المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بناااات مصر : والي زارت مصر افيدوني

^_^دلع^_^
18/05/2007, 05:46 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

<< الموضوع كتبته بقسمين لان ما اعرف مكانه الصحيح <<

بصراحة هذا اول موضوع ومتردده اني اكتبه لان ما ادري بأي قسم اخليه:gum: ..المهم ندائي لبنات مصر فديتهم بشكل خاص وباقي البنوتتا بشكل عام وياريت تساعدوني لان ابي اعرف شنو الشغلات الحلوة الي ممكن الاقيها بشرم الشيخ << لا يطلع المكان مافيه شي حلو بس .. او حتى بالقاهرة اي مكان بس خبرووووووني ضروري فديتكم :sad:

لا تلوموني انا ما رحت مصر ولا مرة بس ان شاء الله بروح وحاليا بابا موجود هناك وهو يسألنا تشنو تبون من هناك بس ما اعرف شنو موجودا بمصر:angry: فيا ريت الي عنمدها فكره غير بنات مصر وزارت مصر وشرت شي حلو تقول لي وخصوصا اشياء تجميلية او ملابس او اكسسوارات اااااااااي شي اي شي وفي شي لا انساه اذا عطورات حلوة هناك قولوا لي من ويييين :clap:

بنت عذااري والله ثقتي فيج كبيرة اعرف رحتي مصر وايد وفي خلطاتج يبتي اشياء وايد من هناك قولي لي شنو شفتي حلو ويبتي معاج .. ياليت تزورون موضوعي قبل يخلص الاسبوع ويرد بابا واتحسف بعدين اني ما قلت له اييب لي شي معاه:confused:

ارجوووووووووووووكم افيدوني بكل كل كل كل شيييييييييي حتى لو موجود بمملكتنا :shy: بس بعد تعرفون اذا يسافر الابو يحب يدلع اولاده وييب لهعم من هناك حتى لو كان عندنا ممكن ما يهتم الى الاشياء الي عندنا

وكل الي بتدخل ان شاء الله افادتني او ما افادتني راح ادعيلها بالتوفيق والنجاح بحياتها يارب:clap:

ولكم جزيل الشكر (f)

عروس حزينة
18/05/2007, 06:42 AM
بصى يادلووووووووووع
:shy:

انا هقولك حاجه عن تجربه
كل شئ فى مصر خصوصا فى الصيدليات ارخص من دول الخليج بكتيييييييييييييييير فرق شاسع بالاسعار:shy:
وانتى بنفسك هتشوفى واسألى باباكى امايجيبلك الحاجات دى عن اسعارها:shy:

بنت عذارى الله يباركلها قالت ان مرهم بيتادين المصرى احلى بكتير وهيا مجرباه وبتنصح بيه
خلى باباكى يجيبهولك معاه

وانا بقى عن نفسى انصحك بكريم كيناكومب انا مش عارفه هوا موجود عندك ولا لا بس انا بجيبه من مصر رهيب لاى حبايه تطلعلك تموت على طول وكمان للالتهابات رهييييييب بيهدى المكان بسرعه ويخلى الجلد طرى وصحى وبيقتل الميكروبات

وفيه مرهم ليكوسيد ر تقشير بس لازم تستخدمى معاه كريم ملطف يمنع الالتهابات لانه قوى جدا

كمان كل الزيوت اللى بنستخدمها فى خلطات بنت عذارى فى مصر بتراب الفلوس:shy:

انا سالت اختى فى مصر عن سعر ازازة زيت اللوز الحلو قالتلى تقريبا 3جنيه

جيت اشتريها من هنا ونفس الكميه لقيتها بدينار ونص يعنى 30 جنيه مصري :shy: شفتى الفرق االرهيب فى الاسعار؟؟؟

اما بقى شرم الشيخ دى مدينه سياحيه
يعنى باباكى طول ماهوا ماشى هناك بتقابله حاجات جميله اساسا هيا معموله علشان تشتريها السياح تاخدها معاها بلادها وهدايا لاهاليهم فى بلادهم
وهدوم مخصصه للسياح مميزة الطابع المصرى

