المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يريد ان يطلقني اليوم الصبح بكل سهوله

احبك ربي1
21/07/2008, 05:59 AM
السلام عليكم

اولا اشكر اخت من اخوات عروس انها سجلتلي بالمنتدى بايميلها وساعدتني عشان اقدر ادخل واكتب موضوعي

اولا انا مصريه اتولدت في السعوديه و عشت كل حياتي هنا
اتجوزت بشخص مصري وكنا بنحب بعض جدا وابتدينا حياتنا من الصغر عشت معاه في غرفه فوق السطح في بيت اهلو والكل كان مستغرب بس انا عشانو ضحيت واشتريت كل حاجه للاوضه دي من عندي غرفة نوم وتجهيزات وا ي حاجه هو ما عملش غير الفرح
كانت بتحصل مشاكل كتيره و بنرجع نتصالح وبعض الاحيان كنت باحس انو عايز ينتقم لكرامتو لاني سبتو قبل كده في فتر الخطوبه ورجعت تاني
كنت بانام ايام وليالي وانا بابكي لانو مزعلني ومش بيصالحني وبعدها نرجع زي السمن على العسل

كان بيقول انو بيحبني جدا بس مختلفين في الشخصيات وغيرت من شخصيتي كتير جدا

عشت ايام وحده فظيعه هو يتخانق معايه وماعنديش حدا احكيلوا عن مشكلتي واهلو من النوع الهادئ الكتوم ماليش غيرو وبيسيبني كدا ايام وبعدها نرجع نتصالح

حملت

وسافرت لاهلي في السعوديه عشان اكمل فترة حملي لان حملي كان فيه مشاكل كتيره

كان دخولوا صعب جدا للسعوديه لانو ما عندوش اقامه فعملنا تاشيرة زياره وقعد معايه الاشهر الاخيره في الحمل
كانت احلى فتره في حياتي عشاناها كانها شهر عسل حصل بينا انسجام تام وكنا بنحل مشاكلنا بهدوء كنت فرحانه جدا اني اخيرا اصبحت في وفاق مع زوجي وحكيتلو عن شعوري في الايام اللي كنا عايشينها في مصر وعن المشاكل واني كنت في وحده وقال لي انتي ليكي حق وانا غلطت في حقك

ولدت وجبت بنت ربنا يحفظهالي وكان معايه طول فترة ولادتي وكان بيهتم بيه وانا في المستشفى
وينام عندي طبعا والدي اتكفل بمصاريف كل حاجه لان زوجي ماكانش يقدر
وانا بعت كل دهبي عشان ما احسسو ان في حاجه ناقصه وقفت معاه

بعد ما بنتي كملت الشهر الاول كان لازم يسافر عشان يكمل الماجستير في مصر ولان تاشيرة الزياره بتعتو حتنتهي

سافر

واتصل بيه بمجرد ما وصل مصر وقال لي انتي وحشتيني وبنتي وحشتني وكان بيبكي بحرقه وانا كنت عايزه اموت من فراقو
استرينا تلفونات وايميلات وماسنجر شهر وكان كل يوم بيقول انو متضايق جدا وان بعدنا ماثر عليه وانو عايز يموت ويشوف بنتو
بعد بنتو اثر على نفسيتو جامد
المشكله ومافيها انا عندي اقامه مع والدي ومهنتي فيها اني طالبه
وبمجرد ماا اخرج من المطار حيلغوا اقامتي وممكن تحصل مشاكل لوالدي فقررنا اننا نعمل اقامه لزوجي عشن يضيف بنتو ويضيفني
وانا قلتلوا الاقامه افضل حاجه ليك عشان تدخل وقت ما انت عايز تعمل عمره وتحج لانو بيدفع فلوس كتيره اوي كل سنه عشان العمره
وافق وانتظر شهرين فقط وبدا الجحيم
بقى بيكلمني بدون نفس ويقول لي خلاص تعالي والغياقامتك
وقلتلوا ازاي الغيها و ادخل والدي في مشاكل اصبر شويه عشان اقامتك حتطلع قريب باذن الله

اصبحنا في حاله لا يعلم بيها الا الله ادور من مكان لمكان عن اقاات تتباع عشان نشتري اقامه وما لقيتش
وكل اللي لقيتهم اسعارهم مرتفعه فوق ال 10000

ااخر حاجه قال لي لو ما جيتيش يوم 30-7 مش حيحصل طيب
وانا صبرتو وقلتلوا انشاء الله الاقامه حتطلع قبل كده
وقبل يومين هددني بالتلفون وقال قررتي ايه؟؟ حتيجي قبل اليوم دا وللا اشوف شغلي؟؟
قلتلوا يعني ايه تشوف شغلك؟؟ قال حتشوفي انا حاعمل ايه

وبعدها قال تيجي هنا وتقعدي زيك زي اي ست مع جوزها قلتلوا ما عنديش مانع المهم الاقامه تطلع

وامس اتصلت بيه قلتلوا ان والدي قرر يشتري الاقامه وحتطلع قريب جدا ودي هديه منو لينا
قال انا مش حاخد حاجه من حد وانا حلفت لو ماجيتيش يوم 30 حاطلقك

حسيت بصدمه

ماسدقتش

قلتلوا حلفت يمين طلاق تطلقني عشان حاجه تافهه؟؟ انا عندك رخيصه للدرجه دي؟؟
قال لي معليش انا كده

فقلتلوا خلاص طلقني دلوقتي بلاش لحد يوم 30 فقال لي مع السلامه وكان حيقفل السماعه

امي اخدت سماعة الهاتف وقالتلوا يا ابني مش كدا الامور كلها حتتحل ليه كدا؟؟
انفعل على امي وقال ان انا عايشه مرتاحه ولا هامني وهو هناك محرووق عايز يشوف بنتو
واني ما جيتشي لمجرد اني مش عايزه

وقال اتنين من صحابي زوجاتهم الغوا اقاماتهم عادي وماحصلش مشاكل لوللياء امورهم

وقال انا حاتجوز فوق بنتك ووووو
واخدت جدتي سماعة التلفون وقالتلو مش كدا عندكو بنت ولكن لا حياة لمن تنادي

بعدها
اتصلت على امو واختو بكل هدوء اتكلمت معاهم وقالولي غلطان وانتو عندكو طفله تضيع بينكم
واتصلت على والدو وكلمتو قلتلوا عايز يطلقني وقال لي غلطان وانا حاتصرف

فعلا اتصل عليه والد زوجي امس بالليل وقال لي انا هديت الموضوعوهزتئوو جدا وحيسافر ويعمل الاقامه بس انتو ما تدخلوش حد بينكم
بعدها حسيت ان كرامتي وجعتني ارسلت مسج لزوجي قلت لزوجي في حاجه انكسرت بيننا الحل هو الطلاق
ارسل لي مسج وقال

ما ترسليش مسج في موبايلي لا انتي ولا امك ولا جدتك عشان تاني تعرفوا تحترمو الناس

وورقتك حارسلها النهارده الصبح وبمزاجي

ارسل المسج دي قبل دقائق

بنتي في حضني وانا بابكي عليها

نسى العشره
نسى تضحيتي
نسى كل اللحظات الجميله
باعني بسهوله
اعمل ايه؟؟؟؟

اريد ان اسالكم هل في الشرع ياخد ابنتي مني
قلبي يتقطع

sweet girls
21/07/2008, 06:07 AM
حبيبتي والله ماعرف شاقولج

ومالي الا ادعيلج ان الله يسخرة لج وترد الامور مثل قبل واحسن بعد والله لايفرقكم وتتربى بنتج بحظنكم يارب

كلمات من قصائد
21/07/2008, 06:08 AM
لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم..

