المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اعمل ايه أوافق اشوفه ولا حرام عليا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

cuttee
28/06/2007, 09:52 PM
ارجو مساعدتكم بسرعة انا في حيرة و مش عارفة اعمل ايه.بس انا عارفة انكو هتساعدوني و لو بالدعاء للخير.
اليوم كنت بالجيم و اذا بواحدة في الجيم من سني يعني هي بتعمل هناك جت تسألني اذا كنت مخطوبة فاقلتلها لا فقالتلي انها حيبالي عريس و انه ضابط و ابن ناس كويسيين و هي رشحتني له و جت تئولي ايه رأيك ؟؟؟؟ انا طبعا معرفتش ارد عليها
انا والدي الله يخليه ليا يارب مسافر و ماما ربنا يخليهالي متئدرش تعمل حاجة من غير اذن بابا يعني البنت طلبت مني ان مامته تزورنا بس ده طبعا مرفوض عشان ابوي مسافر و بيرفض تماما الكلام في المواضيع ديه و هو مسافر لازم لما يجي و بصراحة انا برده مش بحب كلام الستات و مامتي كده برده.فا البنت لما قلتلها كده قالتلي طب اخليه يجيلك عند الجيم بس تشوفيه و يشوفك عشان يستني بعد كده لحد ما باباكي يجي بالسلامة عشان مش معئول يستني و هو حتي مشافكيش.
انا مش عارفة اعمل ايه انا لو قلت لبابا هيحرمني من مرواح الجيم. و كمان انا خايفة كل ما حاجة كدة بتحصل بحس اني خايفة اوي كأن اللي جي ده هيجوزني غصب عني.
و كمان انا معرفش البنت دي كويس
و بعدين انا عايزة اسئلكو سؤال ينفع الانسان يتجوز بالطريقة ديه انا نفسي اللي يتجوزني يكون عشان بيحبني مش عشان فلانة او مامته رشحتني له.
الله يخليكو ردو عليا ايه رأيكو و جزاكم الله خيرا

تَنْثُرُ الكَونَ عِطرَاً
28/06/2007, 09:58 PM
شوفى ياقمر

متعمليش شئ الا بإذن والديكِ

يعنى إسأليهم اذا وافقوا يشوفك فى الجيم ..كان بها

واذا لم يوافقوا فامتثلى لأمرهم

لو قلت لبابا هيحرمني من مرواح الجيم

واذا حصل شوفى جيم غيره مش مشكلة يعنى

المهم تنفذى كلامهم لأنه بيعطيكِ قيمة وقدر

ولم تقولى متى سيعود والدك بسلامة الله من السفر

وقبل اى شئ طبعا عليكِ بالإستخارة

وفقكِ الله لكل خير والهمك الصواب

cuttee
28/06/2007, 10:02 PM
جزاكي الله خيرا بس انا من جوايه مش قادرة اتخيل شكل الارتباط بالطريقة ديه هو ينفع يعني؟

~~زورقـــ~~
28/06/2007, 10:04 PM
حبيبتي هذا الشي عادي عندنا
احنا بالخليج لان الناس اغلبهم محافظين وماايرضون بناتهم ينكشفون على رجال غرب
يروح ويشووفها بالغالب عند دوامها اوكليتها
بس تكون البنت ماتدري
وبصرااحه البنت هذي غريبه ... شكوو يجي يشووفج وتشووفيه بالجم ؟؟

لا لا احسن لج تقولين لها انا ماااعندي هالكلام ولا احب اشوف احد

وخصووصا انج مو عافه البنت زين وماهي ثقه بالنسبه لج

قوليلها هذا تلفون امي اذا يبون شي يكلمونها

وخليها تكلم امج وامج اهي الي تقرر وتاخذ منها الكلام كم عمره وين يشتغل شنو اهله جذي يعني
هذي طريقتنا عادي وايد بنات يتزوجون بالذكر ... يعني احد يذكرهم عند عايله ثانيه ويصير النصيب

المفرووض ان البنت ماتقولج شي وتخليه قبل حتي تفاتحج بالموضوع يجي يشوفج من بعيد عجبتيه تطلب رقم اهلك هذا المفرووض السليم والصحيح اما طريقتها ماادي عندكم بمصر شنو النتزاام بس عندنا لا غير مقبوووله

انتبهي لنفسج اختي والله يوفقج

:)

