المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مش عارفة اقبل العريس رغما عن ارادتى

wewe23
29/11/2011, 05:56 AM
انا عمرى 30 سنة حاصلة على ماجستير و اعمل بالخليج و جميلة و ابى دكتور و كل عائلتى راقيين جدا و مراكز و كل تعليق الناس عليا انى مودرن و استايل جدا و راقيه و باين عليا زى ما بيقولوا بنت ناس اوى حتى لبسى و حجابى كله كاجوال اسبانيش و دايما الناس ينبهروا بلبسى و معرفش اشترى حاجة غير لما تكون ماركة المهم اتقدملى زميلى كان معايا فى الجامعة و كان غلبان جدا و باين عليه انه من مستوى اجتماعى بسيط جدا و كل زمايلى عارفينه و كمان عارفة ان زمايلى لو عرفوا هيصدموا انى وافقت لانهم عارفينه من زمان قبل ما يشتغل بالخارج و هو محترم و كويس بيشتغل استاذ فى الجامعة حاليا فى الخليج فى بلد اخرى غير التى اعمل بها و هو عبقرى فى تخصصه و مستقبله مبهر المهم انه من قرية من قرى الصعيد و كل اهله غير متعلمين و فى فرق شاسع فى المستوى الاجتماعى لاننا اصلا مستوانا عالى مش بمدح و الله بس بوضح الصورة مش متخيلة نفسى انى اناسب فرق فى المستوى بالطريقة و احيانا اقول اقبل و خلاص علشان السن بس لما احاول اوافق احس انى مش قادرة اتقبله كزوج و لا عيلته احس انى لن اعرف اتعايش معاهم و الله ممكن يكونوا عن ربناى احسن مننا بكتير بس التكافؤ الاجتماعى ضرورى و لو وافقت لانى خايفة اكبر و اندم او لان مركزة و مستقبله كويس و مؤدب بس كزوج مش قادرة اتخيل انى اعيش معاه اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نسيبة الشمرية
29/11/2011, 06:40 AM
من تواضع لله رفعه

اختي اذا انسان خايف ربه ماعليك من اهله وصلي استخارة

ربي يكتب لك الخير

أم نجود الأحساء
29/11/2011, 07:07 AM
الله يكتب إلك الخير

زهرة يافا
29/11/2011, 07:57 AM
عزيزتي ..
انا برأيي طالما كان زميلك بالجامعة .. يعني عندك فكرة عن الشاب وشخصيته .. هل هو كرجل بتعجبك اخلاقه ؟ شخصيته؟ افكاره؟ طباعه؟ هل هو متأثر بافكار اهله واطباعهم بطريقة كبيرة ؟؟؟

في حالة انه انسان شخصيته رائعة واخلاقه عالية و متل ما قلتي وضعه المهني والمادي ممتاز ... اتصور تعطي نفسك فرصة تتعرفي عليه اكتر بالخطوبة وتتعرفي على نفسك كمان اذا كنت قادرة تتجاوزي فكرة انه اقل منكم واهله ناس متواضعين .. او يمكن يبقى الموضوع صعب على نفسك وما تستحملي
انك تكملي .. او تتغاضي عن هالفروق.

واذا الشاب ما كان متميز من ناحية اخلاقه او شخصيته .. واللي خلاكي انك تفكري فيه .. هو عمرك اللي وصلتيه والخوف من انه يمر فيك العمر .. فانا برأيي الشخصي انك تستني انه الله يبعتلك انسان احسن وأفضل ويناسبك .. ولا تتركي الدعاء ابدا ودائما

صحيح الزواج حلو ورائع .. بس برأيي لما يكونوا الاتنين مناسبين لبعض ... ومتقبلين بعض
والله يوفقك للخير .. ويرزقك الزوج الصالح وكل المسلمات يا رب

اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

العتب
29/11/2011, 08:03 AM
الاستخارة ... وما خاب من استخار ربه

Spoiled Zozo
29/11/2011, 09:43 PM
اختي انا معاكي في نظرتك
بيكون صعب كثييير عليكي تتعايشي مع عايلته
والراحة ضرورية للزواج
اذا انتي تحسين بتردد كثير وعدم الراحة لا تقدمي عليه
حتى اذا اهو شخص صالح ومؤمن اذا الراحة غير موجودة ما ينفع تقدمون على الزواج
واعرف انك خايفة علشانك وصلتي 30 وتحسين ما راح يجي غيره
انا اقول تطمني ووحدة مثلك ان شاء الله ما راح تظل بدون زواج :)
وطبعا القرار الاخير راجع لك لا تعتمدي كلامي بالكامل

حادي الأرواح
29/11/2011, 10:45 PM
عزيزتي ..
انا برأيي طالما كان زميلك بالجامعة .. يعني عندك فكرة عن الشاب وشخصيته .. هل هو كرجل بتعجبك اخلاقه ؟ شخصيته؟ افكاره؟ طباعه؟ هل هو متأثر بافكار اهله واطباعهم بطريقة كبيرة ؟؟؟

في حالة انه انسان شخصيته رائعة واخلاقه عالية و متل ما قلتي وضعه المهني والمادي ممتاز ... اتصور تعطي نفسك فرصة تتعرفي عليه اكتر بالخطوبة وتتعرفي على نفسك كمان اذا كنت قادرة تتجاوزي فكرة انه اقل منكم واهله ناس متواضعين .. او يمكن يبقى الموضوع صعب على نفسك وما تستحملي
انك تكملي .. او تتغاضي عن هالفروق.

واذا الشاب ما كان متميز من ناحية اخلاقه او شخصيته .. واللي خلاكي انك تفكري فيه .. هو عمرك اللي وصلتيه والخوف من انه يمر فيك العمر .. فانا برأيي الشخصي انك تستني انه الله يبعتلك انسان احسن وأفضل ويناسبك .. ولا تتركي الدعاء ابدا ودائما

صحيح الزواج حلو ورائع .. بس برأيي لما يكونوا الاتنين مناسبين لبعض ... ومتقبلين بعض
والله يوفقك للخير .. ويرزقك الزوج الصالح وكل المسلمات يا رب

اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
:thumbs_up:هو دا الكلام

[ نونو مآلي آني ]
30/11/2011, 12:34 AM
[
]
[
يقدر يتعايش مع الفرق الاجتماعي من هو متواضع
اذا مانتي متواضعة و ماعندك قناعة
وشايفة ان ممكن تصير مشاكل بينك وبين اهله او حتى معاه شخصياً
لاتفكري تقدمي ع الزواج منه
واما بالنسبة لسنك عادي مافيها شي
ف الي اكبر منك وتزوجوا
بس بالاول اعطي للرجال فرصة
ممكن تكتشفي فيه صفات حلوة جداً
قد تخسرينها ولاتجدينها في الدكتور "بتاع العالي" الي تنتظريه
دوري مصلحتك وسعادتك بنفس الوقت
ليس فقط المستوى الاجتماعي
[
]
[

aisha.. madam simo
30/11/2011, 02:08 AM
ما خاب من استخار باذن الله

انفاسـﮱگ دخـﮱون
30/11/2011, 09:59 AM
ادا تفكيرج بالماده والمستوى الاجتماعي من طريقه كلامج مو عاجبج لا توافقين وعقب تندمين لانه مبين من كلامج انتي حاطه مواصفات لفارس الاحلام واستخيري ربج لانه يمكن اللي مستواه اقل منج احسن من اللي عنده فلوس ممكن لا سمح الله تتزوجي دكتور وعنده فلوس بس بخيل او يخونج او مقصر بحقوقج وعلى فكره الفلوس مو كل حاجه ولا هي مقياس لنجاح والسعاده بالحياه الزوجيه ياما ناس تزوجوا اغنياء وعايشين تعيسين ولا نفعهم مستوى ولا فلوس استخيري الله ولا مو مقتنعه لا تظلمي نفسج ولا تظلمي ابن الناس معاج

انسانة مختلفة
30/11/2011, 11:10 AM
والله البنات ما قصروا ورايي استخيري الله

والله يكتبلك يلي فيه الخير