المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجمع عرايس مصر القمرات للحياة الإجتماعية...رمضان 1431

زمـــردة
21/02/2009, 11:32 PM
يا بنانيت أنا فتحت الموضوع دة علشان ناخد خبرات من بعض اللى عندها مشكلة او سمعت عن مشكلة او موقف ليها لاختها لجارتها فى اى مكان تقولهولنا واحنا نحاول نتناقش حول المشكلة دى او اللى مرت فى حياتها بتجربة او حتى حياة اى حد حوليها تقولهولنا ممكن تكون واحدة عندها نفس الموقف ومش عارفة تتصرف ازاى يللا عايزين همة عايزين نشاط عايزين حكايات عايزين نفضفض مع بعض

صوت العيون ʚϊɞ ṨỠЙḍỠṧ ʚϊɞ
21/02/2009, 11:59 PM
جزاك الله خير

فكره جميله ان شاء الله يبقا فى تفاعل ونستفيد ان شاء الله

زمـــردة
22/02/2009, 12:01 AM
جزاك الله خير

فكره جميله ان شاء الله يبقا فى تفاعل ونستفيد ان شاء الله

انا فرحانة جدا انك اول واحدة رديتى

زمـــردة
22/02/2009, 12:09 AM
انا هحكيلكوا عن واحدة اعرفها سبحان الله هى كانت مخلفة ولدين كل ماتشوف بنت تعيب عليها اوى اوى وتقول اصلى انا معنديش بنات اعيب براحتى ولادها لما اتجوزوا كلهم جابوا بنات بقى عندها خمس حفيدات سبحانك ربى
" إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ"

bonbona we bas
22/02/2009, 12:41 AM
فكره حلوه قوي يا جميل
وان شاء الله ليا عوده مره تانيه

عالم سمسم
22/02/2009, 12:48 AM
اقلك انا بقا
في شاب ممثل فيها دور البري المؤدب وهو من تحت السواهي دواهي زي ما بيقولو واذي بنات كتير وقال عليهم كلام ياما بلغلط طبعا وبعدين راح خطب بنت قريبته ومحترمه ومؤدبه تمام
جه اخو خطيبته شاف اخت الشاب ده وخطبها مع العلم ان الولد ده برده مش محترم ابدا ابدا
والناس كلها استغربت ان البنتين مودبين جدا ازاي رضيو بناس بلاخلاق دي
بس فعلا كما تدين تدان
لانه كل شاب منهم اذي بنات كتير وده يطلع في اخواتهم البنات مع انهم ملهمش ذنب

الملكه فريده
22/02/2009, 12:57 AM
فكره حلوه حبيبتى
متابعه لكم ان شاء الله

at2ota
22/02/2009, 01:13 AM
موضوع ماشاء الله جميل ومفيد وان شاء الله نفيد بعض فيه

mitcy
22/02/2009, 01:20 AM
فكره حلوه يا بونبون وميرسي علي دعوتك ليا.بالتوفيق ان شاء الله

رووفة
22/02/2009, 02:15 AM
فكرة حلوة اوي يا بونبوونة ياقمراية
ابداي انتي بأة؟؟

حبيبه الحب
22/02/2009, 02:39 AM
فكرة حلوة ماشاء الله جزاك الله خيرا واحنا معك

مونى منمن
22/02/2009, 02:43 AM
انا ححط مشكلتى و اتمنى انكم تساعدونى

http://www.3roos.com/forums/t429726.html

هى دى مشكلتى و ساعدونى يا اخواتى و حسبى الله و نعمه الوكيل فى حماتى

nanoo99
22/02/2009, 02:47 AM
فكره حلوه جدااااااااااااا
انا بقى لى جار كان قليل الادب جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااا
مش ساب بنت فى العماره او العمارات اللى جنبا الا لما عكسها ومشى وراه
وفى الاخر يطلع عليهم كلا وحش جداااااااااااااااااااااا
الاخ دا كان لى اخت بنت مجوزه وعندها بنت وولدين صغيرين فى السن
عملت حاجات مش كويسه وسابت جوزها وهربت من البيت وكل الناس بيكلموا عليهم وحش واوى لان البنت عملت فضيحه كبيره
سبحان الله
كما تدين تدان

m@hy
22/02/2009, 05:39 AM
نايس توبيك يا قمر
ان شاء الله
متابعة:)

طمطم
22/02/2009, 11:59 AM
جميلة اوى الفكرة دى انا هقولكم على حاجة تعرف بيها ان ربنا سبحانة وتعالى اكبر من اى شئ فى واحدة بنت ومخطوبة وعندها مرض السكر وكانو كل الناس يقولو لخطيبها دى مش هتخلف استحالة وكل الدكاترة لانها كانت بتتعب كتير وخدها على كدة واتجوززو عاوزة اقولكم انها من اول اسبوع كانت حامل وما شاء الله خلفت دلوقتى وعندها ولد زى القمر ربنا يحمية سبحان الله

حبيبه مادو
22/02/2009, 12:15 PM
ألفكره جمييله اوى تسلمى على الموضوع يا قمر
لى رجعه اخرى بحكايه ومشكله وان شاء الله نتناقش وكلنا نجد الحلول نحو حياه اجتماعيه افضل

movvvv
22/02/2009, 03:25 PM

ام اياد وادم
22/02/2009, 07:58 PM
فكره حلوه موت يا bonbon ياريت نسمع بعض ونهتم بمشكلات بعض علشان بجد البنت لما بتكون في مشكله مش بتعرف تفكر او مش بتعرف اذا كان قرارها صح ولا غلط بس لو حد بعيد عن المشكله ممكن طبعا يفيدها ويساعدها
جزاكي الله خيرا

* كلاسيك *
22/02/2009, 10:02 PM
موضوع جميل
ف اقرب وقت هقولكوا خبراتى بس اما اجمعها كويس

زمـــردة
22/02/2009, 10:09 PM
فكره حلوه قوي يا جميل
وان شاء الله ليا عوده مره تانيه

مستنيين مشاركتك

فكره حلوه حبيبتى
متابعه لكم ان شاء الله[/
quote]

ميرسى على مرورك يا قمر

[quote=at2ota;8913274]موضوع ماشاء الله جميل ومفيد وان شاء الله نفيد بعض فيه

وانتى معانا ان شاء الله

فكره حلوه يا بونبون وميرسي علي دعوتك ليا.بالتوفيق ان شاء الله

فكرة حلوة اوي يا بونبوونة ياقمراية
ابداي انتي بأة؟؟

فكرة حلوة ماشاء الله جزاك الله خيرا واحنا معك

مستنياكى

http://www.3roos.com/forums/t429726.html

هى دى مشكلتى و ساعدونى يا اخواتى و حسبى الله و نعمه الوكيل فى حماتى

هنساعدك باذن الله

kasndra
27/02/2009, 06:28 PM
بنبوووووووووونه انا جيييييييييييت معلش النت كان فاصل عندي بقاله اسبوووع بس رجع اهو الحمد لله انا كمان بحبك موووووووووت يا بنبونه يا عسل وبحبكو كلوكو انتو بجد حبايبي و فكرتك جااااااااااااااامده يارب دايما نفيد بعض ونخاف على بعض يلاااااااااااااا انا معاكوووووووووووووو

أم جوجو(lolaaaa1985)
27/02/2009, 06:41 PM
الموضوع حلو قوووووي هحكلم قصه حصلتلي انا قبل خطوبتي بااسبوع انا وخطيبي حصلتلنا حدثه عربيه العربيه اتققلبت بينا في ترعه وكان بنت خالتي وخطبها فرحانين علشان همه كان فرحهم قبل فرحنا بيومين ونفسهم ان فرحهم يطلع احسن وكانه مكلفيه اكتر مننا بكتر بس في نفس القاعه سببحان الله العربيه ضاعت واحنا طلعنا فينا كدمات المهم وعملنا فرحنا وكان احسن من فرحهم وبعدها باسبوع خطبها عمل حدثه بالعربيه ونفس التكلفه اللي صرفنها علي العربيه همه صرفوها سبحان الله بجد

زمـــردة
28/02/2009, 03:19 PM
ألفكره جمييله اوى تسلمى على الموضوع يا قمر
لى رجعه اخرى بحكايه ومشكله وان شاء الله نتناقش وكلنا نجد الحلول نحو حياه اجتماعيه افضل

مستنياكى يا قمر

جميلة اوى الفكرة دى انا هقولكم على حاجة تعرف بيها ان ربنا سبحانة وتعالى اكبر من اى شئ فى واحدة بنت ومخطوبة وعندها مرض السكر وكانو كل الناس يقولو لخطيبها دى مش هتخلف استحالة وكل الدكاترة لانها كانت بتتعب كتير وخدها على كدة واتجوززو عاوزة اقولكم انها من اول اسبوع كانت حامل وما شاء الله خلفت دلوقتى وعندها ولد زى القمر ربنا يحمية سبحان اللله

سبحان الله فعلاً والله يا طمطم انا اعرف ناس كتير جالهم السكر وهما صغيرين وبسم الله ما شاء الله عليهم كلهم اتجوزوا وخلفوا اطفال زى القمر بس دايما الناس بتحب تقول كدة والسلام

نايس توبيك يا قمر
ان شاء الله
متابعة:)

مستنين مشركاتك يا ماهى

انا بقى لى جار كان قليل الادب جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااا
عملت حاجات مش كويسه وسابت جوزها وهربت من البيت وكل الناس بيكلموا عليهم وحش واوى لان البنت عملت فضيحه كبيره
سبحان الله
كما تدين تدان

فعلاً والله كما تدين تدان فكرتينى والله انا اعرف واحدة عملت مشاكل علشان واحدة قريبتها بنت كان فى موضوع بينها وبين شاب والمهم ان هى قومت الدنيا وفضحت الحكاية مع ان الشاب دة كان متقدم لام البنت وجدتها وكان كل حاجة بتحصل بتبقى تحت عنيهم هى بقى قومت الدنيا وقومت جوزها ورجالة العيلة كلهم ازاى يحصل كدة واحنا منعرفش المهم الموضوع اتفشكل
وتروح ايام وتيجى ايام بنت الست دى يجيبوها من عربية واحد وتبقى فضيحة بجلاجل يارب استر علينا

مستنياكى ان شاء الله

فكره حلوه موت يا bonbon ياريت نسمع بعض ونهتم بمشكلات بعض علشان بجد البنت لما بتكون في مشكله مش بتعرف تفكر او مش بتعرف اذا كان قرارها صح ولا غلط بس لو حد بعيد عن المشكله ممكن طبعا يفيدها ويساعدها
جزاكي الله خيرا

فعلا يا قمر

موضوع جميل
ف اقرب وقت هقولكوا خبراتى بس اما اجمعها كويس[/
quote]

مستنيينك يا قمر ان شاء الله

[quote=kasndra;8978291]بنبوووووووووونه انا جيييييييييييت معلش النت كان فاصل عندي بقاله اسبوووع بس رجع اهو الحمد لله انا كمان بحبك موووووووووت يا بنبونه يا عسل وبحبكو كلوكو انتو بجد حبايبي و فكرتك جااااااااااااااامده يارب دايما نفيد بعض ونخاف على بعض يلاااااااااااااا انا معاكوووووووووووووو

وحشتينى يا كاسندرا جدا حمد لله على سلامة النت:1_81:

egyptiangirl
28/02/2009, 03:50 PM
موضوع حلو قوى يا بونبون وان شاء الله كلنا نستفيد من خبرات بعض

Meroo012
28/02/2009, 06:25 PM
انا بقى هاححيلكم على حاجه ليا من قريب اوى
انا ليا بنت عمتى وعمتى اللى هيا مامتها بيغيروو منى من وانا طفله وفاكرة كل موقف حصل يعنى لما انجح كانت ماما تجيبلى هديه مثلا لو شافوها لازم عمتى تنزل تجيب لبنتها نفس الحاجه بس عشان متبقاش غيرانه منى لو لابسه حاجه جديدة والله لازم تنزل ف نفس اليوم عشان تجيب اختها لو فصلت حاجه جدية لازم تنزل ف ساعتها تجيب قماش وتوديه لنفس الخياط كل حاجه لازم تبقى عند بنت عمتى ولازم تبقى هيا الاحسن
المهم اتقدملى خطيبى دلوقت الدنيا هناك عند عمتى قامت وقعدت وازاى ومش ازاى المهم لما اتحدد ميعاد خطوبتى بينت عمتى صممت انها تتخطب قبلى باى شكل المهم تروح خطوبتى وف ايديها عريس عشان محدش يقول انى اتخطيب وهيا لسه شوفو الحقد والغيرة وصلت لدرجه ايه ؟؟؟؟
المهم فعلا اول واحد اتقدملها وافقت عليه ف يومين اتنين وصممو هيا وامها ان الخطوبه تبقى قبل خطوبتى باى شكل رغم ان الكلام دة كلو كان قبل خطوبتى ب اسبوع وفعلا تمت خطوبتها قبل خطوبتى بيومين اتنين وجت خطوبتى وف ايديها العريس وانا طبعا مش ف دماغى والله لانى فعلا بحب الخير لاى حد
وطول خطوبتنا انا وهيا كانت لو متخانقه مع خطيبها قدامى تبقى اسعد واحدة ف الدنيا لو العيد جه علينا تقول دة جابلى وجابلى وجابلى كل دة عشان عريسها يطلع احسن من خطيبى لدرجه ان مامتها نزلت جابتلها شبكه مخصوصو عشان يقوولو ان عريسها هاو اللى جايبها كل دة حقد وناااااااار من نحيتى

سبحان الله من اسبوعين بس عرفت انها سابت خطيبها وقالت انو كان بخيل وانو وانو وانو ................ سبحان الله وعرفت ان هوا كمان مش عايزاها وقدامى بقى يقولو دة هايموت عليها وكل شويه يتكلم عايز يرجعلها رغم انى والله عرفه ومتاكدة انو مكلمش تانى وعمتى التانيه هيا اللى قالت كدة

شوفو واحدة تضحى بعمرها بس عشان يتقال انها مخطوبه

زمـــردة
01/03/2009, 02:00 PM
انا بقى هاححيلكم على حاجه ليا من قريب اوى
انا ليا بنت عمتى وعمتى اللى هيا مامتها بيغيروو منى من وانا طفله وفاكرة كل موقف حصل يعنى لما انجح كانت ماما تجيبلى هديه مثلا لو شافوها لازم عمتى تنزل تجيب لبنتها نفس الحاجه بس عشان متبقاش غيرانه منى لو لابسه حاجه جديدة والله لازم تنزل ف نفس اليوم عشان تجيب اختها لو فصلت حاجه جدية لازم تنزل ف ساعتها تجيب قماش وتوديه لنفس الخياط كل حاجه لازم تبقى عند بنت عمتى ولازم تبقى هيا الاحسن
المهم اتقدملى خطيبى دلوقت الدنيا هناك عند عمتى قامت وقعدت وازاى ومش ازاى المهم لما اتحدد ميعاد خطوبتى بينت عمتى صممت انها تتخطب قبلى باى شكل المهم تروح خطوبتى وف ايديها عريس عشان محدش يقول انى اتخطيب وهيا لسه شوفو الحقد والغيرة وصلت لدرجه ايه ؟؟؟؟
المهم فعلا اول واحد اتقدملها وافقت عليه ف يومين اتنين وصممو هيا وامها ان الخطوبه تبقى قبل خطوبتى باى شكل رغم ان الكلام دة كلو كان قبل خطوبتى ب اسبوع وفعلا تمت خطوبتها قبل خطوبتى بيومين اتنين وجت خطوبتى وف ايديها العريس وانا طبعا مش ف دماغى والله لانى فعلا بحب الخير لاى حد
وطول خطوبتنا انا وهيا كانت لو متخانقه مع خطيبها قدامى تبقى اسعد واحدة ف الدنيا لو العيد جه علينا تقول دة جابلى وجابلى وجابلى كل دة عشان عريسها يطلع احسن من خطيبى لدرجه ان مامتها نزلت جابتلها شبكه مخصوصو عشان يقوولو ان عريسها هاو اللى جايبها كل دة حقد وناااااااار من نحيتى

سبحان الله من اسبوعين بس عرفت انها سابت خطيبها وقالت انو كان بخيل وانو وانو وانو ................ سبحان الله وعرفت ان هوا كمان مش عايزاها وقدامى بقى يقولو دة هايموت عليها وكل شويه يتكلم عايز يرجعلها رغم انى والله عرفه ومتاكدة انو مكلمش تانى وعمتى التانيه هيا اللى قالت كدة

شوفو واحدة تضحى بعمرها بس عشان يتقال انها مخطوبه

سبحان الله يا ميرو فعلا الغيرة وحشة والذنب مش ذنب البنت هى مامتها اللى زرعت دة فيها فبقى تفكيرها كدة وهى حطاكى كدة فى دماغها لية لو كانت حمدت ربنا وقالت بسم الله ما شاء الله وبركتلك بنية صافية اكيد كان ربنا كرمها بجد ربنا يرحمنا من الناس اللى بتفكر بالدماغ دى ودة بردة يعرفك يا ميرو يا قمر انك ماشية فى الطريق الصح وادعلها بالهداية

moon_eyes
01/03/2009, 04:00 PM
فكرة جميلة قوووووووووى..وانا مبسوطة اننا كن هنا مع بعض