تَنْثُرُ الكَونَ عِطرَاً
28/06/2007, 10:07 PM
كل واحد ونصيبه يا أختى

وممعظم الزيجات تتم بهذه الطريقة التقليدية .. او زواج الصالونات كما يسميها بعض الناس

المهم ان يكون الشخص طيب وابن حلال وذو خلق ودين

وصلى استخارة اذا مرتاحةة للموضوع استمرى فيه

واذا غير مرتاحة خلاص انهي
:)

cuttee
28/06/2007, 10:15 PM
عزيزتي الاخت زورقة:
شكرا لرضك عليا مصر زي اي بلد فيها كده و كده و انا اسفة انا موضحتش حكاية انه يشوفني مش اصدي في الجيم هي البنت قالت لي يجيلك علي باب الجيم يشوفك من بعيد و انا مش هاقوله انك عارفة.

عزيزتي الاخت تنثر الكون عطرا:
انا متشكرة جدا علي اهتمامك انا بابا هيجي انشاء الله في رمضان

انا متشكرة علي اهتمامكم بيه

العائدات
29/06/2007, 12:12 AM
حبيبتي اشوف انو لازم رضى والديك يكون الاولى

يعني اذا هو فعلا سامع عنك ويبيك لازم ينتظر حتى لو ماشافك

الا اذا يهمه الشكل اكثر من الاخلاق

بالتوفيق اختي

cuttee
29/06/2007, 04:13 AM
شكرا العائدات : انا انشاء الله هعمل كده هئولها لما بابا يجي بالسلامة اذا اراد ربنا سبحانه و تعالي ساعتها يكلموا ابويا خصوصا اني بصراحة مش مرتاحة للموضوع كله بصراحة

wispy girl
29/06/2007, 08:05 AM
الله يوفقج حبيبتي..بس انتي لازم تعرفي نيتها ايه..يعين مش يجي يشوفك وبعدين عايز يأبلك..يعني تعرفين الدنيا كيف صايره اللحين..واهم شئ صلي الاستخاره قبل اي خطوه تخطينها..والله يوفقج حبيبتي..ويسر امرج يارب

ندايم
29/06/2007, 08:28 AM
هلا الغاليه...

خلاص انتي قولي لها اذا يبيني خليه يروح مع اهله البيت...

اما عند الجيم و ايشوفك...فهي حركه مب حلوه...

و انتي مب متاكده من حسن نواياه...

و اذا هي مسألة تعارف...خلي امه تزوركم في البيت...

عادي كأي زياره...و اذا فتحت الموضوع...

خلي الوالده تقولها الكلام بين الرجال

عشان كل شئ يكون رسمي...

الله يسهل امرج و يفرج همك....

whitetooth
29/06/2007, 12:20 PM
عادي تتزوجين بهالطريقة

انتوا مو من اول ما تشوفون بعض راح تنزفوا على طول
تشوفيه و تتكلمي معاه شوي ...اذا استلطفتيه تخلي احد من اهلك يسأل عنه في شغله، عن تعامله مع الناس و اخلاقه و دينه و اذا كان ابن حلال و الكل يشهد له بالخير و دخل قلبك و الاهم من كذا دخل عقلك و احترمتيه......اتوكلوا على الله

ياما ناس اتزوجوا عن حب استمر سنواااااااااااات و اتطلقوا قبل لا يتموا اول سنه سوا

cuttee
29/06/2007, 12:50 PM
عزيزتي انسه فله
فعلا الدنيا مفيهاش حاجة مضمونة دلوقتي و بعديين طبعا انا وضعي غير عشان ابوي مسافر
عزيزتي ندايم
انا فعلا مش حابة حكاية الجيم ديه و كمان انا فعلا معرفش النوايا

جزاكم الله خير الحمدالله انتو كلكم وافقتوني علي انه مينفعش الطريقة دي و الله المستعان

cuttee
29/06/2007, 12:53 PM
عزيزتي white tooth
فعلا في ناس كتيرة اتزوجت بالطريقة ديه و ياما زوجات حب فشلت بس انا مشكلتي اني مش باخد علي الناس بسرعة عشان كدة خفت أول ما سمعت.