وطبعا هناك الاكسسوارات كلها واخده الطابع البحرى يعنى اكسسوارات مكونه من اصداف بحريه
احجار كريمه
حاجات كده يعنى

وهتقابله كتير الحاجات دى هناك:shy:

يارب اكون افدتك:shy:
وباقى البنات يفيدوكى اكتر
وربنا يجيبلك باباكى بالسلامه:shy:

^_^دلع^_^
21/05/2007, 12:58 AM
يسلموووووووووووو حبيبتي على الافادة

:) عاد تدرين انا زيت للوز للحين ما شريته نسيت مع انه مهم جدااااااا

لخطات بنت عذااري مشكوووووووووورة الغالية بس ممكن اتعبج معاي وتقولين لي

اسماء المحلات الي تبيع الاكسسوااااااارات في شرم الشيخ عشان لا يقول ما حصل لان ما يحب الدواره

ويعطيج الف عافية على الرد

وانتظر الباقي

موتي ولاحزن زوجي
21/05/2007, 07:41 AM
فيه محل اكسسوارت رهيب واسعاره حلوه بالمهندسين بس نسيت اسمه وعنندج محلات الجواتي والنعل تكرمين بوسط البلد وفيه محل اسمه عبده صالح في شارع جامعة الدول العربيه عنده اشياء حلوه بلنسبة للبس مافيه عندهم شي كواليتي خاصه للكبار يعني الاطفال بتحصلين الاشياء اللي عند دبناهمز وماركس سبنسر نفسها وحتى الاسم موجود عليها باستثناء مكتوب عليها صنع في مصر بس كواليتي 100%100وماتخرب ولاتتغير وموديلات جديده وباسعار ماتجي الربع اللي في دبناهمز وماركس يعني تخيلي مرة شريت بيجامه من عندهم ب20 جينه وفي ماركس شايفتها ب110 ومره شريت تي شيلات عندهم 15 وفي دبناهمز 80اسم المحل او لايت يا في الدور الاول او الارضي في مجمع اركاديا بالقاهره اذا تبين قمصان نوم حلوه فيه بعد بوسط البلد واذا تبين خلطات عطور مقلده في شارع الحسين اللي تجتج على شكل زيوت بس ريحتها تم وقويه فيه عندهم مجمع حلو ويبيع لبس حلو بس واياد غالي حتى الماركه اغلى من عندنا اسمه سيتي ستارز في مدينة نصر .

انتي شنو تبين بالظبط ممكن اقدر افيدج

^_^دلع^_^
22/05/2007, 01:33 AM
مشكوووووووووووووووووووووو وره حبيبتي موتي ولاحزن زوجي

افدتيني حيل يعطيج الف عافية فديتج

واي سوعال ركض بيي اسألج

شكلج خبره :)

يعطيج الف الف عافية

حبيبة جيمي
19/12/2007, 11:22 PM
انا اللعام رحت مصر

والشي الي انسحرنا عليه واخذنا لكل العايلة منه الفانوووووووووس

بصراحة الفوانيس روعة هناك وفي كل الاحجام والاشكال

وبالنسبة للبس والاكسسوارت وايد في اشياء حلوووة في المهندسين

وطبعا كل الاشياء الي في الصيديلت رخيصة جدددددددددددا بالنسبةللخليج

جنة العود والعنبر
20/12/2007, 01:41 AM
لالا يا دلوعة انت لازم تنزلي مصر بنفسك عشان تتفرجى وتنبهري وتنقي وتختاري على كيفك

ومؤقتا كده على ما اونكل (باباكي يعنى ) يرجعلك بالسلامة هقولك زي ماقالولك البنات فعلا الادوية عندنا وخصوصا المضادات الحيوية رخيصة جدا عن الخليج انا مقيمة في الكويت وكل نزولة ليا مصر باخدلى كميات ادوية معايا تكفي السنة كلها

