفايه كدا لانى لو قعدت احكى للصبح مش هاقول كل اللى واحشنى

عروس مشاركة الصورة الرمزية مصريه بالكويت
    ازيكو يا بنات كلكم انا فعلا امبارح شوفت كلامك ياضى بس كنت بنضف البيت عامله حملت نضافه:21_184:فمعرفتش اقعد واكتب شوفتوا الجو قلب ازاى انا البيت عندى بعد مامسحت ونضفت يا بنات بقى كل رمل مش عارفه بيدخل منين من الرغم انى مقفله وكنت حاطه غسيل طار منه حاجات :sad:مش بالذمه دى حاجه تضايق بس الحمد لله ع كل شىء نرجع لكلامنا ياضى ع فكره كلامك فى الموضوع ده اتمسح بس انا راى من راى وجدان كل مكان بيبقى فيه كده وكده انتى عارفه انا لما عملت انتر فيو قبل كده كان اللى بيقابلنى واحد اجنبى والتانى كويتى بقى يساعدنى جدا فى المقابله لغايه لما وافقوا عليا بس انا اللى ايامها تعبت شويه وسيبته وكمان هتلاقى ناس زى ما انتى قولتى كده ردى ليهم لما تيجوا تزرونا فى مصر او تتعلموا فيها مش بنحسسكم ان فى فرق وفى الاول والاخر مافيش حد بيحب غربته ولا يبعد عن بيته ولا اهله بس دى الحياه
    وسلامه ابنك ياوجدان الف سلامه يا حبيبتى ومبروك ع حجزك انتى سافرتى قبل كده ع الجزيره لانى انا كمان حجزت عليها اللى سافر يقولنا ظروفهم فى الوزن والحاجات دى كلها

عروس ماسية
    بنات حد يسمع عن سوق دبي مول بالمنقف بيقولوا عنده حاجات برخص التراب الالحفة الحلوة الشتوي المبطنة و الصيفي القطن النضيف ب 4 دينار و 5 دينار تخيلواااااااااااااا

انا مش مصدقة ياريت لو حد يعرف حاجة يقولي و للعلم الالحفة دي بتتباع في اماكن كتير او في كل الاماكن ب 15 لحد حاجة و عشرين دينار

عروس ماسية
    الجو بشع يا جماعة انا كنت هموت امبارح من التراب مع ان البيت كله مقفل ربنا يسهل الامور و يفك الجو شوية و يمطر و يريحنا

عروس نشيطة الصورة الرمزية ضى القناديل
    اخباركم يا احلى بنات .,,, هرد الاول عليكوا واحده واحده وبعد كده اقولكم الاخبار اللى عندى

[quote=وجدان احمد جاد;8776588]لا لا مخفناش ولا حاجه بس الكلام ده انا سمعته كتير وطبعا اتضايقت لكن دى اكيد مش وجهة نظر الاغلبيه والا ما كانت البلد استمرت فى توظيف المدرسين والدكاتره والمهندسين لحد دلوقتى شوفى فى الغالب دى بتكون وجهة نظر حد حصل معاه موقف شخصى ضايقه رغم ان والله اليومين دول الاتجاهات بقت اكتر لتعيين اولاد البلد سواء هنا او فى السعوديه
    وفى الاول والاخر الارزاق دى بايد ربنا يعنى اللى مكتوبله رزق ان شاء الله فى الهند ولا الصين هياخده
    وعلى الجانب الاخر انا اتعاملت مع كويته عالنت طيبين جدا وخدوميين جدا منهم معانا هنا عالمنتدى زى الاخت ( المووقه) والاخت( عسوله كويتيه) ودى اللى قالتلى على اسماء مدارس للاحتياجات الخاصه وعناونيهم واقام تليفوناتهم رغم انها هتقدم فى واحده منهم وكمان فى الاول هى اللى كتبتلى السى فى بتاعتى وعمرى ما سالتها على حاجه وخبت عليا
    كل مكان هتلاقى فيه ناس تحبى تتعاملى معاهم وناس متحبيش تتعاملى معاهم