الله يصبرك وياجرك خير على تضحياتك معاه..

اللجوء الى الله عز وجل هو افضل من كل شي ..

والله يكون بعونك..

اللهم إني أعوذ بك من الكفر والفقر، اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر، لا إله إلا أنت
استغفر الله واتوب اليه
حسبي الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم

العنزية1400
21/07/2008, 06:11 AM
الله يفرجها لك يارب

ســوار
21/07/2008, 06:11 AM
لا حول ولا قوة الا بالله حاولى ترجعي لزوجك يمكن فعلا محتاجك ومحتاج بنته وما عاد يتحمل بس ما فهمت طبيعه المشاكل الى هتحصل لو كنسلتى الاقامه ؟؟ لو تقدرى تسافري ومن غير مشاكل يكون افضل عشان تحافظي على بيتك وزوجك ومطرح ما يكون خليكى معاه وحاولى تكلمى واتهديه وانه يرجع عن قراره وانك ترجعيله ليش هالبهدله والفراق على الفاضي بينكم طفله ربنا يصلح الاحوال ويهدى زوجك ويلم شملكم عن قريب من غير مشاكل

حنانت
21/07/2008, 06:14 AM
الله يسخرقلبه لك حبيبتي
وعليك بالدعاء وكثرة الاستغفار
وربي يهدية ان شا ءالله

رحيل الحياة
21/07/2008, 07:54 AM
ياربي

تدرين اختي كبر الموضوع لانه تدخل اكثر من شخص فيه

بس احس زوجك مو صادق ف كلامه انه بيطلق بس قال الكلمة ف لحظه غضب

واحسه فعلا محتاج انكم تكونون قربه ف هالفتره

وربي يعينج

وطمنينا شو بيصير عندج

مرموم
21/07/2008, 07:58 AM
اهلا بك أختي الكريمة...

طريقتك في سرد المشكلة رائعة و اشعرتني بالمصداقية الشديدة...

أختي أقول لك كلام و ما تزعلي منّي...

إنتي غلطاااااانة

أنا فاهمة حكاية إقامتك و إقامته...بس إنتي ولدتي ...و كان مفروض ترجعي مع جوزك...ده الوضع الطبيعي

و لو كان والدك عمل له إقامة...كانت إقامتك هتبقى على جوزك عادي...

و موضوع المطار ده مش هيعملوا أي شيء غير إنه ستدفعي غرامة مالية و بس...

يعني الراجل أكثر من مرة لمّح و صرّح و بكى بحرقة زي ما بتقولي عايزك و عايز يشوف بنته...و إنتي كل شويه: إنتظر نعمل الإقامة...

هو بيتكلم بكل عواطفه و حبه لكم...و إنتي دخلتيه في موضوع مادي بحت...

مش فاهمة سبب عدم رجوعك معاه !

طيب ما إنتي الأول كنتي ساكنة معاه في مصر و عادي من غير إقامة في السعودية و لا حاجة...!

بعد ما فرجت و الوضع بينكم بقى أحسن...تقومي تخسري كل شيء ؟!

إنتي عارفة أكيد اصحابه أو حتى أهله كل شويه يقولوا له: مراتك سافرت عند أهلها و عجبتها القعدة...و لا شكلك هتشوفها تاني...و إبقى قابلنا لو عرفت تعمل لك إقامة...دي حجّة بس )...أكيد هذا هو الكلام اللي سمعه صدقيني...

نصيحتي ليكي...كلميه بينك و بينه ( من غير أحد من أهلك و لا من أهله )

قوليله أنا فكّرت في كل الكلام اللي إنت قلته...و كلامك صحيح...أنا غلطت في حقك...

خلاص لو إنت مقتنع بموضوع الإقامة ده...أنا هحجز و آجي علطول...مش هنتظر...

و قبل ما تكملميه قولي ( اللهم إكفنيهم بما شئت ) ( اللهم إنا نجعلك في نحورهم و نعوذ بك من شرورهم )

أختي ما تعطي الشيطان فرصة يقول لك كرامتك و جرح و إهانة...في النهاية الخسارة كبيرة جدا...طلاق و في يدك طفلة لم تر العالم...محتاجة أبوها و ابوها يحبها و يموت فيها...

ياما شفت ناس تطلقوا علشان موقف واحد فقط...و في الآخر تندموا بشدة و قالوا كان ممكن بسهولة نعديها...

الشيطان فرحان بنصره عليكم...ما تعطيه هذه الفرصة...إرجعي لزوجك و فكري للموضوع بنفس وجهة نظره...ستكتشفي إنه معاه حق...

الله يفرجها عليكي يا رب...ما تنسي تطمنيني عنك...

عاشقة بغداد الحبيبة
21/07/2008, 08:10 AM
اللة يصبرك على هاي المشكلة بس انتي غلطانة لازم تتمسكي بزوجك مو علشانج على شان بتك عشان متبقى بدون اب تتربة بعيدة عنه صعبا جدا وهي مالهة اي ذنب

احبك ربي1
21/07/2008, 10:55 AM
اشكر كل الاخوات اللي ردو عليه

احبك ربي1
21/07/2008, 11:00 AM
اهلا بك أختي الكريمة...

إنتي غلطاااااانة

أنا فاهمة حكاية إقامتك و إقامته...بس إنتي ولدتي ...و كان مفروض ترجعي مع جوزك...ده الوضع الطبيعي

يعني الراجل أكثر من مرة لمّح و صرّح و بكى بحرقة زي ما بتقولي عايزك و عايز يشوف بنته...و إنتي كل شويه: إنتظر نعمل الإقامة...

طيب ما إنتي الأول كنتي ساكنة معاه في مصر و عادي من غير إقامة في السعودية و لا حاجة...!

إنتي عارفة أكيد اصحابه أو حتى أهله كل شويه يقولوا له: مراتك سافرت عند أهلها و عجبتها القعدة...و لا شكلك هتشوفها تاني...و إبقى قابلنا لو عرفت تعمل لك إقامة...دي حجّة بس )...أكيد هذا هو الكلام اللي سمعه صدقيني...

و قبل ما تكملميه قولي ( اللهم إكفنيهم بما شئت ) ( اللهم إنا نجعلك في نحورهم و نعوذ بك من شرورهم )

أختي ما تعطي الشيطان فرصة يقول لك كرامتك و جرح و إهانة...في النهاية الخسارة كبيرة جدا...طلاق و في يدك طفلة لم تر العالم...محتاجة أبوها و ابوها يحبها و يموت فيها...

