المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ساعدونى احافظ على بيتى بسرعه بسرعه ردوا

sofy_eg
25/08/2008, 04:11 AM
اول مره اكتب فى هذا الركن
استغفر الله العظيم واتوب اليه
ضاقت بى الدنيا ولجأت لكم اخواتى اطلب النصيحه والحل لمشكلتى ....علشان انقذ بيتى من الخراب
مشكلتى .....بدأت من شهر 3/2008 جاء لزوجى عقد عمل فى السعوديه فاتحنى فى الموضوع ياخد رأى اذا يسافراو لا ....فى البدايه ان رفضت السفر تمام وهو حاول يقنعنى ان ظروف الحياه اصبحت صعبه وان العقد كويس واقنعنى انه ما يقدر يبعد عنى ابدا ....بس الظروف تحكم علينا وهذا امر الله .....انا كنت حامل فى شهرى السادس وهذا كان اول حمل لى بعد زواج ثلاث سنوات
فضل زوجى وراى يقنعنى انه يسافر وانا اقول له انى ما اقدر ابعد عنه وانى احتاجه جنبى فى الولاده ....وفى النهايه وعدنى انه هيسافر ولما اولد هيبعت ياخدنى عنده يعنى مش هنبعد عن بعضنا غير ثلاث شهور بس لحد ما اولد وافقت وانا قلبى مقسوم نصفين بس لازم اتحمل معه واقف جانبه وما اكون حمل عليه ولا افشله
سافر وبدأت معاناتى اشعر كل يوم يمر على ان السفر كان غلطه كبيره وانى ما اقدر اعيش بدون زوجى .....كان كل يوم يكلمنى بالتليفون وعلى النت يبكى على بعدنا وانا ابكى وكان كل ما يقرب موعد الولاده اشعر بخوف شديد ورعب رغم انى فى وسط اهلى بس زوجى شىء تانى وما يعوضنى غيابه اى شخص تانى حتى امى ......ولما دخلت الشهر التاسع من الحمل بدأ يتغير معى المكالمات قلت واصبح يمر على يومين ما اسمع صوته وافضل ابكى ولما انهار تماما اجرى على التليفون واقرر انى انا اللى اتصل بيه واقول له( ارجع انا محتاجه لك جنبى )
فوجئت انه صوته عادى يضحك ولا على باله حالى
قررت افتح معه موضوع سفرى له كما وعدنى ....اتصلت وقلت له اول ما اولد هجيلك
رد على بعصبيه وقال لى لااااااااااااااااا ....قالى احنا لازم نستنى شويه لحد ما اقف على رجلى فى العمل واخذ وضعى قلت له طيب حدد لى موعد اخر قال لى مش ممكن اعرف دلوقتى امتى ممكن اخذك عندى ...قالى بمنتهى العصبيه اصبرى عليه شويه
ولدت وقلت لنفسى اكيد بعد الولاده هيكون نفسه يشوف البيبى اللى انتظرناه ثلاث سنوات
فوجئت ايضا ان ما فى شىء اتغير فقط يكتفى انى ابعت له صور البنوته على الموبايل وعلى الايميل سألته مره اخرى امتى راح تاخدنى عندك ....صرخ فيه وقالى العمل هنا مش تمام
انا مش هينفع اخذك عندى دلوقتى لازم نصبر شويه
بدأت اشعر انى احتاجه اكثر واكثر واتمنى منكم يا اخواتى انكم تفهموا معنى احتياجى له من دون ما اشرح ....حاولت المح له بذلك وجدته يصدنى ومش عاوز يسمع منى
وفى يوم فتحت الميل بتاعه لاقيت رسايل من بنات ....عرفت منها انه بيعمل شاتنج مع بنات ونسوان وواضح من الرسايل انهم كانوا يخوضوا فى كلام غلط ( اعوذ بالله ) كانت صدمه كبيره وكنت همووووت فضلت اسبوع ما ارد على مكالماته بعد ما ارسلت له رساله وعرفته انى عرفت انه يعمل شاتنج مع نسوان وبنات قليله الادب
سبته اسبوع ورجعت فكرت انى لازم ارد عليه ولازم اسامحه طالما حس بالغلط علشان احافظ على بيتى ....وفعلا وعدنى انه مش هيكررها تانى
حاولت انى استغل الفرصه وكلمته مره اخرى فى سفرى له وانى احتاجه جنبى وانا وابنتى
وعدنى انى اسافر له عن قريب فرحت وغمرتنى السعاده .....اخيرا هلاقى زوجى .....اخيرا هنتلم تانى واعرف ازاى احافظ عليه من بنات الحرام اللى على الشات
ومن يومين كلمنى فى التليفون مكالمه طويله جدا وكانت مقدمات كتيررررررر
وكانت صدمه اخرى .....قال انه ماراح يقدر ياخدنى عنده والمبرر ان العمل او الشركه طلعت مش كويسه وانه لو اخذنى عنده ما راح نقدر نوفر اى شىء
وطلب منى انتظره حتى يعود هو
عارفين امتى ينتهى عقده مع هذه الشركه ؟؟؟؟تخيلوا...............ينتهى عقده مع الشركه
بعد عامين .....طبعا كارثه انى افضل هنا لوحدى سنتين
حاولت اقنعه بس ما فى فايده
بدأت اشك فيه ازاى هو قادر ما يخدنى عنده لمده سنتين .....هتجنن .....ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياترى فى راجل يقدر يبعد عن زوجته منغير ما يشوفها سنتين ويكون عادى
شكيت فى كل شىء
امبارح صرخت فيه وقلت له لازم تيجى او تاخدنى عندك .....انا محتاجه لك
رفض ....اعمل ايه .....يا ترى ايه الحل....تفتكروا فى سبب تانى
انا مش مقتنعه ان فى راجل يقدر يبعد كل ده عن زوجنه
ومش عارفه اذا كانت فعلا ظروف العمل هى السبب انه مش عارف ياخدنى عند اعمل ايه وايه ممكن يكون حل المشكله دى
كمان حاسه انى راميه نفسى عليه
حاسه انى انا بس اللى عاوزاه وده مضايقنى جدااااااااااااا
اى راجل فى الغربه بيتمنى ياخد زوجته عنده اكتر منها
انما انا حالى مع زوجى العكس
ارجوكم ساعدونى
اخر كلامه ليه قالى اما تصبرى فى بيت اهلك باقى السنتين
يعنى بالضبط سنه و8 شهور كمان
او اننا ننفصل .....طبعا انا رديت بانفعال واخترت الانفصال وقلت له مستحيل اتحمل الوضع ده كده كتيرررر .......راح قالى خلاص كل واحد فينا يروح لحاله .....انا مش عاوزك
انا مصدومه من قراره ده اووووى
احنا كنا بنحب بعض مووووت وعمرى ما زعلته ......اتغير كده لما سافر
اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟اعمل ايه؟

دلوعةحناني
25/08/2008, 04:55 AM
حبيبتي هدي نفسك شوي ((الله يلوم الي يلومك))
خليني اجي معك بالكلام حبه حبه
اول شي هو وين ساكن هل بسكن مستقل ام مشترك مع مجموعه؟؟
ولو كان مع مجموعه اذن هو معذور وشغله باين مش الي توقعه يعني ما يفتح بيت بالسعوديه
ترى هنا الايجارات صارت نار
الاكل صار سعره مرتفع جدا
يعني بالعربي الشاب السعودي نفسه ما يقدريفتح بيت بمجهوده الا بمساعدة اهله
اواذا كان عنده بيت ملك او ابوه يساعده
وترى صارت الخطوبه عندنا بالسنه وبالسنتين بسبب ارتفاع الاسعار
فأعذريه يا حبيبتي ما يبغى يبهذلك انتي وبنتك بالغربه ..
اما لو كان له سكن خاص وتقولين انه بارد معك ومتغير فالاسباب اصبحت مجهوله
والوضع مريب ..
انا انصحك ان تتجاهليه هذه الفتره ولا تتصلي فيه علشان لا يتفاقم الوضع اكثر
يعني بنظرك تتطلقي وتحرمي البنت المسكينه من ابوها الي يمكن يحقق وعده وعيشكم احلى عيشه
اوتبقي مثل ما انتي وتصبري شوي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اتصور الافضل انك تصبري وانتي متضايقه جدا بالحالتين سواء الطلاق او البعاد
ولكني ارى ان البعاد خسائره اقل بكثير ويمكن تحصدين نتيجه مرضيه بأخر المطاف ...
خلاص انتي الان انسي الموضوع ولا تتصلي فيه نهائي
واشغلي نفسك في بنتك علشان هم يصفي ذهنه ويفكر بكلامه الجارح لك وقراره الظالم
وانتي كمان حبيبتي خففي من ضغوطك عليه وطلبك الملح بالسفر وتفرغي لنفسك وبنتك
واهتمي بجمالك علشان لا تذبلي ..
وصدقيني لو زوجك فعلا يحبك مافي اى شي يغيره ويمكن هو مضغوط جدا من وضعه وانتي صايره
ضده ودوم تحصرينه بزاويه ما يقدر يتنفس من خلالها وهي اما السفر او الزعل والبكاء
انتي هالفتره اكثريمن الاستغفار والدعاء ان الله يسخر لك زوجك ويحنن قلبه عليك
وصدقيني الله مستحيل بيردك خائبه .
تحياتي.

سندرلاء الرياض
25/08/2008, 05:13 AM
اول حاجة تعوذي من الشيطان

مشاعر الرجال ماهي مثل مشاعر الستات

يعني يقدر يعيش ويبعد ويتحمل الشوق اكثر منك خصوصا انه مشغول والجو جديد عليه

ولما يجيبك معه بالسعودية ماراح يستفيد شئ من الراتب لانه رايح يروح مصاريف سكن واكل وخلافة

واذا كان قصدك انه قبل السفر كان يقول راح يجيبك معاه وبعد السفر غير كلامة .. لانه عاش الوضع وجرب وعرف ان الحياة في الغربة اهون عليه وهو اعزب من ان تكون معاه عائلته خصوصا اذا كانت الشركة ما توفر له سكن ولا كفالة للعائلة

هذا بالنسبة لانه يجيبك معاه في السعودية ..

اما حكاية الشاتنج .. هو رجل وبنات الحرام كثير .. و الحرمان يخيلية يعمل كذا .. و بصراحة ما تقدرين تحكمينه في هالموضوع حتى لو كانتي عنده يقدر يسوي له ايميل ثاني للي بالي بالك .. يعني اعملي نفسك مش واخذه بالك من هالموضوع وطنشي .. اهم شئ الموضوع ما يتعدى سوالف في النت وبس

والسنتين راح تمر بسرعة وطبعا عنده اجازه سنوية 45 يوم في السنة ... لا تكرهينه فيك وهو في الغربة (( بعيد عن العين بعيد عن القلب ))

مرده ليكي ولأبنك لا تخربي بيتك بأيدك

يعني اكيد سوي نفسك زعلانه من كلامة الاخير ولما يصالحك ما تعنديش و خلاص انسي حكاية السفر عنده ..ز يمكن وقتها هو اللي يطلب منك تجي لعنده .. هو عايش الوضع واعرف بظروفة

والله يوفقك

أمةالله
25/08/2008, 05:28 AM
والله أختي مش عارفة أقول لك ايه

الله المستعان

بس الغربة بتجعل شيء من القسوة في القلب غير مقصود طبعاً

اصبري على زوجك واستحملي وافزعي إلى الله وادعيه كتير

راجعي نفسك وشوفي حالك فين من الله وأصلحيه، وشوفي علاقتك بزوجك عاملة ازاي رغم إن معظم تعاملكم على النت بس شوفي بتكلميه ازاي وبتطلبي منه احتياجاتك ازاي وأصلحي شأنك

النقطة اللي أنا حسيتها من موضوعك هي انك خايفة على نفسك من الفتنة في بعده، وهو أمر لا بأس به وطبيعي لكل من تحب زوجها فاستعيني على هذا الأمر بالصيام وغض البصر حتى يفرج الله همك

ده اللي اقدر أقوله أختي وربنا يعينك وييسر لك الخير مشكلتك فعلا معقدة

عيون الفهد*
25/08/2008, 05:28 AM
الله يهدي زوجك

بس مو معقوله انو يتغير فجئه اكيد في شي مغيرو حاولي تعرفي ايش

ليش ماتدخلي اهلك في الموضوع لانو الموضوع زاد عن حدو

وبصراحه الموضوع مو مقنع

لانو ما اعتقد انو في انسان يقدر يصبر عن زوجتو وبنتو دي الفتره عشان امورو مو ماشيه

لانو لو الامور مو ماشيه كان رجع على طول

بس نصيحيت انك تصبيري عليه شوي

امكن مايبغى يتعبك بلغربه

انا مخطوبه ليا سنتين وملكة من كم شهر بس زوجي مايبغى يعمل فرح الين بعد سنتين لانو بيدرس في مصر
ومايبغاني اتعب معاه

احيانا تفكير الرجل غير عن المرأه

الله يعينك ويسخرلك زوجك ويهديه

طمنينا عليكي

عيون الفهد

أريج البنفسج
25/08/2008, 06:39 AM
الله يفرج همك اختي والله ما ادري وش اقول لك انا نفسي محتاره مثلك

مجروحه منك
25/08/2008, 06:40 AM
محتتااااره شو اقولك بس ربنا يكون في عونك وتنحل امورك بااذن الواحد الاحد

حوارانثى
25/08/2008, 06:50 AM
الله يعييينك حبيبيتي بس حبييييت اقوووولك انتي تفاهمي معاااه
دوون تدخل الاهل احياااانااااا يكوون تدخل الاهل زيااده في المشكله لاإصلااااااح

وانتي أعلم بزووجك ..

وبعض الازوااج يتعمدوون يقسوون على نسائهم اذا كاانوو في غربه كي لايضعفوو ويتركوو مستقبلهم
لانه انتي وبتك مستقبله فتصبري حبيبتي ولاتتركيه طعم لبنااااااات الحراااااام

والله يلم شملكم مرى ثااااانيه

مرموم
25/08/2008, 08:54 AM
هلا بك أختي الغالية...

الله يكون في عونك...أحس جدا بمشاعرك...

معلش أختي كلنا نمرّ بمشاكل مختلفة...و مشكلتك مش سهلة...لأنك تحاولي تحافظي على بيتك و زوجك...