سيبك بقى من الكلام ده وقوليلى هتنزلى الشغل امتى؟

على فكره انا الحمد لله حجزت فى شهر 5 على الجزيره وباذن الله هنعمل العمليه لابنى فى مصر وبمناسبة ابنى ادعوله ربنا يشفيه لانه عنده برد خاااالص ومش بيعرف يرضع علشان مناخيره مكتومه[IMG]file:///C:/DOCUME~1/noooon/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001.gif[/IMG] وصعبان عليا اوى اوى[IMG]file:///C:/DOCUME~1/noooon/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image002.gif[/IMG]

النهارده هبت اول عاصفه ترابيه ربنا يستر بقى على انوفنا( جمع انف)[/quote]
    اخبارك يا جميل عامله ايه والف سلامه على ابنك ربنا يشفيهولك ويخليهولك يارب... خلاص الحمد لله يا جميل انا اخدت حق مصر منهم واديتهم اللى فيه النصيب والحمد لله اعتذرولى ع الموقع نفسه وفيه ناس بعتتلى ع الخاص اعتذرتلى برده لانهم مينفعش يتكلموا على مصر كده وعلى راى بعضهم كلهم عندنا فى الصيف

[quote=مصريه بالكويت;8779108]ازيكو يا بنات كلكم انا فعلا امبارح شوفت كلامك ياضى بس كنت بنضف البيت عامله حملت نضافه[IMG]file:///C:/DOCUME~1/noooon/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image003.gif[/IMG]فمعرفتش اقعد واكتب شوفتوا الجو قلب ازاى انا البيت عندى بعد مامسحت ونضفت يا بنات بقى كل رمل مش عارفه بيدخل منين من الرغم انى مقفله وكنت حاطه غسيل طار منه حاجات [IMG]file:///C:/DOCUME~1/noooon/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image004.gif[/IMG]مش بالذمه دى حاجه تضايق بس الحمد لله ع كل شىء نرجع لكلامنا ياضى ع فكره كلامك فى الموضوع ده اتمسح بس انا راى من راى وجدان كل مكان بيبقى فيه كده وكده انتى عارفه انا لما عملت انتر فيو قبل كده كان اللى بيقابلنى واحد اجنبى والتانى كويتى بقى يساعدنى جدا فى المقابله لغايه لما وافقوا عليا بس انا اللى ايامها تعبت شويه وسيبته وكمان هتلاقى ناس زى ما انتى قولتى كده ردى ليهم لما تيجوا تزرونا فى مصر او تتعلموا فيها مش بنحسسكم ان فى فرق وفى الاول والاخر مافيش حد بيحب غربته ولا يبعد عن بيته ولا اهله بس دى الحياه
    وسلامه ابنك ياوجدان الف سلامه يا حبيبتى ومبروك ع حجزك انتى سافرتى قبل كده ع الجزيره لانى انا كمان حجزت عليها اللى سافر يقولنا ظروفهم فى الوزن والحاجات دى كلها[/quote]

اخبارك يا جميل ,,,, بالنسبه للجزيره الوزن فيها 20 كيلو بس ومفيش خدمه ع الطيارة يعنى اى حاجه عاوزه تاكليها او تشربيها فى الطيارة بتدفعى فلوسها انا صراحه محبتهاش بس هيه بتنفع فى الظروف ولو انتى مش محتاجه الوزن فى حاجه ,,, بالنسبه بقى للتراب حاجه صعبه اوى ونفس الحال معايا التراب مغرق الدنيا قلت مش منضفه غير لما العاصفه دى تخلص وسايبه البيت معفن من التراب بس حرام انضف دلوقتى وكل شويه التراب ييجى مع انى بتنرفز من شكل التراب ,,, ربنا يستر
    [quote=dandona we bas;8780695]بنات حد يسمع عن سوق دبي مول بالمنقف بيقولوا عنده حاجات برخص التراب الالحفة الحلوة الشتوي المبطنة و الصيفي القطن النضيف ب 4 دينار و 5 دينار تخيلواااااااااااااا
    انا مش مصدقة ياريت لو حد يعرف حاجة يقولي و للعلم الالحفة دي بتتباع في اماكن كتير او في كل الاماكن ب 15 لحد حاجة و عشرين دينار[/quote]

معنديش علم والله بس هسالك يا قمر وارد عليكى ولا يهمك خالص

[quote=dandona we bas;8780713]الجو بشع يا جماعة انا كنت هموت امبارح من التراب مع ان البيت كله مقفل ربنا يسهل الامور و يفك الجو شوية و يمطر و يريحنا[/quote]

خلى جوزك يجيبلك كمامه علشان متتعبيش انا جوزى جابلى واحده ولابسه على طول لان انا صدى بيتعبنى من التراب وخصوصا وانتوا بتنضفوا البسوها لان التراب صعب اوى وريحته فظيعته وناعم جدا بيخترق اى حاجه

بالنسبه بقى لاخبارى ...فهى الحمد لله على كل الاحوال مش تمام ,,, واهم حاجه متياسوش

خلاص الوظيفه طارت ,,, اتصلوا عليه النهارده قالولى ان فيه مشكله مع الشؤون ان لازم يكون مارر على اقامتك سنه لان لازم نعمل تحويل اقامه على المستشفى وانا لسه مخلصه الاقامه بتاعتى ولسه يدوب مستلمه المدنيه ,,,, فلازم استنى سنه ,,,, بصراحه يا بنات الخبر كان صادم بالنسبه ليه وزعلت اوى بس رجعت تانى صليت ركعتين شكر لربنا وقلت قدر الله وماشاء فعل واكيد فيها خير يمكن مكنتش ارتاح فيها ,,, ادعولى بقى ربنا يصبرنى واتغلب ع الصدمه ويقوى ايمانى وعزيمتى

ايه رايك يا مارو لو تروحى تقدمى هناك احتمال كبير يقبلوكى لانهم اكيد محتاجين لسه جربى يمكن ربنا يجعلك فيها سبب ,,,,ولما تروحى تقدمى السى فى اسالى على مدام رشيده وقدمهولها هيه المسؤله عن التعيينات وربنا يوفقك يارب

عروس ماسية الصورة الرمزية الملكه فريده
    معلش ياضى الخيره فى ما اختاره الله
    انت استخرتى قبل ماتروحى وربنا عمل اللى فيه الخير
    وان شاء الله المره الجايه تشتغلى فى مجالك بإذن الله

عروس مشاركة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maro_koko مشاهدة المشاركة
    shokran ya nora ya 7abebty 3la l mawqe3..w 3la fekra ana metgaweza w ma3aya omar w 3omro sana ..3o2balek law matgweztesh
    w ba3telik 3la l khas
    الله يخاليه لج متزوجة كويتي ولا مصري انا للحين ما تزوج تقدم لي وايد لكن مصار نصيب

عروس مشاركة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساترة العيوب مشاهدة المشاركة
    مرحبا بنات شو رايكم اتعرف عليكم انا اماراتيه وحابه اكون معاكم شو رايكم

مرحبا فراشه القنديل حابه اتعرف عليج اختج من الامارات
    هلا فيج حبيبتي انا نوره من الكويت شلونج وشلون امارات

