المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بنات انا زهقانة ارجوكم حلو مشكلتى

ام روان ورزان
21/03/2007, 11:36 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بنات انا ابغى المساعدة ساعدونى ساعدكم الله عز وجل

انا مخطوبةولله الحمد من شاب انا احبة كثيرا وهو يحبنى اكثر مما احبة والحمد لله وهذا الشاب ولله الحمد انسان كويس جدا ومحترم جداجدا

بس انا واقعة فى مشكل ان انا منتقبة وهوة لما بيجى بلبس النقاب امامة واهلى رافضيب كتب الكتاب وفهمتة انى مدايقة من كدة وانى حاسة بية

واحنا الحين متخانقين بسبب انى بظهرلة بالنقاب وعايزنى اقلع النقاب ( انا سالت فتوى قالو لى لا يمكن انى اقلع النقاب لانة مازال اجنبى عنى

هوة شافنى اول ماتقدم لى وشافنى حوالى 5 مرات وبعد كدة التزمت انى البس النقاب امامة

بنات ارجوكم انا فى ورطة وانا هتجوز يعنى على اخر العام يعنى هيفضل كدة الى اخر العام

وامى رافضة تماما العقد لان كان لى تجربة انى كنت كتبة كتابى ومحصلش نصيب وحصل مشاكل

ومكنش راضى يطلقنى والحمد لله تم الطلاق فلما اتخطبت تانى والحمد لله رافضين انى اعمل كتب كتاب تانى انا عارفة ان الناس مش زى بعضها بس انا اعمل اية :sad:

اعمل اية يا بنات ؟؟؟؟

sendrellah
21/03/2007, 11:46 PM
انا رأيي تقنعي أهلك بكتب الكتاب مع ابداء الاسباب بشكل واضح وحاولي تقنعيهم ان الناس مختلفين و الاصابع مش سواسية.
اذا ما اقتنعوا فعليك بالصبر حتى اخر السنة وان شاء الله يعديها على خير والايام تمر سريعا. والله يتمملك بخير يا قمرررر.

بنت الغالي
21/03/2007, 11:53 PM
سوري مافهمت ... يعني انتي بتكتبين الكتاب في نفس يوم الزواج ؟؟ واهلك مب راضيين ترفعين النقاب ويضوفك خطيبك لين الزواج ؟ صح

اسيرة قلبه
22/03/2007, 12:11 AM

هلا اختي

تقدرين تقنعين أحد الطرفين

إما تقولين لأهلك وتقنعينهم بأنه شخص كويس ويخاف الله وان شاء الله مايصير الا كل خير وتكتبون الكتاب

او تقنعين خطيبك بأن اهلك مروا بتجربتك وخايفين وهذا شعور الاهل لازم يطمنوا على بنتهم وماودهم تصير اي مشاكل ولازم تقدر خوفهم علي وحرصهم

ونصيحه لاتتنازلين عن نقابك مهما كلفك

وربي يوفقك ان شاء الله

وَجَعّْ البَوُح
22/03/2007, 12:40 AM
اظاهر انكم من العادات اللي يخطبون وبعدين تمون 3 شهور او اكثر وفي ليلة الزواج تكتبون كتابكم

الله يعينج برايي تقدمين كتابت الكتاب

سحر22
22/03/2007, 01:20 AM
نصيحه ....لاتتنازلين عن نقابك

يحبك ..يصبر

وربي يوفقك ان شاء الله ..

najmat " sama2
22/03/2007, 04:03 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

**

مرحبــا ياقلبــى شــوفــى حياتــى حاولــى تقنعــى أهلــك وفهميهم الموقف لكــى

يوافقو على تقديــم كتب كتابكـ قليلهــم انكــ لو ظليتــى على الموقف الى فيه حتحصلك مشــاكل

مع خطيبكــ انتــى فى غنــى عنها !!

لو أبــدوا رفضهــم يبقى مش امــامكــ غير حل تانى وهو انكــ تفهمــى خطيبكــ

انك لاتسطيعين ان تقلعــى النقــاب وانو يصبـور !!