طيب في حل ثاني...و هو فيزا زيارة...يعني تروحي شهرين و ترجعي مرة ثانية...بدون ما يعمل لك إقامة...و أكيد الشهرين مش حيكونوا سبب خسارة له...

هذا حل...و الحل الثاني...هدّي نفسك شويه...و هدّي أعصابك...كله يأثر على صحتك و صحة بنتك اللي ترضع منك...إبعدي عنه فترة...و ما تحسّسي نفسك إنك محتاجاه طول الوقت...

شوفي النساء الآن صاروا يقدروا يعيشوا و يمشّوا أمورهم...ما تحسّسي زوجك إنك من غيره مش قادرة تعيشي...و هو بذلك شايف حاله عليكي ( على فكرة كلامي هذا موجّه لنوعية زوجك هذا فقط...و ليس قاعدة عامة في الزواج )

لأنك طول الوقت تقولي له مش قادرة و مش مستحملة...و هذا غلط...خليه يحس إنك قد نفسك و تقدري تدبري أمورك...و إنتي كمان مفروض تكوني أقوى من ذلك...و تعرفي تتصرفي...

إبعدي عنه فترة...ما تكلميه و لا شيء و لا تبعثي صور بنتك...و إرجعي أعيدي الثقة لنفسك...إنتي قادرة إنك توقفي على رجليكي من ثاني...

و شوفي أختي كيف بيكون الوضع...

و طبعا أختي شهر رمضان على الأبواب...ربنا مع المنكسرين جابر صدقيني...إلجأي لله و قولي له يا رب ردّ لي زوجي ردّا جميلا...

و يا رب يصلح لكم الحال يا رب...

كلي حركات!
25/08/2008, 09:10 AM
انا مثلج محتاره ..

بس عندي لج حلين ..

مثل ماقالو خواتي اما تصبرين عليه .. ولاتحنين له دوم علشان يرجع او اتسافرين له .. خليه هو الي يفكر ويحس بغلطته واذا تميتي ع هالحال اتحنين عليه دوم يمكن يتسرع بقراراته ويتخذ قرار صعب وراح تندمين ..

الحل الثاني .. اذا مايتصلبج ومب مهتم فيج ابـد لاحول ولا قوة اطلبي الطلاق ورجعي ببيت اهلج واهتمي بنفسج ..

اظني الحل الاول انسب لج واحسن لج والحينه حاولي تشغلين نفسج ببنتج وتهتمين فيها .. لو اتصيحين دوم واتفكرين هالشي راح يأثر ع اهتمامج ببنتج ..

والله يعينج ..

اختج كلي حركات!

سماهر1
25/08/2008, 10:25 AM
حبيبتي المراه بطبيعتها حساسه وانتي توك ولدتي بيكون في المراه كابه بعد النفاس تحسي انك غير مرغوب بك تستمر الى 6 شهور عليك بالقران وسورة البقره والدعاء بصلاح الحال

شموووووع حواء
25/08/2008, 11:22 AM
غاليتي

الحياة صعبه والظروف اصعب يمكن لو جيتي لزوجك بتصير المصاريف اكثر والمطالب اكثر وكأنك يا بو زيد ما غزيت

اصبري واستحملي هالمدة وراح يرجع لك ولبنتك وبلاش كل ما اتصل تحسسه بغيرتك ولهفتك عليه خليك باردة شوي معاه عشان يحس بالفرق او صارحيه بحبك له وشوقك له وكلام حلو وبلاش المضاربات بالتفلون هو يفكر الان انه متغرب وحالته حاله وانتي جالسه تتدلعي عليه

المهم بيتك لا تخربيه واصبري وروحي اشغلي نفسك بشئ اخر والصبر طيب

aisha.. madam simo
25/08/2008, 12:04 PM
لا تطالبي بالسفر ولا بأنه يرجع
خلك عادية وسمعيه كلام حب
بس بنفس الوقت حسسيه انك مو محتاجته وتقدري تعيشي من غيره
ولو يسمحلك وتقدري تشتغلي اشتغلي
خليه ايخاف انك انتي تستغني عنه
ودايم اكشخي واتصوري انتي وينتك وابعتيله الصور
لما يتصل بيكي سمعيه شوية كلام حلو ولا تسأليه امتى يرجع أو امتى ياخدك عنه
افتحي موضوع ثاني
احكو عن بنتكم
ما تحكي عن الكم الهائل لحبك واشتياقك، دسي بداخلك ولا طالعي الا القليل جدا
عن احداث حياتك، حسسيه ان عندك حياة خاصة وحلوة حتى من غيرو
خليه يفهم ان هو مو مركز الكون
وانتي تشوفي انه كيف رح يصير هو يطلب منك ترجعي تشتاقيله
والله يهدي سركم حبيبتي

اجرح على كيفك
25/08/2008, 02:40 PM
الله يفرج همك ويسعدك يا رب ويحفظ لك زوجج اصبري عليه وتجاهليه هالفترة واهتمي بنفسك

israe
25/08/2008, 02:55 PM
حبيبتي عليك بالصبر والداعء اما الطلاق ما له فايئدة والله يرد ليك زوجك باقرب الاوقات

sofy_eg
25/08/2008, 05:44 PM
ولله مش عارفه اشكركم ازاى على ردودكم واهتمامك
انا لاحظت انه فى فكره مشتركه فى كلامكم وتقريبا معظمكم اجمع عليها
وهى ....انى اتجاهله بعض الوقت وما افتح معه موضوع السفر ولا حتى اسأله امتى راح يرجع
انا فعلا قررت انى اعمل بهذه النصيحه ....على الرغم من ان الامر يبدو لى الان انه صعب جدا جدا
يكن انا واثقه ان مع الوقت هتأقلم على الوضع الجديد ....اكيد هو اللى هيبدأ يفكر ايه اللى شاغلنى عنه
انا متشكره اوى اوى يا اخواتى
ادعولى اقدر انفذ هذه الفكره والامر يكون سهل عليه
انا كل يوم اصلى وادعى ربنا انه يفرج همى ويحل مشكلتى وكمان بقرأ سوره البقره وطول الوقت اسغفر الله بنيه ان يصلح الله حالى مع زوجى
لا تنسونى من دعائكم واسمحوا لى ان اتابع مشكلتى معكم اول بأول
واذا هناك اى تطورات فى الامر اخبركم بها حتى استفيد من ارائكم وتساعدونى على الحل السليم
جزاكم الله خير

أم كرومي
25/08/2008, 06:45 PM
حبيبتي مو عارفة شقولج

الاخوات كفوا ووفوا بس نصيحه اعيدها مره ثانيه

اختي لا تذبحين نفسك عليه صدقيني السعادة مو سببها الرجل بالمررررره

و للاسف بعض الرجال يدوسون على المراه لمن يشوفونها تحبهم و تخلصلهم

اختي طنشييييه و عيشي حياتك و ديري بالك على نفسك و بنتك

و الله يكون معاج و يردلج زوجج ردا جميلا و يقدملك اللي فيه الخير

●• Deem •●
25/08/2008, 06:46 PM
اتركيه هاليومين ولا تردين على مكالماته ..
وبعدها اذا هديتي خبريه انه صعب تصبرين
سنتين ..!!
وان ذا ماكان اتفاقكم ..
واهم شئ مشكلتكم ماتوصل للطلاق ..
واخيرا ،،
استودعيــه الله فهو خير
حافظ ..
والله يسهل اموركم ياارب ..
.,.