ياما شفت ناس تطلقوا علشان موقف واحد فقط...و في الآخر تندموا بشدة و قالوا كان ممكن بسهولة نعديها...

الشيطان فرحان بنصره عليكم...ما تعطيه هذه الفرصة...إرجعي لزوجك و فكري للموضوع بنفس وجهة نظره...ستكتشفي إنه معاه حق...

اختي العزيزه
والدي وقع تعهد ان بنته غير متزوجه قبل اربع شهور وعندنا قوانين جديده هنا ان من يتخلف عن شئ غير الغرامه الحبس للكفيل وحصلت كثير
وغير كدا ممكن يعملوا خروج نهائي لوالدي واكون انا السبب

نفسي اعرف ليه نسي العشره بسرعه نسى كل الايام الجميله

يزعل يقول كلام جارح ونتصالح واحس بعدها ان قلبي متالم من الكلام اللي قالو

لو قلتلوا اني حارجع حيقول عشان انا ضغطت عليها وهددتها بالطلاق رجعت
وانا اعرف زوجي حيتبع الطريقه دي في كل حاجه في المستشقبل ويستخدمها كسلاح
في حاجه تانيه ازاي انسى الاهانه اللي سببها لوالدتي وجدتي؟؟؟

مرموم
21/07/2008, 11:08 AM
اختي العزيزه
والدي وقع تعهد ان بنته غير متزوجه قبل اربع شهور وعندنا قوانين جديده هنا ان من يتخلف عن شئ غير الغرامه الحبس للكفيل وحصلت كثير
وغير كدا ممكن يعملوا خروج نهائي لوالدي واكون انا السبب

نفسي اعرف ليه نسي العشره بسرعه نسى كل الايام الجميله

يزعل يقول كلام جارح ونتصالح واحس بعدها ان قلبي متالم من الكلام اللي قالو

لو قلتلوا اني حارجع حيقول عشان انا ضغطت عليها وهددتها بالطلاق رجعت
وانا اعرف زوجي حيتبع الطريقه دي في كل حاجه في المستشقبل ويستخدمها كسلاح
في حاجه تانيه ازاي انسى الاهانه اللي سببها لوالدتي وجدتي؟؟؟

طيب يا أختي هو مش مسؤول عن التعهد اللي كتبه والدك ! صح ؟

و بالنسبة للي حصل لوالدتك و جدتك...طبعا هذا تسرّع كبير منه...و هذا كله لأنه عدة أطراف دخلت في الموضوع...و لما يحدث هذا الشيء يصبح التراجع صعب...

طيب يعني و الآن...ما القرار ؟

خلاص سترضي بموضوع الطلاق بدون اي محاولة للحل ؟!

اخت اختها
21/07/2008, 11:11 AM
الله يهديه ويلين قلبه
صدقيني يااختي قالها كذا من الزعل والعصبيه
لكن حاولي اذا هدت الاوضاع تكلميه بهداوه وفهميه وضعك وان شاء الله يتفهم

احبك ربي1
21/07/2008, 11:16 AM
طيب يا أختي هو مش مسؤول عن التعهد اللي كتبه والدك ! صح ؟

و بالنسبة للي حصل لوالدتك و جدتك...طبعا هذا تسرّع كبير منه...و هذا كله لأنه عدة أطراف دخلت في الموضوع...و لما يحدث هذا الشيء يصبح التراجع صعب...

طيب يعني و الآن...ما القرار ؟

خلاص سترضي بموضوع الطلاق بدون اي محاولة للحل ؟!

اختي انتي قوليل اايه الحل انا حاسه اني بنار مش عارفه اتصرف بسبب كلامو الجارح ومنظري قدام اهلو
قو قال لي ما تتصليش بي وازاي اتصل بيه مش حيرد عليه

umjana79
21/07/2008, 11:23 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..

خلاص اختي ... في حل .. وهو صعب جدا جدا جدا ... تقدري تقولين له انك بترسلي البنت له .. وخلي اهله يهتمو فيها .. لحين تخلصي الاوراق.

وقولي له انك بتخلصي اوراقه وبتحضري .. واطلبي منه يقدر موقف والدك... بالنسبه لوالدك . اخبريه ان يخبر السلطات ان بنته بتتزوج.. شنو العمل والحل .. او ان بنته كانت مخطوبه ,, وتريد الزواج خل يشوف الاجراءات ... ايش بالضبط ..

انتي ذكرتي ان خروجك من البلد يلغي اقامتك .. طيب .. اضيفي اقامتك مع زوجك .. مثل ما قالت اختي مرموم .. !!

لو زوجك اخذ الموضوع عناد اختي .. فهو سيندم كثيراً .. فالمستقبل ,, واعتقد ان هذا الاسلوب للتهديد ولا اعتقد انه .. جاد بالموضوع ..

حاولي باتصال اخير دون بتدخل من احد واقترحي عليه ,, وشوفي

ام جنى

مرموم
21/07/2008, 11:28 AM
يا أختي...

شوفي الآن الموضوع أصبح معقّد شويه...لذلك في أشياء لازم أسألك عليها...

موقف أهلك الآن ؟

هل تقدري ترجعي لزوجك ؟ أو تفضلي تعيشي بقية عمرك عند أهلك ؟

أختي الموضوع ما كان يحتاج كل اللي صار...لكن بسبب سوء التفاهم اللي بينكم...و إصرارك على البعد و عدم العودة...و إصراره إنه ما قدر يفهم الوضع اللي حاصل...و عصبيته الزايدة...كل هذا حصل...

لكن كل هذا ما يؤدي للطلاق الله يهديكم !

الحين إنتي معصبة طبعا من اللي سمعتيه...و أنا عارفة إنه مش شيء سهل أبدا...

و هو من وجهة نظره معاه الحق...علشان إنتي ما أطعتيه من البداية و روحتي معاه...

و طبعا واضح أحد من أصدقاؤه ملأ راسه بالكلام...و إنه إنت مقصرة...

و زوجك شكله فعلا يحبكم و وحشتوه و مش قادر يبعد عنكم...لكن طريقة تعبيره عن هذا الحب عصبية شويه...

أهم شيء عايزة أقنعك به إنه كل اللي هو عمله هذا سببه إنه عايزكم تكونوا بجانبه...إتفقنا على هذه النقطة ؟

لما بعدتي عنه و صار موضوع الإقامة مع بعض البهارات الخارجية حصل كل اللي حصل...بس صدقيني لما ربنا يهديه و يقعد مع نفسه راح يحس إنه الموضوع أخذ أكبر من حجمه...و إنه كبر زيادة عن اللزوم...

الآن...يا تبعثي له مسج يا تكلميه...لوحدك...

بهدوء شديد...قولي له...إسمع يا زوجي...أنا فعلا غلطانة...و إنت فعلا غلطان...