حبيبتــى خطيبكـ بيحبكــ لهدا هو حيصبر ان شاء الله

وان شاء الله ربــى يفرجها من عندوو :)

الخزامى555
22/03/2007, 01:14 PM
نصيحة يالغالية الصالح صالح والطالح طالح مدام شافك اول مرة كافي لاترضخين لاوامره خليه ينتظر

ام روان ورزان
22/03/2007, 05:14 PM
المشكلة يابنات انى حاولت كتير مع اهلى لكن هما رافضين رفض تام ان يحصل كتب كتاب حاليا

وهوة مش قادر والله منا عارفة وكثيرا اتحنقنا بسبب الموضوع دة وببكى كثيرا وهوة بيقولى انى انا مش مقدرة الى هوة فية

ومش راضى يكلمنى :sad:

ريسانة
22/03/2007, 07:01 PM
والله ما فهمنا عليش بس الله يفرج عليش

سرايا الحب
22/03/2007, 09:22 PM
الله يعينج يا اختي

حاولي تقنعي اهلك .. واذا عندج اخو او اخت قريبه منج كلميها او كلميه عشان يقنع اهلج
الله يوفقج

ღ الينبوعه ღ
22/03/2007, 09:35 PM
شنو المشكلة اذا تكتبون الكتاب يعني اصلا مافي مشكلة بس انتم مكبريها لازم تفهمين اهلج بهلموضوع

بنت دلع ولع
22/03/2007, 09:39 PM
تقنعين أحد الطرفين

إما تقولين لأهلك وتقنعينهم بأنه شخص كويس ويخاف الله وان شاء الله مايصير الا كل خير وتكتبون الكتاب

او تقنعين خطيبك بأن اهلك مروا بتجربتك وخايفين وهذا شعور الاهل لازم يطمنوا على بنتهم وماودهم تصير اي مشاكل ولازم تقدر خوفهم علي وحرصهم

...................................
انا كلامي مثل كلام اسيرة قلبه
بس هي قالت لا تتنازلين عن النقاب
بس اذا كان هذا خاطبك على سنته الله ورسوله يحق له يشوفك بدون النقاب
وانت لازم تفهين خطيبك ان اهلك خايفين عليك
وتفهمين اهلك انه هو غير الرجل الاول وبصراحه ما الومك اهلك اذا خافو عليك
حاولي تكلمين الطرفين
الله يكتب لك كل خير
وبشريني عنك لا تقطعين
في امان الله

ام روان ورزان
27/03/2007, 01:52 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله يابنات انا بشكركن على مشاركتكن والله يصلح الحال ان شاء الله

وتوكلت علية وكفى بالله وكيلا

alshegra
27/03/2007, 02:58 AM
اختي خلي خطيبك يقلل من الزيارات لان انتو في فتره كتب الكتاب ويكون التواصل بينكم فقط فالتلفون او الانترنت لان هو يعتبر رجل اجنبي عنك اصلا والصراحه البنت ما يصير خطيبها يزورها في فتره الخطبه فقط بلا كتي كتاب لو كنتو كاتبين الكتاب عادي انتي حاولي تقنعي والدتك عالاقل يكون كتب الكتاب قبل الزفاف في 3 شهور وقولي لخطيبك يصبر في هالفتره اشرحي لامك الوضع وقوليلها هاي الطريقه الوحيده انك تقدري تجلسي معاه ويصير التعارف لانه حاليا هاي الشي محرج لان انتي لازم تقعدي معاه في نقاب وهو اصلا ما يصير ان يزوركم الا بعد كتب الكتاب وتجلسو مع بعض وقولي لوالدتك انه اخر العام مش فتره كبيره عده اشهر بس وسواء كنتي مخطوبه او كتب كتابك فقط مريتي في تجربه سابقه والزواج نصيب وتمسكي في نقابك ومبادئك وفالتوفيق.

ام روان ورزان
27/03/2007, 05:22 PM
اختي خلي خطيبك يقلل من الزيارات لان انتو في فتره كتب الكتاب ويكون التواصل بينكم فقط فالتلفون او الانترنت لان هو يعتبر رجل اجنبي عنك اصلا والصراحه البنت ما يصير خطيبها يزورها في فتره الخطبه فقط بلا كتي كتاب لو كنتو كاتبين الكتاب عادي انتي حاولي تقنعي والدتك عالاقل يكون كتب الكتاب قبل الزفاف في 3 شهور وقولي لخطيبك يصبر في هالفتره اشرحي لامك الوضع وقوليلها هاي الطريقه الوحيده انك تقدري تجلسي معاه ويصير التعارف لانه حاليا هاي الشي محرج لان انتي لازم تقعدي معاه في نقاب وهو اصلا ما يصير ان يزوركم الا بعد كتب الكتاب وتجلسو مع بعض وقولي لوالدتك انه اخر العام مش فتره كبيره عده اشهر بس وسواء كنتي مخطوبه او كتب كتابك فقط مريتي في تجربه سابقه والزواج نصيب وتمسكي في نقابك ومبادئك وفالتوفيق.

انا بشكرك على مشاركتك وهحاول باذن الله بس ادعولى يا بنات :sad: