المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حياتي متوترة ..مساعدة ارجوكي

sanabelle
17/06/2010, 03:18 AM
بسم الله الرحمــن الرحيــم
وا لصلاة و السلام على سيدنا محمد و على اله و صحبه اجمعين
وبعد :
اشكر جزيل الشكر جميع المشرفاات و العضوات على المواضيع القيمة الموجودة بالمنتدى ان شاء الله مع المزيد من التالق وا لابداع
في الاول كنت مترددة كتير و دي اول مرة احكي فيها على مشكلتي و ان شاء الله خير ..المهم
ادخل بالموضوع لاني و الله ما بقيت اقدر اتحمل اكتر من كده:( اول الموضوع اني من 5 سنين كان ليا صديق اتعرفت عليه عن طريق النت هو من دولة عربية تانية خلقه عالية جدا انسان بيعرف ربنا و محترم .. مرت سنة و احنا مجرد اصدقاء كله عادي بنطمن على بعض و على الدراسة و العيلة و بس لكن بعدين لقينا بعض متفاهمين في اشياء كتيرة و و مشتركة بنا و بنكون مع بعض في الحلوة و المرة حبينا بعض و الحمد لله حب خالص في الله ..كنا عايشين في احسن حال لمدة سنتين لغايت ما قرر وفكرنا في الجواز و انه يجي و يتقدملي :oو كله يكون على سنة الله و رسوله مع العلم ان والدتي كانت عارفة و حكتلها عليه و هو بدوره بيتهم عارفني كويس و هما ناس في قمة الاخلاق و الاحترام .. لكن انا كانت اجابتي دايما اننا نصبر لغايت ما نخلص الدراسة ووقتها يكون في وقت كافي لكن حصل اللي مكنش في الحسبان :'(ان تقريبا في نهاية عطلة الصيف و انا بجهز نفسي عشان ادخل للجامعة لقيت في ناس بيتقدمولي هي زي العادة يعني حتى لو في حد بيخطبني انا عارفة راي والدي في الموضوع دايما بيقولو و زي ما هما عارفين اني مش افكر في الموضوع دا و كل تفكيري في الدراسة و بس الكل كان عارف كده لقيت بابا في يوم بيكلمني بيقولي في ناس جايين يتقدمولك و هو بياخد رايي يعني لكن كان مديهم كلمة في الاول .. و الله كان يوم عمره ما يتنسي بكيت كتير و ماما بتقولي معلش مش تخلي كلمة والدك تنزل قدام الناس و كلام داااا .. و لسبب اني عمري ما قدرت اني اقول لاي واحد فيهم لا حتى لو كانت على حسابي .. المهم على اساس ان الشاب اللي اتقدملي كويس و شغله محترم و كده يعني .. و كااانت صدمة قوية علينا احنا الاتنين (انا و اللي واخد قلبي و عقلي معاه .. الحب الاول) .. المهم ... حاولنا نبعد عن بعض و كان كتير صعب و الله فراقنا لان اللي كان بنا اكتر من كلام على النت او مكالمة على الموبايل ...كان حب خالص و نابع من اعماق القلب ..و وقتها كانت كل حاجة مرت بسرعة كانها تواني و لا افتكرررر حاجة بالتدقيق كل حاجة فاتت قدامي كانها برق الخطوبة والفرح كل حاااجة .. و الاسوأ اني عايشة مع جوزي في الغربة بعيد عن اهلي وكل شيء غريب ....المهم باختصار مرت على جوازنا دلوقتي 3 سنين و انا و الله كل ما اصلي بدعي ربنا انياحاول انسااه ولو للحظة في اليوم .. كانت اي حاجة ولو بسيطة بتفكرني بيه و بحاول اقنع نفسي اني مش ممكن افكر فيه و انا مجوزة و ست بيت و حرام اللي بعمله و كده و يمكن هو بالاساس يكون اجوز و نسيني .. لكن وا لله غصب عني ..لغايت ما جا يوم لقيت فيه رسالة على اميلي جاية منه و بالصدفة انا لقيت الرسالة دي مع اني كنت مسحت كل الاميلات اخواته و اي حاجة تخص الماضي منه ..... قريت الرسالة بتاعته بيحاول يطمن عليا فيها باي شكل مع انه بياكد و بيقول في الرسالة انه مش متاكد ان كنت حقرا رسالته و لا لا و انا قريتها في نفس الاسبوع اللي هو ارسلها فيه و كنت مش فتحت الاميل دااا من 3 سنين .. و دلوقتي بنكلم بعض .. معاملتي مع جوزي متغيرة خالص و باردة ..المشكل الاول بتاخير الحمل ..:(مش عارفة اعمل ايه تايهة و الله و مش عارفة افكر ف ايه بالظبط هو بيقولي انه مش حيفرط فيا و لا حنبعد عن بعض تاني بعد ما الصدفة جمعتنا لاننا بجدد مش نقدر نبعد عن بعض اكتر تاني .. حكيت لماما كل شيء على اساس انه كلمني تاني بعد طول المدة دي لكن كان المشكل مفاجاة عليهم ورايهم بالنسبة لي كان شوية صعب عليا هي ووالدي على اني لازم انساه و مش افكر في الموضوع دا تاني اللي جيخرب بيتي و جوازي لكن و الله هذا مستحيل اني انساه والله العظيم في اوقات بكون عايزة اقعد مع جوزي و احكيله على اللي شاغلني و افكر فيه لكن مش بقدر اكلم معرفش السبب
باختصار و اسفة كتير لاني طولت في الموضوع لكن بجد مفيش لمين احكي و اسمع رايه و مش لقيت حل غير اني اكتب المشكل و استشير في مشكلتي اللي معرفش ان كان ليها حل و لا لا لكن ان شاء الله رب العالمين حيكون الفرج قريب من عنده و ان شاء الله يا رب كل خير
كل اللي اتمناه و عايزاه كلمة تريحني و اعرف رايكم في الموضوع و الجأ لمساعدتكم بعد ربنا سبحانه و تعالى في اقرب وقت ممكن لاني بجد في حالة ما يعلم بيها الا ربنا
مع خالص تحياتي و احترامي

