روابط قد تهمك :
فساتين العروس | تسريحات | تنظيم الاعراس | زخرفة | عالم حواء

صفحة 15 من 34 الأولىالأولى ... 5678910111213141516171819202122232425 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 211 إلى 225 من 509

الموضوع: نصيحه من كل ام لكل ام

عروس ذهبية
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng. BoB مشاهدة المشاركة
    هوبى الف سلامة على دودو يارب يكون بقى كويس دلوقتى

انا بس عايزة اعلق على كلام سوسى بخصوص الترمومتر
    الترمومتر الزئبقى ده اتمنع فى دول اوروبا لانه خطر وانا شخصيا كنت هتسمم منه .. كنت لسة شارية ترمومتر جديد ويادوب حطيته فى بقى بقيس بيه وطبعا انا كبيرة لا هقعد اعض عليه ولا العب بيه .. الترمومتر اتكسر وستر ربنا ان الزئبق ماوقعش فى بقى وطبعا الزئبق مادة سامة .. ربنا يستر علينا كلنا
    فخلينا فى الديجيتال احسن وانضف

سلامتك يا بيبو ربنا ستر
    بس دة مش كلامي دة كلام الدكتور محمد رفعت اللي بييجي علي راديو مصر انا سمعته بيقول كدة ونقلت المعلومة بالمرة
    لكن انا بستخدم الديجيتال بردو

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mashimaro16 مشاهدة المشاركة
    بنات انا شيفاكم بتتكلمو عن التطعيم
    بصو والله اللى بقوله ده حقيقى مش اى كلام ولا بفتى ولا بعمل افلام
    بلاش تطعيم الاطفال جوا مراكز الصحه
    والله العظيم والله العظيم ان فى حالات اطفال ماتت من التطعيمات الفاسده وفى حالات فى الغيبوبه وبلاوى كتيره بسبب تطعيمات الصحه الفاسده
    وكان اصلا معمول عليها موضوع كبير من فتره وجابو الكلام ده فى التليفزيون
    وكان اللى متابع الحالات دى دكتور صاحب جوزى وقالى اوعى تطعميه فى الصحه طعميه فى المصل واللقاح اللى فى الدقى ده احسن حاجه وهو بيعمل كده مع ولاده
    وقالى الروتا مهم جدا وجوزى مشدد عليا على موضوع تطعيم الروتا جامد اوى وانه يتاخد فى معاده صح
    ومواعيد التطعيمات تبقى فى معادها صح اوى
    وكمان الكبدى الوبائى ب مهم جداااااااا وبيتاخد بكذا طريقه بكذا جرعه يا اما 0 - 1 -5
    او 2-4-6
    ده يعنى جرعات الشهور يعنى لو بدءتى فى شهر يناير يبقى يناير وفبراير ويونيه
    كده يعنى

وبلاش تطعموهم عند الدكاتره فى العيادات الخاصه لان التطعيم بيطلع من التلاجه وبيدخل مليون مره ومش صح كده زى بالظبط بتوع الصحه اللى بيعدو على البيوت بلاششششششششششش بالله عليكم بالذات اللى بيعدو على البيوت دول مش صح خالص

اللهم بلغت اللهم فاشهد
    وانا بقولكم والله علشان الموضوع ده عامل قلق كبير وفى حالات اطفال حصلهم بجد مشاكل اللهم احفظنا جميعا يارب
    منار انتي قلقتيني والله بخصوص مكاتب الصحه خصوصا اني فعلا كنت شفت حالات مرعبه زي البنتين اللي اتطعموا وبعد ساعه من التطعيم الاتنين اتوفوا ربنا يحمي عيالنا بس قلت يمكن دي حالات استثنائيه يعني .. طيب ليه منطعمش عند الدكتور انا اللي اعرفه ان التطعيم بيتنقل في ايس باج يعني امان وللا الدكتور بتاعك قالك ايه ..ومعلش ياقمر ايه موضوع تطعيم الكبد الوبائي مش فاهمه الارقام اللي انتي كاتباها دي اللي اعرفه انه لما يتم سنه ياخد جرعه كبدي وبائي ل