حرجع لكم تانى ان شاء الله تعالى

nanoo99
01/03/2009, 04:02 PM
والله انا بقراء منكم حاجات عجيبه
الدنيا حصل فيها ايه؟؟؟؟؟؟؟

زمـــردة
02/03/2009, 01:59 PM
الموضوع حلو قوووووي هحكلم قصه حصلتلي انا قبل خطوبتي بااسبوع انا وخطيبي حصلتلنا حدثه عربيه العربيه اتققلبت بينا في ترعه وكان بنت خالتي وخطبها فرحانين علشان همه كان فرحهم قبل فرحنا بيومين ونفسهم ان فرحهم يطلع احسن وكانه مكلفيه اكتر مننا بكتر بس في نفس القاعه سببحان الله العربيه ضاعت واحنا طلعنا فينا كدمات المهم وعملنا فرحنا وكان احسن من فرحهم وبعدها باسبوع خطبها عمل حدثه بالعربيه ونفس التكلفه اللي صرفنها علي العربيه همه صرفوها سبحان الله بجد

لا إلة إلا الله محمد رسول الله هى فى ناس فى الدنيا نيتهم كدة بس سبحان الله الدنيا يوم ليك ويوم عليك حبيبتى احسن حاجة ان انتى اللى كنتى نيتك كويسةعلشان كدة ربنا جابلك حقك لحد عندك

05/03/2009, 05:09 PM
سبحان الله

طيب تعملوا ايه بقا لما يكون اخ بيغير من اخوه رغم انه الكبير وبيغير ومش بيحب يشوف اخوه احسن منه ودا غيره الرجاله يعنى مش الستات بس الى بتغير لا والرجاله كمان
لما خطيبى مثلا يبقا عندنا دا يقوم فجأه يقول يلا نروح لما يلاقى العيلتين مبسوطين وكدا
وكل لما يكون عندى يتصل بيه فى التليفون يقله هتيجى امتى
واول لما تخطبنا كان اخوه دا خاطب راح جرى اتجوز ولكلك كل شئ بسرعه عشان يتجوز ويخلف قبل ما نتجوز تصدقوا بالله انسان مش طبيعى ويجى وقت الصلى يجرى يصلى طيب ازاى بيصلى ومن جواه كدا سبحان الله

أم ياسين العسل
05/03/2009, 07:08 PM
والله يا جدعان فى حكايات سمعتها وجعت قلبى

انا بقى بمناسبه الغيره

انا عندى 22 سنه
المهم انا اتخطبت صغنونه يعنى واتجوزت يوم عيد ميلادى

المهم اخت جوزى بقى يا جماعه مقلكوش حاجه تتعب الاعصاب والله

طلعتلى الشقه وانا بصراحه مشوفتش حاجه فى شقتى خاااااالص قبل الجواز جوزى اللى كان بيعمل كل حاجهه

المهم الحاجه الوحيده اللى انا اخترتها كانت اباليك النجف والعفش طبعا انما السيراميك والديكورات وكدا انا كنت برسمها انا وجوزى على الورق وهو ينفذ وانا فعلا مشوفتش حاجه خالص

المهم دخلتلى الشقه تقولى اوحش حاجه فى الشقه الاباليك بصراحه وحشه اوى

فوتها

طلعتلى وانا كنت لابسه جلابيه بس الكم الربع دا عارفينه

االمهم تقولى اه انتى عايزه تبينلنا انك بيضه يعنى وتخبط على اكتافى والله تانى يوم كتافتى اتمليت حبوب وخراج

حاجه زفت يعنى

وبعدين خلتنى فى المطبخ ودختلت شافت بيجاماتى وحاجتى تقولى الله انا عايزه دى وعايظه دى وعايزه دى وهى متجوزه وعندها بيبى

وبعدين انا طبخى عجب اهل جوزى وكدا بقيت على ار وتضايقنى وتجيلى الشقه وانا بطبخ وتبوظ الشقه وانا مروقاها وتنزلى قبل ما جوزى يجى ب 15 دقيقه ولا بلحق اروق ولا احضر اكل ولا حتى اوضب نفسى

واخر حاجه بقى تخلينى قا عده وكل ما اقول حاجه تقولى لا انتى بتقولى غلط انتى مش بتفهمى انتى فاكره نفسك كبيره لا انا الكبيره

وكزا مره يبان انها غيرانه

وتقولى انتى محسسانى ان عقلك كبير بس انا اذكى منك واكبر منك

وانا بسكت بصراحه بكبر دماغى
الاقيها تولع اكتر

طيب ياستى انا فى بيتى

مليش دعوه بيكى

وبعدين مره روحت للكوافير بعمل شعرى ودى كانت المره الوحيده اللى اسشور فيها شعرى

قعدت تقولى ملوش لزمه ومش عارفه ايه وببص لقيتها قالت للكوافيره اعمليلى شعرى

وبعدين ى بتفرد شعرها

تروح تقولى انتى فارده شعرك؟؟ اقولها لا تقولى لا دا مفرود اقولها والله لا تقولى لا دى فتله شعر مفرود وتبصلى من فوق لتحت

حاجه غريبه

يلا ربنا يهديها ويهدينا جميعا وييسر اموركم يارب والله بدعيلكم من قلبى

زمـــردة
05/03/2009, 08:41 PM
سبحان الله

طيب تعملوا ايه بقا لما يكون اخ بيغير من اخوه رغم انه الكبير وبيغير ومش بيحب يشوف اخوه احسن منه ودا غيره الرجاله يعنى مش الستات بس الى بتغير لا والرجاله كمان
لما خطيبى مثلا يبقا عندنا دا يقوم فجأه يقول يلا نروح لما يلاقى العيلتين مبسوطين وكدا
واول لما تخطبنا كان اخوه دا خاطب راح جرى اتجوز ولكلك كل شئ بسرعه عشان يتجوز ويخلف قبل ما نتجوز تصدقوا بالله انسان مش طبيعى ويجى وقت الصلى يجرى يصلى طيب ازاى بيصلى ومن جواه كدا سبحان الله

لا إلة إلا الله سبحانك انى كنت من الظالمين معقول الاخ من اخوة ربنا يصبرك يا مورو هى حاجة تنرفز بس انتى عارفة النوعية دى من الناس اللى يخليهم يبطلوا التجاهل وانكوا تعملوا نفسكوا مش واخدين بالكم ولا مبالة ساعتها هيعرف انها مش فارقة معاكم وانة داخل سبق من طرف واحد

انا بقى بمناسبه الغيره

انا عندى 22 سنه

طلعتلى الشقه وانا بصراحه مشوفتش حاجه فى شقتى خاااااالص قبل الجواز جوزى اللى كان بيعمل كل حاجهه

المهم الحاجه الوحيده اللى انا اخترتها كانت اباليك النجف والعفش طبعا انما السيراميك والديكورات وكدا انا كنت برسمها انا وجوزى على الورق وهو ينفذ وانا فعلا مشوفتش حاجه خالص

فوتها

االمهم تقولى اه انتى عايزه تبينلنا انك بيضه يعنى وتخبط على اكتافى والله تانى يوم كتافتى اتمليت حبوب وخراج

حاجه زفت يعنى

وبعدين خلتنى فى المطبخ ودختلت شافت بيجاماتى وحاجتى تقولى الله انا عايزه دى وعايظه دى وعايزه دى وهى متجوزه وعندها بيبى

وبعدين انا طبخى عجب اهل جوزى وكدا بقيت على ار وتضايقنى وتجيلى الشقه وانا بطبخ وتبوظ الشقه وانا مروقاها وتنزلى قبل ما جوزى يجى ب 15 دقيقه ولا بلحق اروق ولا احضر اكل ولا حتى اوضب نفسى

واخر حاجه بقى تخلينى قا عده وكل ما اقول حاجه تقولى لا انتى بتقولى غلط انتى مش بتفهمى انتى فاكره نفسك كبيره لا انا الكبيره

الاقيها تولع اكتر

طيب ياستى انا فى بيتى

مليش دعوه بيكى

وبعدين ى بتفرد شعرها

تروح تقولى انتى فارده شعرك؟؟ اقولها لا تقولى لا دا مفرود اقولها والله لا تقولى لا دى فتله شعر مفرود وتبصلى من فوق لتحت

حاجه غريبه

نورتى الموضوع قلبى معاكى يا قمر شكلك كدة ساكنة فى بيت عيلة ربنا يهديها بجد الحياة كدة صعبة
بصى انتى تشغلى سورة البقرة كل يوم فى بيتك والمعوذتين واحرجيها بس بادب يمكن تسيبك فى حالك

05/03/2009, 08:59 PM
والله يا بنبونه لحد دلوقتى تعبانه لانه ليه كل تصرف وتصرف صعب سبحان الله
كمان هو مراته الى ممشياه ودى قالها ابوه مش اى حد يعنى وهى بتغير جدا ومامته قالت كدا انها هى وعيلتها بتغير مننا بس سبحان الله ان مش مهم عندى حد بس المشكله انى ساعات بتخانق مع خطيبى كتير بسببه
الصراحه اكتر خناقاتى معاه بسبب اخوه وهو بيقولى اخويا طيب سبحان الله اخوه دا عنده 30 او 31 سنه ليه مش بيقول اخويا وخطيبى هو الصغير الحمد لله
وقلتله مش هدخله بيت زعل منى وعملها حكايه طيب ينفع كدا انا مشكلتى انى صريحه ومش بخبى ومش بعرف امثل على حد الحمد لله والكل عندى بيزعقلى على كدا طيب اعمل ايه
اغضب ربنا عشان خاطر الناس سبحان الله
دا غير غيرة اخته حاجه صعبه بجد
اخته من النوع الى تشوف عند حد حاجه متسكتش عاوزة منها
يعنى خطيبى جابلى سيشوار كامل وهى كانت جيبه سيشوار عادى شافت بتاعى قالتله خد ايدلها بتاعى وادينى انا دا تخيلى مستخسرين فيا ايه وكنت جيباله هديه خدتها حطيها فى بيتها واتخنقت اوى
اقول ايه لوا ايه بس ياربى
يارب انت العالم انصرنى يارب يارب يارب يارب يارب

زمـــردة
07/03/2009, 08:59 PM
والله يا بنبونه لحد دلوقتى تعبانه لانه ليه كل تصرف وتصرف صعب سبحان الله
كمان هو مراته الى ممشياه ودى قالها ابوه مش اى حد يعنى وهى بتغير جدا ومامته قالت كدا انها هى وعيلتها بتغير مننا بس سبحان الله ان مش مهم عندى حد بس المشكله انى ساعات بتخانق مع خطيبى كتير بسببه
الصراحه اكتر خناقاتى معاه بسبب اخوه وهو بيقولى اخويا طيب سبحان الله اخوه دا عنده 30 او 31 سنه ليه مش بيقول اخويا وخطيبى هو الصغير الحمد لله
وقلتله مش هدخله بيت زعل منى وعملها حكايه طيب ينفع كدا انا مشكلتى انى صريحه ومش بخبى ومش بعرف امثل على حد الحمد لله والكل عندى بيزعقلى على كدا طيب اعمل ايه
اغضب ربنا عشان خاطر الناس سبحان الله
دا غير غيرة اخته حاجه صعبه بجد
اخته من النوع الى تشوف عند حد حاجه متسكتش عاوزة منها
يعنى خطيبى جابلى سيشوار كامل وهى كانت جيبه سيشوار عادى شافت بتاعى قالتله خد ايدلها بتاعى وادينى انا دا تخيلى مستخسرين فيا ايه وكنت جيباله هديه خدتها حطيها فى بيتها واتخنقت اوى
اقول ايه لوا ايه بس ياربى
يارب انت العالم انصرنى يارب يارب يارب يارب يارب

ربنا يهديهوملك بجد طيب انا ععندى فكرة انتى تغظيهم يعنى مثلا هى خدت السشوار بتاعك وادتك بتاعها تقولى قدامها ان الحمد لله ان جالك السشوار دة والكبير كنتى هتحطية فين وكفاية كراكيب وان النوعية اللى جاتلك احسن من النةعية بتاعتك
خدت هدية خطيبك قولي قدامها كويس اصلها مكانتش عجبانى اوى وكنت بفكر محطهاش فى البيت امشى بمدا اللى يغظك غظية كام مرة كدة هيفقدوا الامل فيكى ومش هيجوا جنبك خالص
الطريقة دى على فكرة متجربة:D

kasndra
08/03/2009, 03:56 PM
بنات انا مخنووووووووووقه جدا جدا حياتي وقفه بصورة مش طبيعيه خلصت الجامعه وقعدت بئه لا شغل ولا جواز ولا غيرة انا مشكلتي بجد اني اتمنيت حاجه شفت في خيالي انسان مستنيه هو ده اللي يجيلي لما بيتقدملي حد والله بفكر كتيييييييييير بس طالما مش هو اللي نفسي فيه دايما بيبقى القرار بالرفض لاني مش بحس بفرح اصلا متنكده كأني في جنازة فطبعا بختار اني اسيبه على امل اني في يوم يجي اللي نفسي فيه

المشكله اني دلوقتي في بيتنا 24 ساعه خروجي قليل اوووووووي وانا كده خلاص خلصت الجيران والصحاب والاقارب كمان معظمهم اتقدمولي وكل واحد فعلا مكنش ينفعلي

واللي زاد وغطى ان ليا اصحاب اتجوزو وخلفوا والله بحبهم اوووووووي بموت فيهم وبتمنلهم الخير جدا عمري ما ابصلهم يارب ولا اتمنلهم غير الزياده في الخير بس يا بنات انا شكلي بئه وحش اووي احضر الخطوبه وكتب الكتاب والفرح وكمان السبوع وانا زي ما انا كأن هما في دنيا وانا في دنيا نفسي افر ح ومامتي تعبت وزهقت ودايما تقولي انا مكسوفه بسببك عشان كمان ناس اتقدمولي من ولاد صحابها ومرديناش وهما اتجوزو وانا قاعده طب اعمل ايه بجد انا تعبانه اوي اوووي

المصيبه اني مش عارفه افرح غير مع اللي متخيلاه في دماغي

اااااااااااه يلا ربنا يسترها

على خطى الحبيب
08/03/2009, 05:29 PM
بنات انا مخنووووووووووقه جدا جدا حياتي وقفه بصورة مش طبيعيه خلصت الجامعه وقعدت بئه لا شغل ولا جواز ولا غيرة انا مشكلتي بجد اني اتمنيت حاجه شفت في خيالي انسان مستنيه هو ده اللي يجيلي لما بيتقدملي حد والله بفكر كتيييييييييير بس طالما مش هو اللي نفسي فيه دايما بيبقى القرار بالرفض لاني مش بحس بفرح اصلا متنكده كأني في جنازة فطبعا بختار اني اسيبه على امل اني في يوم يجي اللي نفسي فيه

المشكله اني دلوقتي في بيتنا 24 ساعه خروجي قليل اوووووووي وانا كده خلاص خلصت الجيران والصحاب والاقارب كمان معظمهم اتقدمولي وكل واحد فعلا مكنش ينفعلي

واللي زاد وغطى ان ليا اصحاب اتجوزو وخلفوا والله بحبهم اوووووووي بموت فيهم وبتمنلهم الخير جدا عمري ما ابصلهم يارب ولا اتمنلهم غير الزياده في الخير بس يا بنات انا شكلي بئه وحش اووي احضر الخطوبه وكتب الكتاب والفرح وكمان السبوع وانا زي ما انا كأن هما في دنيا وانا في دنيا نفسي افر ح ومامتي تعبت وزهقت ودايما تقولي انا مكسوفه بسببك عشان كمان ناس اتقدمولي من ولاد صحابها ومرديناش وهما اتجوزو وانا قاعده طب اعمل ايه بجد انا تعبانه اوي اوووي

بصي يا كاااسي لازم تشغلي وقتك بااي حاجة مفيدة ليكي مش شرط يكون شغل او دراسة حاولي تثبتي ذااتك عشان محدش يبصلك انك مجرد سلعة ومستنية اللي يجي يشيل لا ده انتي يكون عندك اهتمامات تاانية وشيلي من دمااغك انك قاعدة مستنية الفرج
وبعدين احنا مش هنقعد نستني الوهم كتير يعني ايه حد معين وهل هو جد موجود ولا من وحي خياالك وهل لو موجود انتي شايفة انه عنده الرغبة او اي نية انه يرتبط بيكي حررام عليكي نفسك ومامتك

kasndra
08/03/2009, 05:51 PM
لا شغل ولا دراسه طب اشغل نفسي في ايه ولا يا ستي انا قصدي مواصفات معينه نفسي تكون في جوزي مش قصدي واحد موجود لا مش موجود لسه ربنا يعني على اللي انا فيه بجد لان كمان الناس كلها شايفاني متبطرة مش عارفين اني حزينه ومش لاقياه نفسي يلا الحمد لله