وحيده بدنيتى
25/08/2008, 07:03 PM
مالك غير حل واحد

قيام الليل

ادعى ربك واستغفيرى

والله يفرجها عليك

bent bu6i
26/08/2008, 11:58 PM
غاليتي... قرأت مشكلتك وترددت كثيرا في نصحك لأني أعاني مثلك من فراق زوجي من إسبوعين وأنا الآن حامل في شهري السادس وكل يوم أبكي بحرقه لشدة شوقي إليه مع العلم هو في سفر مؤقت مدة شهر فقط ...لذا أعلم أن مدة السنتين الباقيه لزوجك مثل الدهر عليك ولا يمكنني بأي شكل من الأشكال أن ألومك على حالتك من البكاء والحزن...ولكن يمكنني أن أنبهك على أشياء ممكن أن تغيب عن بالك في مشكلتك وهي كالآتي....

1-مثلما تفضلت البنات سايقا بأن طبيعة المرأة تختلف كليا عن طبيعة الرجل فالله جل وعلى خلق الرجل من تراب وهو بطبيعة الخشونه والقوه أما المرأه فخلقت من آدم وطبيعتها اللين والنعومه
فالمرأه عاطفيه والرجل عملي المرأه تحب بقلبها والرجل بعقله إنتي من حبك له تبكين تريدين قربه لأنك تفكرين بقلبك...أما هو من حبه لك يبكي ولكن يفكر في مصلحتكم جميعا لأنه يفكر بعقله...وهذي ميزه خلقها الله سبحانه وتعالى فينا حتى يتمكن الرجل أن يصبح قوام على المرأه وإلا دمرت الدنيا ويجب أن نشكر الله على هذه النعمه ....

2-زوجك يحبك ولكن الشيطان دخل بينكما وما أحب للشيطان أكثر من أن يفرق المرء وزوجه...حذار أختي الفاضله ثم حذار لأنك الآن في معركه مع الشيطان أخزاه الله وأبعده عن طريقك وتأكدي أنه لن يرتاح حتى يفرق بينكي وبين زوجك... وإن كنتي زوجه صالحه محبه لزوجك إنتصري على عدو الله ولا تظعفي وتنهزمي بالطلاق...أخيتي ملأتي قلبك بحب زوجك وإنشغلت بفراقه ونسيتي العزيز الجبار.... عودي إلى خالقك عودي إلى الرحمن الرحيم وإملئي قلبك بحبه فإن من إمتلئ قلبه بحب الله لا يحزن على شي لأن الله معه في كل شي...حبيبتي لقد وسوس إليك الشيطان في أضعف أوقاتك وأنتي حامل وجعلك تتخيلين أن لا حياة بعيد عن زوجك وهذا الشي غير صحيح ومن ثم هاجمك وأنتي في أشد الأوقات ضعف بعد الولاده حيث تمر 90% من النساء بكآبة الأمومه وتكون المرأه نفساء لا تصلي وتبتعد عن الذكر فيوسوس لها الشيطان حتى يتمكن من قلبها وهذا ما حصل لك أختي الفاضله أرجوكي إرجعي إلى وعيك وإنتبهي من تخطيط الشيطان اللئيم...لا بد وأن الشيطان تمكن من زوجك أيضا في أوقات ضعف مر بها وهو حزين في الغربه أنا متأكده من أنه أراد أن ينسى همه فزين له الشيطان طريق الشات من أجل أن ينسى صعوبة الفراق وأنا متأكده من أنه يحبك حب كبير ولكن أكثر الرجال لا يعترفون بالغلط...عزيزتي لا تخسري زوجك وإلا ندمتي ندما عظيما ...تسلحي بالأذكار صبح و مساء وقراءة البقره كل ثلاث أيام والله ثم والله إذا ما إعتمدتي هذه النصيحه من قلبك ألا وهي الأذكار وقراءه البقره من كل جوارحك بنية التخلص من وسوسة الشيطان وإبعاده عنك والله الذي لا إله إلا هو لينصرك عليه ويبعده عن طريقك وتهدأ نفسك وستلاحظبن الفرق الكبير على نفسيتك وإستعيني بذكر الله والإستغفار طوال الوقت والدعاء بعد الأذان ودبر كل صلاه

ملاحظه: أحذرك من الذنوب وخاصتا صغائرها فهي مدخل من مداخل الشيطان غاليتي أكثر المشاكل تحدث بسبب الذنوب فإهتمي بهذا الجانب.

3-تخلصي من فكرة السفر واللحاق بزوجك لأنه مثل ما ذكرت الأخوات سابقا الحياه صعبه ولا تجعليها أصعب عليه هكذا ستحسسينه بأنك سطحيه وتافهه لأنك تفكرين في العواطف فقط ولا تقدرين المجهود الذي يذله ليعسشكي وطفلتك عيشه كريمه حبيبتي لا تتخيلي أنه في الغربه في راحه تامه بعيد عنك بالعكس هو يعاني مثلما تعاني ولكن الفرق هو أنه رجل لا يمكن أن يظهر مشاعره بحساسيه مثلك.
إبتعدي عن الإلحاح ومديه بيد العون بالدعاء له بالتوفيق في وجهه أي عندما تكلمينه ( حبيبي الله يعطيك العافيه ... عسى الله يردك لنا بالسلامه...عسى الله يكتبلك الخير...أسأل الله العظيم أنه يوفقك ويرزقك رزق حلال) والله صدقيني بأنه سيلين وسيحن قلبه لك خاصتا إذا إشتكى من عمله يجب عليك أن تواسيه بالدعاء والكلام الطيب وصبريه على الغربه ولا تجهديه بالبكاء لأنك ستنفرينه منك.

4-بالنسبه لعلاقاته مع البنات إدعي الله أن يحفظ زوجك من الحرام وأن يهديه
( اللهم إني أستودعك نفسي وزوجي وذريتي في ديننا ومالنا وخواتيم أعمالنا اللهم استودعك بيتي ومن فيه من الزنا والكذب والفساد اللهم حصن بيتي من أوله إلى آخره وفوقه إلى أسفله اللهم ابعد عنه الحرام بأنواعه اللهم أخرجني منه عزيزه وردني إليه أعز وأجعل لنا فيه سعاده في ديننا ودنيانا وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم)
ولا تفتحي له مواضيع البنات مره أخرى نهائيااااا لأن الرجل مهما غلط لا يعترف ويرجع اللوم على المرأه فتحدث المشاكل الكبيره ولا تتجسسي عليه فهذا لا يجوز شرعا دعيه هو وضميره وتأكدي أنك إذا ألحيتي في الدعاء وتيقنتي بأن الله سيستجيب لك ستلقين خير كثيرا ( وبشر الصابرين) ...عليكي بقيام الليل

