المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مش عايزة حل عايزة حد يسمعني

هاجر ضياء
16/01/2008, 06:37 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ازيكم جميعا يا رب تكونوا كويسين ان شاء الله
مشكلتي هي القسوة انا متزوجة من انسان كويس لابعد الحدود في كل شئ الا شئ واحد هو قسوتة معايا قسوة مش ضرب وسباب وكدة القساوة في المعاملة يعني مفيش كلمة حلوة الا لما تطلبيها او تتسوليها ايوة والله بتسول الكلمة الحلوة بتسول كلمة حبيبيتي او كلمة تسلم ايديكي او شكرا او الله يخليكي مع اني والله بعمل كل حاجة كويسة عشان اسعدة
بس لما تكوني بتعملي كل حاجة بس متلاقيش قدامها مقابل كلمة كويسة او تقدير بتحسي انة ملوش لازمة اللي انت بتعملية.
والله انا عارفة اني وجودي زي عدمة في حياة جوزي ولو صحي الصبح ولم يجدني والله ما هتفرق بالنسبة له .
على فكرة هو معيشني في مستوى مادي حلو جدا جدا ومبيرفضش اي طلب (مادي) لية خالص بس نفسي احس ان انا انسانة محبوبة منة او انة بيحس بمشاعر ناحيتي حتى انا لو بادرت وقلت لة كلمة حلوة لازم يصدني ويكسفني واحس ان انا صغيرة اوي في نظرة .
انا بحبة جدا بس خلاص خايفة من تحول حبي لة لروتين يعني اني اتحول لانسانة اتعودت على وجودي معاة ووجودة في حياتي بس
والله قد تبدو ليكم مشكلة تافهة بس لا والله ربنا يبعد عنكم اللي انا بحس بية انك تحبي حد وعايشة معاة تحت سقف واحد بس حاسة ان انت بالنسبة لة لا شئ والله حاجة توجع القلب
والله بشوف ناس ماشاء الله ولا قوة الابالله الراجل بيعامل مراتة بمنتهى الحب تكفي نظرة الحب اللي تبقى مليانة بالحب من الرجل لزوجتة.
حتى دة والله نفسي احس بيها وعلى فكرة انا بقى لي حوالي عامين متزوجة وعندي ولد عندة سنة .
حتى والله الناس بيلاحظوا معاملتة لية اختة واخواتي وبابا وماما بس ميقدروش يتكلموا لاني مبشتكيش من المعاملة.
تعرفوا مرة بقول لاختي الصغيرة جوزي دة حبيبي قالت لي جوزك دة مطنشك اصلا هي كانت بتهرج بس انا حسيت انة والله فعلا هو كدة .
دة غير انة ممكن كتير يكسفني قدام الناس عادي جدا.
وعلى فكرة والله انا جميلة والناس بيقولوا لي اني حلوة كتير جدا الحمد لله يعني مش وحشة او متحبش لا بالعكس انا لي اصحاب وناس كتير بيستريحوا معايا الحمد لله جدا.
هي دة الحكاية انا دلوقتي استريحت لما فضفضت اسفة لازعاجكوا . السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

Boo0ooBle
16/01/2008, 06:44 PM
الله يعينج ياربي .. وإن شاءالله مع العشره تتحسن معملته ليكي.. بس أتغلي عليه شوي ..
والله يوفقج...

yma
16/01/2008, 06:48 PM
والله انا حاسة فيكي
وبالعكس هاي مش مشكلة صغيرة
هاد شعور كتيييير صعب و خصوصا للمراة
لان المرأة دائما بحاجة الى الحنان من زوجها

الله يكون في عونك

طيب اختي ما حاولتي تقعدي معها و تتناقشو في الموضوع
قوليلو انكانتي سعيدة معاه بس ناقصك شغلة وحدة

قوليلو حسسي انك بحاجة قلبو الحنون معك

يمكن الله يهدي

قلبي معك عزيزتي

و ضلي ادعي ادعي انو ربنا يحنن قلبو عليكي

مهاا والحلا لهاا
16/01/2008, 07:55 PM
الله يعينــج ياقلبــي

والله يحنن قلبــه عليــج

فيف
16/01/2008, 09:32 PM
الله يحنن قلبـــــه عليج

فتافيت
16/01/2008, 09:37 PM
لسلام عليكم
الله يعينيك أختي وكل ما تحتاجي تفضفضي نحن هنا وتحت أمرك
فتاافيت