على خطى الحبيب
08/03/2009, 06:24 PM
لا شغل ولا دراسه طب اشغل نفسي في ايه ولا يا ستي انا قصدي مواصفات معينه نفسي تكون في جوزي مش قصدي واحد موجود لا مش موجود لسه ربنا يعني على اللي انا فيه بجد لان كمان الناس كلها شايفاني متبطرة مش عارفين اني حزينه ومش لاقياه نفسي يلا الحمد لله

حاولي تنمي هواية عندك تخرجي وتتفسحي تزوري قرايبك تنمي علاقاتك الاجتماعية حاوولي تقرأأي تشغلي وقتك يا كااسي ما هو طول ما البني ادم قااعد ينتظر المجهوول هيكتئب ولا هيقدم ولا هيأأأأخر وربنا يارب يجقق مراادك ويبعتللك اللي في بالك في اقررب وقت

kasndra
08/03/2009, 06:41 PM
حاولي تنمي هواية عندك تخرجي وتتفسحي تزوري قرايبك تنمي علاقاتك الاجتماعية حاوولي تقرأأي تشغلي وقتك يا كااسي ما هو طول ما البني ادم قااعد ينتظر المجهوول هيكتئب ولا هيقدم ولا هيأأأأخر وربنا يارب يجقق مراادك ويبعتللك اللي في بالك في اقررب وقت

تسلمي يا لوتس يارب انا فعلا محتاجه دعوات منكم لانه بيده كل شئ سبحانه اذا قضى امرا فإنما يقول له كن فيكون

وهعمل بنصحتك واخرج انا بجد حابسه نفسي اووي وده اللي مزود همي

على خطى الحبيب
08/03/2009, 06:52 PM
سبحان الله
كما تدين تدان

فعلا ربنا مبيسيبش والله ربنا يهدي الجمييييع

جميلة اوى الفكرة دى انا هقولكم على حاجة تعرف بيها ان ربنا سبحانة وتعالى اكبر من اى شئ فى واحدة بنت ومخطوبة وعندها مرض السكر وكانو كل الناس يقولو لخطيبها دى مش هتخلف استحالة وكل الدكاترة لانها كانت بتتعب كتير وخدها على كدة واتجوززو عاوزة اقولكم انها من اول اسبوع كانت حامل وما شاء الله خلفت دلوقتى وعندها ولد زى القمر ربنا يحمية سبحان اللله

سبحان الله اساسا اللي يمشي ورا كلام الناس يبيع هدومه

سبحان الله

سبحان الله ربنا يهدي الغيرة بين الاخوات قااتلة اساسا وتدمر الدنيا
ا

طيب انا هحكلكم قصة صغيرة بس بجد اتااثرت بيها لسه حااصلة امباارح كان مدرس ممسيحي ومتزمت اوووي كان بيديني في ابتداائي عرفته انه ماات المفاجأأة بقي انه اسلم وسمي نفسه اسلام محمد عبد الله ياااااااه فرحت اووي وقعدت ادعيله صلوا عليه في المسجد حتي مفيش حد من اهله جه ياريت تدعووله بجد

انا بقى بمناسبه الغيره

انا عندى 22 سنه

فوتها

حاجه زفت يعنى

الاقيها تولع اكتر

طيب ياستى انا فى بيتى

مليش دعوه بيكى

وبعدين ى بتفرد شعرها

حاجه غريبه

انا نفسي اعرف يا بسبس جوزك راايه وموقفه ايه في الحاجات دي دي بتغير منك اوووووي عندها عقدة نقص

أم ياسين العسل
08/03/2009, 07:37 PM
انا نفسي اعرف يا بسبس جوزك راايه وموقفه ايه في الحاجات دي دي بتغير منك اوووووي عندها عقدة نقص

جوزى قالى نفس الكلام دى وهو اكتر من مره منعها من دخول البيت من غير وجوده بس هى بتتعمد تيجى وهو مش موجود

واخر مره قالها متدخليش البيت تانى بس مفييييييييييييييييش

08/03/2009, 07:39 PM
يا بسبس مش تفتحيلها كأنك نايمه او مش فاضيه وقله ذوق بقله ذوق

على خطى الحبيب
08/03/2009, 09:19 PM
حتي قلة الذوق والكسفة مش ناافعة معاها معلش بقي قدرك يا بنتي استحمليه ومتحطيش في دماغك طنشيها عشان تتغغاظ اكتر

طيب انا هفضفض معااكوا شوووية دلووقتي انا عندي 20 سنة اووك لسه صغننة في نظر نااس وفي نظر قرايبنا عجوووووووووزة لا وعانس كمان هههههههههههههههه الناس عايزني اتخطب وخلاااص بااي شكل من الاشكال اي حد يجي من الشارع اقوله اوك يلااااااااا انا جالي كم عرسان كتير والله مجااش لحد في العيلة انا في نص السنة ده جاالي 3 بس اترفضواااااااا مفيش الا كام حد الناس عرفت بيهم
فكرين اني محدش بيجي ولا حد بيعبرني هو انا لازم اهلل واقول جاالي عرريس انا عن نفسي عاادي حاسة ان لسه بدري عليا بس الناس كلامهم يغيظ حد يقول عقبالك حد تااني يقول اااااااااااااااااارب ان شا الله بحرقة اوووي اكمن كذا حد من العيلة بنات صننين 16 و17 والاعمار دي اتخطبوا يقعدوا بقي يحكوا ويتحاكوا وعقبال لووتس ياارب ياارب نقطوووووووووني ببقي عايزة اضحك والله اقولهم ده انا بيجيلي عرسان من وانا في بطن امي يا مجانين شفتوا كده بالله عليكم
ده انا لسه بدررس حتي مش صابرين عليا اما اخلص

--- KoKa ---
08/03/2009, 10:01 PM
طيب انا هفضفض معااكوا شوووية دلووقتي انا عندي 20 سنة اووك لسه صغننة في نظر نااس وفي نظر قرايبنا عجوووووووووزة لا وعانس كمان هههههههههههههههه الناس عايزني اتخطب وخلاااص بااي شكل من الاشكال اي حد يجي من الشارع اقوله اوك يلااااااااا انا جالي كم عرسان كتير والله مجااش لحد في العيلة انا في نص السنة ده جاالي 3 بس اترفضواااااااا مفيش الا كام حد الناس عرفت بيهم
فكرين اني محدش بيجي ولا حد بيعبرني هو انا لازم اهلل واقول جاالي عرريس انا عن نفسي عاادي حاسة ان لسه بدري عليا بس الناس كلامهم يغيظ حد يقول عقبالك حد تااني يقول اااااااااااااااااارب ان شا الله بحرقة اوووي اكمن كذا حد من العيلة بنات صننين 16 و17 والاعمار دي اتخطبوا يقعدوا بقي يحكوا ويتحاكوا وعقبال لووتس ياارب ياارب نقطوووووووووني ببقي عايزة اضحك والله اقولهم ده انا بيجيلي عرسان من وانا في بطن امي يا مجانين شفتوا كده بالله عليكم

انا مش شايفها مشكله خالص يا لوتس

وبلاش تعملي زيي انا اتخطبت بسبب نفس موضوعك كده
اانا اتخطبت 19 سنه ونص وانا حاليا 21 سنه

بردو عشان كل بنات عمامى اتجوزا وانا لا مع انهم اكبر منى
وبردو كان بيجيلي ناس من وانا في ثانوي وكنت برفض

بسبب الزن اتخطبت والله هو خطيبي انسان كويس ومؤدب وملتزم
بس لحد اللحظه دي مش عارفين نتفاهم واغلب الوقت خناق

فبمش تسمعى كلام الناس بجد
عشان مفيش حد لا بسيب حد في حاله ولا هيبطل كلام فاضي

ادعى ربنا بس انه يرزقك بالزوج الصالح المناسب ليكى

وان شاءالرحمن يكون قريب جدا ربي يسعد قلبك ويرزقك بابن الحلال اللي يكون زوج صالح ليكى يارب

على خطى الحبيب
08/03/2009, 10:05 PM
ميرسي يا كولا يا حبيبة قلبي فعلا كلام النااس بيودي في داهية

رووفة
08/03/2009, 10:14 PM
يا بنتي في ايه انتي لسة صغيرة وعادي
انا أختي اتخطبت يعني يعني ع 24 ودلوقتي متجوزة وعندها بنووتة
عاوزة اقوللك كانو بيزنوا عليها برده وكانت مستعجلة مما أدى انها اتخطبت يعني 3 مرات وفسخت
طبعا حوار مقرف
انا بقوول ان العملية مش سن
هيجييلك ابن الحلال اللي يناسبك وترضي بايه في اي وقت
طلعي الموضووع من دماغك وسيبيها ع ربنا يعني انتي لسة ادامك
وطنشي كلام الناس لانهم غاوين عك وخلااص
ولو قعدتي تسمعي هتتعبي
وربنا معاكي وهتلاقي يعني فارس احلامك بس ع مهلك
وماتستعجلييش الاستعجال مش حلوو
فكري كويس وخدي راحتك
انا بقوللك اهه
وانا مجربة وهتيجي تقوولي رووفة قالت
هههه

زمـــردة
09/03/2009, 01:50 AM

بصي يا كاااسي لازم تشغلي وقتك بااي حاجة مفيدة ليكي مش شرط يكون شغل او دراسة حاولي تثبتي ذااتك عشان محدش يبصلك انك مجرد سلعة ومستنية اللي يجي يشيل لا ده انتي يكون عندك اهتمامات تاانية وشيلي من دمااغك انك قاعدة مستنية الفرج
وبعدين احنا مش هنقعد نستني الوهم كتير يعني ايه حد معين وهل هو جد موجود ولا من وحي خياالك وهل لو موجود انتي شايفة انه عنده الرغبة او اي نية انه يرتبط بيكي حررام عليكي نفسك ومامتك

تسلمي يا لوتس يارب انا فعلا محتاجه دعوات منكم لانه بيده كل شئ سبحانه اذا قضى امرا فإنما يقول له كن فيكون

وهعمل بنصحتك واخرج انا بجد حابسه نفسي اووي وده اللي مزود همي

كاسى مش عارفة بحبك اوى لله فى لله انتى لسة صغيرة يا قمر ما تحبسيش نفسك ولا تعملى كدة فى نفسك انا معاكى ان فى مواصفات لازم تكون فى شريك حياتك بس قسمى المواصفات دى يعنى شروط ثابتة لا يمكن تتغير وشروط نسبتها ممكن تتغير تبعا لشخصيتة وقبل ما تقبلى او ترفضى صلى صلاة استخارة ربنا هو اللى عارف الخير بالنسبالنا اية
انا يا كاسى كنت زيك وفعلا لقيت اللى فى مواصفاتى كلها بس كنت كل لما اشوفة اعد اعيط اعيط معرفش لية واحس انى مخنوقة لدرجة انة مة جابلى ورد رحت رميتة فى الزبالة !
ورفضتة بعدها عرفت لية ربنا حط الشخصية دى فى حياتى علشان لما قابلت خطيبى ان شاء الله مكانش فى معظم المواصفات بتاعتى اولا من حيث الشكل وحاجات كتير لكن كانت فى اهم صفتين انا عيزاهم عارف ربنا ومش هقول متدين لان التدين دى كلمة مطاطة اوى كل من صلى ركعتين الناس تقول علية متدين لكن اللى عارف ربنا دة يعنى بيراعية حتى فى التعاملات بينة وبين الناس وطموح ومش عايزة اقولك انا مرتاحة قد اية بقول الحمد لله
كمان لازم تستغلى حياتك ربنا خلقنا علشان نستغل الوقت لازم تعملى حاجة مفيدة واعرفى ناس جديدة حسى ان الحياة ليها معنى وانا مع لوتس فى الكلام دة متعتمديش على انك هتتجوزى لا لازم يكون ليكى شخصيتك يا قمر :1_8::888345:

زمـــردة
09/03/2009, 01:53 AM
لوتس متستعجليش الجواز قرار مصيرى كمان انتى لسة صغيرة احلى حاجة انك تتخطبى لما تخلصى لانك هتشوفى الدنيا بعيون تانية ودة هيتحكم فى اختياراتك للشخص المناسب وربنا يوفقك(f)

katkooota_7aboooba ام حــور
09/03/2009, 04:01 PM
اسمحولى اشارك معاكم انا مش عارفة ابدأ منين والله بس انا فعلا اتخنقت اوى نفسى اتكلم مع اننا 6 اخوات بنات بس مش بعرف اتكلم (تخيلوا) انا عندى 23 سنة ومكتوب كتابى على انسان كويس الحمد لله بس بصراحة فى فارق فى مستوى التعليم انا اخصائية تخاطب وهو دبلوم وكمان اكبر منى ب11 سنة ولو قلتوا طيب وافقتى ليه هقولكم اهلى هما الى وافقوا لان اخواتى كلهم كانوا مخطوبين الاكبر والاصغر منى وكانوا متخيلين انى زعلانة انا كمان مرفضتش بس صليت استخارة وسبحان الله الموضوع مشى بسرعة جدا اتقدملى وبعد اسبوعين اتكتب كتابى(لانى منتقبه) وفى شهر 5 الزفاف المشكلة بقى ان اهلى كانوا بيحبوه جدا (كانوا) بس دلوقتى الحال اتغير لانة مش بيجيب مواسم ومش بيخرجنى كتير لانه انطوائى شويتين فمش بيحب يخرج عارفين ايه وجهه نظرهم انك هتزعلى ان خطاب اخواتك بيجيبوا وهو لا عارفين المصيبة لما يكون فى البيت بنات مخطوبة والمقارنة بينهم حاجة تخنق بجد
اسفة انى طولت اوى بس نفسى اطلع الى جوايا

09/03/2009, 04:10 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا مضايقه جدااااااااااا سبحان الله
جوايا زعل فظيع يارب ارحمنى
دلوقتى فى مشكله ومش اى مشكله بين اهل خطيبى واهلى
المشكله بقا الحقيقه ان خطيبى لا بيحل ولا بيربط وانا ابتديت احس انى اخرى هسيبه استغفر الله بجد كل لما اكلمه يقولى ماشى طيب ماشى طيب
مش بحسه بيدافع عنى ولا عاوزنا ننجز ونفرح مش بيفرق معاه مضايقه ولا لا والشئ دا معصبنى جداااااااااا
مش عارفه اعلم ايه
كمان حماتى حسبى الله ونعم الوكيل فيها حطه راسها براسى وبتعاندنى مش عارفه ايه دا تخلف بجد
زهقت واخوه غيار وشكلى هسيبه بسبب اخوه
والمشكله انى لو حسيت بس انه بيدافع عنى وبيحرك هبقا عليه لكن انا حسه انه مش فارقه معايا من بروده اعمل ايه يارب ساعدنى يارب
وكل الناس حساها بتقر عليا ميعرفوش الى انا فيه سبحان الله
زهقت والله تعبانه فاض بيا بجد زهقققققققققققت
يارب ارحمنى يارب

09/03/2009, 04:18 PM
صوت العيون انا حاسة بيكى والله لانى بمر بنفس ظروفك حاسه انه حاطط ايده فى الميه الباردة وكل ما اكلمة يقولى لسة بدرى

على خطى الحبيب
09/03/2009, 06:09 PM
اسمحولى اشارك معاكم انا مش عارفة ابدأ منين والله بس انا فعلا اتخنقت اوى نفسى اتكلم مع اننا 6 اخوات بنات بس مش بعرف اتكلم (تخيلوا) انا عندى 23 سنة ومكتوب كتابى على انسان كويس الحمد لله بس بصراحة فى فارق فى مستوى التعليم انا اخصائية تخاطب وهو دبلوم وكمان اكبر منى ب11 سنة ولو قلتوا طيب وافقتى ليه هقولكم اهلى هما الى وافقوا لان اخواتى كلهم كانوا مخطوبين الاكبر والاصغر منى وكانوا متخيلين انى زعلانة انا كمان مرفضتش بس صليت استخارة وسبحان الله الموضوع مشى بسرعة جدا اتقدملى وبعد اسبوعين اتكتب كتابى(لانى منتقبه) وفى شهر 5 الزفاف المشكلة بقى ان اهلى كانوا بيحبوه جدا (كانوا) بس دلوقتى الحال اتغير لانة مش بيجيب مواسم ومش بيخرجنى كتير لانه انطوائى شويتين فمش بيحب يخرج عارفين ايه وجهه نظرهم انك هتزعلى ان خطاب اخواتك بيجيبوا وهو لا عارفين المصيبة لما يكون فى البيت بنات مخطوبة والمقارنة بينهم حاجة تخنق بجد

ارخم حاجة المقارنة هما مش مريحين نفسهم ولا قبلل ما تتخطبي ولا بعد قداام انتي مرتاحة للوضع ده خلااص فهميهم انك مش زعلاانة

المشكله بقا الحقيقه ان خطيبى لا بيحل ولا بيربط وانا ابتديت احس انى اخرى هسيبه استغفر الله بجد كل لما اكلمه يقولى ماشى طيب ماشى طيب
مش بحسه بيدافع عنى ولا عاوزنا ننجز ونفرح مش بيفرق معاه مضايقه ولا لا والشئ دا معصبنى جداااااااااا
مش عارفه اعلم ايه
كمان حماتى حسبى الله ونعم الوكيل فيها حطه راسها براسى وبتعاندنى مش عارفه ايه دا تخلف بجد
والمشكله انى لو حسيت بس انه بيدافع عنى وبيحرك هبقا عليه لكن انا حسه انه مش فارقه معايا من بروده اعمل ايه يارب ساعدنى يارب
يارب ارحمنى يارب