معلش يا ضى الحمد لله على كل حال هانت الايام بتعدى بسرعه

وبالنسبه للوزن يا مصريه انا لما كنت هنا من سنتين زياره قبل ما اعمل الاقامه جيت وروحت عالجزيره برده
    بس مش بيعدو ولا كيلو زياده لازم تدفعى لو عندك زياده 2 دينار ونص عالكيلو الواحد وجوزى لما بينزل بيكون معاه ساعات وزن زياده بيدفع غصب عنه لانه طبعا مينفعش يسيب الحاجه هنا دول بيطلعو عنينا بس اعملى حسابك الشنطه اللى هتطلع بطن الطياره متزيدش عن عشرين كيلو بس انا لما كنت جايه من سنه كان الوزن بقى 27 مش عارفه قللوه تانى ولا ايه
    والشنطه الهاند باج اللى هتخديها فى ايدك حاولى تحطى فيها ما قل حجمه وثقل وزنه لانها مش بتتوزن بس متحطيش فيها اى سوائل ازيد من 100 مللى لان الجهاز بيكتشفها وبياخدوها منك وساعتها مش هتعرفى ترجعى حاجه لجوزك لان الجهاز اللى بتعدى عليه الشنطه اللى هتاخديها فى ايدك جوه الطياره بيكون بعد ما تختمى الجواز وتوزنى وخلاص طالعه الطياره يعنى مينفعش ترجعى بره تانى
    ومقص الاظافر بتاع الاطفال بياخدوه برده ولو حتى مسدس لعبه بياخدوه واى حاجه ليها علاقه بالكهرباء بياخدوها يعنى لو معاكى حاجه من دى يبقى تحطيها فى الشنطه الكبيره اللى هتتوزن
    والاكل طبعا ممنوع عالطياره بس انا علشان كان معايا بنتى كنت باتخانق واقولهم هتاخدو الاكل من ايديها!!!!!!!!!
    بس وانتى جايه من مصر لو جيتى عالجزيره ممكن ربنا يسهل وتعدى الوزن ده انا اول مره جيت كان معايا وزن 40 كيلو وبنتى ماكنتش كملت سنتين فمكنش ليها وزن بس الراجل شافنى شايله البنت ومش قادره اقف ما اتكلمش معايا خالص فى الوزن يعنى من مصر للكويت اسهل من الكويت لمصر
    ولو عندك اى استفسار تانى انا فى الخدمه

عروس مشاركة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شوربة عدس مشاهدة المشاركة
    حياااك الله أختي في بلدنا ..
    دخلت أقترح إن مثلا ممكن تتعرفين على جيرانك ؟

وممن تدخلين دار القرآن في الكويت دوام 3 ايام في الاسبوع
    علم نافع وصحبة صالحه .. شنو أحلى من جذي ؟

أسأل الله أن يسعدج ويونسج .. ويرزقني الزوج الصالح إلي يسعدني
    امين حبيبتي ويسعدج انت بعد ويوفقك في حياتج زوجية الحمد الله والله لما اروح نفسيتي ترتاح بدكر الله وانسى كل الهموم وانسى المستقبل

عروس مشاركة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضى القناديل مشاهدة المشاركة
    شكرا ليكى اختى قلب الذهب على ردك وعلى ذوقك ,,,

اخيرا فيه حد رد عليه ,,

انا فعلا بدات اخد ع الجو بتاع الكويت بس اليومين دول برد اوى وادعيلى الاقى وظيفه فى مجالى علشان اكسر الملل والروتين اليومى
    انشاء الله حبيبتي تلقين الوظيفة الي تحبي الله يوفقج

عروس مشاركة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساترة العيوب مشاهدة المشاركة
    مرحبا بنات شو رايكم اتعرف عليكم انا اماراتيه وحابه اكون معاكم شو رايكم

مرحبا فراشه القنديل حابه اتعرف عليج اختج من الامارات
    هلا فيج حبيبتي وانا مغربية ومقيمة بالكويت مع اهلي طبعا والحمد الله

عروس مشاركة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sun raes مشاهدة المشاركة
    مرحبا انا مغتربه بس مش بالكويت بالسعوديه بس انا من الاردن اللي صاحبه بالكويت بالسالميه
    برضو كتير بتحكي انها ما عم تطلع مع انو الكويت اسهل من السعوديه
    صح هي اول مرة الواحد ادا جا الكويت يحس بالغربة اول عمين لكن ادا تعرف على الناس او دش مكان فيه حريم يمكن يتغير الوظع والله حتى انا جربت اول ما جيت حسيت بضيق الخلق رغم اني مع اهلي اما الحين الحمد الله زينة