وبالنسبه للروتا انا بصراحه اديته لمحمد ولو حتى هيحميه 50% بس لان بنت خالي ابنها جاله الفيرس ده وكنا بنشوفه بيموت والله وجاله اثار جانبيه لحد دلوقتي بتعالجه منها

عروس ماسية
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medowawa مشاهدة المشاركة
    ميرسى يااناناسه بس انا عايزه لعب لسن سنه عشان ابن اخو جوزى هيكمل سنه وعايزه اجيبله هديه تفيده
    بصي يا جميل اي لعبه بتطلع صوت او بتتكلم بتبقى ملفته بالنسبه له بالزات لسنه اللي عاوز يستعمل فيها حواسه كلها
    بصي في مشايه ,,هي مش مشايه هي دراع بيمسكوا ويسندوا وهو بيمشي انا عارفه انه لسه صغير بس حتنفعوا اوي وقتها
    وهي بتبقى دراع ليه جسم معاه واقف على عجل الجسم ده احيانا بيكون فيه بازل او زراير بيتك عليها تطلع اصوات او تتكلم
    وفي منها بيبقى ليها وضعين وضع الدراع يترفع زي ماقلتلك ووضع الدراع بينزل لتحت بس مش فاكره بتبقى ايه
    عموما متهيالي انت عارفاها وانا ححاول اجيبلك صورتها لو لقيتها هنا
    وهي جميله اوي
    اه عرفتها ياجميله ميرسي خالص
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mashimaro16 مشاهدة المشاركة
    بنات انا شيفاكم بتتكلمو عن التطعيم
    بصو والله اللى بقوله ده حقيقى مش اى كلام ولا بفتى ولا بعمل افلام
    بلاش تطعيم الاطفال جوا مراكز الصحه
    والله العظيم والله العظيم ان فى حالات اطفال ماتت من التطعيمات الفاسده وفى حالات فى الغيبوبه وبلاوى كتيره بسبب تطعيمات الصحه الفاسده
    وكان اصلا معمول عليها موضوع كبير من فتره وجابو الكلام ده فى التليفزيون
    وكان اللى متابع الحالات دى دكتور صاحب جوزى وقالى اوعى تطعميه فى الصحه طعميه فى المصل واللقاح اللى فى الدقى ده احسن حاجه وهو بيعمل كده مع ولاده
    وقالى الروتا مهم جدا وجوزى مشدد عليا على موضوع تطعيم الروتا جامد اوى وانه يتاخد فى معاده صح
    ومواعيد التطعيمات تبقى فى معادها صح اوى
    وكمان الكبدى الوبائى ب مهم جداااااااا وبيتاخد بكذا طريقه بكذا جرعه يا اما 0 - 1 -5
    او 2-4-6
    ده يعنى جرعات الشهور يعنى لو بدءتى فى شهر يناير يبقى يناير وفبراير ويونيه
    كده يعنى

وبلاش تطعموهم عند الدكاتره فى العيادات الخاصه لان التطعيم بيطلع من التلاجه وبيدخل مليون مره ومش صح كده زى بالظبط بتوع الصحه اللى بيعدو على البيوت بلاششششششششششش بالله عليكم بالذات اللى بيعدو على البيوت دول مش صح خالص

اللهم بلغت اللهم فاشهد
    وانا بقولكم والله علشان الموضوع ده عامل قلق كبير وفى حالات اطفال حصلهم بجد مشاكل اللهم احفظنا جميعا يارب