خطيبك يا مورو شكله سلبي اووي والسلبية دي مش كووويسة في الاول هتعملكم مشااكل كتيير هو راي ايه في اللي اخوه ومامته بيعملوه

09/03/2009, 06:38 PM
عارفين الحل ايه ؟ انى اقوله كل شئ نصيب عشان اريحهم واريح نفسى من الكلام كل شوية دة مجبش موسم دة معملش دة مسواش لانى خلاص زهقت وتعبت

kasndra
09/03/2009, 06:47 PM
كاسى مش عارفة بحبك اوى لله فى لله انتى لسة صغيرة يا قمر ما تحبسيش نفسك ولا تعملى كدة فى نفسك انا معاكى ان فى مواصفات لازم تكون فى شريك حياتك بس قسمى المواصفات دى يعنى شروط ثابتة لا يمكن تتغير وشروط نسبتها ممكن تتغير تبعا لشخصيتة وقبل ما تقبلى او ترفضى صلى صلاة استخارة ربنا هو اللى عارف الخير بالنسبالنا اية

انا يا كاسى كنت زيك وفعلا لقيت اللى فى مواصفاتى كلها بس كنت كل لما اشوفة اعد اعيط اعيط معرفش لية واحس انى مخنوقة لدرجة انة مة جابلى ورد رحت رميتة فى الزبالة !
ورفضتة بعدها عرفت لية ربنا حط الشخصية دى فى حياتى علشان لما قابلت خطيبى ان شاء الله مكانش فى معظم المواصفات بتاعتى اولا من حيث الشكل وحاجات كتير لكن كانت فى اهم صفتين انا عيزاهم عارف ربنا ومش هقول متدين لان التدين دى كلمة مطاطة اوى كل من صلى ركعتين الناس تقول علية متدين لكن اللى عارف ربنا دة يعنى بيراعية حتى فى التعاملات بينة وبين الناس وطموح ومش عايزة اقولك انا مرتاحة قد اية بقول الحمد لله
كمان لازم تستغلى حياتك ربنا خلقنا علشان نستغل الوقت لازم تعملى حاجة مفيدة واعرفى ناس جديدة حسى ان الحياة ليها معنى وانا مع لوتس فى الكلام دة متعتمديش على انك هتتجوزى لا لازم يكون ليكى شخصيتك يا قمر :1_8::888345:

وانا كمان بحبك اوووي يا بنبونه ربنا يفرجها علينا يارب

مورو تماسكي يا حبيبتي ونفضي لأهله خااااااااااااااالص اذا كانو مدخلين دلوقت صدقيني بعد كده كل واحد في حاله وفين وفين على ما تشوفيهم الا لو هتسكني بيت عيله:ss:

لكن لو شقتك بعيد بجد استحملي الفترة دي عشان فيها احتكاك بعد كده اقفلي عليكي انتي وجوزك ولا حد يعرف عنكو حاجه

استهدي بالله واوعي تسيبي خطيبك الواحده مش بالساهل تتعود على حد تاني حاولي تغير ي منه براحه وهدوء وربنا يسعدك يا حبيبتي

لوووووتس ركزي في هدفك انتي وبس سيبي الناس الناس دول بيتكلموا في كل الاحوال والله انا مش عايزة اقولك انا بعاني ازاي ومحدش يشوفني الا ها في حاجه طب قربتي واللي يشوفلي عريس واللي واللي كأني مش لاقيه مع اني في الحقيقه مش مشكلتي اني يجي اي حد لاء انا بدور على حاجه معينه نفسي تكون في شريك حياتي بس مين يفهم

عموما انا مش هقولك انتي لسه صغيرة لاء متحطيش دي في دماغك لان سنك مناسب لخطوبه على ما تجهزي وكده يبقى تمام انا عندي 23 وحاسه بقرف عشان برده السن بيضايق وبيخليكي تفكيرك يتذبذب زمان وانا 20 كنت برفض بقلب جامد ولا بفكر في سن والكلام ده دلوقت بتقطع واقول يا خسارة لو كان مناسب بس معلش ده كله نصيب وربنا يسعدنا

kasndra
09/03/2009, 06:52 PM
عارفين الحل ايه ؟ انى اقوله كل شئ نصيب عشان اريحهم واريح نفسى من الكلام كل شوية دة مجبش موسم دة معملش دة مسواش لانى خلاص زهقت وتعبت

حبيبتي شوفي انتي لو عايزاه وبتحبيه مش هتنطقي كلمت اسيبه دي ركزي مع نفسك اولا وسيبك منهم يقولوا ما يقولوا الواحده لو فرحانه بعريسها مبيهمهاش قرري هو ده ولا لاء بينك وبين نفسك الاول

bonbona we bas
09/03/2009, 07:00 PM
كاسي عجبني كلام بنبون ليكي قوي قوي وبصراحه مش هعرف ازيد عليه اي كلمه زياده لان كلامها كله صح
لوتس حبيبه قلبي الناس دي تتجاهليها خالص وما تفكريش فيها وما تعمليش غير اللي انتي مقتنعه بيه واستني نصيبك وعيشي حياتك واستمتعي بيها دي احلي سنين عمرنا يا بنتي
والله انا واحده من الناس مع اني مخطوبه بس مش مستعجله علي جواز ولا غيره حاسه اني عايزه اتخرج واقعد سنه ولا اتنين من غير مسؤليه ومن غير حاجه اعيش اجمل سنين عمري
وفعلا ان شاء الله ده اللي هعمله
كتير من صحباتي المخطوبين عايزين يتجوزوا بسرعه وفي منهم كتير اللي هما قدي يعني هنتخرج ان شاء الله في شهر سته لما نخلص امتحنات في سبعه هيكنوا متجوزين
بقول يا سبحان الله المفروض الواحد يدي لنفسه فرصه يرتاح شويه ينتعش يحس باحلي سنين عمر ليه يعني الكركبه دي
عيشي يا بنتي واستمتعي بحياتك ونصيبك هيجيلك في الوقت اللي ربنا كاتبه

09/03/2009, 07:01 PM
والله بحبه وبحبه اوى بس انتى عارفة يعنى ايه والدتك بتقارنك باخواتك وعرسانهم هو نفسه يجبلى الدنيا بين ايديا والله بس احنا داخلين على جواز وامى مش قادرة تفهم كده انا تعبت من كتر ما بسمع وكبر واعمل نفسى مش اخده بالى وانا عارفة ظروفة ومقدراها بس الناس مش قادرة تفهم ولا حتى امى

الملكه فريده
09/03/2009, 07:02 PM

من كلامك فهمت انهم بيعملوا كده خايفين على زعلك انت صح؟؟؟؟؟؟؟؟
فهميهم ان الكلام ده مش فارق معاكى وان كل واحده بتاخد نصيبها مش اكتر منها
وبعدين حكاية المواسم والكلام ده محدش بيدقق عليها دلوقتى خالص
وفيه ناس اصلا بتعتبرها بدعه وحرام
وربنا معاكى

مش عارفه اعلم ايه
يارب ارحمنى يارب

مورو انا للاسف مش قادره اقولك حل لانى معرفش ظروفكم مع بعض ايه ومعرفش عن حياتكم حاجه
بس لفت نظرى فى كلامك جملة (وكل الناس حساها بتقر عليا ميعرفوش الى انا فيه سبحان الله) وفعلا عندك حق فيها
لو كل واحد ساب التانى فى حاله ويحمد ربنا على اللى هو فيه مكنتش هتبقى فيه حاجه وحشه فى الدنيا لكن محدش راحم نفسه
بياخدوا بالظواهر وبس
ربنا يرحمنا منهم يااااااااااااااارب

kasndra
09/03/2009, 08:43 PM
والله بحبه وبحبه اوى بس انتى عارفة يعنى ايه والدتك بتقارنك باخواتك وعرسانهم هو نفسه يجبلى الدنيا بين ايديا والله بس احنا داخلين على جواز وامى مش قادرة تفهم كده انا تعبت من كتر ما بسمع وكبر واعمل نفسى مش اخده بالى وانا عارفة ظروفة ومقدراها بس الناس مش قادرة تفهم ولا حتى امى

:D:D:D كده يبقى مفيش مشكله طالما بتحبيه قوليلها ماما انا راضيه ومبسووووووووووطه وبعدين فكري دايما ان دي حاجه مؤقته شويه وتروحوا بيتكم ولا حد يعرف عنكم حاجه متحكيش لحد حاجه وحافظي على بيتك عشان ميلقوش حاجه يقولوها ولا يقارنوها بغيرها:wink:

زمـــردة
13/03/2009, 12:35 AM

مش عارفه اعلم ايه
يارب ارحمنى يارب

مورو يا حبيبتى اكيد خطيبك بيحبك بس انتوا لسة فى اول علاقة هتعد سنين بإذن الله أكيد هو متلخبط زك ومش عارف يتصرف هدية وبينيلة انة مش لازم يختار يا بينك يا بينهم لا بينيلة ان اى قرار هو هياخدة انتى جنبة ومسنداة ومتفهمة دوافعة متحطيهوش فى حيرة دايما لكن فى اوقات الرواقة خودية بالسياسة والدلع ربنا معاكى

زمـــردة
13/03/2009, 12:39 AM

ربنا يخليهولك ويتمملكوا على خير وتتهنوا ببعض أن شاء الله بس خدى بالك مدام اهلك ليهم ملاحظات حطى عقلك فى راسك واحكمى بعقلك مش بقلبك شوفى هما ليهم حق ولا لا لو مش عندهم قوللهم انك مبسوطة ومش مضايقة

13/03/2009, 12:41 AM
صوت العيون انا حاسة بيكى والله لانى بمر بنفس ظروفك حاسه انه حاطط ايده فى الميه الباردة وكل ما اكلمة يقولى لسة بدرى

اه حاجه غريبه سبحان الله

خطيبك يا مورو شكله سلبي اووي والسلبية دي مش كووويسة في الاول هتعملكم مشااكل كتيير هو راي ايه في اللي اخوه ومامته بيعملوه

بيقولى مش يقصدوا يعنى انا بتلكك مثلا سبحان الله

وانا كمان بحبك اوووي يا بنبونه ربنا يفرجها علينا يارب

مورو تماسكي يا حبيبتي ونفضي لأهله خااااااااااااااالص اذا كانو مدخلين دلوقت صدقيني بعد كده كل واحد في حاله وفين وفين على ما تشوفيهم الا لو هتسكني بيت عيله:ss:

لكن لو شقتك بعيد بجد استحملي الفترة دي عشان فيها احتكاك بعد كده اقفلي عليكي انتي وجوزك ولا حد يعرف عنكو حاجه

استهدي بالله واوعي تسيبي خطيبك الواحده مش بالساهل تتعود على حد تاني حاولي تغير ي منه براحه وهدوء وربنا يسعدك يا حبيبتي

لوووووتس ركزي في هدفك انتي وبس سيبي الناس الناس دول بيتكلموا في كل الاحوال والله انا مش عايزة اقولك انا بعاني ازاي ومحدش يشوفني الا ها في حاجه طب قربتي واللي يشوفلي عريس واللي واللي كأني مش لاقيه مع اني في الحقيقه مش مشكلتي اني يجي اي حد لاء انا بدور على حاجه معينه نفسي تكون في شريك حياتي بس مين يفهم

عموما انا مش هقولك انتي لسه صغيرة لاء متحطيش دي في دماغك لان سنك مناسب لخطوبه على ما تجهزي وكده يبقى تمام انا عندي 23 وحاسه بقرف عشان برده السن بيضايق وبيخليكي تفكيرك يتذبذب زمان وانا 20 كنت برفض بقلب جامد ولا بفكر في سن والكلام ده دلوقت بتقطع واقول يا خسارة لو كان مناسب بس معلش ده كله نصيب وربنا يسعدنا

بيت عيله ان شاء الله بس حماتى مش سكنه فيه

من كلامك فهمت انهم بيعملوا كده خايفين على زعلك انت صح؟؟؟؟؟؟؟؟
فهميهم ان الكلام ده مش فارق معاكى وان كل واحده بتاخد نصيبها مش اكتر منها
وبعدين حكاية المواسم والكلام ده محدش بيدقق عليها دلوقتى خالص
وفيه ناس اصلا بتعتبرها بدعه وحرام
وربنا معاكى
مورو انا للاسف مش قادره اقولك حل لانى معرفش ظروفكم مع بعض ايه ومعرفش عن حياتكم حاجه
بس لفت نظرى فى كلامك جملة (وكل الناس حساها بتقر عليا ميعرفوش الى انا فيه سبحان الله) وفعلا عندك حق فيها
لو كل واحد ساب التانى فى حاله ويحمد ربنا على اللى هو فيه مكنتش هتبقى فيه حاجه وحشه فى الدنيا لكن محدش راحم نفسه
بياخدوا بالظواهر وبس
ربنا يرحمنا منهم يااااااااااااااارب

اه والله سبحان الله

مورو يا حبيبتى اكيد خطيبك بيحبك بس انتوا لسة فى اول علاقة هتعد سنين بإذن الله أكيد هو متلخبط زك ومش عارف يتصرف هدية وبينيلة انة مش لازم يختار يا بينك يا بينهم لا بينيلة ان اى قرار هو هياخدة انتى جنبة ومسنداة ومتفهمة دوافعة متحطيهوش فى حيرة دايما لكن فى اوقات الرواقة خودية بالسياسة والدلع ربنا معاكى

ان شاء الله يا جميله ردك مريح للاعصاب بس المهم اتحمل انى اعمله لانى عصبيه الحمد لله

Didem
17/04/2009, 11:29 PM

بصي ياقمر مالوش لزوم تفكري تانى انك اعلى منه او هو اكبر منك فى السن عشان متتعبيش نفسك ....مدام ربنا يسر لك معاه بالسرعه دي يبقى ده نصيبك ..
وبالنسبه لاخواتك واهلك ...لو جه حد قالك حاجه عليه بمنتهى البساطه ردي بأدب وقولى ده جوزي وانا وهو عارفين نسعد بعض ازاى وندبر امورنا ازاى ومش بنحب حد يتدخل فى حياتنا وبعد اذنك ياماما ...انا اتمنى لاخواتى كل الخير وبس

مش عارفه اعلم ايه
يارب ارحمنى يارب
مورو ...
اللى انتى فيه طبيعي
خدي بالك ان فرحك قرب باذن الله ولازم بيبقى في مشاكل , انتوا متربتوش فى بيت واحد
وهو مش سلبي ...وانتى متعرفيش هو ممكن يكون بيتكلم معاهم ازاى بينهم وبين بعض عشان يدافع عنك
مش لازم يكون قدامك ..ماهو اكيد مش هيزعق لمامته ولا يوبخها قصادك
سيبك دلوقتى من الكلام ده وركزي فى حاجتك وفستانك وجهازك ...وهو برضه اكيد عليه ضغط كبير ...حاولى تكسبيه فى صفك وتشديه ليكي
خليه مثلا يلاقى مامته واخوه مرخمين عليه ..وانتى بتضحكي معاه وبتأكليه أيس كريم :D
فهمتينى؟ خليه يحس ان انتى الانتعاش والضحك وهما النكد والقرف :)
وطبعا طبعا مش هنسى القر والحسد والعياذ بالله اللى بيخرب البيوت
ربنا يحميكي يابنتى من البلاوي واللى رايدلك الشر ويخسف بيه الارض

sa7ar-87
17/04/2009, 11:35 PM
ممكن اتكلم معاكو مع انى شايفة ان مفيش حد بيدخل هنا خااااااااااااالص انا لسه شايفة الموضوع ده دلوقتى
المهم انا 22 سنة ولسه بدرس بس خالاتى عمالين يزنو عليا انتى كبرتى انتى لازم تتخطبى على الاقل ومحسسنى انى كبرت وعنست وعايزين يدبسونى فى اى حد هو انا بصراحة نفسى اتجوز اوى ومضايقة علشان كل قرايبى متجوزين واصغر منى او قدى بس بابا رافض اى حاجة لحد ما اخلص
انا بصراحد كلامكو بيعجبنى اوى وعارفة انكو هتنتقضونى بس ممكن تقولولى انا بحب واحد هو قدى فى السن والحمد لله كويس ومش زى اى حد وناوى على خير ان شاء الله بس انا لازم استناه بعد ما نخلص فترة طبعا لحد ما يقف على رجله شوية وانا خايفة مووووووووووووووووووت السنين تجرى بيا واستناه واستحمله وفى الاخر يتقدملى ويترفض ولا حاجة بجد انا مرعوبة منكونش لبعض واحنا عايزين بعض اوى خايفة منكونش من نصيب بعض

17/04/2009, 11:35 PM
امين يارب كلامك جميل يا ديدم جزاك الله خير
وتوقيعك جزاك الله خير عليه

