المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياريت اعرف رايكم

دلوعة الغالى
18/09/2008, 07:44 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندى مشكلة وحابه اعرف رايكم بصراحه

انا مخطوبه من سنة وانا اعلى من خطيبى فى المستوى التعليمى بس هو انسان كويس وفى مميزات كتير حلوه بس انا موضوع التعليم مضايقنى وبفكر فيه كتير رغم ان الاول مكنش فارق معايا بس دلوقتى لما قربت اتجوز بفكر فى الفارق ده وانا كان نفسى اتجوز انسان يكون تعليم عالى زيا بس لما اتقدمى خطيبى هو قريبى ولقيته بيحبنى اوى وافقت ودلوقتى مش عارفه اعمل ايه تعبت من التفكير اوى

ياريت تقوليلى رايكم وبصراحه

دمي بنفسجي
18/09/2008, 07:56 AM
اولا يا اختي التعليم مهم بس يوم يكون الريال يحبج وشارنج انسي هو شو يشتغل ولا شو دارس لانج بتملكين الدنيا وما فيها فلا تخسرين زوجج علشان الدراسه شو فيدة الشهادة والتعليم ويطلع ريال مب كفو وما يحبج وعنده تكبر انا اقول خلي عنج موضوع الدراسة والله بيوفقج وياه ان شاءالله وهو نفسه بيشجع انج اتكملين وبعد هو بيتحمس انه يكمل
(اللهم بارك لهما وبارك عليهما ورزقهما بحلالك عن حرامك وهب لهما ذريتا صالحه اللهم آمين)

دلوعة الغالى
18/09/2008, 08:02 AM
اولا يا اختي التعليم مهم بس يوم يكون الريال يحبج وشارنج انسي هو شو يشتغل ولا شو دارس لانج بتملكين الدنيا وما فيها فلا تخسرين زوجج علشان الدراسه شو فيدة الشهادة والتعليم ويطلع ريال مب كفو وما يحبج وعنده تكبر انا اقول خلي عنج موضوع الدراسة والله بيوفقج وياه ان شاءالله وهو نفسه بيشجع انج اتكملين وبعد هو بيتحمس انه يكمل
(اللهم بارك لهما وبارك عليهما ورزقهما بحلالك عن حرامك وهب لهما ذريتا صالحه اللهم آمين)

شكرا حبيبتى دمى بنفسجى على ردك
جزاكى الله خيرا

monyfofo
18/09/2008, 08:15 AM
طالما هو انسان كويس ومتدين و يتقى الله فى معاملته ليكى واهلك موافقين عليه
يبقى ليه خايفه
ممكن تكونى بقيتى متردده ان حد ممكن يتكلم يقول انه اقل منك او اصحابك يقولوا كده
ولا خايفه من ايه
خايفه انه مش هيقدر يفهمك علشان اقل منك فى التعليم
اكيد فى سبب خلاكى متردده

دمي بنفسجي
18/09/2008, 08:17 AM
وازيدج من الشعر بيت انا لما انخطبت كنت لسى متخرجة من الثانوية وهو ماكان عنده سادس ابتدائي وشجعني اني اكمل دراستي وكملت الحمدالله لحد ما خذت دبلوم في IT وما قدرت اكمل زيادة بسبب الحمل والولادة وهو نفس الشي حاول يكمل والحين الحمد الله واصل مرحلة الثانوية العام ما قدر يكمل كانت عنده ظروف صحية بس انا وياه والحين بناتي كبرو وبعد مازال يشجعني اني اكمل دراستي زبدة الكلام صحيح يوم تزوجته ماعنده شهاده بس كان ولا زال ريال بمعنى الكلمه انسان جدا متفهم اخلاقه عاليه عنده ثقافه و ما اعتقد ان التعليم كان بياثر فيه و ينقص من شانه بالعكس الدنيا والحياة وخبرة الريال فيها اعلى شهادة عند الريال ولا تعتقدين انه بيكون همجي وماعنده اسلوب الحب والحترام اهم شي في الحياة

دينا حمدى
18/09/2008, 08:26 AM
بصى يا ايمى كل انسان وله مميزات وله عيوب او نواقص بس فى عيوب تعدى والحياة تمشى وفى عيوب لأ وانا من رأيى ان التعليم مش مهم قوى وده فى حالة انه انسان متدين وعلى خلق وفيه صفات اخرى ممكن ماتلاقيهاش فى شخص تعليمه عالى
وعايزة اسالك سؤال انتى مش مقتنعة بيه علشان حاسة ان فيه فجوة بينكم فى التفكير او كده ولا علشان كلام الناس ؟؟؟وياريت تجاوبينى بصراحة