4-لا تستمعي لكلام الجاهلات بأن لا تكلمي زوجك فتره ( لأنك سوف تزيدين الطين بله وتعطين الشيطان فرصه للتمتع بزوجك كما يحلو له ) نصيحتي لك أن تقوي قلبك وتستجمعي شتات أفكارك أولا: يجب عليك أن تتوكلي على الله تعالى في ما قدره لك من فراق زوجك لأنه إختبار منه جل وعلى ويجب أن تقوي قلبك لكي تفوزي فيه ( الصبر ثم الصبر ...قال تعالى : وبشر الصابرين)وأنا متأكده من أنك قويه وتستطيعين الفوز.
ثانيا: يجب عليك أن تشني حرب ضروس على الشيطان بأن تسترجعي محبة زوجك رويدا رويدا ولا تتعجلي ستلقين الصد منه لفتره ولا تيأسي أبدا لأن الشيطان مسيطر على مخه ولكن بدعاءك سيخلصه الله منه إنشاء الله وذلك يريد وقتا وأهم شي الصبر عليه لا تتجادلي معه نهائياااااااااا إذا أحسستي بالبكاء إبكي ولكن ليس أمامه دلليه بالكلام العذب جامليه حسسيه بأنه أحسن رجل في العالم وأنك فخوره لقدرته على تحمله الغربه وأنك تحسي بمعاناته هناك ...حاولي أن تحتوي مشكلاته لا تطفشيه بالبكاء والنواح حتى لا يلجأ لغيرك...حسسيه بحبك كلميه عن طفلته... لا ترهقيه بالمكالمات دعيه يشتاق لك قليلا ... وسوف ترين النتيجه بإذن الله ولكن لا تستعجلي وتذكري دائما حربك مع الشيطان ورددي أنا أقوى منك ....
نصيحتي إبدئي الصلح بينك وبينه بأن تطلبي منه السماح وأشرحي له بأنك كنتي غلطانه في طلب الطلاق لأنك لن تستطيعي العيش بدون روحك ....إلخ

في النهايه الوصيه ثم الوصيه بأن تتقي الله في زوجك وأن تحاولي جاهده أن تحافظي على زواجك لأنه شيء مقدس وليس هينا على الله أن تطلبي الطلاق بهذه السهوله كوني عاقله وفكري بعقلك لا بقلبك ولا تستمعي للجاهلات اللأتي يشجعنك على الإبتعاد عن زوجك بالعكس حبيه من كل قلبك وأكثر لأنه جنتك ونارك وتذكري أن أكثر أهل النار من النساء لأنهن يكفرن العشير زوجك يتحمل أعباء الغربه والقهر هناك وأنتي تتهمينه بأنه لا يحبك ولا يأبه لمشاعرك وهذا كله من الشيطانه... وتذكري أخيتي أن جهاد المرأه حسن التبعل ..,.إهتمي بنفسك وبطفلتك لأنها أمانه في عنقك سوف يسألك عنها رب العالمين...

في النهايه أحب أن أذكر أن لدي تمرين جميل جدا لبرمجة العقل وهو سهل جدا سيساعدك على التخلص من فكرة صعوبة الحياه بدون زوجك وأي فكره سلبيه تسيطر على حياتك ويمكنك بهذا التمرين تقوية شخصيتك والعيش بسعاده مع طفلتك إنشاء الله إذا أحببت تعلمه إرسلي لي رساله على الخاص ....

مع تحياتي لك وتمنياتي لك بالتوفيق

أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يهديك وزوجك ويصلح ما بينكم ويبث المحبه في قلوبكم ويبعد الشيطان عنكم وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم....

فارفـلا
27/08/2008, 01:51 AM
لاحول ولا قوة الابالله

العتب
27/08/2008, 02:03 AM
حبيبتي هدي نفسك شوي ((الله يلوم الي يلومك))
خليني اجي معك بالكلام حبه حبه
اول شي هو وين ساكن هل بسكن مستقل ام مشترك مع مجموعه؟؟
ولو كان مع مجموعه اذن هو معذور وشغله باين مش الي توقعه يعني ما يفتح بيت بالسعوديه
ترى هنا الايجارات صارت نار
الاكل صار سعره مرتفع جدا
يعني بالعربي الشاب السعودي نفسه ما يقدريفتح بيت بمجهوده الا بمساعدة اهله
اواذا كان عنده بيت ملك او ابوه يساعده
وترى صارت الخطوبه عندنا بالسنه وبالسنتين بسبب ارتفاع الاسعار
فأعذريه يا حبيبتي ما يبغى يبهذلك انتي وبنتك بالغربه ..
اما لو كان له سكن خاص وتقولين انه بارد معك ومتغير فالاسباب اصبحت مجهوله
والوضع مريب ..
انا انصحك ان تتجاهليه هذه الفتره ولا تتصلي فيه علشان لا يتفاقم الوضع اكثر
يعني بنظرك تتطلقي وتحرمي البنت المسكينه من ابوها الي يمكن يحقق وعده وعيشكم احلى عيشه
اوتبقي مثل ما انتي وتصبري شوي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اتصور الافضل انك تصبري وانتي متضايقه جدا بالحالتين سواء الطلاق او البعاد
ولكني ارى ان البعاد خسائره اقل بكثير ويمكن تحصدين نتيجه مرضيه بأخر المطاف ...
خلاص انتي الان انسي الموضوع ولا تتصلي فيه نهائي
واشغلي نفسك في بنتك علشان هم يصفي ذهنه ويفكر بكلامه الجارح لك وقراره الظالم
وانتي كمان حبيبتي خففي من ضغوطك عليه وطلبك الملح بالسفر وتفرغي لنفسك وبنتك
واهتمي بجمالك علشان لا تذبلي ..
وصدقيني لو زوجك فعلا يحبك مافي اى شي يغيره ويمكن هو مضغوط جدا من وضعه وانتي صايره
ضده ودوم تحصرينه بزاويه ما يقدر يتنفس من خلالها وهي اما السفر او الزعل والبكاء
انتي هالفتره اكثريمن الاستغفار والدعاء ان الله يسخر لك زوجك ويحنن قلبه عليك
وصدقيني الله مستحيل بيردك خائبه .
تحياتي.

عين العقل جزاك الجنة يا دلوعة حناني

العتب

موري2
27/08/2008, 03:59 AM
لا تطالبي بالسفر ولا بأنه يرجع
خلك عادية وسمعيه كلام حب
بس بنفس الوقت حسسيه انك مو محتاجته وتقدري تعيشي من غيره
ولو يسمحلك وتقدري تشتغلي اشتغلي
خليه ايخاف انك انتي تستغني عنه
ودايم اكشخي واتصوري انتي وينتك وابعتيله الصور
لما يتصل بيكي سمعيه شوية كلام حلو ولا تسأليه امتى يرجع أو امتى ياخدك عنه
افتحي موضوع ثاني
احكو عن بنتكم
ما تحكي عن الكم الهائل لحبك واشتياقك، دسي بداخلك ولا طالعي الا القليل جدا
عن احداث حياتك، حسسيه ان عندك حياة خاصة وحلوة حتى من غيرو
خليه يفهم ان هو مو مركز الكون
وانتي تشوفي انه كيف رح يصير هو يطلب منك ترجعي تشتاقيله
والله يهدي سركم حبيبتي

