المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الاخوات المصريات يدخلن

ضيونه الشمال
05/08/2010, 02:35 AM
السلام عليكم اخواتي ان شالله بخيرانا اخت لكم من السعوديه صراحه ومن غير لف او دوران حابه اعرف كيف تعلمون اطفالكم الادب ماشالله انا ام لبنتين مشكلتي بنتي الكبرى عمرها 3سنوات بس عليها الفاض قليله ادب :040:لاانها تسمع اولاد عمها ثم تقلدهم دائما تقولي ياكلبه ياحماره فية الفاض صراحة استحي اقولها ابد ما تخاف مني ولامن ابوها ولافي احترام هذا غير الضرب تضربني بالجزمه صراحة صرت ماروح للمناسبات لانها تفشلني احس اني مااعرف اربي فقدت الثقه في نفسي كل الحلول جربتها ماانفعت ضرب ضربتها حرمتها من التلفزيون والحلويات حاولت مااكلمها قلت امكن تجي تتئسف برضو مانفع الطامة الكبرى ان اختها الصغرى صايرة تقلدها امانة وش تنصحوني فبه جزا:'(ااااااكم الله الف خيرساعدوني

zabade
05/08/2010, 11:42 PM
اختى الحبيبة ربنا يحفظلك بناتك و يهديهم لك يااااااااااااااااااااارب صلى صلاه قضاءالحاجة وادعىلهم بالهداية واحرصى دائما انك ترقيهم يوميا وحاولى تجربى معاهم اسلوب جديد غير الضرب بانك تتكلمى معاها وتشوفيها بتفكر ازاى وتلعبى معاها لعبة الثواب والعقاب يعنى مثلا لو انك قعدتى مؤدبة وسمعتى كلام الماما سوف اكافئك بكذا وطبعا بجد عشان يكون فى مصداقية ومتخليهاش تتفرج كتير عالtv وخصوصا اى مشاهد فيها عنف لو ماحصلش تحسن استشيرى اخصائى فى الطب النفسى والسلوكى للاطفال والله المستعان

ضيونه الشمال
06/08/2010, 01:51 AM
مشكورة اختي على نصيحتك وراح اجرب معاها فكرة العقاب والثواب يارب تنفع

ضيونه الشمال
24/10/2010, 11:25 PM
وينكم خواتي ...مازلت محتاجه للنصائحكم............

loloa
25/10/2010, 10:55 PM
اسمحيلى اقولكم تجربتى .... انا بنتى كان عمرها ما شتمت او ضربتنى قدام الناس ...بس مرة كنت قاعدة مع مرات اخويا وبنتى بتحب تتدلع عليها فراحت ضربتنى قدامها ولما زعقتلها قعدت تعيط بهستيريا .... رحت فى هدوء ومن غير ضرب خدتها ورحت بيتى وقلتلها لما هديت انى مش هاكلمهها وان عقابها منعها من التليفزيون لمدة 3 ايام ( وحبيبتى بتعشق براعم ) ومرضيتش اكلمها غير لما اتأسفت بس العقاب فضل ماشى علشان تفضل فاكرة سبب العقاب ...

يعنى الخلاصة هى .... بلاش الضرب وخصوصا امام الناس وخليكي هادية بس ارسمي على وشك التكشيرة المعروفة وعدم المبالاة مهما ادلعت ورمت نفسها عليكي ....... واوعى تقولى على عقاب وترجعى فيه وخصوصا اول مرة

اهم حاجة تفهمى بنتك ان الاولاد اللى بيشتموا مش كويسين وانتى كل ما تسمعيهم بيشتموا او يعملو حاجة غلط ارسمى على وشك علامة القرف وعدم الرضا حتى لو اهلهم كانوا قدمك ( لأن انتى صح وهما غلط ) واوعى تضحكى على شتيمة منهم او تصرف غلط هما بيعملوه

معلش طولت عليكي واى سؤال انا فى الخدمة ,,, وربنا يعينا على تربيتهم