ليه القلق ده يامنار ده الكل بيقول ان اضمن حاجه مراكز الصحه عشان بتكون تحت اشراف هما صحيح مقرفين ومعاملتهم تقرف بس ياللا يعني هي كام مره يعني الواحد هيروح لهم والحالات دي انا عمري ما سمعت عنها انتي سمعتي عنها ممنين
    طب وهي التطعيمات في المصل واللقاح بكام بقي علي كده انا اقصد التطعيمات الاجباريه بتاعة الصحه
    وليا سؤال انا طعمت حمزه من يومين الثالاثي وشلل الاطفال المهم وانا مروحه يعن بعد ما اطعم ب10 دقايق مثلا قشط فقلت لازم اعيد التطعيم تاني المهم رحت قعدو يقولولي ملوش علاقه والتطعيم بيلزق في اللسان المهم اديتله نقطه واحده كده عشان خاطري ومكنوش راضيين انا قلقانه لتكون كده الجرعه ناقصه

عروس ماسية
    ام نانو
    حمزه طبعا بيصحي يرضع ولا اربع خمس مرات بالليل برضعه واحطه في سريره تاني طبعا الموضوع مش سهل يعني ممكن يقوم وانا بنيمه واعيد اللي عملته تاني عشان ينام بس لازم اعوده على النوم في سريره من بدري

انا عايزه اعرف المشايه بستخدمها من امتي وهل لازم الطفل يحبي الاول عشان استخدمها

عروس برونزية
    مش عارفه يابنات ايه القلق من التطعيمات ده,,,ده انا جوز واحده صاحبتي دكتور في الجامعه ومع ذلك بيودي ولاده مراكز الصحه وقال لها ان الدكتور التطعيمات مش بيبقى عليها جر زي مراكز الصحه وان التطعيم ممكن يفسد عنده او يكون قديم

وحالات الوفاه دي على فكره ممكن تحصل لان في اطفال مابيستحملوش التطعيمات وبره اصلا في جزء من الناس معارض التطعيمات لانهم متخيلين ان ليهم علاقه بالتوحد
    فالتطعيمات دي اثارها الجانبيه لسه مش واضحه ميه في الميه للدكاتره
    بس احنا نعمل اللي علينا
    وبعدين احنا لو مشينا ورا التليفزيون مش حنخلص ده الواحد جاله اكتئاب من اللي بنشوفه معكنننين علينا علطول
    نفسي يجيبه مره نماذج كويسه ويدوا امل للناس كان الدنيا خربت مع ان الكويسين لسه موجودين
    بس لو جابوهم ماحدش حيتفرج الناس عاوزه التهويل والاثاره

عروس برونزية
    ربنا يكرمك بجد ويكملك على خير
    بس شكلها ايه البقع المرضيه والبقع بتاعت الرضاعه

ماهو مابيبقاش الفرق باين اوي بس البقع بتاعة الهربس بتبقى ابيض اوي
    بس لو انت لاسمح الله شكيت لاي سبب روحي للدكتور يتاكد

طريقتك فالاكل حلو قوى ماشاء الله وانا معاكى فحكايه تخزين الاكل اريح كمان
    بس كنت عوزه اسئل سؤال فنى ملوش علاقه بالموضوع هو انتى جيبى دراع الهرس بكام ومنين

ربنا يخليك يا عسل بصي ده دراع مولينكس وكينوود وفي منه براون
    وده ممكن ييجي لوحده ولو انت عندك المالتي كويك هو ده الدراع اللي فيها وفيه بيبقى الدراع ومعاه مضرب بيض وشفشق صغير
    لو البنات عندهم صور ياريت يحطوها عشان الكل يستفيد