انا مع madam simo في رأيها حاولي تشغلي نفسك بقدر الامكان لو ينفع تشتغلى هيكون افضل و باقي النهار هتلاقي بنتك خدته منك عايزة اقولك انه لو كان موجود جنبك كنتى هتكرشيه من البيت علشان تفضي لبنتك هههههههه بس هونيها على روحك عارفه انها صعبه و انك محتاجه له
لو ينفع انك تلعبي رياضه لفتره طويه من اليوم أنصحك بيها لسبب و هو انك تجهدى جسمك و تحسي انك محتاجة للنوم و الراحه على ما اعتقد انتى فاهمه انا اقصد ايه بالظبط من لعب الرياضه او اي حاجة تبذلي فيها مجهود عضلي + انك تطنشيه شويه لا شويه ايه شويتين تلاته و خليه يشتاق لبنته متبعتلهوش الصور و لما يكلمك و يصالحك عدى الموضوع بسهوله و كلميه بقي عادى خالص ولا كأن حاجة حصلت حتى لما تتعاتبوا متطوليش معاه في موضوع السفر و الكلام دة تعرفي بقي انه لما يحس انك مبسوطة اوى هيبتدى يغير عليكى اوى و يدور عليكى و يتصل كتير انما طول ما هو حاسس كدة ان الدنيا من بعده بالنسبه لك ولا شئ هيفضل مطمن و على قلبه قالب ثلج من الاخر ربي له الجنان في دماغه خليه يفكر كتير و يتصل و دة مش هيحصل الا اذا كنتى رااااااااااااايقه و عادى خالص و زى ما البنات نصحوكى خليه يحس انك عايشه زى الفل من غيره و خدى بنتك و مامتك و اخرجى و غيري جو و روقي كدة

مرموم
27/08/2008, 08:48 AM
4-لا تستمعي لكلام الجاهلات بأن لا تكلمي زوجك فتره ( لأنك سوف تزيدين الطين بله وتعطين الشيطان فرصه للتمتع بزوجك كما يحلو له ) نصيحتي لك أن تقوي قلبك وتستجمعي شتات أفكارك أولا: يجب عليك أن تتوكلي على الله تعالى في ما قدره لك من فراق زوجك لأنه إختبار منه جل وعلى ويجب أن تقوي قلبك لكي تفوزي فيه ( الصبر ثم الصبر ...قال تعالى : وبشر الصابرين)وأنا متأكده من أنك قويه وتستطيعين الفوز.

هلا بك أختي

نصائحك و كلامك عجبني بشكل كبير...

لكن كلمتك: لا تستمعي لكلام الجاهلات ...خلّتني أغيّر رأيي...

مش معنى أنّنا نختلف معك في هذه النقطة...يبقى إحنا جاهلات...صح واللا لأ ؟

بالعكس الحمد لله متعلّمين أحسن تعليم...و الحياة عصرتنا و إستفدنا...لذلك الحمد لله نصيحتنا مش جايه من جهل كما تفضلتي...

بعدين هل علشان أقنع شخص بوجهة نظري...أقوم أتهم كل من له وجهة نظر مختلفة بالجهل ! مبدأ غريب جدا !!!!

و لما نصحناها تبعد فترة...هذا كان علشان هي ترتاح نفسيا و عصبيا...و تجرّب حياتها بالشكل الجديد و تتعوّد عليها...و ما تظل متعلّقة بالأمل إنها تسافر لزوجها اللي ممكن ما يتحقّق...

أشكرك...

sofy_eg
27/08/2008, 09:42 PM
اشكركم كل الشكر على ارائكم واهتمامكم
اخر شئ ......انا فعلا قللت من اتصالى بزوجى واخذت بنصيحتك يا اخت مرموم واقصد من ذلك فعلا انى اخذ قسط من الراحه النفسيه والعصبيه كما ذكرتى واعود نفسى على الوضع الجديد واكون اكثر واقعيه .....وأقلم نفسى انى ممكن ما اسافر لزوجى .....انتبهت لحالى وبدأت اهتم بصحتى لانى فى الفتره اللى فاتت اهملت صحتى واثر ذلك على الرضاعه ....حسيت بشعور بالذنب تجاه ابنتى اللى ما لها ذنب فى كل اللى بيحصل
وربنا يكون فى عونى واقدر اشد حيلى واقف على رجلى من جديد
ويارب يصلح لى الحال انا وزوجى

مرموم
27/08/2008, 10:27 PM
إن شاء الله نسمع عنّك كل خير يا رب...

و لما تتكلمي مع زوجك..خليكي أنسانة مرحة واثقة من نفسها...كلميه عن خططك و مشاريعك...اللي هو مش فيها...و كلميه عن حياتك الجديدة...و إنك إهتميتي في صحتك...و إنك رحتي و طلعتي و قابلتي صحباتك مثلا أو طبختي طبخة جديدة ...المهم عن كل التغييرات الإيجابية اللي صارت لك...

ما تجيبي سيرة السفر...

إن شاء الله بهذه الطريقة...أول شيء راح ينزعج إنه خارج حسبتك...و هذا يمكن يخليه يراجع نفسه في موضوع سفرك...

ثاني شيء ما بيملّ منك لأنه كل مرة بيسمع منك قصة جديدة و مختلفة...يعني متجددة بشكل دائم...

ثالث شيء إنتي نفسيتك بالتغيير بترتاح جدا...و تقدري تعيدي الثقة و الجمال لحياتك...و تكوني إنسانة جديدة إن شاء الله...

رابع شيء...بنوتك الحلوة...تكبر و تشوف أمها شخصية قوية واثقة ما يهزها ريح...و هذا أهم شيء..

طمنينا عليكي (f)

توتى وشيكو
28/08/2008, 12:23 AM
ربنا يصلحلك الحال ويجمع شملك انتى وجوزك ان شاء الله

محبة الرشاقة
28/08/2008, 01:08 AM
اختي اللة يكون في عونك واللة اضايقت عشانك بس بدي احكيلك انا متغربة وبالفعل اذا الواحد راتبو مش كتير وما كان مامن سكن وسيارة صدقيني ما بتوفي يجيب مرتو ابدا وياما ناس رجعت على بلدها بالاخص هذة سنة انا بنصحك اختي خذها مني نصحية اذا بس بدو يقعد سنتين وخلص بعدين يرجع على بلدكو نهائي اصبري هالمدة عشان مستقبلكو واكيد راح يجي زيارات عليكو وطمنينا شوبصير معك