أنا غلطانة إني تركتك و ما رجعت مع بنتي معاك علطول...و فضّلت الإقامة على العودة

و إنت غلطان إنك خليتني أحس إنك ممكن تبيعني بسهولة...

هو في خلال كلامك راح يعصب و يرجع يكيل لك الإتهامات...

ما تردي عليه...و خليكي هادية جدا...بذلك بتفرضي عليه ينزل من رتم صوته و يكلمك بهدوء...لو إنفعلتي خسرتي كل شيء...مش راح تحلي المشكلة...

كمان..ما تفتحي القديم و الجديد...خلي تركيزك على هذا الموضوع...بلاش تقعدي تقولي أنا و صبرت و تحملت و أمك و أهلك و طباعك و طريقتك...راح تفتحي على نفسك مشاكل تانية...حلها ما يكون على التيليفون...

إدعي بس ربّك يبعد عنكم هذه الغمامة أختي...و الله كلنا تصير لنا مشاكل ...و يمكن أصعب من مشكلتك...بس الواحد يظل يقول أعوذ بالله من الشيطان الرجيم...الشيطان ما يحب يشوف إثنين عايشين مع بعض في الحلال...شوفي كيف يوسوس لهم...لو رحتي شفتي إثنين عايشين مع بعض في الحرام...تلاقي مشاكلهم صفر...الشيطان مطمئن من طريقهم الغلط خلاص...

توكلي على الله...و ما تهدمي حياتك بإيدك...و ما تضيعي بنتك و لا تزعلي أهلك...

و الله كريم تبشرينا...

مكسوره الخاطر
21/07/2008, 11:33 AM
الله يهدييه ويسخر قلبه لج ولا يفرق من بينكم

شموووووع حواء
21/07/2008, 12:11 PM
اهلا بك أختي الكريمة...

إنتي غلطاااااانة

الله يعينك

احبك ربي1
21/07/2008, 12:20 PM
يا أختي...

شوفي الآن الموضوع أصبح معقّد شويه...لذلك في أشياء لازم أسألك عليها...

موقف أهلك الآن ؟

هل تقدري ترجعي لزوجك ؟ أو تفضلي تعيشي بقية عمرك عند أهلك ؟

أختي الموضوع ما كان يحتاج كل اللي صار...لكن بسبب سوء التفاهم اللي بينكم...و إصرارك على البعد و عدم العودة...و إصراره إنه ما قدر يفهم الوضع اللي حاصل...و عصبيته الزايدة...كل هذا حصل...

لكن كل هذا ما يؤدي للطلاق الله يهديكم !

الحين إنتي معصبة طبعا من اللي سمعتيه...و أنا عارفة إنه مش شيء سهل أبدا...

و هو من وجهة نظره معاه الحق...علشان إنتي ما أطعتيه من البداية و روحتي معاه...

و طبعا واضح أحد من أصدقاؤه ملأ راسه بالكلام...و إنه إنت مقصرة...

و زوجك شكله فعلا يحبكم و وحشتوه و مش قادر يبعد عنكم...لكن طريقة تعبيره عن هذا الحب عصبية شويه...

أهم شيء عايزة أقنعك به إنه كل اللي هو عمله هذا سببه إنه عايزكم تكونوا بجانبه...إتفقنا على هذه النقطة ؟

لما بعدتي عنه و صار موضوع الإقامة مع بعض البهارات الخارجية حصل كل اللي حصل...بس صدقيني لما ربنا يهديه و يقعد مع نفسه راح يحس إنه الموضوع أخذ أكبر من حجمه...و إنه كبر زيادة عن اللزوم...

الآن...يا تبعثي له مسج يا تكلميه...لوحدك...

بهدوء شديد...قولي له...إسمع يا زوجي...أنا فعلا غلطانة...و إنت فعلا غلطان...

أنا غلطانة إني تركتك و ما رجعت مع بنتي معاك علطول...و فضّلت الإقامة على العودة

و إنت غلطان إنك خليتني أحس إنك ممكن تبيعني بسهولة...

هو في خلال كلامك راح يعصب و يرجع يكيل لك الإتهامات...

ما تردي عليه...و خليكي هادية جدا...بذلك بتفرضي عليه ينزل من رتم صوته و يكلمك بهدوء...لو إنفعلتي خسرتي كل شيء...مش راح تحلي المشكلة...

كمان..ما تفتحي القديم و الجديد...خلي تركيزك على هذا الموضوع...بلاش تقعدي تقولي أنا و صبرت و تحملت و أمك و أهلك و طباعك و طريقتك...راح تفتحي على نفسك مشاكل تانية...حلها ما يكون على التيليفون...

إدعي بس ربّك يبعد عنكم هذه الغمامة أختي...و الله كلنا تصير لنا مشاكل ...و يمكن أصعب من مشكلتك...بس الواحد يظل يقول أعوذ بالله من الشيطان الرجيم...الشيطان ما يحب يشوف إثنين عايشين مع بعض في الحلال...شوفي كيف يوسوس لهم...لو رحتي شفتي إثنين عايشين مع بعض في الحرام...تلاقي مشاكلهم صفر...الشيطان مطمئن من طريقهم الغلط خلاص...

توكلي على الله...و ما تهدمي حياتك بإيدك...و ما تضيعي بنتك و لا تزعلي أهلك...

و الله كريم تبشرينا...

عزيزتي مرموم اشكرك على ردودك ريحتني كتير

عايزه استشيرك

زوجي ارسل مسج قبل شويه وقال انا سامحتك لكن لا امك ولا جدتك لسانهم يخاطب لساني
وامي عرفت كدا وبكت بحرقه وقالت انا عمري ما قصرت مع زوجك كنت باشتريلو احسن هدايا و باعاملوا احسن معامله وفي الاخر يقول كدا

وامي جزينه وانا ما رديتشي على المسج
تفتكري ارد او لا؟؟
ولو رديت اقول ايه؟؟

فكرت اقول ااسفه اللي حصل كبير عشان ما يكررشي يحلف طلاق تاني او يعاملني بالطريقه دي

..M!ss-P!nk..
21/07/2008, 12:39 PM
الله يفرج همك حبوبه ويصلح مابينكم ..

مرموم
21/07/2008, 12:41 PM
طيب الحمد لله رب العالمين...يا رب يا كريم...

أول حاجة غلط إنك خليتي والدتك تشوف الرسالة...صعب تغير وجهة نظرها عنه الآن...

بس قوليلها لا تخبر والدك علشان الموضوع يوسع...

ردّي عليه و قولي له...إنت غلطت يا زوجي الحبيب...و أكيد أنا كمان غلطت...و إن شاء الله الأمور تتصلّح بينا و ترجع مثل الأول و أحسن...و بنتك تسلّم عليك...

ما تجيبي سيرة الوالدة في المسج...لأنه ما بتستفيدي شيء...موضوع الوالدة هذا يحتاج له قعدة كبيرة...