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jumanaa مشاهدة المشاركة

ليه القلق ده يامنار ده الكل بيقول ان اضمن حاجه مراكز الصحه عشان بتكون تحت اشراف هما صحيح مقرفين ومعاملتهم تقرف بس ياللا يعني هي كام مره يعني الواحد هيروح لهم والحالات دي انا عمري ما سمعت عنها انتي سمعتي عنها ممنين
    طب وهي التطعيمات في المصل واللقاح بكام بقي علي كده انا اقصد التطعيمات الاجباريه بتاعة الصحه
    وليا سؤال انا طعمت حمزه من يومين الثالاثي وشلل الاطفال المهم وانا مروحه يعن بعد ما اطعم ب10 دقايق مثلا قشط فقلت لازم اعيد التطعيم تاني المهم رحت قعدو يقولولي ملوش علاقه والتطعيم بيلزق في اللسان المهم اديتله نقطه واحده كده عشان خاطري ومكنوش راضيين انا قلقانه لتكون كده الجرعه ناقصه
    متقلقيش يا جمانه تطعيم شلل الاطفال بالذات بيتاخد كذا جرعه منشطه وبيتعمله حملات على طول واتعملت من اسبوع كده حمله وهيتعمل تاني الشهر الجاي تقدري تطعميه ..على فكره المفروض ان البيبي بياخد جرعة شلل اطفال في الشهر التاسع مع فيتامين الف واتلغى تطعيم الحصبه فاغلب الناس مبتروحش تطعم الاتنين التانيين بيفتكروا ان التطعيم بتاع التاسع كله ملغي ورغم كده مبيبقاش غلط وجرعة شلل الاطفال بتتعوض بعد كده

عروس برونزية
    انا عرفاها وهجبلها صوره بس انا عوزه اسئل هى فعلا بتسند الطفل زى المشايه العاديه

لا مش بتغني عن المشايه بس وهو بيزحف حيروحلها يلعب بيها وبعدين لما يبدا يمشي بيسند على حاجه دي بقى بتسنده ويفضل ماشي حواليك وبتساعده يصلب طوله
    وبيقويلي عضلاته بس لازم يكون هو بدا يمشي بس بيسند على حاجه ومابيقدرش يمشي لوحده

عروس برونزية
    المشايه ممكن في الاول يقعد فيها تسليه بس رجليه ماتلمسش الارض ويلعب في الالعاب
    وبعد كدى بالتدريج يبدا يلمس الارض وحبه حبه يمشي بيها
    من سن كام من 9 شهور يقعد فيها وبردوا مش فترات طويله اوي
    وبعد كدى تنزل عل الارض من سنه كدى
    ومش لازم يزحف لان في اطفال بتمشي علطول ومابيزحفوش اصلا

في ناس بتحذر منها ومابتحبهاش بس انا جبتها وحجيبها لابني ان شاء الله
    لان حاسه انها حلوه بس بردوا مش لازم يعتمد عليها 100 في الميه هي بتساعدوا انه مايفضلش ثابت في مكانه ويبقى معاك ويتسلى لانه بيزهق
    بس لازم ينزل عل الارض فتره عشان عضلات رجليه تقوى
    يعني غلط ان الام تريح نفسها ويفضل قاعد فيها 24 ساعه ده غلط

شات الحوامل والله لي واحد صاحبتي هناك وقالتلي بس المشكله انكم ماشاء الله عارفين بعض من زمان وتقبل الجديد ببقى صعب شويه
    انا والله قديمه جدا جدا بس ببعد وارجع لان الولاد بيلبخوا جامد ,,وعندي الكبير في مدرسه
    يارب تفرحوا بيهم كدى وهم رايحين المدرسه هههههههههه

عروس رائعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoobie مشاهدة المشاركة
    منار انتي قلقتيني والله بخصوص مكاتب الصحه خصوصا اني فعلا كنت شفت حالات مرعبه زي البنتين اللي اتطعموا وبعد ساعه من التطعيم الاتنين اتوفوا ربنا يحمي عيالنا بس قلت يمكن دي حالات استثنائيه يعني .. طيب ليه منطعمش عند الدكتور انا اللي اعرفه ان التطعيم بيتنقل في ايس باج يعني امان وللا الدكتور بتاعك قالك ايه ..ومعلش ياقمر ايه موضوع تطعيم الكبد الوبائي مش فاهمه الارقام اللي انتي كاتباها دي اللي اعرفه انه لما يتم سنه ياخد جرعه كبدي وبائي ل