17/04/2009, 11:36 PM
ممكن اتكلم معاكو مع انى شايفة ان مفيش حد بيدخل هنا خااااااااااااالص انا لسه شايفة الموضوع ده دلوقتى
المهم انا 22 سنة ولسه بدرس بس خالاتى عمالين يزنو عليا انتى كبرتى انتى لازم تتخطبى على الاقل ومحسسنى انى كبرت وعنست وعايزين يدبسونى فى اى حد هو انا بصراحة نفسى اتجوز اوى ومضايقة علشان كل قرايبى متجوزين واصغر منى او قدى بس بابا رافض اى حاجة لحد ما اخلص
انا بصراحد كلامكو بيعجبنى اوى وعارفة انكو هتنتقضونى بس ممكن تقولولى انا بحب واحد هو قدى فى السن والحمد لله كويس ومش زى اى حد وناوى على خير ان شاء الله بس انا لازم استناه بعد ما نخلص فترة طبعا لحد ما يقف على رجله شوية وانا خايفة مووووووووووووووووووت السنين تجرى بيا واستناه واستحمله وفى الاخر يتقدملى ويترفض ولا حاجة بجد انا مرعوبة منكونش لبعض واحنا عايزين بعض اوى خايفة منكونش من نصيب بعض

طيب ليه يا جميله متخليهوش يتقدملك حتى لو قرايه فاتحه ومنها هيبان كل شئ ان شاء الله

Didem
17/04/2009, 11:53 PM
طيب ليه يا جميله متخليهوش يتقدملك حتى لو قرايه فاتحه ومنها هيبان كل شئ ان شاء الله

بالظبط
انا مع مورو
مقلناش جواز ولا شبكه ...مجرد ربط كلام بدبلتين بس عشان ترتاحى ويرتاح وتستنيه وانتى مطمنه ...من كلامك اكيد بقى قدامه جيش والشغل ويكون نفسه
بس والله كله بيتدبر

omneya88
18/04/2009, 12:03 AM
فكرة حلوة هجمع شوية حكايات واقول ليكو

omneya88
18/04/2009, 12:17 AM
انا عندى حكاية عن ان ربنا كبير وماحدش يعلم الغيب غيرة وان ربنا بيسبب الاسباب
فى بنت انا اعرفها كانت كل لام يجى ليها عريس بترفضة وهى مانت متكبرة شوية وممكن ترفضة لان مثلا ان شهادتها احسن من شهادتة بالرغم من انة يكون بيشتغل وبيكس كويس فضلت كدة فترة لحد ما جلها واحد ووافقت علية المهم انهم حبوا بعض وقبل الجواز بفترة قصيرة جلها ولعياذ بالله سرطان فى احد المبيضين يشاء ربنا ان اهلها يعرفوا بالصدفة وما قالوش ليها وقالو ليها نها داخلة تعمل عملية زايدة وقالو للولد بس هو ربنا يكرمة رفض تماما انة يسبها بالرغم من ان فى دكتورة ربنا يديها على قد ضميرها قالت لية سبها دى مش ممكن تخلف انت هتظلم نفسك معاها بس هوه رفض وتم الجواز الحمدلله ويشاء ربنا انها تحمل من اول جوازها وهى فرحانة وربنا يكرمها ويتم ليها على خير

18/04/2009, 12:29 AM
سبحان الله والحمد لله قادر على كل شئ الحمد لله

زمـــردة
18/04/2009, 01:47 AM
اهلا بيكى يا سحر معانا
اولا: طبعا لازم تصلى صلاة استخارة ومتستهونيش بيها مرة واتنين وتلاتة
ثانيا: انا رأى من راى البنات يا يجى لأهلك ويقلوهم ظروفة ولازم اهلك تعرف انك مستنية الشخص دة
ثالثا: لازم تعرفى رأى أهلة اية فى عائلات بترفض ان ابنها يرتبط صغير
ربنا يعملك اللى فية الخير يا سحر انتى لا عنستى ولا حاجة استمتعى بالفترة اللى انتى فيها حرة على اد ما تقدرى وما تستعجليش لأن فى قاعدة بتقول "من استعجل الشيء حرم منه"

زمـــردة
18/04/2009, 01:50 AM
انا عندى حكاية عن ان ربنا كبير وماحدش يعلم الغيب غيرة وان ربنا بيسبب الاسباب
فى بنت انا اعرفها كانت كل لام يجى ليها عريس بترفضة وهى مانت متكبرة شوية وممكن ترفضة لان مثلا ان شهادتها احسن من شهادتة بالرغم من انة يكون بيشتغل وبيكس كويس فضلت كدة فترة لحد ما جلها واحد ووافقت علية المهم انهم حبوا بعض وقبل الجواز بفترة قصيرة جلها ولعياذ بالله سرطان فى احد المبيضين يشاء ربنا ان اهلها يعرفوا بالصدفة وما قالوش ليها وقالو ليها نها داخلة تعمل عملية زايدة وقالو للولد بس هو ربنا يكرمة رفض تماما انة يسبها بالرغم من ان فى دكتورة ربنا يديها على قد ضميرها قالت لية سبها دى مش ممكن تخلف انت هتظلم نفسك معاها بس هوه رفض وتم الجواز الحمدلله ويشاء ربنا انها تحمل من اول جوازها وهى فرحانة وربنا يكرمها ويتم ليها على خير

فعلا ربنا كبير وما بياخدش من حد حاجة إلا لما بيعوضة
بتفكرنى بقصة لعبد الوهاب مطاوع نفس قصتك بس خطيبها سابها لانها مش هتخلف وهى اتجوزت الدكتور اللى عملها العملية وهو اتجوز هى خلفت توأم وهو طلع عقيم
فعلا الجزاء من جنس العمل

NooNi DooDi
18/04/2009, 08:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ممكن تقبلونى صديقة لكم فى الموضوع الرائع دةهاحكليكم حكايتى وباقولكم من الاول معلش لو هطول عليكم شوية لكن لما قريت الموضوغ لقيت فى شوية حاجات بتتشابة معاياا
اولا عمرى 27 سنة ومخطوبة من 6شهور طول عمرى قبل الخطوبة طبعا مقتنعة تماما ان الارتباط دة حاجة مالهاش اى لازمة فحياتى ولا حتى بطيق كلمة ارتباط نفسهاوطبعا دة كان مخلى ماما زعلانة منى على طول وطبعا فى قرايب لنا دايما يقول عنست وبارت ومش هتتجوز ابد وانا ولا بيهمنى لانى مقتنعة باللى فى دماغى وبس وحتى يوم ما اتقدملى خطيبى حاليا كنت مقتنعة انة مرفوض زى اللى قبلةوصممت اصلى التروايح يومها( كنا فى رمضان) فى المسجد كالعادة مع انى عارفة انهم هيجوا بعد صلاة العشاء على فكرة اللى قبلة اترفضو من غير ما اشوفهم اصلا ودة الوحيد اللى رضيت انى اشوفه بس لانهم قرايبنا يعنى عشان الاحراج وكدة وطبعا دة كان بضغط منهم هنا فى البيت كلهم وشفتة وطبعا كانت اول مرة اشوفة مع انة قريبى بس بتحصل عادى طبعا ماكناش فى اى انطباع لكن وللامانة ما كنتش متضايقة زى قبل كدة لما كانت مجرد سيرة الجواز بتتفتح قدامى المهم ماما قعدت تقنع فيا يومين انى اصلى استخارة وصليتها والمرة اللى بعدها لما جم قرو الفاتحة وانا بردو مش عارفة لسة بقول لنفسى اية اللى بيحصل دة ولحد بعد الفاتحة ما كنتش اتكلمت معاه ولا كلمة واحدة وفى العيد جه تانى يوم واتكلمنا لاول مرةوبصراحة لاقيتة شخصية كويسة ومتفهم جدا بس بردو دة ما كانش كفاية وبالرغم من كدة بعدها باسبوع اتخطبنايعنى الموضوع كل خد حوالى اسبوعين كل دة وانا فى حالة صمت غريب بعد الخطوبة سالنى عن مدى تقبلى لية ورديت بكل صراحة انى متقبلاة بنسبة 70% وطبعا هو فهم ان دة لانى معرفوش وكل حاجة حصلت بسرعة وانى ممكن اكون مجملاة فى الرقم دة وبقة كل همة انى اوصل ل100% لاقتناعى وتقبلى لة والحقيقة ان صبرة وتفهمة هو اللى قربنى منة بسرعة وخلانى اوصل ل 100%فى حوالى شهرين ودة بالنسبة لى زمن قياسى اللى المدهش فى الموضوع ان قرابى اللى كانو بيقولو عنست وبارت كل ما اخرج معاه ويشفونا وعلى فكرة خروجنا قليل جدا بسبب ظروف شغلةيقولو راحين جايين ايديهم فى ايدين بعض وماما اللى كان نفسها انى ارضى اتخطب بقت ليها معايا مواقف عجيبة اخرها مثلا هدية عيد ميلادى جابلى ابجوريتن شكلهم لذيذ اوى لكن هى قالتلى اية اللى جايبة دى الفروض تكون حاجة شخصية ليكى انتى لكن الحقيقة ان اللى عجبنى فى الهدية كان معناها وهو انة عايزنا نجهز بيتنا ونكون مع بعض بسرعة ودة معنى الهدية بالنسبة لى
مستنية ارائكم وردودكم وان شاء الله اشاركم انا كمان برايى فى مواضيعكم لو تقبلوا (f)

زمـــردة
18/04/2009, 08:49 PM
نونى نورتينى بجد حكايتك رومانسية اوى واحنا اد بعض على فكرة وربنا يتمملك انتى وخطيبك على خير وتفضل 1100% على طول بأذن الله
عارفة الامهات بيبقوا خايفين ومتحفزين لان احنا فى الاول والاخر حت منهم ومش هتحسى بدة إلا لما تخلفى بأذن الله كلميها براحة وفهميها وجة نظرك وربنا يسعدك ان شاء الله
وعلى فكرة الناس مالهاش غير الكلام كل حاجة واى حاجة مش عجباهم

عرووس الدلتا
18/04/2009, 09:16 PM
انا وصلت ل7

هارجع اكمل الموضوع بجد حلو واستفدت منة حاجات كتيرة

زمـــردة
18/04/2009, 10:56 PM
مستنينك

NooNi DooDi
19/04/2009, 04:45 PM
متشكرة جدا لردك الرقيق بونبون وسعيدة انى كسبت صديقة جديدة
لو سمحتيلى اعتبر نفسى صديقةوالحقيقة انا عايزة اقولك انى مش متضايقة خالص من ماما بالعكس انا فاهمة ومقدرة قصدها كويس انا بس حبيت اقولكم ان حتى اقرب الناس ممكن يكون لهم احيانا مواقف لهم فيها وجهة نظر خاصة بيهم وما نكونش مقتنعين بموقفهم دة ودة مش معناه ان حد غلط وحد صح لكن مجرد اختلاف فى الاراء
اما بالنسبة لقرابى فهم زيهم زى ناس كتير مش وراهم غير الكلام عشان كدة مش باهتم انى اعمل حاجة عشان خاطر الناس يعنى لما فكرت فى موضوع الخطوبة ماكانش عشان هما بيقولو ويعيدوا لانى مقتنعة جدا بحكمة حجا وابنة والحمار طبعا كلكم عارفينها رغم انها قصة بسيطة جدا لكن مضمونهافى منتهى العمق

sa7ar-87
19/04/2009, 10:16 PM
متشكرة اوى على ردودكم عليا بس مش ينفع دلوقتى خالص ان اى حد يدخل بيتنا اصلا بابا رافض الموضوع ده دلوقتى خالص بس هو على العموم قايل لاهله واهله موافقين لانهم عايزين يشوفولو واحدة علشان لما يخلص يعنى بس هو قالهم انا اخترت خلاص واول ان شاء الله ربنا يكرمنا ونخلص هيجى يتقدم بعد طبعا الجيش والشغل بس بصراحة يابنات فيه مشكلة كبيرة اوى انه مش عايش فى القاهرة هو من محافظة تانية وشقتو كمان هناك فى البيت بتاعهم وقالى انا الولد الكبير ومش ينفع امشى من البيت خالص علشان انا المسؤل عن البيت مع بابا ومش ينفه اعيش فى القاهرة هو كمان عايش فى قرية بس اهله مش فلاحين قريبين اوى من بيتنا وعيشتهم كويسة وانا كمان عارفة اخته هى صاحبتى وشايفة انهم ناس كويسة بس مش عارفة هيكون رد فعل بابا ايه وانا كمان خايفة اوى من فكرة انى اعيش بره القاهرة بس اللى مصبرنى انهم كعيلة كويسين انا الموضوع ده قالقنى اوى

زهره بريه
19/04/2009, 10:23 PM
ازيكم يا بنات انا مبسوطه بالتجمع دا اوى والله
وحابه اكون انا كمان صحبتكم :D
على فكره يا نونى عادى تقبليه براحتك ولو حتى معجبكيش بعد الخطوبه اهم حاجه تحاولى تفصلى راى الناس عن رايك انتى الاهم
والاباء دول بيبقوا خايفين علينا اى نعم بيبقوا مش حاسين جوانا ايه بس عادى وكلى امرك لربنا وربنا اللى هيمشيها لك مادام ماشيه صح فى حياتك

كان لى بقى انا سؤال
قدا يه الشكل بيفرق فى شكل الانسان اللى هتتجوزيه ؟؟؟:confused:

زهره بريه
19/04/2009, 10:31 PM
متشكرة اوى على ردودكم عليا بس مش ينفع دلوقتى خالص ان اى حد يدخل بيتنا اصلا بابا رافض الموضوع ده دلوقتى خالص بس هو على العموم قايل لاهله واهله موافقين لانهم عايزين يشوفولو واحدة علشان لما يخلص يعنى بس هو قالهم انا اخترت خلاص واول ان شاء الله ربنا يكرمنا ونخلص هيجى يتقدم بعد طبعا الجيش والشغل بس بصراحة يابنات فيه مشكلة كبيرة اوى انه مش عايش فى القاهرة هو من محافظة تانية وشقتو كمان هناك فى البيت بتاعهم وقالى انا الولد الكبير ومش ينفع امشى من البيت خالص علشان انا المسؤل عن البيت مع بابا ومش ينفه اعيش فى القاهرة هو كمان عايش فى قرية بس اهله مش فلاحين قريبين اوى من بيتنا وعيشتهم كويسة وانا كمان عارفة اخته هى صاحبتى وشايفة انهم ناس كويسة بس مش عارفة هيكون رد فعل بابا ايه وانا كمان خايفة اوى من فكرة انى اعيش بره القاهرة بس اللى مصبرنى انهم كعيلة كويسين انا الموضوع ده قالقنى اوى
فكرتينى بشبابى الذى مضى يا سحر انا من رايى استخيريى ربنا كويس لانها خطوه مش سهله انك تعيشى فى ارياف وانت اساسا مش منها لو ليكى جذور هناك كنا قلنا ماشى اهى عارفه شكل الدنيا ايه امال انت اول مره وكدا يبقى لازم تفكرى كويس وربنا يوفقك يارب اهم من رايى باباكى تكونى انتى نفسك مقتنعه

زمـــردة
19/04/2009, 11:49 PM
ازيكم يا بنات انا مبسوطه بالتجمع دا اوى والله
وحابه اكون انا كمان صحبتكم :D
على فكره يا نونى عادى تقبليه براحتك ولو حتى معجبكيش بعد الخطوبه اهم حاجه تحاولى تفصلى راى الناس عن رايك انتى الاهم
والاباء دول بيبقوا خايفين علينا اى نعم بيبقوا مش حاسين جوانا ايه بس عادى وكلى امرك لربنا وربنا اللى هيمشيها لك مادام ماشيه صح فى حياتك

كان لى بقى انا سؤال
قدا يه الشكل بيفرق فى شكل الانسان اللى هتتجوزيه ؟؟؟:confused:
شكل الانسان عندى انا مش بيفرق خالص عارفة لية لانى اتعلمت من الحياة ان حتى لو شكلو وحش او مش وسيم يبقى اكيد ربنا معوضة حاجة تانية ودة الاهم الاهم الروح حتى اجمل الناس بعد فترة بيعتاد وبيبقى عادى واللى بيأثر بعدد كدة حسن التعامل

sally2007
20/04/2009, 02:17 AM
حلوة فكرة الموضوع دى قوى بس ربنا مايجيب مشاكل ابدا يارب
ولى عودة مرة اخرى ان شاء الله

NooNi DooDi
21/04/2009, 05:36 PM
متشكرة جدا لردك زهرة الجنوب الحقيقة كلامك هو اللى انا قلتة ومقتنعة بية جدااااااااا وهو ان اقتناعى بشخصية خطيبى ومعرفتى لمعظم صفاتة الكويسة وكمان تقبلى لعيوبة(لو فى عيوب) هو اللى خلانا نستمر وان شاء الله نكمل حياتنا كلها مع بعض ولو كان انسان مش عارفة اتقبلة كان زمان الخطوبة دى انتهت من فترةوكل دة بعيد تماما عن رايى اى حد فالدنيا غيرى وغير اقناعى بيةاما عن موضوع الشكل فطبعا انا متفقة جداا مع راى بونبون وان فعلا الروح والشخصية هى اللى بتدوم وبتاثر بجد فالتعامل والحياة كلهاوكتير ناس بتلاقيهم مش مناسبين لبعض شكلا لكن طباعهم وشخصياتهم هى اللى بتخليهم ناجحين فى حياتهم مع بعض

