روابط قد تهمك :
فساتين العروس | تسريحات | تنظيم الاعراس | زخرفة | عالم حواء

صفحة 11 من 104 الأولىالأولى ... 2345678910111213141516171819202161 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 151 إلى 165 من 1546

الموضوع: تجهيزات واستفسارات حوامل وامهات مصر... بارت 2

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sweetylolla85 مشاهدة المشاركة
    بنات من مناقشتكم كده فهمت انه غلط ندي للبيبي اول ايام اي حاجه غير النيبلز بتاعه الام عشان هايتعود عليها فبنديله الاعشاب والادويه في سرنجه صح؟
    كده انا فاهمه صح؟
    سؤال كمان الله يكرمكم ايه بقي سونيتا دي يعني ايه باديرز للبييبي؟
    اللي انتي فهمتيه صح يا لولا لان النيبلز بتاعة البيبرونة بتبقى اكبر بكتير من نيبلز الام فبالتالي لو البيبي اخدها في الاول بتبقى سهلة وبيعاني يا حرام بعد كده هو والام من الرضاعة عشان مش بيعرف ياخد النيبلز الصغيرة

السرنجة ميزيتها انها صغيرة فهمتي وجهه النظر

عروس مبدعة
    بنات انا المستشفى اللي حولد فيها ان شاء الله قالولي انهم مش عايزين حاجة للبيبي غير هدومه بس تفتكروا اخد معايا حاجة احتياطي ولا لأ؟
    سؤال تاني انا عايزة اعرف من الاخر الحاجات المهمة اللي احطها في الشنطة للولادة السيزيرين ضروري مش عايزة حاجة مالهاش لزمة

عروس متألقة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة white angel 85 مشاهدة المشاركة
    بنات انا المستشفى اللي حولد فيها ان شاء الله قالولي انهم مش عايزين حاجة للبيبي غير هدومه بس تفتكروا اخد معايا حاجة احتياطي ولا لأ؟
    سؤال تاني انا عايزة اعرف من الاخر الحاجات المهمة اللي احطها في الشنطة للولادة السيزيرين ضروري مش عايزة حاجة مالهاش لزمة
    بصي يا ستي انا اعرف انك لازم تاخدي معاكي حاجات لنضافه البيبي اللي هيا شاور جيل وشامبو وزيت جونسون وقطن للودان والحاجات دي يعني قوليلي بأه انتي هتولدي في مستشفى ايه؟

عروس مبدعة
    كتكوته بجد حاجات السبوع تحححححححححححفه وربنا يخليلك جوجو وعقبال ما تفرحى بيها وهى عروسه
    انا عايزة اسالك سؤال تكتيكى بقى ههههههه الرز بلبن كنتو حاطينو في ايه انا عارفه اكيد في طباق ده جنان ده ولا ايه بس قصدى بقى جبتو طباق مخصوص يعنى ولا طباق عادى من عندكوا

عروس رائعة الصورة الرمزية sweet_toota
    انا بيهيألى تاخدى الحاجة و تستعمليها احسن عشان فى المستشفى بيعملوا اية كل حاجة هيجيبوها للبيبي هتضاف للفاتورة هيحسبولك البامبرز بفلوس و الاعشاب لو جابوله و كل حاجة هتستعمليها انتى و البيبي هيحاسبوكى عليها و ممكن متبقاش نفس كواليتى الحاجات اللى انتى جايباها فانا رأيي تاخدى الحاجة ولو قلقانة انهم مثلا يخلصولك الشامبو و كدة او مش يرجعوه خدى نوع اى كلام يوميها بس و سيبى حاجات سيباميد فى البيت متاخديهاش