ملكوت
29/06/2007, 05:05 PM
نحن كمسلمين مش حلوة ان نقابل الريال بالطريقة هذي من دون علم اهلنا بعدين هذا الشخص رجل غريب يعني حرام تقابلين من دون علم اهلج
واذا صج يباج المفروض من باب الإحترام ينتظر والدج لأن هو ولي أمرج ويطلبج منه هذا هو الصح وصدقيني اذا هذا الرجل يحترمج بيطلبج من ابوج

ღ الينبوعه ღ
29/06/2007, 05:22 PM
حبيبتي انتظري والدك من يرجع نصيحه مني حتى لا تصيرين بموقف محرج لو اي شي لاقدر الله والله يوفقج حبيبتي

eshqman
30/06/2007, 02:28 PM
انا راح أعطيكي رأيي

ارجوا اني اساعدك

عزيزتي

اذا الشخص يريد ان يراكي من بعيد يعني ما بيقعد معاكي

ولايريدان يكلمك

يعني يشوفك وتشوفينه من لبعيد لمجرد تعطينه موافقة مبدئية انك راضية او لا

ما أعتقد في مشكلة....ما دام انك انسانة ناضجة وواعية وعارفة دينك

وانتي راح تشوفينه من بعيد ......وبوجود البنت الي رشحتك له

وفي حالة الموافقة المبدئية

تخبرين البنت الي رشحتك لشاب ان لما أبوكي يرجع من السفر يقدر يتقدم ويتفقوا

واهلك يسألون عن الشاب وعن أخلاقه ودينه.........

والله ولي التوفيق

بنوتة اماراتي
30/06/2007, 11:14 PM
نصيحتي لج انج ترفظين اللي قالته لج البنت
يعني لو الامر صار بالصدفه انه شافج .. بدون علمج هذا شي ثاني
بس انتي و هو عارفين .. يعني مرتبين الامر هذا ما يجوز
و اذا هو رايدنج بييج من الدرب الصح .. يعني يستنى لين ما يرجع ابوج و يطلب ايدج منه
و هالبنت دام انتي ما تعرفينها زين ابعدي عنها .. احسن لج
و ان شاء الله اللي فيه الخير لج يصير

سحايب دبي
02/07/2007, 09:03 AM
قوليله اسفه و اذا حاب ينتظر ينتظر لحد ما بابا يرجع انا ما اقدر انفذ اللي قلتيه

و لو ما يحب ينتظر براحته

و خلاص انهي الموضوع

كوني حازمه و لا تخفي عقلك لمجرد كلمه قالتها لك

عيني تحبك
02/07/2007, 10:04 AM
الحب بعد الزواج اقوى واحلى واثبت عزيزتي
لكن في مايسمى بالنظره الشرعيه افضل بكثير من غيرها واهي انهم ينتظرون والدك لغاية مايرجع بعدها ييجو عندكم للتعارف ومنها تشوفينه ويشوفك قدام الاهل

والله يوفقك لما فيه خير لك
والشي اللي مو مرتاحتله الغيه

مدللة
04/07/2007, 01:39 PM
البنت دي انتي ما تعرفيهاش

بصي يا حبيبتي اوعي اوعي اوعي من البنت دي لانو ممكن دي تكون خطه بينها وبين الخاطب عشان يوقعوكي
يعني في الاول عاوز يشوفك من بعيد وبعيد عاوز يشوفك وانتي قريبه منوه وبعدين عازو يخرج معاااااكي وكده يعني لحد ما الفاس يوقع بالراس وتكوني تعلقتي فيه

حبيبتي بازمن ده في بنات اعوز بالله ابالسه مش بنات ديري بالك كويس اوي وخليكي عاقله ومترضيش انوه يشوفك من بعيد ومتسدقيش انها مش حتقولوه يعني هي تعورفوه هوا ومتعرفكيش اساسا يعني حتوقف بصف مين انتي ولا هوا؟؟ بالعقل يعني هي تقولك مش حقوله انك تعرفي وهو اكيد حيكون عارف ومنظرك حيبقى وحش اوي قدامه وانتي بتستعبطي وهو عارف انك بتستعبطي وبتعملي نفسك مش عارفه انوه بيشوفك

احسن حاقه تعمليها تستني بابا لمى يجي بالسلامه وتقوليلوه على كل حاجه وتخليه يتصرف واوعي اوعي اوعي تنزلي من مكانك وتخليه يشوفك او يقابلك قبل ما بابا يعرف كل حاجه والموضوع يبقى بالنور

ربنا يحميكي ويوفقك ويصرف البنت دي عنك ازا كانت ناويالك حاجه مش كويسه او متغازه منك وعوزه توقعك واستخيري الله اولا واخيرا