SHREEFA
18/06/2010, 12:15 AM
غاليتي

الان تحاولين تحلين المشكله .. بعد ما تزوجتي وعشتي مع زوجك ... ثلاث سنوات
صعبه ... لو من البدايه يمكن تكونين رفضتي هذا الزوج وتمسكتي في الانسان اللي تحبينه ولكن بسرعه تزوجتي وما اصريتي على الانسان اللي تبينه
الحين صعبه تكسرين قلب انسان حبج ووثق فيج ... اللي اهو زوجك
وثق فيج وعطاج كامل الثقه وانتي تحبين انسان ثاني وقلبك متعلق فيه ورجعت معاه العلاقه اما بالتلفون او بالنت كلها خيانه ...
الله يهديج ويصلحج ...

ارجعي الى الله وعيشي حياتج مع زوجك وانسي الماضي ...

لانج قاعده تخونين زوجك وهذا خطأ وحرام

وانتي كلمتي اهلج وعرفتي رايهم حتى لو تفكرين تنفصلين من الرجل اللي واثق فيج وتتزوجين اهلج ماراح يوافقوون

عيشي حياتج واللي الله كاتبه لج راح يصير

دمتم سالمين
اختكم شريفة

sanabelle
18/06/2010, 09:01 AM
مشكورة اختي على ردك عليا .. فاكبد اختي لاني كنت في حيرة من امري لاني قبل ما اتوزج كنت اكلمه عادي لكن وقت ما كلمته اول مرة من بعد زواجي و الله ما اقدر اكلمه لاني اعتبرها حرام و انا ما اقدر اعمل كده لكن اللي انا متوترة منه اني مجرد انه في بالي و افكر فيه و الله احس اني بخون زوجي و لو ان هذا و الله غصب عني و بصلي صلاة استخارة دايما و ادعي في كل صلاة بكل خشوع و ربنا يقبل دعواتي يا رب امين بس عشان احاول انساه .. لكن و الله اختي صدقيني كان الصديق و الاخ هو الاحترام و الخلق العالية ..خلاني اعمل حاجات و الحمد لله انا مكنتش اقوم بيها اقلها و اني اانا مكنتش مهتمة بالامر انه جعلني احب صلاة الفجر و احافظ عليها و اشياء كتيرة حلوة كلها بتفكرني فيه .. ان شاء الله ربي يعيني و يرزقني الذرية الصالحة يمكن داا المشكل لان لو كان عندي طفل و الله كل الاشياء دي مش حتكون ليها قيمة بالنسبالي غير رعاية بيتي و المحافظة عليه .. لاني اوقات احس اني مالي لازمة و بكون مقهورة و اتعب نفسيا بالموضوع دا و الله ..الله يسهل امري و يحقق لي مطلبي..
غاليتي اطلب منكي طلب قفل موضوعي بقسم قضايا وحلول
http://forums.3roos.com/showthread.php?t=543192
المهم عشان مش اطول عليكي اختي كتير اشكرك مرة تانية على اهتمامك بالموضوع و ردك عليا و ان شاء الله ربي يجعله في ميزان حسناتك .. و ادعيلي من قلبك غاليتي و ان شاء الله اللي فيه الخير يجيبه ربنا
تقبلي مني احلى تحياتي