المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايزة رأيكم يابنات الله يجازيكوا خير

baky
01/05/2008, 03:58 AM
انا اتقدملى واحد وحسيت بقبول من نحيتو وفضلنا نتكلم فى التليفون عشان نتعرف على بعض وحسيت انو كويس اوى وقريب منى فى التفكير بعد كدة رحنا عشان نشوف الشقة ومعجبتنيش خالص انا ووالدتى وقلتلو وحاولت اقنعو انها ضيقة اوى واقنعتو انو يبعها ويشوف واحدة تانية ووافق واتفق مع ماما بس بعد كدة قال انو مش هايقدر يبعها وان والدو مش هيوافق وفعلا موافقش خالص وماما رفضتو ومش موافقة خالص وبتقول انو شخصيتو مش كويسة وانو متردد ومش بيعرف ياخد قرار وان والدو مسيطر عليه وانا خايفة انى ملئيش واحد زيو وفى نفس الوقت خايفة يكون كلام ماما صح وانى اندم وانا استخرت ربنا بس مش عارفة اقرر ساعدونى

أمي أنتِ عمري
01/05/2008, 04:17 AM
بصراحه مفيش سبب قوي او مقنع انك ترفضيه مدام هو انسان كويس ومحترم وبيخاف ربه ما ترفضيه وبالنسبه لشقه الحمدالله انه عنده شقه بالوقت ده وانتى عارفه ازمه الشقق عندكم في مصر شكلها ازاى خديها بشكل مؤقت وعيشوا فيها وبعدين حاولوا تجيبوا اكبر منها وربنا بفرجها وبوسعها عليكم ومهما كان بالاخر عندك شقه مستقله مش هتسكنى مع اهله ! حاولى تقنعي والدتك بالكلام ده وخليكى على الاستخاره وربنا يوفقك ويلهمك الرشد والصواب

دلوعةحناني
01/05/2008, 04:34 AM
خذوهم فقراء يرزقهم الله
قولي لامك هالايه الكريمه
احمدي ربك ان عنده شقه اساسا بهالظروف الصعبه
انا سمعت سبب عنوسة بنات مصر بسبب السكن فقط
الله يعين الشعب المصري ويفرج عليهم
انتي فكري اذا هو كويس ومافي اى مشكله الا الشقه تزوجيه بدون تررد لان حرام عليك تتركينه علشان وسخ دنيا
شقه وفلوس بكره الله يرزقه ويعوضك ويسكنك في الي اوسع منها
وبالنسبه لابوه اكيد حيخاف عليه وينصحه انه ما يضيع نفسه يمكن اذا باع هالشقه تجلسون سنوات تبحثون عن الاوسع وانتي ساعتها بتتورطين لانك السبب
انا انصحك وسعيها على خطيبك والله بيوسعها عليكي انشاء الله ويعوضك خيررررررررررررر وكل الخير
تحياتي

نزف الجراح
01/05/2008, 06:52 AM
معقوله شاب كويس وتفرطوا فيه , علشان ماديات , ترى الرجل قيمته في اخلاقه وليس في جبيه

سيد الأولين والأخرين محمد صلى الله عليه وسلهم كانت حجرت نساءئه متر في متر

ملح العذارى
01/05/2008, 12:34 PM
خذوهم فقراء يغنيهم الله من فضله ,,
والرجل بـ اخلاقه ,,
واذا تقولين كويس خلااص خوذيه ,,
واذا عاامل ابوه كويس هذا والده ,,
واستخيري الله ثلاث خمس سبع مرات واذا شفتيه بعد الاستخاارة بترتاحين له اوو يمكن ماترتاحين وان شاء الله اذا كنت مستخيرة بيسهلها ربي ,,
بالتوفيق ,,

¶ۈد ξــٺ ﻍ ـآآلے••
01/05/2008, 12:51 PM
http://www.up4ksa.com/uploads/0cfc9eaa42.gif (http://go.3roos.com/MjmRzJTa5LT)

والله ياختي إذا كان انتي راضيه فيه وهو كويس خلاص توكلي على الله واستخيريه باختيارك للشخص اما قول امك شخصيه ضعيفه او متردد هذا بسمع كلام ابوه وهذا كويس واللي فيه خير لاهله حيكون فيه خير ليكي انتي ووالله يوفقك

غرٍوٍب
01/05/2008, 01:21 PM
http://www.up4ksa.com/uploads/0cfc9eaa42.gif (http://go.3roos.com/MjmRzJTa5LT)

والله ياختي إذا كان انتي راضيه فيه وهو كويس خلاص توكلي على الله واستخيريه باختيارك للشخص اما قول امك شخصيه ضعيفه او متردد هذا بسمع كلام ابوه وهذا كويس واللي فيه خير لاهله حيكون فيه خير ليكي انتي ووالله يوفقك

aisha.. madam simo
01/05/2008, 02:44 PM
خذوهم فقراء يرزقهم الله

01/05/2008, 03:15 PM
حاولى تفهميها انك تفهمتى وضعه و الشقه مش وحشه للدرجه ديه

تَنْثُرُ الكَونَ عِطرَاً
01/05/2008, 09:19 PM
وكيف كونت والدتك رأيها فى شخصيته ( انها مش كويسة ).. هل بسبب موضوع الشقة فقط؟