SHREEFA
18/09/2008, 04:01 PM
اختي العزيزة
اذا الرجل ممتاز وكويس
لاتفكرين بالشهاده
يكفي انه موظف ويوفر لج المعيشه المناسبه لكم على حسب قدرته وراتبه احمدي ربك واشكريه والله يرزقكم ان شاءالله
اختي الغاليه الاخلاق والدين تسوى شهادات الدنيا كلها
توكلي على الله والف مبروك والله يرزقكم الذريه الصالحه اللهم امين

دمتم سالمين
اختكم شريفة

وج وج
20/09/2008, 02:46 AM
انا مع اختي دمي بنفسجي اهم شي رجل ويحبك الانه في هذا الوقت مستحيل تشفين رجل

قصة كبيرة
20/09/2008, 02:57 AM
مش هو انسان كويس؟ وبيتقى الله؟ وبيحبك؟ وانتى بتحبيه؟ وفى صفات تانية كويسة كتير؟ خلاص يا قمر توكلى على الله وكملى معاه..
موضوع الدراسة دى يمكن حله.. انتى بحبك ليه ممكن تدفعيه وتشجعيه يعمل اى حاجة كويسة.. تخليه عنده طموح اكتر.. يتعب اكتر فى شغله.. او يدخل الجامعة المفتوحة.. او يدرس عن طريق النت.. او يعمل اى حاجة.. بجد الحب فعلا بيصنع المعجزات.. وانتى مش تجيبهاله بطريقة يفهم منها انك حاسة انه اقل منك.. لا خالص.. انتى تفهميه ان انتى عايزة تشجعيه يعمل حاجات كتير لنفسه وان الدراسة تانى بتفتحله مجالات اوسع وهيبقى معاه CV أحسن وأحسن وهو هيحس بفخر بنفسه اكتر..

انا شايفة ان لازم يكون فى تكافؤ فى الدراسة بس مادام هو انسان كويس فعلا زى مانتى بتقولى يبقى زى ما قولتلك كده انتى تدفعيه يطور نفسه ويكون عنده طموح فى كل حاجة..

عيون الفهد*
20/09/2008, 03:06 AM
الرجال مو بشهادتو ولا بمركزو الرجال بعقلو واحترامو لكي

ايش تبغي بواحد تكون عندو اعلى الشهادات ويجلس يعايرك وكل يوم يقولك احمدي ربك رضيت اتزوجك

اهم شي يحبك ويحترمك ومايقصر معاكي

عيون الفهد

jolya
20/09/2008, 03:10 AM
طالما انسان كويس الشهادة ماعي لازم

دلوعة الغالى
20/09/2008, 04:56 AM
شكرا لردودكم فعلا استريحت شوية
جزاكم الله خيرا

✿.زهور الريف✿.
20/09/2008, 05:14 AM
اذا اهو كان اوكي واخلاق وطيبه وتحمل مسؤليه توكلي على الله

برغم انا شرطي الاساسي الي يتقدم لي يكون عنده شهادة تعليم وفوق هذا تقدم لي واحد ما عنده شهاده جامعيه ولا ثانويه رفضته من 8 شهور

بسسسسسسسسسسس تصدقين ساعات اندم لاني رفضته ما اعرف ليه ؟؟

بالنسبه لي حلم حياتي واحد متعلم بس ما تعرف شو النصيب كذا خليها على الله

وبصراحه كمان انا ما اعطيتهم فرصه ابدا للشخص الي تقدم لي يعني خذت اشوي معلومات عنه

امممممممممممم ورفضته ولا صليت الاستخاره مره وحده قبل يجيوا اهل ولد اول ما شفتهم عادي كنت

لما راحواااااااااااا رفضت وحلفت اني ما اخذه برغم اصروا عليه بس انا رفضت

كذا لا تستعجلي مثلي اخاف تندمي اذا اهو كويس وقادر يفتح بيت توكلي على الله

بس انا لغايته اليوم مب عارفه كله اتردد ليه ما اعرف

Boody we zady
20/09/2008, 05:33 AM
أنا جوزي يا ستي معاه دبلوم حاسب ألي و أنا ليسانس اداب انجليزي ... تصدقي جوزي بيتكلم انجليزي أجسن مني هههههههههه أه و الله و ما شاء الله علي عقله و تفكيره ربنا يحفظه ... اتكلي علي الله و مش تسمعي كلام لحد أهم حاجة يكون شاريكي و أخلاقه عاليه و مجترم و ألف مبروك

jessy2009
20/09/2008, 05:42 AM
بصي هو اهم حاجه يكون متدين وبيعرف ربنا كويس وهيراعي ربنا فيكي دي حاجه
تانيه حاجه لازم يكون في توافق بنكم يعني في التفكير وكده يعني متكونيش انتي بتكلمي في وادي وهو في وادي تاني ... ممكن موضوع التعليم دي ياثر في الحته دي بس مش شرط وانتي الحكم بقى يعني في فتره الخطوبه هيبان
تالت حاجه بقى شغله ومستواه الاجتماعي في نفس مستواكي الاجتماعي؟