وبالنسبه للروتا انا بصراحه اديته لمحمد ولو حتى هيحميه 50% بس لان بنت خالي ابنها جاله الفيرس ده وكنا بنشوفه بيموت والله وجاله اثار جانبيه لحد دلوقتي بتعالجه منها
    والله يا هوبى ده اللى كل اصحاب جوزى الدكاتره الى فى مصر يعنى كلهم حذرونى من الموضوع ده من اول يوم وكل واحد فيهم يكلمنى ساعه لما يكون فى تطعيم ويقولى اوعى تروحى الصحه
    والتطعيم بتاع الدكتور مش تمام علشان بيطلع التطعيم من التلاجه ويرجع يدخله وهكذا فمش صح
    يعنى انا كنت بطعم ياسين فى المصل واللقاح الكبد الوبائى بتبقى حقنه اوك وكان ساعتها الجرعه المنشطه بتاعت شلل الاطفال الدكتوره هناك ادتله نقطتين وقالتلى لو رجع ولا طلع من بقه اى سائل فى خلال نص ساعه اديله نقطتين تانيين وادتنى بقيت التطعيم واخدت من الصيدليه كيس فيه تلج وقد كان فعلا طلعهم من بقه وادناله تانى وبعد كده بترمى التطعيم

موضوع الكبد الوبائى فى مدرستين فى طريقه التطعيم : انك تاخدى التطعيم على جرعات
    هوا بيبقى 3 جرعات
    ياما تاخديه النهارده جرعه وبعد شهر من النهارده الجرعه التانيه وبعد خمس شهور من الجرعه التانيه تاخدى التالته
    او انك تاخديه النهارده وبعد شهرين وبعد اربع شهور
    مش عارفه اوصلهالك اوى

الروتا والله فعلا هوا فيرس خطر جدا ومش عارفه ازاى فى دكتور يقول ميتاخدش برده بنت خالتى مدتهوش لبنتها والدكتور قالها مش مهم مع انه مهم جدا وحتى بقالهم بتاع سنه واكتر بيعملو عنه اعلانات فى الراديو وانه مهم ولازم يتاخد

التطعيم لا بيلزق فى البق ولا اى حاجه ده اى كلام سورى يعنى
    يعنى ايه تطعيم يلزق فى البق ده بيتبلع مع الريق وبينزل المعده علشان كده المفروض ميرضعش بعد التعطيم الا بساعه
    مش عارفه هيا التطعيمات بكام فى المصل واللقاح لان المره الى فاتت جوزى هوا اللى دفع فمش عارفه بس ممكن تسألى بالتليفون
    ومتقلقيش من موضوع الجرعه الناقصه دى علشان مش دى الجرعه الاساسيه دى جرعه منشطه فقط وكل شويه بيعملوها مش تقلقى خالص

عروس ذهبية
    ام نانو
    حمزه طبعا بيصحي يرضع ولا اربع خمس مرات بالليل برضعه واحطه في سريره تاني طبعا الموضوع مش سهل يعني ممكن يقوم وانا بنيمه واعيد اللي عملته تاني عشان ينام بس لازم اعوده على النوم في سريره من بدري

انا سمعت ان المشاية غلط علي رجل البيبي والله اعلم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medowawa مشاهدة المشاركة
    مش عارفه يابنات ايه القلق من التطعيمات ده,,,ده انا جوز واحده صاحبتي دكتور في الجامعه ومع ذلك بيودي ولاده مراكز الصحه وقال لها ان الدكتور التطعيمات مش بيبقى عليها جر زي مراكز الصحه وان التطعيم ممكن يفسد عنده او يكون قديم