و طبعا إنتي دورك تهدّي أمك و تقولي لها هذا الشيطان لاعب بعقله يا أمي و هو يحبّك بس شوفي كيف يتكلم...و هذه غلطتي اللي خليتك تكلميه...أنا بتفاهم معاه...و من هذا الكلام...

الله كريم يا رب...تتصلح الأمور للأفضل...

احبك ربي1
21/07/2008, 12:50 PM
طيب الحمد لله رب العالمين...يا رب يا كريم...

أول حاجة غلط إنك خليتي والدتك تشوف الرسالة...صعب تغير وجهة نظرها عنه الآن...

بس قوليلها لا تخبر والدك علشان الموضوع يوسع...

ردّي عليه و قولي له...إنت غلطت يا زوجي الحبيب...و أكيد أنا كمان غلطت...و إن شاء الله الأمور تتصلّح بينا و ترجع مثل الأول و أحسن...و بنتك تسلّم عليك...

ما تجيبي سيرة الوالدة في المسج...لأنه ما بتستفيدي شيء...موضوع الوالدة هذا يحتاج له قعدة كبيرة...

و طبعا إنتي دورك تهدّي أمك و تقولي لها هذا الشيطان لاعب بعقله يا أمي و هو يحبّك بس شوفي كيف يتكلم...و هذه غلطتي اللي خليتك تكلميه...أنا بتفاهم معاه...و من هذا الكلام...

الله كريم يا رب...تتصلح الأمور للأفضل...
اخت مرموم
لو انا رضخت لو حيكرر نفس العمله دي تاني صح؟
حيشوف ان كرامتي معدومه تماما حيقول ابهدلها واذلها واهددها وبكلمه ارجعها
تفتكري ارسل مسج اقول له صعب ارجع انت جرحتني
او اكتب نفس الكلام اللي قلتيه ساعديني ارجوكي
انا مش عايزه يحس انو مهما يعمل فيا في الاخر حارجع عادي وبكلمه يراضيني

مرموم
21/07/2008, 12:55 PM
ما هي المشكلة يا أختي إنه هذه المواضيع ما تكون بمسجات...

يعني حتى لو عايزة تعصبي أو تنفجري فيه و تعملي اللي إنتي عايزاه...مش هينفع إلا لما تشوفيه...

المسج الآن هي الحبل الوحيد بينك و بينه...لو إتقطع حتصير مشكلة...و صعب ترجعيه بعدها...و الأهل لازم يتدخلوا وقتها ...و الموضوع راح يكبر...

خليكي حكيمة في المسجات الآن...و الكلام الكبير كله بعدين...و بقول لك عليه إن شاء الله

نوشه2
21/07/2008, 12:58 PM
السلام عليكم ورحمه الله
حبيبتي يارب تتحل المشكله فاقرب وقت بس نصيحه مني ما تقليش الكلام اللي انتي عايزه تقوليه ده دلوقتي خالص لان زوجك متضايق وهو ليه الحق ان تكون مراته وبنته جنبه بس انتي كمان ملكيش زنب انا من رايي تقوليله احساسك يعني تقوليله انا ايه اللي عملته غلط يخليك تتكلم في الطلاق وبكل سهوله كده انا غلطت لما دخلت حد بينا بس انت ماينفعش في اي حال تقول اطلق انت فعلا جرحت كرامتي بس اما عن موضوع امك فانتي ممكن تهديها والامور بتتداوي بعد كده وهي اهم حاجه عندها تشوفك مبسوطه وما تتكلميش معاه فالموضوع ده دلوقتي سيبيه لما يهدي وهو من نفسه هيفهم انه غلط فيهم وهيعتذر ان شاء الله ويارب يهديلك جوزك ويسخرهولك ويحل المشكله علي خير يارب

احبك ربي1
21/07/2008, 01:07 PM
ما هي المشكلة يا أختي إنه هذه المواضيع ما تكون بمسجات...

يعني حتى لو عايزة تعصبي أو تنفجري فيه و تعملي اللي إنتي عايزاه...مش هينفع إلا لما تشوفيه...

المسج الآن هي الحبل الوحيد بينك و بينه...لو إتقطع حتصير مشكلة...و صعب ترجعيه بعدها...و الأهل لازم يتدخلوا وقتها ...و الموضوع راح يكبر...

خليكي حكيمة في المسجات الآن...و الكلام الكبير كله بعدين...و بقول لك عليه إن شاء الله

الاخت مرموم اشكرك من قلبي
ربنا يسخرلك عبادو ويجعلك لزوجك قرة عينه والبدر التام في نظره
ربنا يباركلك في اطفالك واهلك وزوجك ويجعل لكي في كل خطوه فرج
يارب يرزقك من حيث لا تحتسبي
الهي ارزقها من حيث لا تحتسب الهي كن لها عونا في دنيتها
الهي ارسل لها جند من عندك ينصرونها في دنيتها على من يعاديها
(f)

وحارسل مسج وانشاء الله حارجع المنتدى اكتب باقي التطورات

احبك ربي1
21/07/2008, 01:08 PM
الاخت نوشا اشكرك على ردك
وحارجع لكم بالرد قريبا

مرموم
21/07/2008, 01:13 PM
الاخت مرموم اشكرك من قلبي
ربنا يسخرلك عبادو ويجعلك لزوجك قرة عينه والبدر التام في نظره
ربنا يباركلك في اطفالك واهلك وزوجك ويجعل لكي في كل خطوه فرج
يارب يرزقك من حيث لا تحتسبي
الهي ارزقها من حيث لا تحتسب الهي كن لها عونا في دنيتها
الهي ارسل لها جند من عندك ينصرونها في دنيتها على من يعاديها
(f)

وحارسل مسج وانشاء الله حارجع المنتدى اكتب باقي التطورات

أكرمك الله على دعائك أختي...أحتاجه فعلا...

يا رب نسمع عنك كل خير يا رب...

بائعة الوووورد
21/07/2008, 01:43 PM
يعطيك العافيه اخت مرموم...
والله كفيت وفيت حبيبتي ومابعد كلامك رايي ,,
الله يديم عليك هالتفكير والعقل ,,تقبلي خالص
دعائي واحترامي...
واخت احبك ربي,,,
الله يسخرلك زوجك يارب ويحفظه لك انت وبنوتك,,,,امين
كثري من الاستغفار والدعاء والله يسيرلك امورك ...
اختكم بائعة الووورد

OUM ISSARAA
21/07/2008, 01:44 PM
والله الاخت مرمور وفت وكفت وما خلت شيء الا وقالته بارك الله فيها وانا ماعلية الا الدعاء لك ولزوجك يهديه ونور بصيرته ويبعد عنه وسواس الشيطان ونتي ماعليك الا تكوني هادية وما تتعصبي الامر مايستحمل تعاتبيه على اللي عمله مع امك اومعاك ركزي على حل الموضوع وبعدها لما تكونوا مع بعض حلوا المشاكل الثانية المهم دلوقتي ماتوسعي رقعة المشكل
ربنا معاك اختي

:: دلع ::
21/07/2008, 02:35 PM
الله يهديه .. ويسهل أموركمـ .. إلا الطلآق .. شو ذنب بنتكم .. :( ..
إن شاء الله تنحل .. الله يكون بالعون..