ام قصايد@
28/08/2008, 02:28 AM
:15:اعوذبالله من كلمة الطلاق اخت الغاليه روحي صلي ركعتين استغفري الله بعدين ارتاحي شوي ممكن تنامي صفي ذهنك حبيبتي الحياه صارة غاليه نار الاسعار مرتفعه من اكل وشرب من سكن من لبس واكيد زوجك مضغوط واعصابه تعبانه كوني له عون خففي غربته وتناقشي معه بهدوء بالحب والتسامح بتنقدي بيتك حبيبتي لا تفكري في نفسك فكري في بنتك هي بحاجه لام وأب وأب ركزي الانسان مب معصوم عن الغلط بس ما نعالج الغلط بغلط حبيبتي انت وزوجك حبيبين مب بس زوجين وهذا كلامك صح والحب ما يموت جددي حبك سامحيه بيحاسب نفسه انه قصر وزعل وحده حبته وتسامحة معاه وصدقيني كرامتك محفوضه الرجل يحب المرأه الحنون لا تدخلي الاهل بالموضوع محد بيقدر الموضوع غيرك وممكن تدخلهم يعقد الموضوع ما يحله وانت بتتراضون بالنهايه وبدون قصد بيصير خلاف بين الاهل حبيبتي اتمنا اسمع منك اخبار حلوه قريب :wink:

sofy_eg
31/08/2008, 03:14 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخر تطورات الامور مع زوجى العنيد
بدأت اتكلم مع زوجى بأسلوب مختلف فى التليفون يعنى ما جبت سيره السفر خالص :21_178:
حاولت اخليه يحس انى متغيره وانى مشغوله ومش فى بالى خالص اتكلم فى اى شىء
وكل ملا الاقيه اون لاين اخلى حد من اخواتى يقعد يتكلم معاه ويقول له انى مشغوله لحد ما يسأل عنى اكتر من مره وفى اخر الوقت ادخل ارد عليه
كلمنى اليوم وقالى انه حزين جدا اننا بعاد عن بعض فى رمضان
تظاهرت انى مشغوله ببنتى اثناء المكالمه وفى اخر المكالمه وصيته انه يكون قوى وما يركز تفكيره فى فكره البعاد علشان متاثرش عليه

بس حاسه انه مبسوط مش مضايق من اسلوبى ده ......فى اتصاله الاخير قال لى
لي ما تصلتيش بيه انهادره خالص .....قلت له علشان نوفر شويه فى المكالمات الدوليه وكفايه انت بتتصل
رد قالى (ايوة كده ......انا مبسوط انك بقيتى عقله ) مستفزه جدا من الرد:sm215::mad2:
حاسه انه مرتاح كده ومريح دماغه منى ........مش عارفه اكمل بنفس الاسلوب ولا اعمل ايه؟

اختى محبه الرشاقه اشكرك على ردك
بس زوجى يعمل فى شركه موفره له سياره جديده
واعطوه مصاريف سكن صحيح المبلغ اللى عطوه له للسكن مش كبير اوى ....بس اللى مزعلنى منه واغطبنى جداجدا انه اخذ مرتين مصاريف السكن وصرفهم بدل ما يوفر سكن ياخدنى فيه
كمان هو بعت لى فلوس كتييييير اوى
خلتنى افكر انه لو كان هدفه الاول فعلا انه يشوفنى وياخدنى عنده وشوف البيبى
كان صرف الفلوس على تاجير سكن وتأسيسه بشكل بسيط كما وعدنى
لكن هو بس بيبعت فلوس عاوزنى ادخرها مع ان المبلغ كان يكفى انه يأخذنى عنده من تانى شهر سفر
ده اكتر حاجه مزعلانى منه ومش عارفه اقوله الكلام ده لانه مش بيعطينى فرصه ابدا للكلام دايما يتخانق معايا لو قلت له خدنى عندك

غاليتى ام القصايد
اشكرك على ردك
بس انا شايفه ان بعدنا مسبب زياده كبيره فىالمصاريف لان لو انا مع زوجى اكيد هطبخ له فى البيت وده اكيد يوفركتير عن الاكل بره البيت ليه ولى :21_93:
كمان انا هنا عند اهلى اصرف كتيرررررر لانى اعتمد على نفسى فى مصاريفى وكتير اشترى أكل لوحدى
يعنى ما فى اى توفير ....
بس دى فكره حبيت اوضحها علشان تكون الامور واضحه لكم
انا فى انتظار ردكم
معلش انا عارفه انى بتعبكم معى بمشكلتى بس ولله مش عارفه اعمل ايه تانى معاه

مرموم
31/08/2008, 05:58 PM
يا هلا بك أختي أم لجين..

طيب أختي و إنتي كيف نفسيتك الحين ؟ إن شاء الله هديتي و صارت نفسيتك أحسن ؟

طيب و لما هو قال لك مثلا خذي فلوس السكن حوشيها...ليش ما لمّحتي له و قلتي أحوشها لحد ما نيجي عندك ؟

يعني مش لازم كل كلام في الموضوع يقلب بخناقه...تقدري تديري الحوار بطريقه أفضل...و تسأليه علشان تعرفي نيّته...

يعني قولي له هذه الفلوس ما تنفع نأجر سكن و نقعد فيه مع بعض في السعودية مثلا ؟

بس طبعا بطريقتك و أكيد إنتي أدرى بزوجك...

أهم شيء تكون نفسيتك مرتاااحة جدا...و حتى لو هو عصّب خليكي ريلاكس...علشان ما تقلب بخناقه...يعني لما يلاقي نفسه هو اللي معصب بس راح يهدى...

عارفه أختي عايزاكي توصلي معاه لمرحلة تقدري تعرفي بالضبط تفكيره و نواياه...

أهم شيء تكوني ريلاكس...و تحاولي تعرفي منه نيته...يعني هو فعلا فرحان بالبعد عنكم ؟

واللا فعلا هو زوج مخلص و يحسبها صح...إنه محتاج يجمع فلوس علشان يعمل شيء لكم في مصر مثلا...

حاولي أختي بطريقه و أسلوب حلو...أهم شيء تفهمي ما يدور حواليكي علشان تعرفي عليه تتصرفي...

كل عام و إنتي بخير...و الله يوفقك يا رب

طبيبة أسنان
31/08/2008, 06:05 PM
الله يكون في عونك حبيبتي و يرجعلك زوجك..
و يطمن قلبك عليه .. يا عمري والله ..

اكثري من الاستغفار و الدعاااااااااااااء ثم الدعاااااااااااااء..

ولا تستعجلي في اي قرار تأخذينه عشان ما تندمي ..

دعواتي لك يا الغالية ..

مع حبي..

ام قصايد@
01/09/2008, 02:46 AM
حبيبتي انا حاسه فيج بس انا خايفه عليك كثر الدج يفك اللحام وخايفه كثر النزاع والمشاكل تحجر قلوبكم التفاهم حلو جربي مره وآلف بس بهدؤ وبحنيه الرجل كالطفل بالمسايس تاخدي عينه زوجك بيحبك لا تخسريه سايسيه بتوصلي للتبغينه................... استعيدي من الشيطان(f)(f)

sofy_eg
01/09/2008, 03:43 AM
اختى مرموم .... رمضان كريم
تسلم اصابعك اللى تكتب وترد على مشكلتى بكل الاهتمام حقيقى كلك ذوق
جزاك الله كل خير.....ويارب يريح بالك .....اّمين