واسالي نفسك كمان كام سؤال كده هل انتي ممكن يجي عليكي يوم تكسفي من انه هو اقل منك في التعليم؟ هل لو حد قالك كلمه كده ولا كده ممكن تدايقي وتحسسيه انك احسن منه والكلام ده؟

استخيري ربنا وان شاء الله ربنا يقدملك اللي فيه الخير ليكي

دلوعة الغالى
20/09/2008, 05:45 AM
شكرا ليكى رووووووح الورد وربنا يرزقك زوج تقى انا كنت زيك شرطى يكون معه تعليم عالى مثلى بس لازم تقدم ليا خطيبى ولقيته بيحبنى وافقت ويمكن تفكيرى دلوقتى فى التعليم عشان خايفه من كلام الناس وربنا يقدم اللى فيه الخير

اشكرك اختى Boody we zady كلامك ريحنى فعلا وربنا يوفقك مع زوجك ويخليكوا لبعض وانا هحاول مع خطيبى انه يكمل دراسة جامعية وربنا يسهل ادعيلى الله يبارك فيكى ياقمر

دلوعة الغالى
20/09/2008, 05:50 AM
شكرا semsema2007 كلامك صح ولازم افكر فيه
جزاكى الله خيرا

tamarah
20/09/2008, 03:06 PM
اذا كان الشاب خلوق وكويس لاتهتمي بموضوع التعليم واذا كتير بتفكري بالموضوع اقترحي عليه باسلوب حلو ولبق انه يكمل تعليمه لكن بدون ماتحسسيه انك مهتمه كتير للفارق العلمي الي بينكم والا بتجرحيه

feerdaous
20/09/2008, 07:17 PM
ازا كان شاب منيح ليش لا .........التعليم مو كل شي المهم الوعي و اهم شي انو بيحبك
الله معك اختي

أم مشمش.
20/09/2008, 09:32 PM
يا ايمي جابيني على سؤال يا حبيبتي
في بلدنا دي حد بيشتغل بشهادته
ياما ناس اعلى الشهادات و ما بتعرفش تتكلم كلمتين على بعض و مش مالية مركزها في اي اعدة
و ياما ناس تعليم متوسط او مش متعلمين اصلا و بيتكلموا ولا كانهم معاهم دكتوراهات
بصي اهم حاجة يكون متدين و عارف طريق ربه و بيحافظ على تعاليم دينه
ثانيا اخلاقة عالية و تربيته كويسة
ثالثا من عيلة كويسة في نفس مسوى عيلتك و طالما قرايب يبئة مافيش مشاكل في النقطة دي
رابعا مشهود له في شغله و وسط زمايله بحسن الخلق و دي تفرق عن خلقه في البيت و وسط الجيران كتييير

بصي من الاخر كدة طالما متدين وملتزم يبئة هيحافظ عليكي و هيعاملك معاملة طيبة حتى لا قدر الله وقت ما يزعل منك او تزعلي منه زي اي زوجين ما بتهاوشوا مع بعض مش هيظلمك و مش هيضايقك

يافرحتي بواحد معاه شهادة طويلة عريضة و ما يعرفش يعامل مراته بحسن ازاي ومش مشرفني ادام نفسي و ادام الناس

صلي استخارة يا حبيبتي و ربنا يعمل لكم الخير يارب

دلوعة الغالى
20/09/2008, 10:46 PM
شكرا ليكم ولردكم عليا فرحت جداا بالردود وشجعتونى اكتر انى اكمل
اانا كنت بفكر افسخ الخطوبه بس خوفت اظلمه عشان بيحبنى وبصراحه الناس كلها بتشهد باخلاقه وادبه

وفعلا Mannoun محدش فى بلدنا بيشتغل بشهادته ولا حتى بره انا قريبى مهندس وسافر السعودية مشتغلش بشهادته

ربنا يوفق الجميع
ويرزق اللى مش مخطوبين ازواج صالحه ان شاء الله
والمتجوزين ربنا يوفقهم فى حياتهم ويرزقهم ذرية صالحه