بحرينية أصل
21/07/2008, 02:49 PM
ان شاء الله الامور تتصلح بيناتكم

اونو
21/07/2008, 04:24 PM
اقرررئي سوورة البقره

وحيده بدنيتى
21/07/2008, 08:03 PM
استغفرى ربك وادعيه ..

وان شاء الله ترجع الامور احسن من اول ...

الله يصبرك ...

أريج البنفسج
21/07/2008, 11:25 PM
الله يسعدك ويوفقك ويارب ترجع الأمور مثل اول واحسن بعد

ومرموم وقفت معاك وساعدتك وكان كلامها عين العقل الله يوفقها ويخلي لها زوجها وعيالها ويسهل امورها ويسعدها دنيا وآخره اللهم آمين

أريج البنفسج
21/07/2008, 11:27 PM
طمنينا عليك

أورفليم
22/07/2008, 12:27 AM
طمنينا عمري عليك

توتو29
22/07/2008, 01:06 AM
انا مع مريوم لن بينكم بنت وغير كذا نار زوجك ولا جنة أهلك روحي وانسي الاقامة لأن اقامتنا الدائمة في الاخرة جعلنا واياكم ممن يخلدون في جنات النعيم أمييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ييييييييين

**ام يارا**
22/07/2008, 01:39 AM
لله يعينك ياحياتي ,,, ويبعد عنكم المشاكل ويوفق بينك وبين زوجك ويجمع بنتك تحت ظل ولديها ,,,

wispy girl
22/07/2008, 01:43 AM
أختي كان المفروض تروحين لزوجج..الاقامه مو اهم من انج تكونين قريبه من زوجج وابنج..أكيد نفسيته تعبت وصبر فوق طاقته عشان بنته..حاولي تتعوذي من الشيطان وتلمين الموضوع وترجعن لزوجج..
وموفقه يارب..

من ارض الوطن
22/07/2008, 02:01 AM
عليك أختي بقيام الليل والدعاء

اخت الجوووري
22/07/2008, 02:15 AM
طمنينا عليك يالغاليه

وربي يجمع بينكم يارب وويصلح حالكم ياررررررررررررررررب

شهيدة
22/07/2008, 02:17 AM
ربنا يجمع ما بينكم عالخير ويصرف عنكم الشيطان

..M!ss-P!nk..
22/07/2008, 03:42 AM
طمنينا عنك والله يردكم ردا جميلا :D

خجوله 1
22/07/2008, 04:11 AM
الله يهدي لنفوس

عااشقة المدينه
22/07/2008, 05:11 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أختي زوجك يحبك ولكن أحس عنده كبرياء جدا قوي وكرامته ماتسمح له ياخذ تاشيره من ابوكي

وزوجك يحبك بس مو قادر يسوي لك شي يحس أنك أحسن منه وأهلك أحسن من أهله عشان

كذا تظهر مشاكل له أول ومالها أخر حاولي تفهميه أنك سعيده معاه أكثر من عيشتك في السعوديه

وأنك معاه لان من طريقه كلامك وسامحيني لاني والله لك ناصحه تحسسي زوجك أنك أعلى منه
وهذا لن يقبله أي زوج وان شاء الله تنحل المشاكل بينكم وأنا أحس أن زوجك الحين بين نارين زوجته وبنته أو كبريااااائه أحسن شي ترسلي له مسج تقولي فيه أنك ماتقدري تتخلي عنه

احبك ربي1
22/07/2008, 11:53 AM
اخواتي لم يحدث تغيير او جديد
ادعووووووووووووووولي

اونو
22/07/2008, 12:49 PM
طيب روحي له مصر داام انه ماصار شي

واتوقع لو ماتروحين راح يقول هي مو مهتمه بزعلي

moonوامون
22/07/2008, 04:14 PM
لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم..

وله قلبي
22/07/2008, 04:21 PM
الله يفرجها لك يارب

Cute Mother
22/07/2008, 06:19 PM
الله يصلح الامور بينكم

طمنينتا عليج اختي

صدى الأم
22/07/2008, 07:32 PM
أختي الكريمة ولاتزعلين عليه ولايهمج لانه واضح انه شخص لامبالي واناني ولايقدر التضحيات ولا العشرة فانسان مثل هذا ماينزعل عليه ,,, ووكلي امرج لرب العالمين واوصيج يقيام الليل وكثرة الاستغفار والله يفرج همج ويساعدج

انسان حسااس
22/07/2008, 07:51 PM
الله يصبرج اختي

aseel 22
22/07/2008, 08:17 PM
اخت مرموم
لو انا رضخت لو حيكرر نفس العمله دي تاني صح؟
حيشوف ان كرامتي معدومه تماما حيقول ابهدلها واذلها واهددها وبكلمه ارجعها
تفتكري ارسل مسج اقول له صعب ارجع انت جرحتني
او اكتب نفس الكلام اللي قلتيه ساعديني ارجوكي
انا مش عايزه يحس انو مهما يعمل فيا في الاخر حارجع عادي وبكلمه يراضيني

بصى معلش مع احترامى من الاول انت غلطى انك ما استغلتيش فتره قعاده معاكى وعملتولوا الاقامه جوزك كعذور واى راجل مكانه حيعمل اكتر من كده والطلاق ماهو الاوسيله ضغط عليكى
صعب جدا يعد مايذوق طعم السعاده تحرميه منها بعد ما يحس بالامان تحرميه منه لا شرع ولا دين يقول ان زوجه تعقد بعيد عن جوزها بدون سبب ويطلبها وترفض النزول

حاولى تسايسيه وتعوضيه عن بعدك بالكلام الحلو والصدر الحنين وانك تحسسيه ان الوضع ده ماثر فيكى اكتر ماهو ماثر فيه وماتعتبيش عليه باى شئ دلوقت ولا تفاتحيه فى اى شئ هو بيقوله دلوقت استنى لما تنزلى والامور تهدى بينكوا وعاتبيه بكل ود وحب

وياريت والدك يتحرك ويحاول ينجز فى موضوع الاقامه او يحالو يشوف واسطه ويصلح اموره مع السلطات هما فى الامور دى بيكون ليهم اعتبارات اخرى
وحاولى الموضوع يتم فى اسرع وقت ومع احترامى لو رسيت انك تنزلى ووالدك يتصرف ويسوى اموره اعملى كده لان ده جوزك وابو بنتك وخراب البيوت مش سهل وهو اللى باقيلك بعد اهلك

وماتخافيش هو مش حيكرر حاجه هو بس بيضغط عليكى عشان ترجعيله مش اكتر وبصراحه انتى واهلك اللى غلطانين
وربنا يوفقك للفىيه الخير ويجمعكوا سوا يارب