الجوكره
16/01/2008, 10:32 PM
الله يعينك عليه
حاولي تقعدي معاه وتفهميه وتنقشي معاه بالمواضيع لي تشوفي نفسك انه ما تعجبك بزوج وان شاء الله راح يتفهم لانه ممكن يكون يسوي هذا الشي وهو على باله انه تصرفته عادي فانتي نبهيه
الله يوفقك

rocky
16/01/2008, 10:55 PM
اتوقع ان زوجك بيحبك..ومعلش حتى لو كان قاسي شوية ومابيقولكيش الكلام الحلو..بس حيقولها في يوم من الأيام..دي مسألة وقت..وسيبيها على الله.. انتي احمدي ربك انك مستورة وان ربنا انعم بحالك..
وربنا يوفقك ياحبيبتي...
ومادي لو عرفت اتكلم مصري خخ حبيت اجرب..والسموحة

ميمو m
16/01/2008, 11:02 PM
الله يفرج همك حبيبتي ويسخره له

بسمـة أمـل
16/01/2008, 11:10 PM
أسأل الله العظيم أن يفرج همك و كربك

و يعينك يا أختي

ولو كنت بحاجه لمساعده منا ولو بكلمه لا تترددي أختي

فنحن هنا إلا لنخفف ونساعد بعض

#روحـ مغليها#
16/01/2008, 11:42 PM
الله يفرج همك ويحننه ويسخره لك اللهم آآآمييييييييين

الحورية الجميلة
17/01/2008, 01:18 AM
السلام عليكم
صراحة انا كتير حاسة فيك لان المرأة بحد ذاتها مخلوق رقيق وحساس وبحاجة لكلمة حلوة من الكل ما بالك من زوجها وصراحة الحنان اهم شي مع الكلام الحلو طبعا
انا انصحك كالتالي انك تتطلعي تتعشي ليوم في مكان هادي ورومانس وتتناقشي معه في الموضوع وتقولي له انا بحبك والعيشة حلوه بس انا بحتاجلك اكثر وانت زوجي وحبيبي واخوي وكل شي في الدنيا وما الي غيرك وانت انسان منيح ووو وبس ياريب تعطيني حنان وكلام حلو ويعني من هالكلام وان شاء الله يجيب نتيجة
وطمنينا عليك

سديم الفجر
17/01/2008, 02:22 AM

و يعينك يا أختي

ندايم
17/01/2008, 02:36 AM
على فكرة هو معيشني في مستوى مادي حلو جدا جدا ومبيرفضش اي طلب (مادي) لية خالص

اختي مفهوم الرجل للحب غير عن المراه...

دام يصرف عليج و ما يرد لج طلب...

هذا بمنظوره انه تعبير عن الحب!!!!!

ادري انها معادله صعبه...بس المراه تحب بقلبها

و الرجل بعقله...لا تفكرين بنقطة الكلام المعسول

و تجعلينه شغلج الشاغل...بالعكس اهتمي في اشياء ثانيه...

اجعلي لج اهتماماتك الخاصه...دورات او مشروع صغير تديرينه...

الله يسخر زوجك لج...و عليك بالدعاء...

بطوط69
17/01/2008, 02:58 AM
الراجل طفل شوفى انتى بتعاملى ابنك ازاى وعاملى جوزك الكلمة الحلوى تلين الحجر انا خطيبى كدا معايا فى الاول لانى كنت خافة معاة انهاردة تعالى اتفرجى الحمد للة ما يقدر يزعلنى ويمون فيت على الرغم اننا مخطوبين وكل واحد فى مكان ومش بنشوف بعض فما بالك انتى بجوزك الى جنبك
اعملى جو رومانسى دايما عاملية كطفل صغير قولية لا دة مش بحبة بس فى الاول جنينية شوية يوم تعاملية بقسوة وبعد كدا ترجعى تقولى اسفة انى عملت كدا والعاميل دى تكون الى بتزعلك منة ولما يعمل حاجة تزعلك طنشى مرة ومرة هو هيزهق من انى مش مدية اهتمام لكن لو اشتكيتى هيسوق فيها نصيحة مجربة

**ام يارا**
17/01/2008, 03:37 AM
الله يحنن قلب زوجك عليك وانتي فهميه واطلبي منه الشي الي انتي تبغيه ........

الجوهرة
17/01/2008, 11:16 AM
اختي مفهوم الرجل للحب غير عن المراه...