عروس ماسية
    بنات من مناقشتكم كده فهمت انه غلط ندي للبيبي اول ايام اي حاجه غير النيبلز بتاعه الام عشان هايتعود عليها فبنديله الاعشاب والادويه في سرنجه صح؟
    كده انا فاهمه صح؟
    سؤال كمان الله يكرمكم ايه بقي سونيتا دي يعني ايه باديرز للبييبي؟
    الدايبرز اللي هي حفاضات البيبي وسونيتا ده نوع من الانواع بتاعتها زي بيبي جوي كده وبامبرز.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت من الزمن ده مشاهدة المشاركة
    كتكوته بجد حاجات السبوع تحححححححححححفه وربنا يخليلك جوجو وعقبال ما تفرحى بيها وهى عروسه
    انا عايزة اسالك سؤال تكتيكى بقى ههههههه الرز بلبن كنتو حاطينو في ايه انا عارفه اكيد في طباق ده جنان ده ولا ايه بس قصدى بقى جبتو طباق مخصوص يعنى ولا طباق عادى من عندكوا
    تسلمي يارب يا قمر، لأ احنا مستخدمناش اي حاجة خالص من حاجات البيت، جبنا كله علب واطباق من بره وغرفنا فيها وقفلناها، يعني الرز بلبن جبنا العلب البلاستيك بتاعته دي اللي عاملة زي علب الزبادي بس حجم اكبر طبعا وبالغطاء بتاعها، والاكل بقي نفسه بتاع العقيقة جبنا اطباق فويل مستيطلة كبيرة وغطيناها بفويل عشان السخونة، وجبنا بردو نوع تاني بس محتجناهوش والفويل كفي، اللي هو الفوم اللي له غطاء منه فيه ده
    وجبنا معالق بلاستيك الشفافة دي عشان بتبقي ناعمة ونضيفة مش مخربشة كده جبنا حجم كبير للأكل وحجم صغير للحلو، وجبنا بردو كوبيات بلاستيك للمية والمخلل حطيناه في علب الرز بلبن بردو.

والسجاجيد بقي انا مرضتش اشيلها وقلتلهم هاتوا مشمع خفيف نغلفها به وفعلا حطيناها عليهم وقفلناها وكله عجبته الفكرة دي عشان البهدلة وكده، وايه كمان :042::042:

عروس ماسية
    بصي يا توتا، هما اول يوم بالنسبة لي مخدوش غير لبس البيبي وبس، لكن تاني يوم جت الدكتورة حمته في الاوضة عندي وورتني ازاي احميه والبسه وامسحله السرة وكده، المهم ساعتها بقي قلتلها اجيبلك الشامبو والصابونة، قالتلي اه بس بلاش الصابونة دلوقتي الشامبو كفاية عشان يرغي كويس ومش تبرد ونخلص بسرعة، وكانت كتبتلي حاجات اجيبها من الصيدلية اللي هي قطرة العين وكحول وحاجة زي كريم الزنك، فقلتلها انا معايا الكحول اهو وكريم، فقالتلي طيب كويس خلاص يبقي دول متجبهمش بقي ملهمش لزوم انتي جايبة اهو، هاتي القطرة وبس.

ومستخدمناش اي حاجة تانية غير دول يومها، وبالنسبة لي كنت واخدة فوط ليه ومحتجتهاش خالص لنهم كانوا جايبنلي شنطة بحالها بيبي هاندي وحطولي منها.

عروس رائعة الصورة الرمزية Bossy22
    اللهم جنبنا الفتن..اللهم ارفع مقتك و غضبك عنا.. اللهم استرنا فوق الارض و تحت الارض و يوم العرض عليك ...يارب اهدينا و اعننا على طاعتك و حسن عبادتك
    يا بنات هو احنا بنديلهم يلبسو البيبى فى المستشفى اول ما يتولد لبس بيت وللا لبس خروووج؟؟؟؟

عروس برونزية
    ღ ღ ღ كن فى الحياة كعابر سبيل واترك وراءك كل اثر جميل فما نحن فى الدنيا الا ضيوف وما على الضيوف الا الرحيلdew✿dew ღ ღ ღ
    بشكر كل البناويت اللى ردو عليا
    الحمد لله فهمت حته السرنجه دي الحمد لله
    طيب انا جبت من لفلي سولبيت نيوبورن ماركه نيلي وجبت من 0-3 سالوبتين بجد في فرق شاسع في المقاس بينهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بجد يابنات ياريت حد يفهمني
    بصى كتير قوى سال عن الفرق مابين النيو بور ومن 0-3
    والفرق بيبقى فى طو الايد والرجلين واوسع حاجه بسيطه

جبتهكم من جميع النواحى بس مش باين كلمه نيو بورن و0-3 قولت اصورهلكم بالمره

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CuTie KaTkOoTa مشاهدة المشاركة
    بصي يا توتا، هما اول يوم بالنسبة لي مخدوش غير لبس البيبي وبس، لكن تاني يوم جت الدكتورة حمته في الاوضة عندي وورتني ازاي احميه والبسه وامسحله السرة وكده، المهم ساعتها بقي قلتلها اجيبلك الشامبو والصابونة، قالتلي اه بس بلاش الصابونة دلوقتي الشامبو كفاية عشان يرغي كويس ومش تبرد ونخلص بسرعة، وكانت كتبتلي حاجات اجيبها من الصيدلية اللي هي قطرة العين وكحول وحاجة زي كريم الزنك، فقلتلها انا معايا الكحول اهو وكريم، فقالتلي طيب كويس خلاص يبقي دول متجبهمش بقي ملهمش لزوم انتي جايبة اهو، هاتي القطرة وبس.