أحلى دنيا
22/04/2009, 08:21 PM
موضوع حلو قوي..........لي رجعة ان شاء الله

nona_koky2000
23/04/2009, 04:54 PM
موضوع جميل اوى اوووووى

زمـــردة
23/04/2009, 04:57 PM
حلوة فكرة الموضوع دى قوى بس ربنا مايجيب مشاكل ابدا يارب
ولى عودة مرة اخرى ان شاء الله
سالى اهلا معانا ويارب ما يجبش مشاكل بس هى دى الحياة كلها مشاكل:D

متشكرة جدا لردك زهرة الجنوب الحقيقة كلامك هو اللى انا قلتة ومقتنعة بية جدااااااااا وهو ان اقتناعى بشخصية خطيبى ومعرفتى لمعظم صفاتة الكويسة وكمان تقبلى لعيوبة(لو فى عيوب) هو اللى خلانا نستمر وان شاء الله نكمل حياتنا كلها مع بعض ولو كان انسان مش عارفة اتقبلة كان زمان الخطوبة دى انتهت من فترةوكل دة بعيد تماما عن رايى اى حد فالدنيا غيرى وغير اقناعى بيةاما عن موضوع الشكل فطبعا انا متفقة جداا مع راى بونبون وان فعلا الروح والشخصية هى اللى بتدوم وبتاثر بجد فالتعامل والحياة كلهاوكتير ناس بتلاقيهم مش مناسبين لبعض شكلا لكن طباعهم وشخصياتهم هى اللى بتخليهم ناجحين فى حياتهم مع بعض
ربنا يتمملك بخير ان شاء الله

موضوع حلو قوي..........لي رجعة ان شاء الله
مستنيكنك

موضوع جميل اوى اوووووى
شكرا ليكى يا نونة

عرووس الدلتا
23/04/2009, 06:28 PM
بوبنون الموضوع تحفة وبجد استفدت منكم
حسيت انكم عاقلين مش زى هههههههههه باحكم بسرعة
متسرعة ودة بيضيع منى حاجات كتيرة

princes_lolo
24/04/2009, 08:18 PM
فكره جميله فعلا

N0rma
24/04/2009, 09:05 PM
موضوع حلو اوى وانا بصراحه استفدت منه وخفف عنى كتير جدا

▓ جميلة خليفه ▓
24/04/2009, 09:19 PM
شكراااااااااااااااااااااا اااااااااااااا

nona_koky2000
25/04/2009, 01:41 AM
ايه رايكم يابناااااااااات
اما الراجل يبقى بيتوتى :D
بيحب قعدة البيت ياعنى يجى من شغله مالوش دماغ تنطيط وخروج كل شوية فى حتة لا يحب قعدة البيت
تفتكروا دى ميزة ولا عييييب
بم تفسر ولماذا هههههههههههههه اذكروا السبب ياعنى:D

زمـــردة
25/04/2009, 01:53 AM
بصى يا نونا فى كتير كدة ودة احسن من الواحد اللى بيحب التنطيط وتلاقية بيصرف فلوسة فى حاجات اى كلام بس طبعا ساعات بيبقى زيادتها عيب ودة بيكون من التربية
لو خطيبك بينلة ان انتى بتحبى الخروج وانة هو مش بيحبة فانتى هتنازلى وتيجى على نفسك ويخرج يعشيكى مرة فى الاسبوع لما تتجوزوا ان شاء الله

nona_koky2000
25/04/2009, 02:56 AM
بصى يا نونا فى كتير كدة ودة احسن من الواحد اللى بيحب التنطيط وتلاقية بيصرف فلوسة فى حاجات اى كلام بس طبعا ساعات بيبقى زيادتها عيب ودة بيكون من التربية
لو خطيبك بينلة ان انتى بتحبى الخروج وانة هو مش بيحبة فانتى هتنازلى وتيجى على نفسك ويخرج يعشيكى مرة فى الاسبوع لما تتجوزوا ان شاء الله
رأيك حلو يابون بون تسلمى ياجميلة
فى انتظار باقى اراء البنوتات خصوصا اللى جربوا الحكاية دى عشان اعرف ان كانت حلوة ولا وحشة :D
كمان ايه رايكم فى الراجل اللى مش بيخلى الست تشتغل مش دكتاتورى بس بيخاف عليها زيادة
دى حاجة حلوة ولا وحشة

25/04/2009, 04:12 PM
انا كمان زوجى بيتوتى بس مش من النوع الممل يعنى بنخرج مرة فى الشهر الخروجة الى هى بتكون من اول النهار وغدا وعشا وكده ومرة كل اسبوع عند اهلى او اهله وهو عنده نادى يومين فى الاسبوع فبيسبنى وبصراحه بحس بفرق فى يومين النادى دول بس بعتبرها ميزة مش عيب

nona_koky2000
25/04/2009, 06:11 PM
والله اانا كان لى واحد زميلى من نوعيه الرجاله اللى قاعدين فى البيت يخلص شغل ويمكن ميجيش كمان :ss::ss:
بسبب انه بيتوتى اوى لا وايه يقعد يحكيلى المسلسلات العربيه والافلام كل يوم لما كنت بحس انه دماغى كبرت:confused::confused:
من كتر اللك يعنى كنت بشوف نفسى فى الشارع أكتر منه بصراحه حسيته ممل اوى ومعندوش جديد والراجل الصح اللى يوازن مش دايما بره ومش دايما لازق فى البيت وبعدين الدنيا بقت صعبه المفروض الراجل يسعى فى رزقه مش يجى يحط ايده على خده جنب مراته وبعدين كمان اهو يوحشها وتلحق تضبط نفسها:wink::wink:
انما الرجاله بتوع اصحابهم كل يوم وتنطيط على القهاوى يبقى يترزعوا فى البيت أحسن يشيلوا العيال عقبال ما الست تنجز اى حاجه فى بيتها هههههههههههه :D:D
ههههههههههههههههههههههههه هه عسل يازهرة
فى رجالة بيبقى شغلها طول النهار لحد 8 و 9 بليل وبالتالى دول مش بيقدروا يخرجوا غير يوم الاجازة بس وبما ان معظمهم بيتوتى فبيفضل ان يوم الاجازة يستريح فى البيت بقة
دى حاجة حلوة ولا مش اوى؟؟
لكن الراجل اللى بيشتغل فى الحكومة وبيرجع الساعة 2 ويفضل لازق فى البيت متهيألى ده مفيش ست تستحمله وعلى رأى المثل جنازة بتار ولا قاعدة الراجل فى الدار ههههههههههههههههههههه

Love You 7abibi
25/04/2009, 11:56 PM
اية دة الموضوع دة أول مرة أشوفو بالصدفة بس حلو أوي
ميرسي يا بونبون علي فكرتك الجامدة بس عايزين
تفاعل
المهم البنوتة اللي بتتكلم علي شغل الست فا انا
شايفة انة لو الانسان كويس و مش عايزك تشتغلي
متوقفيش حياتك علي كدة عادي
انا خطيبي مش راضي اني أشتغل في مصر
بس قالي انة لما نتجوز برة مصر هيخلييني أشتغل عادي
بردو عشان خايف عليا من الزحمة
والمواصلات و الكلام دة
يعني لو مكانش هو سافر و هنعيش في مصر كان رافض موضوع
الشغل خالص

وبالنسبة لموضوع الخروج انا أحبة يخرج و يتنطط بس معايا
اناااااااااااااااااااااا(6 )

زمـــردة
26/04/2009, 12:46 AM
بصوا يا بنات المهم ان الواحدة تثبت نفسها شغل مش شغل مش مهم بس تثبتى نفسك عن طريق حاجة بتعمليها نشاط اجتماعى دراسى المهم انة يحس ان ليكى شخصية مش واحدة تابعة لية
بالنسبة لموضوع انك ما تطلبيش منة فلوس لا دة حقك ولو اتنازلتى عنة دلوقتى مش هتقدرى تاخدية ابدا حتى لو بتشتغلى حقك انة يصرف عليكى الا لو كان امكانياتة المادية على ادة
بالنسبة للخروج انا مش بحب الخروج الكتير يعنى الاعتدال حلو فى كل شىء واغلب الرجالة دلوقتى بيشتغلوا من صباحية ربنا للساعة 8 هيخرج امتى؟

nona_koky2000
26/04/2009, 01:21 AM
اهىء اهىء كتبتلك رد من شويه وطااااااااار
الملخص خروجهم بره احسن والمساله عايزه شويه زن حتى فى يوم اجازته وهتطلعيه برده :8884::21_133:
اما بالنسبه لمساله شغل الست دى فاانا نفسى مش عارفه بصراحه الخروج له مميزاته وله عيوبه من مميزاته انه يبقى معاكى مصروفك الشخصى مش مستنيه تاخدى منه تحسى بذاتك شويه وتغيرى جو بدل قعده البيت اللى بتزهق وكمان بتلاقى حاجه تتكلمى فيها مع جوزك بدل الملل:21_30:
اما عيوبه بقى ا نك بتتبهدلى بقى خاصه لو فى مواصلات وعندك اولاد هيطلع عينك:down:
وخاصه لو محدش من عيلتك بيساعدك فى تربيه عيالك كمان انما لو قعدتى
بتستريحى بقى من غلاسه مديرك وحقد زميلاتك ومن الاختلاط وبتوفريله بيبى ستر كويسه :ss:
انما لو جوزك حاسه انه انسان كويس متضحيش بيه عشان شغل بس لابد من تعويض ولا ايه رايك ؟؟:wink::wink::whistling::whistling:
على رايك لابد من تعويض مش اقل من عشريييين جنيه ههههههههه

بصوا يا بنات المهم ان الواحدة تثبت نفسها شغل مش شغل مش مهم بس تثبتى نفسك عن طريق حاجة بتعمليها نشاط اجتماعى دراسى المهم انة يحس ان ليكى شخصية مش واحدة تابعة لية
بالنسبة لموضوع انك ما تطلبيش منة فلوس لا دة حقك ولو اتنازلتى عنة دلوقتى مش هتقدرى تاخدية ابدا حتى لو بتشتغلى حقك انة يصرف عليكى الا لو كان امكانياتة المادية على ادة
بالنسبة للخروج انا مش بحب الخروج الكتير يعنى الاعتدال حلو فى كل شىء واغلب الرجالة دلوقتى بيشتغلوا من صباحية ربنا للساعة 8 هيخرج امتى؟
حلو يابونبون كلامك وفعلا الست لازم تاخد من جوزها بدال حالته المادية كويسة
انا اعرف واحدة ست كبيرة بس من اول ماتجوزت فضلت فاكرة ان الواحدة لازم تستقل عن جوزها ويبقى معاها فلوس ومش تطلب منه حاجة عشان يحس ان لها شخصية
وده ادى مع الزمن لحاجز بينهم وهى بقت تتكسف تطلب منه اى حاجة حتى لو محتاجة والراجل لو معاه فلوس وحالته المادية كويسة ولاقى مراته مستغنية عن الطلب منه ده بيخلى فى بينهم حاجز نفسى الراجل دايما يحب يصرف على مراته عشان هى طبعا ملزومة منه شرعا وقانونا

nona_koky2000
26/04/2009, 01:27 AM
معاكى يابونبون ان اغلبية الرجالة دلوقتى بيخرجوا من الصبح ل 8 وتسعة بليل
والشغل ده اكيد بيخلى حالته المادية الى حد ما كويسة وبالتالى اغلبهم ودى شوفتها كتييير جدا بيطلبوا من زوجاتهم انهم يقعدوا فى البيت ورافضين شغلهم عشان الزحمة والتحرشات والقرف اللى بقينا نشوفه كل يوم ده
طيب ساعتها الست تعمل ايه وهيا قاعدة فى البيت ياريت اللى جربت حاجة زى دى تقول تجربتها
بتفضل فى البيت تعمل ايه غير تربية العيال تعمل اكل وتقعد على النت وخلاص؟؟
وتجيب كلام كل يوم تقوله لجوزها منين ماهو مفيش احداث فى حياتها لانها طول النهار فى البيت ياريت رأيكم يابنات خصوصا اللى جربوا الحكاية دى

nanoo99
26/04/2009, 05:15 AM
بس يابنات مش ننسى ان قعده البيت مممممللللل
يعنى انا جوزى مسافر من 7 شهور وحصل مشاكل كتيييييييييييير
بنا بسبب الشغل انا عايز اشتغل وهو راااااااااااااااااافض جد
لان هو رافض الاختلاط جدااااااااااااااا
بس انا قاعده فى البيت هعمل ايه غير انى قاعده ع النت او مشغوله مع ابنى ومش لاقيه حاجه اعملها
وانا مش عايزه اقضى حياتى كده وبس
مش عارفه ياريت نكر مع بعض نشغل وقتنا دا ازى

miobello
26/04/2009, 01:03 PM
بيحب قعدة البيت ياعنى يجى من شغله مالوش دماغ تنطيط وخروج كل شوية فى حتة لا يحب قعدة البيت

هى ممكن تكون ميزم لانك ضامنه انه مش هيعمل حاجه بره بس فى نفس الوقت عيب لان الرجاله غير الستات مطالبهم كتير واحتمالات خناقهم بقى تزيد ههههههههههه ربنا ميجبش خناق

rosy2
26/04/2009, 02:28 PM

:(:(عجبني كلامك جدااااااا يا بوبنبون بس ساعات الظروف بتخلي الواحده تتصرف من غير ما تحسب لها حاجه وتقول ما انا كمان تعبانة وهو مش حاسس فتهد المعبد عليها وعليه وعادة البنت بتتعب اكتر.................

sa7ar-87
26/04/2009, 08:48 PM
انا لسه متجوزتش بس بجد مش متخيلة ازاى ان شاء الله لما ربنا يكرمنى واتجوز موضوع الفلوس ده هيكون عامل ازاى هيدينى مصروف يعنى ولا ايه بجد هتكسف اوى اطلب منه فلوس لو محتاجة اجيب حاجة مش متخيلة الموضوع خالص

NooNi DooDi
27/04/2009, 01:38 AM
اسمحولى اشارك برأيى معاكم الحقيقة موضوع القعدة فالبيت وان مفيش حاجة اشغل وقتى بيها دى معاناة بجد والاصعب ان اكيد الحال هيكون اصعب بعد الجواز ان شاء الله وبجد الموضوع دة شاغلنى ومضايقنى جدا بالرغم انى هبدأ قريب جدا مجموعة كورسات انجليزى وكمبيوتر وهاروح جيم بس بردو حاسة ان دة مش كفاية
ونفسى الاقى فكرة مشروع بسيط ابداة لكن مش عارفةلان ماما موظفة واحيانا بترجع من الشغل بتعيط مرات من زميلاها ورؤسائها واحيانامن الناس وعشان كدة انا نفسى يكون لى شغل خاص لكن للاسف مش عارفة يكون اية ولا ابدا ازاى ياريت يكون فية افكار ممكن نتبادلها ونتشارك فيها ونفيد بعض يمكن نشترك كلنا فى مشروع مع بعض اية رأيكم؟

Princess_miro
27/04/2009, 01:23 PM
السلام عليكم يا بنات

حلو التجمع ده

طيب انا بقى هسألكم فى حاجة تانية
هو مفيش مشكلة ان الواحده هتطلب من زوجها مصروفها بس المشكلة بقى لما ييجى عليها وقت لازم ترد هدية هتعمل ايه؟

27/04/2009, 01:29 PM
تحوش فلوس وتجيبها

زمـــردة
27/04/2009, 02:26 PM
صح انا مع صوت انها تحوش فلوس على كذا شهر وتجيب الهدية

nany2004
27/04/2009, 10:49 PM
السلام عليكم يا بنات

حلو التجمع ده

طيب انا بقى هسألكم فى حاجة تانية
هو مفيش مشكلة ان الواحده هتطلب من زوجها مصروفها بس المشكلة بقى لما ييجى عليها وقت لازم ترد هدية هتعمل ايه؟

طيب ماهى هتاخد المصروف تعمل بيه ايه غير انها تحوشه لوقت عوذة ؟
عشان لو احتاجت حاجة فى وقت هو مش معاه او مش عايز يجيبها او اتحطت فى ظرف انها لازم ترد هدية يبقى عندها الحرية انها تعمل كده من غير ما تطلب منه ساعتها يديها فلوس :wink:

NooNi DooDi
29/04/2009, 01:22 AM
انا كمان بأيد صوت العيون وبونبون ونانى طبعا تحوش وتشترى الهدية اللى تحبها
لية محدش رد على سؤالى عن افكار نشغل بيها وقتنا بشكل مفيد أفكار لمشاريع بسيطة؟

زمـــردة
29/04/2009, 01:42 AM
انا كمان بأيد صوت العيون وبونبون ونانى طبعا تحوش وتشترى الهدية اللى تحبها
لية محدش رد على سؤالى عن افكار نشغل بيها وقتنا بشكل مفيد أفكار لمشاريع بسيطة؟
والله مش عندى بس هدولك