دام يصرف عليج و ما يرد لج طلب...

هذا بمنظوره انه تعبير عن الحب!!!!!

ادري انها معادله صعبه...بس المراه تحب بقلبها

و الرجل بعقله...لا تفكرين بنقطة الكلام المعسول

و تجعلينه شغلج الشاغل...بالعكس اهتمي في اشياء ثانيه...

اجعلي لج اهتماماتك الخاصه...دورات او مشروع صغير تديرينه...

الله يسخر زوجك لج...و عليك بالدعاء...

دايما ابتسمي في وجهه وكلميه الكلام الحلو والناعم عشان ينعدي منك

والله يسخره لك

*HeHe*
20/01/2008, 07:56 PM
هلا والله حبيبتي :)

ان شاء الله امورج بخير :)

الغاليه قبل كل شي هذا الدعاء لا يفارق لسانج : (( ربي اشرح لي صدري و يسر لي أمري و أحلل عقدة من لساني يفقه قولي ))

قبل اي نقاس و اي شي يتم بينج و بين زوجج ردديه ثلاث مرات و ادعيلي :)

ثاني شي يالغاليه لا تنسين ان زوجج راح يتأثر فيج بشكل كبير ..

لاتطلبين منه الكلمات المعسوله

انتي قدميها له ..

قوليله يا حبيبي - يا حبي لك - ابو فلان .. كل الكلام اللي خاطرك تسمعينه منه قوليه له

و صبري صبري صبري

و بعدين راح تلقينه هو يبادلج نفس الكلمات :)

و لكن اهم شي الصبر و الدعاء

carlaaz3ar
21/01/2008, 09:27 AM
الله يعينج ياربي .. وإن شاءالله مع العشره تتحسن معملته ليكي.. بس أتغلي عليه شوي ..
والله يوفقج...
أنا مع كلام الاخت..تغلي عليه وحسسيه انك تغيرتي..في البداية راح يكون صعب بس اعمليها وشوفي النتيجة حيستغرب وراح يحاول يعرف السبب..كلي معاه وخلصي قبله وروحي من غير غير ماتستأذني .. اذا طلبك تجيبيله حاجه اعطيه من غير نفس .. خليه يحس ان اسلوبه معاكي هي السبب انك تغيرتي عشان يراجع نفسه ده لو كان مهتم .. الله يصبرك ويعينك ياحبيبتي بالتوفيق

الخائفة
21/01/2008, 10:11 AM
شوفي باء يا حبيبتي
اهتم بقوزك ... بس ما تقتل عمرج لاجله
يعني مثل هو قاعد في الصالة يشوف التلفزون مثلا
روحي وانتي للحجرة وتصفحي المجلة .. ممنوع الشغل
سوي اشياء تحبيها ... مثل رسم / او اقريء مهم اعملي شيء ممتع لنفسكِ
حسسيه انج ممكن تنشغلين عنه اذا هو ما رحبح وفرح بوجودج
ولا تقولي له انتي ماتحس في .... لان هذا يتعب الزوج نفسيا وماراح توصلين لهدفج
واذا مرة هو عمل لج شيء او جاب لج شيء او شال الولد عنج او عمل اي عمل/ او اشتر خضار او او اشكريه عليه بشكل واضح... ربنا ما يحرمنا منك
دال نحن تعبانك معنا ,,, اي مفردات حلوة وتعلمي ن اللهجة الدول الثانية لانها غريبة على مسامعه وعقله فينتبه : مثلا بالامارات نقول /، فدييتك / افدى قلبك/ فديت ايدينك /يعل ربي يخليك لنا
وبالشامي غير ووو
فتعلمي مفردات حلوة
واذا نطق كلمة حلوة جررررري وافرحي ونطي والا روحي هاتي ورقة وخليه يوقع عليها ولصقيها وراى باب غرفة النوم ... هو راح ينتبه اكثر واكثر ان هالكلمات لها واقع جميل عليكِ
وربنا يهدي لنا ازواجنا