ومستخدمناش اي حاجة تانية غير دول يومها، وبالنسبة لي كنت واخدة فوط ليه ومحتجتهاش خالص لنهم كانوا جايبنلي شنطة بحالها بيبي هاندي وحطولي منها.
    طيب هي القطرة نوعها ايه عشان اجيبها احتياطي برده

وبيبي هاندي ايه نظامها انا جايباها بس منار كانت بتقول عليها مش حلوة ايه رأيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sweet_toota مشاهدة المشاركة
    انا بيهيألى تاخدى الحاجة و تستعمليها احسن عشان فى المستشفى بيعملوا اية كل حاجة هيجيبوها للبيبي هتضاف للفاتورة هيحسبولك البامبرز بفلوس و الاعشاب لو جابوله و كل حاجة هتستعمليها انتى و البيبي هيحاسبوكى عليها و ممكن متبقاش نفس كواليتى الحاجات اللى انتى جايباها فانا رأيي تاخدى الحاجة ولو قلقانة انهم مثلا يخلصولك الشامبو و كدة او مش يرجعوه خدى نوع اى كلام يوميها بس و سيبى حاجات سيباميد فى البيت متاخديهاش
    بصي يا توتا مش مكتوب في اللي برة الحساب حاجة من دول تفتكري ممكن يزودوها ساعتها اخدها وخلاص مش حيخصروا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marioum27 مشاهدة المشاركة
    بصي يا ستي
    انا اعرف انك لازم تاخدي معاكي حاجات لنضافه البيبي اللي هيا شاور جيل وشامبو وزيت جونسون وقطن للودان والحاجات دي يعني قوليلي بأه انتي هتولدي في مستشفى ايه؟
    انا حولد ان شاء الله في مستشفى اليكس سيدني

بس خلاص اخد الحاجات دي وخلاص مش حتخسر

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bossy22 مشاهدة المشاركة
    يا بنات هو احنا بنديلهم يلبسو البيبى فى المستشفى اول ما يتولد لبس بيت وللا لبس خروووج؟؟؟؟
    لبس بيت شيك عشان بس لو حد جه يزورك

عروس فضية الصورة الرمزية *pippo*
    هوبى
    سانيتا بامبى موجود فى هايبر وان وكارفور

عروس فضية
    ياعيال الحلق الطبي ده هاجيبهمن اي صيدليه عاادي اصلي نسيته اجيبه وانا جايه من السعوديه
    قوللي باه بكام هناا
    كمان سوال غلس هو في اسبوع البيبي انا بنعزم الناس ولا بنخليه عائلي يعني ولا ايه
    يعنني اسبوع من غير عقيقه

عروس برونزية الصورة الرمزية &Nada&
    الحلق من اى صيدلية يا ميكو ب 10 جنيه تقريبا

عروس ماسية
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bossy22 مشاهدة المشاركة
    انا فضلت اخد لبس بيت بس بردو يكون كميلة كده عشان الخروج مش يتبهدل في اليومين اللي في الاول دول وكمان عشان البيبي بيبقي لسه عايز يستحمي ويتنضف كويس وكمان خفت يتبهدل بأي طريقة من النيرسات وكده، فقلت اخلي الخروج بعدين ويبقي انا اللي البسهولها.

طيب هي القطرة نوعها ايه عشان اجيبها احتياطي برده

وبيبي هاندي ايه نظامها انا جايباها بس منار كانت بتقول عليها مش حلوة ايه رأيك
    القطرة اللي كتبوهالي اسمها ايزوبتو فينيكول 0.5%
    قطرة للعين، بس اصبري يمكن يكتبولك نوع تاني او كده بس اصل لازم كده كده هايكتبوا قطرة في اول ايام للبيبي دي.

البيبي هاندي مش وحشة شغالة بس بتتلم بسرعة وتحسيها خفيفة شوية في خامتها لكن اللوتس متامسكة اكتر واحلي.