بالنسبه لحالتى النفسيه انا الحمد لله اهدى كتير عن الاول
هو لما يكلمنى احيانا بيكون هادى ....واحس ان الوقت مناسب للتفاهم
بس افتح اى موضوع الاقى اتحول تماما ويتعصب عليه
زوجى عمره ما كان بالعصبيه دى
اصبح عصبى جداااااااااا وهو ما كان طبعه العصبيه ابدا كان ديما هادى
لو كانت الغربه السبب فى عصبيته وظروف الشغل
برضه احس ان فى مبالغه منه علشان يخلينى اسكت ومتكلمش وفاهم انى لما الاقيه متعصب كده ديما هضطر اسكت واقفل اى موضوع عاوزة اتفاهم معاه فيه
اخر شىء زعلنى منه .......اتصل بيه وقالى انه هيبعت مبل من المال علشان المصاريف
وتخيلوا انه باعت مبلغ ما يكفى اسبوع مش شهر بحاله
طبعا انا قلت له ان المبلغ ما يكفيش اى حاجه
قالى انه هيتخصم منه مبلغ لانه عمل حادث بالسياره واتحطمت تمام ولازم يدفع تكاليف
بس انا مش مصدقه الموضوع ده وحاسه انه ناوى يشيل الفلوس عنده
علشان هو شايف انى بصرف كتيررررر
وانا ولله ربنا يعلم انى ما صرفت على نفسى اى شىء كلها اشياء ضروريه
ولا حتى اشتريت لنفسى اى لبس جديد ولااى حاجه خااااااااالص
ولله يا اختى مش عارهف نيته فيها ايه بالظبط
هو ناوى يسبنى كده فى مصر وكمان ناوى يشيل الفلوس هو بطريقته ؟؟؟؟؟؟؟؟ولله مش عارفه
خايفه اظن فيه سوء وخايفه تكون هى دى الحقيقه
بس قبل ما يسافر كان فعلا يخبى عنى اوضاعه الماديه وما يعرفنى عنه اى شىء

يا خساره ..................
عارفه انا اخر شىء افكر فيه هو الماده .........ولله العظيم
وما اعظم القسم انى عمرى ما كنت ماديه ابداااااااااااااااااااااا اا وانى حتىكرهت الفلوس من وقت ما سافر لانها السبب فى بعدنا والدليل انىما فكرت اشترى اى شىء لنفسى ولما كان يرسل لى المبلغ علىالبنك كنت اروح اسحب المال متاخر جداااااااااااااا وكنت ابكى وانا فى الطريق واقول يارب انا مش عاوزة اى شىء غير زوجى وبس
الحمد لله على كل شىء ..........ربنا يجعل ايام رمضان مباركه عليه ويحسن الحال
انا هعمل بنصيحتك يا اخت مرموم وربنا يسهل الحال

اختى طبيبه اسنان
شكرا جدا على ردك ودعائك لى والحمد لله انا بحاول الزم الاستغفار طول الوقت

محبة الرشاقة
01/09/2008, 02:05 PM
واللة يااختي مش عارفي شو احكي الك ما دام في امكانية يجيبك على سعودية ليش رافض .
انا بحكيلك يمكن لانو بس بدو يقعد سنتين زي ما حكيتي وصدقيني الغربة مش كويسة ابدا انا بدي اموت من الملل وحرماني من بلدي
اختي بدي احكيلك اذا انتي مرتاحة في مصر بين اهلك وكل اشي تمام وما في اشي ليش تتغربي.
بس كمان بحكيلك شغلة اذا انتي حابي تكوني عند جوزك ليش ما تشتغلي معو في السعودية بمجال مهنتك وبتساعدو مع بعض وبتامنوا مستقبلكو .
وصدقيني مافي بعد الضيقة الافرج وطمنينا عليكي

ليلى الجزائريه
01/09/2008, 03:03 PM
عزيزتي الله يكون بعونك تحلي بالصبر والصلاة ولكل مشكله حل
قال تعالى(ان بعد كل عسر يسر)
والله يوفقك

*درب المحبه*
02/09/2008, 06:28 AM
الله يعينج ويصبرج

والله ماعرف شقولج

بس لفتت انتباهي هالجمله

كمان هو بعت لى فلوس كتييييير اوى
خلتنى افكر انه لو كان هدفه الاول فعلا انه يشوفنى وياخدنى عنده وشوف البيبى
كان صرف الفلوس على تاجير سكن وتأسيسه بشكل بسيط كما وعدنى
لكن هو بس بيبعت فلوس عاوزنى ادخرها مع ان المبلغ كان يكفى انه يأخذنى عنده من تانى شهر سفر
ده اكتر حاجه مزعلانى منه ومش عارفه اقوله الكلام ده لانه مش بيعطينى فرصه ابدا للكلام دايما يتخانق معايا لو قلت له خدنى عندك

اختي العيشة فالخليج غاااليه ويوم عن يوم ترتفع الاسعار
اذا احنا نقول عنها غاليه اعرفي انها نااار

وبالنسبه لنا الحياه في مصر رخيصه وماتكلف شي

اما فالخليج اذا رب الاسره دخله 50 الف ريال
ماتكفيه على المصاريف
اذا تبين تعيشين احسن عيشه وتاكلين احسن اكل وتتعالجين بأحسن المستشفيات ماراح يكفيج هالمبلغ
خاصة جزء كبير منه بيكون لايجار السكن

اذا بامبرز البيبي بـ 50جنيه مصري ويمكن اكثر فما بالج بباقي المصاريف

يعني معاه حق لما يقولج الفلوس ماتكفي والحياه غاليه

لازم تحوشون

واذا على اكلج عطي اهلج مبلغ كل بداية شهر كنوع من المساهمه والمشاركة

وحاولي توفرين

قوليله انج بتحافظين على فلوسه ودام هو يأمنج على حلاله يعني هو فعلا حاب يكون نفسه ويرجع لاهله ويعيشهم احسن عيشة

bent bu6i
02/09/2008, 10:12 AM
الله يعينج ويصبرج

والله ماعرف شقولج

بس لفتت انتباهي هالجمله

اختي العيشة فالخليج غاااليه ويوم عن يوم ترتفع الاسعار
اذا احنا نقول عنها غاليه اعرفي انها نااار

وبالنسبه لنا الحياه في مصر رخيصه وماتكلف شي

اما فالخليج اذا رب الاسره دخله 50 الف ريال
ماتكفيه على المصاريف
اذا تبين تعيشين احسن عيشه وتاكلين احسن اكل وتتعالجين بأحسن المستشفيات ماراح يكفيج هالمبلغ
خاصة جزء كبير منه بيكون لايجار السكن

اذا بامبرز البيبي بـ 50جنيه مصري ويمكن اكثر فما بالج بباقي المصاريف

يعني معاه حق لما يقولج الفلوس ماتكفي والحياه غاليه

لازم تحوشون

واذا على اكلج عطي اهلج مبلغ كل بداية شهر كنوع من المساهمه والمشاركة

وحاولي توفرين

قوليله انج بتحافظين على فلوسه ودام هو يأمنج على حلاله يعني هو فعلا حاب يكون نفسه ويرجع لاهله ويعيشهم احسن عيشة

الحمدلله إن فيه وحده قالت كلمة حق .... جزاك الله خير والله ردك صحيح مئه بالمئه .... كثير من البنات ردودهم بصراحه ناقصه أو فيها شي يزعل بس ردك كان كامل وأنا معاج في هالكلام....عسى بس تستمع منج وترد لعقلها....الحياه ما يبيلها عاطفه كثر ما يبيلها قوه وصبر ....والزوجه الصالحه الذكيه إلي تصبر على البلا لو مهما صار وتستر على زوجها مهما كانت فيه من العيوب وما تتكلم عنه بطريقه سيئه .... لكن للأسف يريت كل الحريم يفهمون صحيح الوحده أحيانا تحتاج تفضفض وتلقى حل بس بحدود لا يزيد الوضع عن حده .... وكما قيل : جهاد المرأه حسن التبعل