ميسى كوول
21/01/2008, 10:31 AM
ربنا يحنن قلب زوجج عليج,وييسر امورج,,لاتيأسى يااختى واحتسبى اجرج لله واهو بيعوض صبرج خير
الرجال مب مثلنا ولايعرفون يعبروا عن مشاعرهم بسهوله عشان جى يبغيلج تطولى بالج وتعامليه بالطيب والموده وانشاءالله بيتحسن وياج لان كثرة الدق تفج اللحام...
تقبلى مرورى عزيزتى ولاتنسى الاستعانه بالله دايما
تحياتى^^

تووجة
21/01/2008, 10:48 AM
اختي الغالية المشكلة ليست سهلة بالعكس وخصوصا ان نحن السيدات نحتاج الكلمة الرقيقة لنشعر بصدق حب من نعيش معه ولكن بعض الرجال ان لم يكن اغلبهم يعتقد ان تلبية متطلبات المرأة المادية هوكل ما تحتاجه ولكن يمكنك تغيير زوجك اعرف الكثيرات كن بحال اسواء من حالك والحمدالله الأن هن مضرب مثل عند الجميع ماعليك الاالصبر والدعاء ...........عزيزتي هناك رجال يستحي ان ينطق بالكلمات المعسولة ولكن عليك بترديدها دائما على مسمعه دون ملل حتى لو كنت غاضبة فلو طلبتي منه خدمة مثلا هات معاك اغراض للبيت ياعمري ووووووالمهم خلي الكلام اللي نفسك تسمعيه يسمعه منك دايما اعمليله عزومة خاصة في مطعم وتكون مفاجأة .لاتردي عليه لما يكسفك قدام اهله او اهلك وابدا لاتشتكي لأي احد من قريب او بعيد وصدقيني حيجي اليوم اللي مستحيل يبعد عنك وحتلاقية زي الضايع من غيرك (في كتب حلوة اقريها عن التعامل وفنونة )
ومافي راجل مايفرق معاه وجود مرته من عدمه هم يكابرو شوي والنوع دا حلو يتعود على وجودك وتفاجئيه بغيابك واللي اقصده يعني تروحي لأهلك تساعديهم لو جايين ضيوف ومن بدري تكوني عندهم حيتجنن لأنه ماتعود ان بيته من غير شمعته اللي تضووي وان شاء الله نسمع عنك كل خير وطمنينا عليك
ودمتي بحفظ الكريم

هاجر ضياء
23/01/2008, 05:52 PM
السلام عليكم
والله العظيم انا مش عارفة ازاي اشكركم على الكلام اللي ريحني الله يجازيكم كل الخير ويسهل حياتكم امين يا رب العالمين ربنا يوفقكم
متتصوروش انا سعيدة بردودكم دة قد اية ربنا يخليكم لي
السلام عليكم

أنجيليكا
24/01/2008, 08:50 AM
الله يكون في عونج

halakhaled
24/01/2008, 02:17 PM
الله يعينك اختى ويحبب فيك زوجك ويقربةمنك ويسخرة ليكى ويحببة فيكى وتبقى اغلى حد عندة وفى حياتة

loveway
24/01/2008, 08:52 PM

ربنا معاكي ان شاء الله كل مشاكلك تتحل واحنا هنا معاكي

mf_suwaidi
25/01/2008, 02:33 AM
أصابعك يا حبيبتي مش كلها وحده الرجال كده منهم ماشاء الله لسانه ينقط عسل ومنهم مايعرفش يطلع كلمه على بعضها واحنا النساء محتاجين للكلمه الحلوه دائما فحاولي دائما تحسسينه انك محتاجه للكلمه الحلوه وانتي كمان اعطيه من الكلام الحلو علشان يتشجع وعلى طول العشره حيتعلم لاني أنا وحده اذا في شى مزعلنى منه على طول أفضفضله ماأخليه في خاطري ما أستحي وهذا بسبب العشره اللي بينى وبينه ان شا ء الله يارب يصبحك ويمسيكي كلام كله عسل يا عسل

جروح صامتة
25/01/2008, 02:36 AM
الله يساعدك ويحنن قلبه عليك

حييل---مقهورة
25/01/2008, 04:00 AM
اللة يحنن قلبة عليك اللهم اااااااااااااااامين