المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد حلا

hamsa
19/12/2002, 03:34 AM
السلام عليكم
في البدايه انا اتردت كثير قبل مااكتب ليكم بس مالقيت حل غير كده لاني عايزه راي شخص محايد يقول لي ايه ممكن اعمل.
انا كنت في غلاقه عاطفيه وانتهت بسبب الاهل و اكتشفت ان الرفض مش بس عشان هم شايفني لسه صغيره كمان هم معترضين علي الشخص وبعد تفكير طويل لقيت ان كلامم صح وهم اهلي اكيد عايزين لي الخير وصلت مع نفسي لقناعه تامه ان الشخص لازم يفكر بصوره جيده قبل مايتخز اي قرار و بلاش التسرع وكمان وصلت لاني لازم ماادخل في اي علاقه عاطفيه في الوقت الحالي علي الاقل بعد سنه او سنتين المهم مش قبل كده لاكن ايه الحصل؟
فجاه دخل شخص في حياتي طبعا كانت مجرد معرفه عاديه وشويه بشويه بقينا اصحاب وهو شخص اجتماعي اوي وبيدخل في كل الناس بسرعه و ده هو الكان مريحني بانه مش بس بيتعامل معايه انا بصوره جميله لاكن مع كل الناس وشويه بشويه بقينا اصدقاء بقي بيحكيلي اسراره علي الرغم من اننا علي طول بنعاكس في بعض و بنقول كل الكلام عكس بعض لاكن ساعه الجد كان بيتكلم معايه بمنتهي الصراحه وكنت انا بفهم العايز يقولوا قبل مايتكلم وكنت بجاوبه اقينا اننا شبه بعض في حاجات كتيره وكنت لمب اقعد لوحدي و افكر او لمن الحوليا يعاكسوني ويقولولي باننا بنحب بعض برغم حاجات كتيره كنت بستبعد كل الكلام ده لاني كنت مطمنه لانه بحب وحده ثانيه و حيخطبها قريب لحدي ما جاء يوم وكنت انا مسافره اجازه الصيف و لقيته بقول لي اخري السفر شويه كان بتكلم بهظار لاكن كان في الحقيقه جد انا بطبعتي مابحبش اللف والدوران بس كمان في حاله ذي ده لازم اكون حريصه علي كلامي فكان هو كذا مره قال لي انا لازم اقيف مع نفسي شويه و افكر في اني ليه اتعلقت بيك بالسرعه ده علي فكره ده حاجه تخوف لازم الواحد يفكر شويه طبعا هو دايما بحاول يخلي كلامه مش بجديه تامه ففيوم امنن خلاص لقيت انه بيتصل بيا كتير بحاول يعمل مناسبه من مافيش انت عايز توصل لايه وهو في اايه اصلا سكت وراح قال لي مش عارف بس كل الاعرفه بانك بقيتي شي مهم في حياتي .
طبعا كلامه ريحني من جواي لاني بقيت احس بيه وانه فعلا قريب مني وبقت قصه حب لاكن بعد ماسافرت وبعت عنه حسيت انه بيكبر اكتر و اكتر جواي لاكني افتكرت الكنا نسينه حببته الحتبقي قريب خطيبته واصلا انا من قبل ما يقول لي اي حاجه عن مشاعره حسيت كتير انه هو حيتجوز البنت ده جواز عقل بس ده مايمنعش انهم مرطبطين ونها اكيد بتحبه بالرغم من انه بحبنب وهو صارح شخص عزيز عليا وكمان اكبر مني وبهمه امري بمشاعره ناحيتي ومشكلته مع خطيبته طبعا هو عايزني انصبر بس علي ايه مافيش حد بيعرف النهايه و بصراحه هي صعبانه عليا لاكن ايه هو الحل؟!
*اسف ما قلتش انا عندي كم سنه ... 20 سنه واسف لاني كلامي كثير بس ياريت الاقي حل مناسب و بسرع:eek:

لميس
20/12/2002, 10:56 PM
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اختي العزيزه..
نصيحتي لك ان تبتعدي عن الشخص هذا..
أولاً حفاظاً على علاقتك بأهل..
ثانياً لأن احتمال ان مشاعرك تجاهه مش حب وانما إحتياج للحب كونك كنتي على علاقه مع شخص كان يبادلك الحب والآن فقدتيه وبحاجه لتعويض هذه المشاعر..
ثالثاً لأن وجودك بقربه يهدد علاقته بخطيبته وببعدك عنه يكون المجال مفتوح امامه ليفكر بعقله وقلبه ان كان يود اتمام زواجه منها او فسخ خطبتهما وفي هذه الحاله لايكون لوجودك تأثير على قراره

ابتعدي عنه عزيزتي وعليه هو ان يحدد مصيره بها.. إما الزواج او فسخ الخطبه
إن تزوجها فأدعي الله ان يبارك لهما وان يعوضك بزوج صالح
وإن فسخت خطبتهما فيكون المجال مفتوح امامه ليتقدم لخطبتك

اكثري من الصلاة والدعاء
اسألي الله ان يغنيك بحلاله عن حرامه
وأسأليه ان يوفقك للزوج الصالح في دينه ودنياه

أسأله سبحانه ان يوفقك لما يحب ويرضى
وأن يرزقك وجميع بنات المؤمنين زوجاً صالحاً

نانا حلوة
10/04/2007, 11:10 AM
صح لسانك اختي لميس،
اختي همس حاليا انتي تعاني من فراغ الحب والحل هو الصبر والتفكير بالعقل ليس القلب، وبعدين هو ايضا في لحظة اختيار وتفكير ومرحلة جديد من حياتة مع انسانة راح يرتبط فيها بس مو مقتنع وانت دخلت بفترة هو كان محتاج صديق يتفهم ويشرح لة وجهة نظرة وصار التفاهم والانجذاب والتعلق ايضا اتمني انج تفكرين زين ولا تتسارعين عندي لج اختبار صغيرة اذا سويتي راح ترتاحين، وهو انج تاخذين ورق وقلم وتقعدين بروحج بغرفة وبعدين

chocolah
10/04/2007, 11:25 AM
انا بصراحة رايي من راي الاخت لميس
وبالتوفيق اختي

naila
10/04/2007, 11:33 AM
astaa5eraay raaBaaCh Oo aaaLh yasaaR amOoraaaCh

ام احمد
10/04/2007, 11:43 AM
اتفق مع اخواتي في الرأي

وللاشواق عودة
10/04/2007, 03:13 PM