المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم

رور
27/06/2008, 04:54 AM
انا مشكلتى فى الدنيا هى حماتى كنت اعشقها لما ابنها حكى لى عنها من تدينها و عقلها و اخلاقها و عدلها بس لما احتكيت بيها لقيتها انسانة بشعة مع انها تصلى و تصوم و تقوم ولكن معاملتها قاسية و جامدة غير ان لسانها سليط وطماعة وتتدخل بما لا يعنيها يعنى مثلا كانت تدخل غرفة نومى بدون اذن وتتدخل باكلى تقولى كلى هذا وما تاكلى هذا وتقف لى كل ما اطبخ علشان تتدخل وتتدخل بما اراة بالتليفزيون غير انها تاخذ فلوس من زوجى المديون الى راتبة ما يكفينا لاخر الشهر مع انها غير محتاجة و عندها حساب بالبنك واذا غضبت على احد تقوم الدنيا كلها علية حتى اولادها وهى تستغل اولادها من ناحية الدين خصوصا انهم يحبونها كثيرا و بتتقوى عليهم لانها عارفة انهم ما يرفضولها طلب و زوجى بيقويها على كدة لانة ما يحب يزعلها اصبحت اكرهها و ادعى عليها بالموت من كرهى لها مع ان الله يعلم انى ما كنت ازعلها و احاول اراضيها لانى اصلا بستحى انى ارد اى طلب لها حتى لو على حسابى ولو انا وزوجى اشترينا اشياء للبيت زى صحون او ملاعق او خلافة تزعل و ترمى بكلام قاسى و تقولى هو انتى حد بيجى لك ولا لكى حد علشان تشترى اغراض زى كدة غير انها ما تخلينى انا وزوجى نمارس علاقتنا الزوجية تفضل معانا حتى ننام و ما تخلينا بروحنا ابدا واذا زوجى سوى معايا شى ما كان يسوية معاها زوجها تتضايق مثلا لو زوجى هاوشنى و بعدين اتصالحنا و جاب لى شى يصالحنى بة زى بيتزا ولا شكولاتة تقولى تعالى يا هانم شوفى ايش جاب لك علشان يراضيكى متسلطة بمعنى الكلمة و ابنها مهاودها و يريدنى انا كمان اهاودها بس كل شى لة حدود غير انها تتكلم عن اهلى كلام ما يعجبنى زى مثلا بنتك بتطلع ثقيلة دم زىاهل بلدك لان اهلى من بلد تانى غير بلد زوجى كمان تحاسبنا لو انا وزوجى استانسنا بفيلم ولا مسلسل وتبغانى اشتغل بالبيت زى الخدامة 24 ساعة ولو ما سويت الى تبغاة تقلب وجها و تبين لابنها انها زعلانة تخلينى امشى على اطراف اصابعى و هى نايمة علشان ما تقلق و هى بس تصحى الساعة 7 الصبح تفضل تسوى اصوات بالمطبخ و ازعاج و ما تخلينى انا و بنتى ننام زى الناس من الاخر بكرهها ومش عارفة اتعامل معها هى حاليا مسافرة بس بترجع بعد كام شهر مع العلم انى اتطلقت مرتين و هى عندى بسبب الضغوط النفسية الى بتعيشنى فيها انا وزوجى بتضغط علينا نفسيا بشكل غير طبيعى غير انها بتتحكم بالبيت و هى الى تشترى طلبات البيت وانا مااتدخل و اذا بغت شى يخصنى ما تطلبة منى تطلبة من زوجى علشان يفرضة على ياريت تلاقوا لى حل لانى حقيقى بكرها من كل قلبى وكرهى ظاهر بكل تصرفاتى مع ابنها و صرت دايما اقولة امك امك حتى و هى غايبة عننا من كتر كرهى لها

ساعة غروب
27/06/2008, 01:28 PM
شوفي حبيبتي

حياتج لازم تنفصل عنها تماماً بس اذا كان زوجج مديون وليس لديه القدرة على ان يطلعك برى البيت في بيت لحالك او شقه فمالج الا الصبر

بعدين انتي حاولي تهاودينها مثل ما قالج زوجج وحاولي تعرفين شنو الاشياء اللي تحبها وشنو الاشياء اللي تقربج منها

حاولي تعرفين مفتاحها في التعامل

والموضوع كله يبي له صبر وتحمل

الله يهديها لج ان شاء الله

بس اختي

لا تدعين عليها ادعي لها بالهدايه ان شاء الله دايما في سجودج وبين الاذان والاقامه ادعي لها بالهدايه وان الله يسخرها لج

الله يساعدج على الموضع اللي انتي فيه

رور
28/06/2008, 02:09 AM
مشكورة اختى العزيزة على ردك بس انا احب اقولك ان هى قاعدة ببيتى و حاولت بكل الطرق اراضيها و لكنها حقودة و غيورة و متسلطة حتى لما اكلمها بالتليفون لما تكون برة البيت تقولى بتضيعى وقتك بالحكى بدل ما تتعبدى لله يعنى عجزت معاها و اعتقد ان حلها الوحيد انى امشى عى هواها و هذا انا ما اقدر علية ما اقدر اعيش حياتى بكلمة حماتى و برايها حتى الطبخ ممنوع الا باذنها

ساعة غروب
02/07/2008, 11:34 AM
شوفي حبيبتي دامها قاعده في بيتج

اتصور وضحت الرؤية لي

شوفي

حماتج اول شي تقصدين ام زوجج عدل

شوفي عمري حماتج تبي تحس انها في بيتها وانها صاحبة الامر والنهي

يعني باختصار تبي تحس ان انتي اللي قاعده عندها مو هي قاعد في بيتج

اذا كان على هذا حسسيها وبعدين اقولج احد يعاف الراحة والله اقعدي حطي ريل على ريل وخليها على راحتها مثل ما تبي لما تحس ان انتي ما عطتها اهمية ومسلمتها الخيط والمخيط راح ترتاحين منها

لان هذا الشي اللي متعبها وايد انه تحس انها عاله عليكم ما عليج من تسلطها وقوتها تراها حيل ضعيفه من داخلها

يالله بعد شتبين عطيتج مفتاح التعامل معاها

خلج ذكية لا تخلينها تغلبج بسلطها واعتبريها زي امك لا تزعلين منها مهما كان هذا بيت ولدها

الله يعينج

رور
02/07/2008, 08:04 PM
اختى العززة والهى العظيم هى بتحس انها ببيتها اكثر منى ما عندها مشكلة بهالموضوع وازيدك من الشعر بيت انها تعرف ان زوجى مديون و تاخذ منة راتب شهرى الف ريال وهى متسلطة على ابنها بعد واذا ما قدرت تاخذ الى تبية منى تاخذة عن طريق ابنها او توقع بينى و بينة وكانت تبى تمنعنى ارضع طبيعى علشان الازعاج و تبينى اعطى الرضاعة والله يا اختى ما بفترى عليها انتى ما تتصورى هى كيف بتتسلط وتتدخل بما لايعنيها ما تخلينى اقعد بروحى مع زوجى طلبات البيت هى الى تجيبها و لو صادفت وانا جبت شى تقولى انا قلت لك هاتى شى وتاخذ من بيتى او زى ما قلتى من بيت ابنها بدون اذن و تعطى لابنها الثانى الى ماهو محتاج حتى الحليب تاخذة من عندنا و تعطية لابنها غير غلطها على اهلى مع ان اهلى احسن منها انا بحكى لك رؤؤس اقلام بس واللهى يا اختى الواقع مر خصوصا ان ابنها بصفها وما بيحب يزعلها بس اقسم بالله ان ابنها اجا علية وقت بيتمنالها الموت من كثر قسوتها و تسلطها و تحكم رايها حتى انها تنبسط لو ابنها هاوشها على شى فية غيرة عليها واا غار على تقولى بيغار عليكى على ايش لسانها سلييييييييييييط
بصراحة هى حاليا مسافرة انا بفكر اقولها ما ابيكى عندى لانها اصلا ما تستحى ولا بتعمل حساب لى علشان كدة صرت اكرها وما اعمل لها حساب لان عندى طلاقى اهون من عيشتى معها ومهما قلت لك ما راح تتخيلى

ساعة غروب
03/07/2008, 08:13 AM
لا لا تجيبين طاري الطلاق

الله يهديها ان شاء الله

شوفي اذا زوجك موافق انها تروح عند ابنها الثاني خير وبركة واذا لاء فمالج الا الصبر

هذي امه مهما كان امه جنته وناره

وانتي عندج عيال يا اختي تعوذي من ابليس عيالج بعدين يسوون نفس ما سويتي في حماتج

كما تدين تدان

الله يهديها ان شاء الله ادعيلها بالهداية