احبك ربي1
22/07/2008, 09:25 PM
اخواتي العزيزات
اليوم اتصل اخوي على صديق له ووعدنا باذن الله تعالى انه ممكن يطلع لنا اقامه باسرع وقت ممكن من 3 ايام الى اسبوع
ادعولي ارجووووووووووووووووووكم يكون صادق ويطلعها
كتير وعدوني وما عملوش حاجه
ادعولي با بنات دعوة المسلم لاخيه في الغيب مستاجابه
يارب يارب يارب يطلعهالنا في اليومين دي ويكون صادق
يارب اجمع شملي وشمل زوجي في القريب العاجل
يارب العالمين

نوشه2
22/07/2008, 09:58 PM
يارب يكون صادق ويجمع شملك انتي وزوجك حبيبتي ادعي ربنا واستغفري والله الاستغفار ده كنز انا شخصيا مجرباه ويارب يهديلك زوجك وابقي طمنينا عليكي والله انا حكيت لامي عليكي وهي كمان دعتلك اللهم فرج همنا وهم المسلمين

sarah_uk
22/07/2008, 10:16 PM
اخواتي العزيزات
اليوم اتصل اخوي على صديق له ووعدنا باذن الله تعالى انه ممكن يطلع لنا اقامه باسرع وقت ممكن من 3 ايام الى اسبوع
ادعولي ارجووووووووووووووووووكم يكون صادق ويطلعها
كتير وعدوني وما عملوش حاجه
ادعولي با بنات دعوة المسلم لاخيه في الغيب مستاجابه
يارب يارب يارب يطلعهالنا في اليومين دي ويكون صادق
يارب اجمع شملي وشمل زوجي في القريب العاجل
يارب العالمين

ااااااااااااااااامين ييييييييييارب

غربة الرّوح
22/07/2008, 10:24 PM
الله يسهّل لك أمورك ويجمعك بزوجك عن قريب عاجل لو كان خيرًا لكِ

نوشا_نوشا
22/07/2008, 10:36 PM
ربنا يسهللك امورك ويارب صديق اخوكى يكون صادق
وربنا يجمع شملك انتى وجوزك وبنتك

lakiigirl
22/07/2008, 11:09 PM
okhti al karima , ana karitt mochkila dyalek w maareftch ich l7al bass banat saraha wafou w kafou khassatt al okht marmoum
bass nassi7a wahida agoulek aliha ida kabaltiha
arajol zay bébé , lama yebki lazem to7donih wala yz3al lazem tissayssih
yaani gouzek howa ghalat malih bass bardo lazem tkoun enti azka minou
ya rabii ytamamlkom koulchi ala khir w tirja3i l gouzek w lazem te7kou ala ha chi 3achan mo kel ma ykoun m3asseb ygoulek tala9
w goulilna akhbarekkkkk

alaahoma sakher laha zawjaha w sakhelha lahooo

مجروحه بس مجبوره
22/07/2008, 11:47 PM
حبيبتي انا متابعه قصتج عسى الله يفرج همج

سماء الحياة
23/07/2008, 12:08 AM
ومالي الا ادعيلج ان الله يسخرة لج وترد الامور مثل قبل واحسن

نونا88
23/07/2008, 03:12 AM
اختي الغالية بدعيلك من قلبي والله الاعظيم
يارب يارب يارب اسالك بحق اسمك الاعظم ان تجمع شملها بزوجها في القريب العاجل وسخر لها الوسائل بقدرتك يارب انك على كل شيء قدير امين واللهم صلي على حبيبك محمد في الاولين والاخرين وسلم تسلينا كثيرا

حبيبتي عايزة الفت نظرك لحاجة ان جوزك والله بيحبك وبيحب بنته اللي منك
وانه راجل عنده كرامة لازم تراعي ده تخيلي لو انتي بداله شكلك قدام اهلك واصحابك ايه؟
لازم تفهمي انك غلطتي لما ماحاولتيش تتاكدي من الغاء الاقامة هل فيه مشكلات ولا لا

انا متاكدة انكم هتتجمعوا قريبا بس انتي لازن تعتذريله فالاول لحد ما تبقوا سمن على عسل وبعدها بقى لازم تعاتبيه بشوووووووووووووويش وبانوثة قوليه ازاي يا حبيبي هنت عليك تسبني وتنسى حبنا و.الخ
ومتنسيش اقرئي سورة يس بنية ان الله يجمعكم قريبا على خير وادعي كمان بعد الاذان
وربنا يجمعكم وياريت تطمنينا اول باول

اختك نونا88

المروة
23/07/2008, 03:41 AM
ياعمري قلبي متقطع عليك والله ..الله يفرج همك وهم كل مسلم والله يجمع الشمل ان شاءالله ..

كثري من الاستغفار وكل انسان مبتلى

(اللهم اهدني وسددني، اللهم إني أسألك الهدى والسداد")(i)

**DreamY pr!nCess**
23/07/2008, 03:45 AM
الله يفرجها لك يارب

اسيل!
23/07/2008, 04:36 AM
الله يكون بعونك

موقفك مرة صعب

نبضات الأمل
23/07/2008, 09:44 AM
ربي يفرجها عليج
ان شااااااء الله00

OUM ISSARAA
23/07/2008, 10:05 AM
يارب يفرجها عليكي وعلى كل مغموم ومهموم
والله كل شوية ادخل اشوف ايه الجديد عنك والله مشكلتك شغلتني ربنا معاكي حبيبتي

ريم81
23/07/2008, 10:06 AM
السلام عليكم ختي

اولا ربي يهدي بالكم و يسخركم لبعض و يبعد عنكم كيد الشيطان البنات ما قصروا ابدا و بالذات مشرفتنا مرموم و ام جنى و كل البنات

اختي انا عندي استفسار

ما عندي علم عن قولنين الإقامه بالسعوديه بس انتي ولدتي بالسعوديه على اي اساس؟؟؟ ما طلبوا جوازك او صوره عنه و صوره عقد زواج و صوره من جواز سفر الأب؟؟؟؟

هاشي ينطلب للمواطن و المقيم على حد سواء.....

طيب في المستشفى على اي اساس طلعتوا شهاده ميلاد

بلاش شهاده ميلاد كيف بتطلعيي جواز سفر للبنت و السفاره ما سألت هاي كيف دخلت فيزا زياره ولا إقامه ؟؟؟

اختي طيب والدك الله يسامحه و يهديه كيف يوقع على ورقه انك مو متزوجه و هو عارف عقوبه عدم صحه هالوثائق الموقعه ؟؟؟

طيب تو ما اتذكرتوا انه ممنوع اللي سويتوه؟؟؟

و كمان ليش زوجك مو متفهم هالمشكله طيب هو يهون عليه والدك يدخل السجن او يتسفر مثلالمجرمين لسبب مثل هذا و اللي صبر كل هالفتره ما يصبر شوي ؟؟؟

اختي الموضوع فعلا شائك و مثل ما قالت مرموم الشيطان دخل بينكم اتعوذوا بالله منه

و اسمعي نصايحها و ان شاء الله ربي يهديكم

و تمر المشكله بأقل الخسائر يا رب

Boody we zady
23/07/2008, 10:14 PM
عزيزتي.. معلش كلامي ممكن مش يعجبك لكن هي دي الحقيقة ... بابا غلطان انه حط نفسه في مشاكل من الأول هو في غني عنها.. اللي يمش قانوني عمر ما يحصله مشاكل ,,, انتي ازاي عملتي شهادة ميلاد لبنتك بدون اقامة؟ أصل أنا برضه عملت زيك روحت عند أهلي عشان أولد بس عملت اقامة شغل عشان ممنوع أدخل و أنا متزوجة علي افامة بابا.