فمؤكد ان والدتك لها نظرة أعمق فى الموضوع وقد تكون ملاحظاتها فى محلها

وحاولى معه فى موضوع الشقة يا أختى انه يبيعها ...لأنها فعلا لو ضيقة هتكون صعب المعيشة فيها وبالذات بعدما يرزقكم الله بأطفال ان شاء الله

وخصوصا مع ارتفاع الأسعار العقارات ..واعرفى منه سبب رفضه للبيع هل هى بإسم والده ام ماذا ؟

هو ممكن حابب يضعكم امام الأمر الواقع .. بمعنى ان دا الموجود اذا كان عاجب

ودا طبعا منطق مرفوض

الله يوفقك ويكتب لك الخير

esraa.i.s
01/05/2008, 09:48 PM
انا مع كلام البنات يعني اذا هوه اخلاقه كويسه وفكركم متقارب حترفضيه ليه واذا على الشقة حمدي ربج وشكري عنده شقه ومش حتقعدي تستني سنين بعرف بنت بقالهم 3 سنين يحوشو عشان شقة ولا مفكروش يجهزوهة يعني وراهم مشوار طويل وانتي الحمد لله اهو عنده شقه والحمد لله
واذا على والده فأنتو مراح تعيشون معاه يعني حتى لو اكيد بيخاف على ابنه وانه اذا باع الشقه صعب يلاقي شقه احس وبعدين شنو تريدين اكثر من انه يسمع كلام والده في هذه الاشياء مو غيره يعني هوه ولد بار بوالده
وياحبيبتي وقولي والدتك يعني انتي لو رفضتي الولد علشان الشقه حتكوني انتي كمان شخصيتك ضعيفه واهلك يتدخلون في حياتج وفي هذه الحاله انتو الاثنين مراح تصلحون لبعض
يعني يااختي لا تغرج هذه الاشياء وفي هذا الزمن صعب مثل هذا العريس مو كل يوم يتقدملك واحد مؤدب وخلوق وعنده شقه

ربنا يسهلك وحاولي تفكرين وتاخذين قرار انتي مو تخلين الاشياء هذه هيه الي تحكمج

ريحانة القدس
01/05/2008, 10:20 PM
أختي انا رأيي انك تشوفي اخلاقه ودينه اهم من كل شقق الدنيا ... اذا عنده اخلاق ودين وبيصلي وبيطيع والديه متل ما ذكرتي فهو فعلا انسان يستحق ان يكون زوج لك وبأذن الله بيكون صالح ... واستخيري فما خاب من استخار وما ندم من استشار..
اما قضية الشقه انها صغيره فالحمدلله انه في شقه اصلا ومكان تعيشوا فيه بدون اجارات خصوصا في بداية حياتكم ومع الوقت ممكن يتحسن الوضع المادي اكتر وتقدروا تشتروا بيت اكبر .. والله بيسهل هالامور ..
ربي يكتب لك الخير ويوفقك ..

baky
02/05/2008, 12:57 AM
شكرا عبى النصيحة يابنات ربنا يجازيكو خير ويفرج عنكم انا استخرت ربنا وحاسة انى عايزاه بس خايفة ميكنش اد التضحية وبحاول اقنع ماما وربنا يقدم اللى فيه الخير ادعولى

تَنْثُرُ الكَونَ عِطرَاً
02/05/2008, 02:36 AM
نصيحة أختى

بعد الإستخارة خليكِ مع رأى والدتك ..لأنها تريد أن توفر لكِ حياة كريمة

ولا تنساقى وراء عواطفك .. فكرى بعقلك

لماذا لا يستطيع بيع الشقة ؟.

صديقتى من خارج المنتدى قرأت مشكلتك وقالت لى يجب أن يتمسكوا برأيهم وهو لو شاريها هيعمل المستحيل ويوفر شقة مناسبة بقدر مايستطيع

اما اذا لم يتمسك بكِ فلا تبكى عليه

¶ۈد ξــٺ ﻍ ـآآلے••
02/05/2008, 10:59 PM
موفقه ان شاء الله ولا تتشائمي غاليتي

مرموم
02/05/2008, 11:14 PM
رأيي من رأي الأخت تنثر الكون عطرا...

يعني فكرة والدتك عنه هل هي بسبب الشقة بس ؟

و هل فعلا هو لا يستطيع إلا أن يحضر هذه الشقة ؟ واللا مجرد أمر واقع...

هل شخصيته تتميز بالرجولة...يعني تقدري فعلا تكملي معاه حياته...و تكوني معاه على الحلوة و المرّة ؟

جاوبي على هذه الأسئلة أختي...و إدعي ربنا يقدم اللي فيه الخير يا رب...