السلام عليكم
وعليكم السلام يا قمر

N0rma
29/04/2009, 01:51 AM
ازاى صحيح نطلب مصروف انا اتكسف اوى لو اتجججوزت اطلب مصروف
ولو اتجرات وطلبت هابقى ملزمه كل شهر انى افكرو او نسي ان مدانيش مصروف الشهر حاجه تحرج اوى

زمـــردة
29/04/2009, 01:56 AM
ازاى صحيح نطلب مصروف انا اتكسف اوى لو اتجججوزت اطلب مصروف
ولو اتجرات وطلبت هابقى ملزمه كل شهر انى افكرو او نسي ان مدانيش مصروف الشهر حاجه تحرج اوى
حبيبتى الاتفاق على الموضوع دة بيبقى قبل الجواز علشان تحطوا النقط على الحروف ودة مافيهوش كسوف دة حقك

29/04/2009, 02:43 AM
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

والله انتم مكبرين الموضوع طيب مره واحده قريبتى قالتلى اول ما اتجوزت كانت حتى بتتكسف تحط فى بقها اكل قدام جوزها تخيلوا بتقولى دلوقتى ممكن اكل وافرش واعمل البدع قدامه يعنى هى مش حاجه صعبه بس حاجه جديده زى اى شئ له وقته وبيبقا عادى فهمنى صح

دلوقتى بقا انا استغفر الله العظيم ياربى مضايقه جدا ومخنوقه على اخرى الحمد لله
ودا تقريبا لانى حاسه انى هبعد عن اهلى والموضوع دا مضيقنى بشكل فظيععععععععععععععععععععع
بجد ربنا العالم انه مغطى على فرحتى بشكل كبير اوى
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بجد
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
محدش بجد يستهتر بكلامى لانه طالع من قلبى عدل
كان فى جبل فوق صدرى مش عرافه اتعتعه من مكانه
ومبنمش كويس وباكل كتير الحمد لله وتوتر غريب اوى هيقضى عليا استغفر الله العلى العظيم
ادعولى ربنا يريح بالى ويهدينى وكل الى زى ان شاء الله يارب يارب يارب يارب يارب

زمـــردة
29/04/2009, 02:49 AM
يارب يريح بالك يا مورو ما تقلقيش بعد كدة لما تيجى بيت اهلك مش هتستريحى هو انتى بيتك بعيد عن بيت باباكى
استغفرى ربنا كتيييييييييرررر والله حاسة بيكى

29/04/2009, 02:52 AM
ايوة يا جميله الحمد لله

الحمد لله على كل شئ

الملكه فريده
29/04/2009, 04:36 AM

عيب طبعا :D
الراجل لما يبقى لازق فى البيت كده يزهق الست وكمان اللى بيخرج لوحده كتر يزهقها
الوسط كويس فى كل حاجه

دلوقتى بقا انا استغفر الله العظيم ياربى مضايقه جدا ومخنوقه على اخرى الحمد لله
ودا تقريبا لانى حاسه انى هبعد عن اهلى والموضوع دا مضيقنى بشكل فظيععععععععععععععععععععع
بجد ربنا العالم انه مغطى على فحرتى بشكل كبير اوى
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بجد
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
محدش بجد يستهتر بكلامى لانه طالع من قلبى عدل
كان فى جبل فوق صدرى مش عرافه اتعتعه من مكانه
ومبنمش كويس وباكل كتير الحمد لله وتوتر غريب اوى هيقضى عليا استغفر الله العلى العظيم
ادعولى ربنا يريح بالى ويهدينى وكل الى زى ان شاء الله يارب يارب يارب يارب يارب

معلش يامورو
تلاقيكى بس مرتبطه بيهم اوى
اومال لو كنت مسافره بره مصر كنت هتعملى ايه

29/04/2009, 04:39 AM
مش عارفه يا سمسمه بس بجد تعبانه اوى ربنا العالم بيا
الحمد لله على كل شئ الحمد لله يارب يارب يارب

redflowerlovey
30/04/2009, 02:34 PM

حاولي تشوفي أي حاجة تشغلي بيها وقتك و أخرجي أو دوري على شغل بجد الشغل بيقتل الوقت و طلعي موضوع الجواز من دماغك عشان ترتاحي و ده نصيب ربنا كاتبهلنا وان شاء الله حيكون خير بس انتي لازم تعرفي انك مش حتلاقي حد كامل لان الكمال لله وحده و لازم حيكون فيه حاجة ناقصة بس اللي حيفرق من واحد للتاني انك تقدري تعوضي النقص اللي عنده ده او تتغاضي عنه او مش حتقدري انا كنت كده في الأول بس فعلا في كزا حاجة كان نفسي تبقى في الشخص اللي حرتبط بيه و هي مش موجوده دلوقتي في خطيبي بس الحمد لله ما شاء الله انا بحبه و هو بيحبني و مش حاسه ابدا ان الحاجات دي مش موجوده فيه ربنا ييسرلك امورك و يرزقك بالزوج الصالح ان شاء الله

Bossy22
30/04/2009, 03:38 PM
طيب يا بنات عايزة اسالكو فى موضوع لو واحدة بعد الجواز جوزها قالها نروح لاهلى كل يوم جمعة و ممكن ايام يباتو هناك و كده ايه الحل؟؟؟مع العلم طبعا ان الاختلاط الزايد باهل الزوج و خصوصا الحمى و الحماه بيعمل مشاكل جامده
ااه نسيت الموضوع جميل يا بنبون

30/04/2009, 03:41 PM
طيب يا بنات عايزة اسالكو فى موضوع لو واحدة بعد الجواز جوزها قالها نروح لاهلى كل يوم جمعة و ممكن ايام يباتو هناك و كده ايه الحل؟؟؟مع العلم طبعا ان الاختلاط الزايد باهل الزوج و خصوصا الحمى و الحماه بيعمل مشاكل جامده
ااه نسيت الموضوع جميل يا بنبون

ممكن توفقيه عادى بس هو فين اليوم الى هتروحى لاهلك فيه يعنى
قولى مره اهله ومره اهله
كمان بعد كدا لما تتجوزوا ان شاء الله
عادى كدا مره اخرجوا اتفسحوا مش مكرر يعنى اهله كل اسبوع
ومش شرط كل لما يروح تروحى معاه
سيبك من المشاكل كمان لازم تبقى عزيزة توحشيهم يعنى ومش لازم تحددوا يوم معين خلوها سلطه عشان ميبقاش روتين بس طبعا كل دا فى دماغك انتى متقوليهولوش لانه هيفكر بكدا انك مش عاوزة تشوفيهم ومش بتحبيهم والحوارات الى ملهاش لزمه دى فهمانى يا جميله وربنا يتمملك بخير ان شاء الله

Bossy22
30/04/2009, 04:01 PM
و الله يا صوت هو مقالش حاجة لحد دلوقتى بس اخته و جوزها على طول عندهم و كده حتى هم مسافرين و انا كنت قاعده معاهم لقيت حمايا بيقول طبعا لما يرجعو من المطار هييجو يباتو عندنا فانا تنحت كنت عايزة اقوله افرض هى و جوزها عايزين يسترجعو الزكريات فى شقتهم وللا حاجةههههههههههههه

30/04/2009, 04:02 PM
بصى مالكيش فى كلام حد ولا تعملى زى حد خلى ليكى حياتك وطبيعتك وعودى جوزك عليها بس بطريق غير مباشر وان شاء الله ربنا يتمملك بخير
ومتفكريش كتير فى المواضيع دى

أحلى دنيا
01/05/2009, 04:44 PM
انا مخنوووووووووووووووووووووو وووقة قوي....متخانقين انا وخطيبي..مش عارفة ارضيه...عملت كل حاجه مش نافع..جرحني...المشكله انه عنده استدعاء للجيش الاسبوع الجاي..خايفة ازعله اكتر....ونفسي اعمل حاجة تحسسه بقيمتي...نفسي ادخل ف غيبوبة عشان مافكرش....ماحدش يعمل اقتباس لو سمحتو

زمـــردة
01/05/2009, 04:55 PM
مالك يا قمر

01/05/2009, 05:03 PM
ربنا يصلحلك الحال ان شاء الله

زهره الجنوب بصى يا جميله عارفه لو اخر الشارع هحس بغربه برده
اصل متقدريش تنسى طول سنين عمرك كدا وتروحى حته تانيه عن نفسى كل لما افتكر بطنى توجعنى واحس بمغص وحاجات غريبه يلا الحمد لله على كل شئ

nanoo99
01/05/2009, 09:11 PM
يابنات انتو مكبرين الموضوع اااااااااااااااااااااااوى
والله والله والله
انا ايام جوزى كنت بعيط من قبل ما احدد معياد الفرح واول لما جبت الشقه بعيط والفرش وانا بعيط
وكل حاجه لدرجه انى جوزى كان مفكر انى مش بحبه وخايفه منه
وكل داااااااااااااااااااا
راح دلوقتى
يعنى دلوقتى انا لو نمت يوم عند ماما يوحشنى بيتى جدااااااااااااااااااااااا ااااااااا

يابنات دا هيكون بيتك ممكلتك انتى كل حاجه فيه مللكك
ومفيش حد مرتيط بمامته زى
والله انا ماما كانت بتنام فى نفس السرير معايا
بس دى حياه وجى حياه تانيه خالص
انتو افرحوا بخطيبكم وبيتكم
وانسوا الزعل دى
دى نصيحه صغنونه

أجمل ايام العمر
01/05/2009, 09:33 PM
الموضوع حلو قوى يا بونبون :

مورو : انا كنت بعيط كتييييييييييييييييييييييي يييييييير قبل ما اتجوز و بعد الجواز كنت كل لما اجى ازور ماما افضل اعيط و انا مروحة بيتى انهاااااااااااااااااااااا ر كانى رايحة سجن ابو غريب... ههههههههههههههههههههه

بس ده احساس طبيعى عشان احنا مش متحملين مسؤولية حاجة و فجاة بنلاقى نفسنا مسؤولين عن بيت و اسرة و راجل و كدة ..

الموضوع مع الوقت بيعدى و هتلاقى ننفسك بتحبى بيتك جدا و مش عايزة تروحى عند اهلك

كلللللللللنا كدة ... انتى مش حالة شااااذة ولا حاجة .. اطمنى يا عروسة و ربنا يتمملك بخير ياااارب

أجمل ايام العمر
01/05/2009, 09:36 PM
بالنسبة لحكاية المصروف بقى .... لاااااااااااااااااااااااا ااااااااااازم الراجل يتعود انك ليكى مصروف و انه يصررف عليكى

انا قبل ما اتجوز انا و جوزى اتفقنا على مصروف معين للبيت و كان جوزى الذكى عايز يدينى مصروف البيت مع مصروفىى على بعض و انا اصرف نفسى ..

اانا اعترضت وموافقتش

و قلتله انت رفضت شغلى و انا متعودة على مستوى معين فى بيت اهلى طبعا مش هطالبك بيه لانك مش فى سن والدى بس كل يوم واحد فى الشهر استلم منك ظرفين

ظرف للبيت و ظرف ليا : فلوسى تكون منفصلة عن فلوس البيت

و فعلا ده اللى تم و الراجل كن ذووووق جدا معايا

و لما حملت جيت قعدت عند ماما عشان انا ظروف حملى وحشة قووووووووووى و رغم انه بيدفع للدكتور فلوس كتير عشان الدكتور بتاعى غاااااااااااالى جدا ... الا انه لسه ملتزم انه كل واحد فى الشهر يدينى مصروفى

و بيقوللى انا بحس انك بنتى و بحب قوى اديكى الفلوس دى ..

لازم الراجل يتعود انه يصرف والا هيتنح

زمـــردة
01/05/2009, 10:23 PM
أولا نورتينى كمان انا معاكى فى الرأين
يا بنات انتوا فى أحلى أيام ما تعيعوهاش ما بين اديكوا وتسلمواا نفسكوا للشيطان
كمان موضوع المصروف دة رأى من زمان انة لازم يتعود يدى ولما يتعود يدىىىى احساسة بالمسؤلية ناحيتك هاخلية يحبك اككتر الرجالة غيرنا لما يحسوا بالمسؤلية يحبوا الشىء دة اوى

مريم وعلى
01/05/2009, 10:53 PM
السلام عليكم يا بنات موضوع جميل جدا انا بقى تعبانه جدا مع انى الحمد لله عندى نعم من الله كثيره زوج واولاد بس اكتر حاجه تعبانى هى الغربه والوحده فى بلد بعيده جدا عن اهلى والانسان دايما بيحتاج للصحبه والنصيحه وخاصه ان زوجى علطول مشغول وانا حاولت اتعرف على جيران او ناس فى مثل ظروفى عندهم اطفال فى مثل سن اطفالى ولكن للاسف الاختلاف فى حاجات كتيره كان عائق كبير مع ان انا قاعدة فى الغردقه ودى بلد جميله بس فعلا دى جنه منغير ناس بالنسبه لى

N0rma
01/05/2009, 11:05 PM
يعنى ازاى نقولو على المصروف ؟ من الخطوبه طيب نفتح الموضوع ازاى
وتفتكرو فى ظظروف الحياه دلوقتى المفروض المصروف مايقلش عن كام؟

L O L Y
02/05/2009, 01:53 AM
ربنا يروبكوا الاحوال ياااارب

Love You 7abibi
02/05/2009, 03:44 AM
البنات اليي هتتجوز في مصر تحمد ربنا جامد قوي وتشوف ظروف الناس التانية عشان تهون علي نفسها يعني انا مثلا هتجوز في عمان فاحمدوا ربنا انتي ساعة ماتحبي تشوفي أهلك ساعة ساعتين بالكتير و هتكوني عندهم
الحمدللة علي كل شيء

redflowerlovey
02/05/2009, 11:45 AM
وانا كمان يا بنات عايزه اعرف المصروف ممكن يكون في حدود كام يعني و بعدين في حاجه انا دلوقتي بشتغل و احتمال اكمل شغل بعد الجواز بس انا موضوع المصروف ده بالنسبالي مش عشان يكون معايا فلوس بس عايزه احس اني مسئولة منه و انه بيديني مصروفي عشان اجيب اللي انا عايزاه تفتكروا انا كده مفترية و لو حيديني مصروف يبقى كام

نغمة القمر
04/05/2009, 04:49 AM
هو مين يابنات الاحسن انة يمسك مصروف البيت الراجل ولا الست بالذات في اول الجواز وهو مبدئيا اية رنج مصاريف الشهر بالنسبة لاتنين لسة متجوزين اللي تعيشهم مرتاحين

نغمة القمر
04/05/2009, 05:38 AM
زهره الجنوب بصى يا جميله عارفه لو اخر الشارع هحس بغربه برده
اصل متقدريش تنسى طول سنين عمرك كدا وتروحى حته تانيه عن نفسى كل لما افتكر بطنى توجعنى واحس بمغص وحاجات غريبه يلا الحمد لله على كل شئ
والله العظيم ياصوت ربنا العالم بيا انا كمان انا حالتي صعبة زيك واكتر انا تقريبا بموت من العياط كل يوم بالليل ومش بنام مش متخيلة ازاي هاسيب حياتي وكل حاجة انا متعوده عليها كده فجاة وامشي واسيب اودتي وسريري وبيتنا واهلي حاسة اني بمووووووووووووووووووووووت والله ومش فرحاااااااااااااانة خالص باقي اقل من شهر تقريبا المفروض اللي في مكاني بيبقا فرحان لكن انا حاسة اني بدات في العد التنازلي حاسة اني بودع حياة جميلة ومريحة ورايحه لدنيا تانية غريبة خايفة منها اوي ....استغفر الله العظيم يارب....مش عارفة ازاي هاسيب اهلي حاسة انهم مش هايعرفوا يعيشوا من غيري وانا نفس الكلام ....زخايفة الاحساس ده يفضل جوايا ويدمر حياتي ويخليني مش عارفة اعيش معاة ..والجنان شغال في دماغي وربنا يستر الشقة بتتفرش اصلا وانا بفكر اني............................... اكيد فاهمة انا بفكر في اية ووالله بستعيذ من الشيطان كل شوية ومشغلة قران علطول بس الاحساس ده قاتلني ومسيطر عليا اوي ومخليني مش طايقة خطيبي وحاسة اني باحساسي ده هاقتل الفرحه جواة اصلا ...وعمالة اقولة انت مش زعلان انك هاتسيب بيتك واهلك انت وانت وانت؟راح قالي محسساني يابنتي اني هاقتلك وانك مش عايزة تعيشي معايا ديه سنة الحياة ...وانا استغفر الله يارب مش متقبلة الكلام.مش عارفة اية اللي جرااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااالي جوايا حزن رهيب وطول مانا ماشية في البيت ابصلة وابصلهم وادخل اودتي واعيط .المفروض اي بنت في مكاني تبقا فرحانة بحاجتها وبخطيبها اللي هاتكمل معاه حياتها طب انا لية مس حاسة بكدة دلوقتي والموضوع بيزيد كل ما الميعاد يقرب وخااااااااااااااااااااايف ة يكون ده مش توتر وقلق اللي بيبقا قبل الفرح خايفة اكون مش بقيت احب خطيبي واني مش بقيت عايزاة ومش عارفة بقا اعمل اية....
ياخبررررررررررررررررررر ده انا طولت عليكوا اوي معلش بس مش عارفة احكي لحد اللي جوايا عشان مش يقلقوا .كفاية بقا لحسن والله الدموع غرقت اللاب توب بس ادعوووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووولي...يارب يارب يارب