وحالات الوفاه دي على فكره ممكن تحصل لان في اطفال مابيستحملوش التطعيمات وبره اصلا في جزء من الناس معارض التطعيمات لانهم متخيلين ان ليهم علاقه بالتوحد
    فالتطعيمات دي اثارها الجانبيه لسه مش واضحه ميه في الميه للدكاتره
    بس احنا نعمل اللي علينا
    وبعدين احنا لو مشينا ورا التليفزيون مش حنخلص ده الواحد جاله اكتئاب من اللي بنشوفه معكنننين علينا علطول
    نفسي يجيبه مره نماذج كويسه ويدوا امل للناس كان الدنيا خربت مع ان الكويسين لسه موجودين
    بس لو جابوهم ماحدش حيتفرج الناس عاوزه التهويل والاثاره
    انا معاكي في الكلام دة وكلنا اتطعمنا في مراكز الصحة والناس كلها بتطعم فيها واي حاجة بتحصل بتبقي حالات استثنائية وقضاء وقدر مش اكتر سيبوها لله

عروس ذهبية
    يا بنات هو فيه حملة تطعيم يوم 10 او 11 - 4 تقريبا ولا لأ ؟؟؟؟؟؟

مشرفة سابقة الصورة الرمزية ام مـايا
    انا مع مارو في الكلام عن الصحة
    انا مرة حد بيشتغل في وظيفة مرموقة حكومية قالى اوعي تروحى الصحة لانهم بيفصلوا الكهربا عن المراكز بليل !!!!!!! وطبعا التلاجات بتتفصل
    انا مدتش مايا ولا تطعيم جوا
    بديها عند الدكتور بس الدكتور قريب جوزى بيبعت يجيبة في تلج وانا بروحلو في وقتها

بالنسبة لنوم البيبي في السرير
    انا فضلت منيمة مايا في سريرها لغاية ما تمت 5 شهور وبعدين دخل الشتا وانا عند ماما يعنى في السرير لوحدى ف اخدتها جنبي وندمت
    نومها وحش اوى
    بتتقلب كتييييييير جدا وراسها تبئة تحت ورجلها فوق وترجع تعكس وتنام على بطنها وضهرها وتطلع رجلها في وشي حاجة تضحك بجد

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toty858 مشاهدة المشاركة
    انا مع مارو في الكلام عن الصحة
    انا مرة حد بيشتغل في وظيفة مرموقة حكومية قالى اوعي تروحى الصحة لانهم بيفصلوا الكهربا عن المراكز بليل !!!!!!! وطبعا التلاجات بتتفصل
    انا مدتش مايا ولا تطعيم جوا
    بديها عند الدكتور بس الدكتور قريب جوزى بيبعت يجيبة في تلج وانا بروحلو في وقتها

بالنسبة لنوم البيبي في السرير
    انا فضلت منيمة مايا في سريرها لغاية ما تمت 5 شهور وبعدين دخل الشتا وانا عند ماما يعنى في السرير لوحدى ف اخدتها جنبي وندمت
    نومها وحش اوى
    بتتقلب كتييييييير جدا وراسها تبئة تحت ورجلها فوق وترجع تعكس وتنام على بطنها وضهرها وتطلع رجلها في وشي حاجة تضحك بجد
    طيب بالنسبه للمصل واللقاح مش بيفصلوا التلاجات ..توتييي انتي قلقتيني خالص لو كده اروح المصل واللقاح وخلاص مش مشكله ..هي مي امة الله بتروح وبتشكر فيها بس انا يعني كنت بستسهل مكتب الصحه لكن لو الموضوع في قلق نروح المصل واللقاح

عروس برونزية
    في يابنات كمان حاجه مهمه اوي بالنسبه للمشي
    لازم ابنك يبقى حافي في البيت بلا برستيج بلا مش عارف ايه
    انا والله ابني قعددت اقول مامشاش وكنت بلبسه شوزات طريه اوي في البيت ومع ذلك كان مش بيمشي
    والله العظيم انا اول ماقلعتهوله مشي ,,تاني يوم,, الرجل هو حافي بيبقى عنده القدره انه يسند نفسه عل الارض ويمشي
    فنصيحه ابنك في البيت سيبيه حافي بس طبعا نمسح بقى وكدى
    ومهما كان الشوزات طريه حتعيق ثباته عل الارض ,,ويبقى متحكم فيها