الثاني بقة انتي من الأول غلطانة تعملي كل التضحيات دي ......... حتقوليلي الحب!! الحب يخليكي تعيشي في أودة فوق السطوح؟؟؟؟؟؟ الحب يخليكي تستحملي كل ده طب ليه الحب مش خلاه يستحمل زيك ؟؟؟؟؟ ممكن يقول لأي حد أي حاجة لما يسأله عنك و ليه مش رجعتي تاني... أي سبب و خلاص أنا مش بقويكي عليه و الله بس أنا بقولك كده عشان ان شاء الله لما ترجعي بالسلامة تعيدي حسااباتك... هل بعد ما ترجعي برضه حتفضلوا في نفس المكان و الا هو عنده شقة و الا ايه؟؟؟ الحياة مش بس حب يا قلبي الحياة فيها حادجات تانية و اعتبارات لازم تخليكي دايما حاطها في بالك.

ثالثا موضوع ماما أنا بصراحة عذراها و هي صعبانة عليا قوليلها معلش زلة شيطان و هو ماكنشي قصده الأصل أنا مجربة برضه الموضوع دة و ربنا معاكي......... أنا لما اتجوزت جوزي كان متهرب من التجنيد و ممكن كانوا يأخدوه في أي وقت و أهلي كلهم في الكويت فقالي نسافر حاول يجيب واسطة مش عرف في الأخر قاللي خلاص سافري انتي للأحسن في أي وقت يأخدوني أكون مطمن عليكي و سافرت و بابا قدملي علي شغل و عملت اقامة و ولدت هناك و كنت بنزل أجازة لمدة سنتين لحد ما كمل 30 سنة و عمل مصالحة و رجعت نهائي
ربنا يهديلوا حاله و يبعد عنكم الشيطان و فكري في كلامي و ان شاء الله خير

yehia2007
24/07/2008, 03:36 AM
انتى حبيتى تعملى لمصلحته عشان يحسن من نفسه يعنى مغلطتيش ولا حاجه ولو هو كرامته وجعاه اوى كده يبقى يشوف لنفسه اى حاجه يطور بيها نفسه عشان خاطر بنته اللى جت للدنيا دى مش قاعد يهدد ويتوعد ليه كده وانتى اوعى تفتكرى نفسك انك غلطانه لاء طبعا ولا اهلك غلطانين هما عايزين يساعدوكى انتى وهو عشان خاطرك طبعا تعيشى فى مستوى كويس سبيه واللى عايز يعمله يعمله بنتك فى حضنك وقانونا محدش يقدر يا خدها منك وهو الخسران فى الاخر واللى عايز يعمله يعمله وهو مش حيقدر يعمل حاجه كل ده تهديد وخلاص وبعدين انتى فكرى حتروحى ببنتك تقعدى فوق السطح ازاى ليه البهدله دى المفروض هو يخليكى عند اهلك ويستنى الاقامه ولو كرامته ناقحه عليه اوى يبقى لما يشتغل يرد الفلوس لبباكى بدل ما يفكر فى الكلام الفاضى طنشيه يا حبيبتى واستنى وهو فى الاخر حيعمل اللى حتقولى عليه

نوشا_نوشا
24/07/2008, 02:54 PM
قوليلنا اخبارك ايه يا قمر يارب يفرج همك وهم المسلمين اجمعين

احبك ربي1
24/07/2008, 03:24 PM
السلام عليكم

اخواتي ربنا يجزبكم كل خير بتسالو عني دايما
انا في ضيقه لا يعلم بها الا الله
زوجي قرر يديني مهله 10 ايام لو طلعتلو تاشيرة اقامه خلاص تكون مشكله واتحلت
لو ما طلعتش قال حيكون في تصرف اخر وانا خايفه اوي
ادعولي ادعولي ادعولي ربنا يفرجها ويفتحلنا باب فرج من عندو ونلاقي تاشيرة اقامه باسرع وقت ممكن
المفروض النهارده اروح اسال شخص معرفه سعودي عايزه اترجاه يكفلو ويجيبوا بتاشيرة سائق يارب يوافق

ادعولي ادعوووولي يا اخواتي في الله

P!NK$H
24/07/2008, 03:42 PM
الله يفرج ضيقك وهمك

ويحنن قلوب أهل الخير اللي ممكن يساعدوكم

خلي إيمانك بالله قوي

ومن يتوكل على الله فهو حسبه

لب لفواد
24/07/2008, 04:35 PM
الله يفرج همج ...

ويهديلج زوجج أن شاء الله......

زهرة الجزائر
25/07/2008, 03:05 PM
لا حول ول قوة الا بالله
عليك بالدعاء في صلاتك وصلي صلاة الاستخارة
وان شاء الله حيصل كل شيء خير

نوشا_نوشا
26/07/2008, 04:32 PM
الله يفرج همك وييسر ليكى حالك
وطمنينا عليكى

♥ توتة ♥
26/07/2008, 11:41 PM
الله يفرجها عليك يارب

صمونه
27/07/2008, 12:07 AM
اللة ايسر لج يارب وايسخر لج زوجك ويهدية وايفرح قلبج بالاخبار الطيبة
يااااااااااااااااااااارب

العنود london
27/07/2008, 01:57 AM
الله يفرج همك ويحل مشاكلج وهذي امتحان من الله عز وجل اكثري من الصلاة والدعاء وقراءة القرآن الكريم وانشاء الله سوف يستجب لدعواتك ويهدي زوجك عشان هذي الطفلة المسكينة
هذه حال الزواج يجب على الزوجين تقديم التنازلات وبالاخص الزوجة كي تحافظ على ترابط هذي الاسرة ربنا يهديكم وتنعمون بالسعادة اللهم آمين

نوشه2
31/07/2008, 12:28 AM
طمنينااااا عليك يارب تكون المشكله اتحلت

دمـوعي قـ ـهـ ـر
31/07/2008, 01:50 AM
اهم شي اللي عرفته بالموضوع انه يحبك يعني هالشي مايهون عليه اكيد قال كلمة الطلاق بلحظة غضب
بس من القهر اللي فيه من بعادكم عنه .. الحل بايدك مش بايد احد ثاني .. الله يستر عليكم ويجمعكم ببعض

أوركيد 22
31/07/2008, 03:07 AM
عزيزتي اذا تعرفين أخصائية في الاسشارات الزوجية تستشيرينها في موضوعج يكون أفضل أحسه موضوع معقد شوي ويبيله اسشارة خبراء... والله يفرج عليج يارب وتنحل معاج