كمان العطارين عندهم كل الزيوت وخلطات بنت عزاري فعلا ببلاش

لوعاوزة توكيلات لبس حلوة عندك في مدينة نصر جنينة مول وسيتى ستارز والسراج مول

لو عاوزة فساتين سواريه وشغلات راقيه ومرتبه بردوا في كم محل في مدينة نصر في شارع عباس العقاد عندهم حاجات مختلفة جدا عن الخليج خدي اساميهم اهيه( مالبي، كاليه، باستل، جين لاروش، لوراج) دول كلهم في اول عباس العقاد ماعدا جين لاروش في اخر الشارع

وندى في جنينة مول /وجنينة اول شارع يمين متفرع من عباس العقاد

الاكسسوارات خديها من الحسين وخان الخليلي كمان هناك شغلات السياحة تجنن والفوانيس وبدل الرقص وحاجات عمرك ما تتخيليها

اما في شرم الشيخ

فمن الحاجات المميزة هناك اوى جاليرات كبيرة كتير للتحف والشغل الفرعونى

وكمان فيه محلات دهب هناك على كل الشوارع في خليج نعمه(مارينا) هتلاقيها بتعمل شغل دهب فرعونى مميز اوى ومشهورين بالاحجار والفصوص اللي بيطعموها في الذهب اشكال بتاخد العقل واسعارها معقولة اوى وممكن تختاري الحجر وهو يدخله في سلسلة او خاتم زي ما انت عاوزة

واحلى حاجة بتعجبنى من شرم الشيخ ان اي حاجة بتشتريها من هناك بيبقى مكتوب عليها شرم الشيخ

انا جبت تيشيرتات من هناك كانت رخيصة جدا وخامتها ممتازة وظل اخوانى يلبسوها فترة كبيرة وماحصلهاش اي حاجة كان التي شرت ب15 او 20 جنيه بس
وكمان عندهم شغل شنط هاند ميد تجنن بس للاسف انا مش فاكرة اوى اسماء محلات بس الحاجات تلاقيها حواليك هناك في كل مكان وبنفس السعر
وفي عندنا سوق كبير اسمه سوق الفسطاط مليان اشغال يدوية وفنيه واكسسوارات واقمشة منسوجة عجيبة ده ممكن تلقى فيه كل حاجة
ولو عاوزة تركبي عطور هتلاقي في وسط البلد والحسين ناس كتير بيركبوا عطور ماتفرقيها ابدا عن الاوريجينال الاصلي وبسعر رخيص جدا مثلا الزجاجة ال50 مل ب30 جنيه

يارب اكون فدتك ولو عاوزة حاجة معينة اسالينا عنها عشان انا بس تايهه شوية ومش عارفة اكتبلك ايه ولا ايه

dody mody
20/12/2007, 05:01 PM

بداية:
أهلا بيكى فى مصر وبباباكى وبكل العرب أنا بفرح لتواجدكم عندنا

بالنسبة لمصر ياستى هتلاقى أماكن كتير للتسوق

بالنسبة للإكسسوارات أنا بستريح جدا لمول بلاتنيوم وده فى المهندسين بالظبط ف شارع شهاب

وكمان اللبس روعة هناك المنطقة دى مليانة بمحلات لبس غير تقليدية وكمان عندك محل (بنيتون)

ف ش سوريا متفرع من ش السودان حقيقى رائع ده غير ستى ستارز وسيتى سنتر

أما عن العطور عندك الحسين منطقة هتعجبك جدا ذات طابع شرقى خرافى كمان الاكسسوارت

والشيلان والعطارة الممتازة والاحجار الخاصة بالذهب ولبس البيت (البيجامات والجلاليب)

وتقدرى تشترى من الحسين هدايا كتير لأحبابك لما تتسوقى هناك

وعندك لخروجات وسهرات بالليل النايل سيتى ع النيل بقى وقاعدة روعة وللمطاعم والتيك واى

هتلاقيهم كتير ف شارع جامعة الدول العربية

ولركوب الخيل عندك نزلة السمان فى الهرم وبالمرة تزورى الاهرامات

وأى حاجة تخطر فى بالك أنا فى الخدمة لأنى مش عارفة طلبك بالظبط

سلام

^_^دلع^_^
24/12/2007, 04:14 PM
مشكوووووورات كل الي ردوا وان شاء الله قريب كلنا بنروح وما بنسأ هالاماكن

<< سجلتها عندها خخخخخخخخخخ