ناني فيبس
04/05/2009, 06:38 AM

انا عن نفسي مفتحتش معاه الموضوع دة خالص هو اللى قالي عليه لوحده وكمان حدد الرقم لوحدة وانا لقيته اعلى مما كنت هطلب كمان ههههههههههههههههههه

بس لو هو مجبش سيرة بعد شهرين من الجواز يبقى ابتدي اطلبي انتي وخصوصا لو كنتي مش بتشتغلي

وبالنسبة لمصروف البيت عشان تريحي دماغك انزلوا اشتروا الاساسيات ومخزون الشهر سوا وهو يسبلك مبلغ بسيط عشان لو احتجتي حاجة خلصت او الحاجات اليوميه

الموضوع دة جميل اوي واول مرة اشوفة

ناني فيبس
04/05/2009, 06:46 AM
هو مين يابنات الاحسن انة يمسك مصروف البيت الراجل ولا الست بالذات في اول الجواز وهو مبدئيا اية رنج مصاريف الشهر بالنسبة لاتنين لسة متجوزين اللي تعيشهم مرتاحين

مصاريف الشهر هتبقى مكونة من الاساسيات

كهرباء - ميه - غاز - تليفون - انترنيت -شحن موبايلات - الاكل

دة الاساسي انتوا هتبداو تشوفوا استهلكوا اد ايه من الحاجات دي على مدار شهرين او تلاته ومنهم هتحددوا تقريبا بتصرفوا كام كل شهر

غير بقى جزء للرفاهيات زي خروجات عزومات

وجزء ليكي يا امه هو هيجبلك كل شوية حاجة تطلبيها يا هيديكي مصروف تتصرفي وتجيبي منه اللى انتي عايزاه

ومصروفة هو وبنزين العربية

وجزء يتشال على جنب للطواريء وجزء لتسديد التزامات او اقساط (اذا وجدت يعني )

redflowerlovey
04/05/2009, 12:53 PM
طب يا بنات محدش رد عليه ليه لو انا بشتغل اصلا تبقى بجاحة لو طلبت مصروف كمان و خصوصا لو هو متكلمش في الموضوع ده و و الله ده مش عشان انا عايزه فلوس بس الاحساس حلو برضو و بيبقى كام يعني 100 جنيه مثلا يعني ولا ايه حد يرد عليه

04/05/2009, 04:16 PM
والله العظيم ياصوت ربنا العالم بيا انا كمان انا حالتي صعبة زيك واكتر انا تقريبا بموت من العياط كل يوم بالليل ومش بنام مش متخيلة ازاي هاسيب حياتي وكل حاجة انا متعوده عليها كده فجاة وامشي واسيب اودتي وسريري وبيتنا واهلي حاسة اني بمووووووووووووووووووووووت والله ومش فرحاااااااااااااانة خالص باقي اقل من شهر تقريبا المفروض اللي في مكاني بيبقا فرحان لكن انا حاسة اني بدات في العد التنازلي حاسة اني بودع حياة جميلة ومريحة ورايحه لدنيا تانية غريبة خايفة منها اوي ....استغفر الله العظيم يارب....مش عارفة ازاي هاسيب اهلي حاسة انهم مش هايعرفوا يعيشوا من غيري وانا نفس الكلام ....زخايفة الاحساس ده يفضل جوايا ويدمر حياتي ويخليني مش عارفة اعيش معاة ..والجنان شغال في دماغي وربنا يستر الشقة بتتفرش اصلا وانا بفكر اني............................... اكيد فاهمة انا بفكر في اية ووالله بستعيذ من الشيطان كل شوية ومشغلة قران علطول بس الاحساس ده قاتلني ومسيطر عليا اوي ومخليني مش طايقة خطيبي وحاسة اني باحساسي ده هاقتل الفرحه جواة اصلا ...وعمالة اقولة انت مش زعلان انك هاتسيب بيتك واهلك انت وانت وانت؟راح قالي محسساني يابنتي اني هاقتلك وانك مش عايزة تعيشي معايا ديه سنة الحياة ...وانا استغفر الله يارب مش متقبلة الكلام.مش عارفة اية اللي جرااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااالي جوايا حزن رهيب وطول مانا ماشية في البيت ابصلة وابصلهم وادخل اودتي واعيط .المفروض اي بنت في مكاني تبقا فرحانة بحاجتها وبخطيبها اللي هاتكمل معاه حياتها طب انا لية مس حاسة بكدة دلوقتي والموضوع بيزيد كل ما الميعاد يقرب وخااااااااااااااااااااايف ة يكون ده مش توتر وقلق اللي بيبقا قبل الفرح خايفة اكون مش بقيت احب خطيبي واني مش بقيت عايزاة ومش عارفة بقا اعمل اية....
ياخبررررررررررررررررررر ده انا طولت عليكوا اوي معلش بس مش عارفة احكي لحد اللي جوايا عشان مش يقلقوا .كفاية بقا لحسن والله الدموع غرقت اللاب توب بس ادعوووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووولي...يارب يارب يارب

انتى كأنك بتحكى بالسانى بالظبط دا حتى ماما بتقلى مالك اقولها مش عاوزة ...............
وهو حاسس انى مضايقه وقالى مالك قلتله عشان هسيب اهلى قالى هو انا همنعك عنهم وعادى قلتله بس انا مرتبطه بيهم جدااااااااااااااااااااااا اااااا وانى اصحى من النوم ملقيش قدامى الى بعمله كل يوم دا صعب وحاجات كتير والله
سبحان الله وفعلا زيك بالظبط حاسه بان مفيش فرحه جوايا بالعكس حزن
حتى مش بتحرك اوى فى حاجتى وبحسس نفى ان لسه بدرى رغم انى زيك برده اقل من شهر الحمد لله
ربنا يسهل ويستر وبسمع سورة البقره وبتهدينى الحمد لله

ربنا معانا يارب يارب يارب يارب يارب

طب يا بنات محدش رد عليه ليه لو انا بشتغل اصلا تبقى بجاحة لو طلبت مصروف كمان و خصوصا لو هو متكلمش في الموضوع ده و و الله ده مش عشان انا عايزه فلوس بس الاحساس حلو برضو و بيبقى كام يعني 100 جنيه مثلا يعني ولا ايه حد يرد عليه

بصى يا جميله انتم بتتكلموا اول الجواز فى احتياجات البيت الاساسيه وعلى اساس مرتبه ومصاريفه فى المواصلات او بنزين بيحدد مصروف بيتك كام وانتى بتتعاملى بقا ولو بتشتغلى هتشيلى من عليه حمل حاجاتك الشخصيه شويه بس طبعا مش تعوديه على كدا يعنى ممكن كمان تحوشى من مرتبك لوقت تحتاجوا فيه لكدا خصوصا اول الجواز قبل ما يكون فى اطفال
وربنا يرزقك ان شاء الله

ناني فيبس
05/05/2009, 11:28 AM

ملينفعش تبقى بتشتغلي وعندك دخل وتطلبي مصروف

لكن انتي هتحسي احساس انك مسئولة منه بصرفة على البيت و طلبات البيت ومرتبك ليكي

لكن مش منطقي خالص تطلبي مصروف وانتي بتشتغلي

وانتي عرفتي منين ان احساس المصروف حلو وانتي بتشتغلي اكيد بطلتي تخدي مصروف من وقت ما اشتغلتي

ولو عايزة تحسي الاحساس دة بمعناه الحقيقي يبقى اقعدي في البيت

لكن طول ما انتي بتشتغلي وليكي دخل حتى لو بيديكي مصروف مش هتحسي بحاجة لان احساسك بانك معاكي هيطغي على اي احساس تاني شيلي الفكرة دي من دماغك عشا ما تتعبيش نفسك

sa7ar-87
14/05/2009, 10:13 PM
انا مش عارفة يابنات انتو منكدين على نفسكو اوى كده ليه احمدو ربنا انكو جنب اهلكو مش هتسفرو حته بعيدة ودى سنة الحياة لازم يجى اليوم اللى يكون لكل واحد بيتها واولادها وحياتها بجد حياة حلوة هى مسئولية جامدة اوى طبعا بس لما تكونى مع الشخص اللى بتحبيه ويتقى ربنا فيكى هتكون حاجة تانية انا مستغربة اوى منكو علشان كل البنات نفسهم وهيموتو يمشو من بيت اهلهم ويكون ليهم بيتهم وحياتهم الخاصة ربنا يوفقكو يارب كلكو ويبعد عنكو وساوس الشيطان وحياتكم هتكون احسن حاجة ان شاء الله

kasndra
15/05/2009, 02:08 AM
انا كنت هعيط يا بنات وانتو بتقولو هنسيب حياتنا واهلنا بجد حزنت و أد ما انا عايزة اتجووز و الاقي ابن الحلال بسرعه أد ما فعلا ساعات كتير اقول لنفسي استمتعي بالفترة دي مش هتتعوض مهما حصل لاني مش هرجع بنت ومش مسؤوله تاني ابدا طالما اتجوزت

وف نفس الوقت هونتو عليا اووي انا ماما مشيلاني الهم عشان لسه متخطبطش وطوول الوقت مورناش غير الموضوع ده انا حقيقي تعبت اووي ونفسي الاقيه بس عشان خاطر امي شكلها صعب من الحزن رغم ان عمري 23 سنه الا انها حاسه اني كده خلاص كبرت وبتقولي في وشي حتى لما يجي اللي انتي عايزاه انا هفرح ازاي بعد ما حزنت كده

ادعوولي يا بنات معاكوو الحياة صعبة اوووووي بعد ما الواحد يخلص جامعه بتبقى الانظار عليه والعالم كله ما ورهووش غير ايه في حد وها امتى وايه الاخبار انا قرفت بجد بس ارجع اقول الحمد لله على كل حال

يالا فضفت معاكو شويه اللهم فرج كروبنا جمييييييييييييعا امييييييييييييييييييييييي ن

15/05/2009, 02:26 AM
انا كنت هعيط يا بنات وانتو بتقولو هنسيب حياتنا واهلنا بجد حزنت و أد ما انا عايزة اتجووز و الاقي ابن الحلال بسرعه أد ما فعلا ساعات كتير اقول لنفسي استمتعي بالفترة دي مش هتتعوض مهما حصل لاني مش هرجع بنت ومش مسؤوله تاني ابدا طالما اتجوزت

وف نفس الوقت هونتو عليا اووي انا ماما مشيلاني الهم عشان لسه متخطبطش وطوول الوقت مورناش غير الموضوع ده انا حقيقي تعبت اووي ونفسي الاقيه بس عشان خاطر امي شكلها صعب من الحزن رغم ان عمري 23 سنه الا انها حاسه اني كده خلاص كبرت وبتقولي في وشي حتى لما يجي اللي انتي عايزاه انا هفرح ازاي بعد ما حزنت كده

ادعوولي يا بنات معاكوو الحياة صعبة اوووووي بعد ما الواحد يخلص جامعه بتبقى الانظار عليه والعالم كله ما ورهووش غير ايه في حد وها امتى وايه الاخبار انا قرفت بجد بس ارجع اقول الحمد لله على كل حال

يالا فضفت معاكو شويه اللهم فرج كروبنا جمييييييييييييعا امييييييييييييييييييييييي ن

بصى يا جميله بجد كل تأخيره وفيها خيره
وان شاء الله هيجيلك احسن واحد 23 مش كبيرة ابدا الحمد لله
وربنا يوفقك بابن الحلال ان شاء الله
مامتك بس غرضها تطمن عليكى
وبصراحه موضوع الاهل دا عاااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا
يارب يارب يارب ربنا يستر لانى مبحولش افكر فيها كتير بس انهرده جيه فى بالى لما بكو مسافره مكان وابقا همشى منه بضايق فما بالك بقا يلا الحمد لله على كل شئ
ربنا ييسرلنا امورنا كلنا ان شاء الله يارب يارب يارب

nemonamanemo
15/05/2009, 02:56 AM
كاسندرا .......... يا بنتي سيبك من كلام مامتك هي بس خايفه عليكي شويتين زياده

انتي يا بنتي لسه صغيره

15/05/2009, 07:44 PM
يابنات لو مخطوبه لواحد وانتى كنتى بتحبى حد قبله تعملى ايه عشان تنسى وعايزه تتجهى بقلبك كله لناحيه اللى بيحبك وشاريكى ومخطوبه له
كمان عايزه اسال ياترى كل واحده مخطوبه لقت كل اللى بتتمناه فى خطيبها ؟؟
واخر سؤال بقى ياترى لو فى حاجه مش عاجباكى كشكل بقى فى خطيبك دا تعملى ايه ومحدش يقولى دى تفاهه لدرجه بتكرهك فى الجوازه كلها ؟؟

فهماكى تماما يا جميله
بصى اول شئ تحاولى تنسى تماما الى كنتى بتحبيه لان كدا تعتبر خيانه لو فكرتى فيه حتى لانك دلوقتى مرتبطه بانسان شريكى تمام
وعشان كمان ربنا يرضى عنك مينفعش تبقى بوشين
فحاولى تشوفى ايه حلو فى خطيبك صفات وكل شئ وتفكرى فيها وتبعدى عن تفكيرك مثلا مقارنه بينه وبين الى كنتى بتحبيه عشان دا هيخليكى ديما مضايقه وتعبانه
كمان فكرى ان ربنا رزقك بخطيبك دا وهو انسان شريكى زى ما بتقولى فميكونش ردك على نعمه ربنا تفكيرك فى غيره
اما بقا من حيث الشكل فالراجل بجد مش بشكله ولو حبيتى خطيبك بجد مش هتشوفى فيه ولا عيب
انتى بس عشان مش بتحبيه بس ان شاء الله لما تحبيه هتشوفى الوحش حلو ان شاء الله
وشوفى انتى اكيد فيكى حاجاه مش حلوة الكمال لله وحده تحبى بقا هو يفكر زيك ويقول دا كذا فيها مش حلو لا ابدا كلنا خلقه ربنا
واه لو حاجه بجد مضايقاكى فى شكله متفكريش فيها وان شاء الله تحبيه وتلاقيه توم كروز فى عينك بلاش مهند
وربنا يتمملك بخير ان شاء الله وكل البنات يارب يارب يارب

nemonamanemo
15/05/2009, 10:42 PM
يابنات لو مخطوبه لواحد وانتى كنتى بتحبى حد قبله تعملى ايه عشان تنسى وعايزه تتجهى بقلبك كله لناحيه اللى بيحبك وشاريكى ومخطوبه له
واخر سؤال بقى ياترى لو فى حاجه مش عاجباكى كشكل بقى فى خطيبك دا تعملى ايه ومحدش يقولى دى تفاهه لدرجه بتكرهك فى الجوازه كلها ؟؟

اهم حاجه تنوي نيه صح انك تنسي اللي فات (اللي فات مات زي ما بيقولوا) و معني تنوي نيه صح انك متحولش تقارني بين خطيبك و بين اي حد تاني سواء حد كان في حياتك قبل كده او اي حد حواليكي

تاني حاجه انك تركزي علي الحاجات الايجابيه اللي في خطيبك و تهملي تماما الحاجات السلبيه

فكري في حبه و احترامه ليكي فكري انه شاريكي صدقيني لو عملتي كده هتلاقي نفسك مرتاحه و شويه هتبقي مشدوده ليه شويه وهتلاقي نفسك بتحبيه وكمان بتموتي فيه

ثالثا محدش بياخد كل حاجه كل واحده فينا بيعجبها حاجات في شريك حياتها وكمان بتضايقها حاجات ... بس الشطاره بقي انك تعرفي تتأقلمي مع الحاجات اللي بتضايقك و لو شاطره قوي بقي تغيري الحاجات ديه لحاجات انتي بتحبيها و بتتمني انها تكون موجوده في شريك حياتك

رابعا بالنسبه للشكل .. حاولي تغيري اللي تقدري عليه

يعني لو لبسه ممكن تنزلي معاه تشتروا هدومه .... لو ملامحه صدقيني انتي مش محتاجه تعملي غير حاجه واحده بس عشان تتخلصي من المشكله ديه عارفه ايه

حبي خطيبك و انتي مش هتشوفي اي حاجه و حشه فيه ......... صدقيني جربي و مش ختندمي

وربنا يوفقك يا قمر و تسعدي و تتهني في حياتك بس اهم حاجه الاخلاص اخلصي في حبك ليه و اخلصي في نيتك و ان شاء الله خير

cat lolo
15/05/2009, 10:54 PM
حلو قوى الجروب ده يا بنات ربنا يسعدكم

cat lolo
15/05/2009, 11:08 PM

حبيبتى زهرة الجنوب عسى ان تكرهو شئ وهو خير لك وعسى ان تحبو شئ وهو شر لكم .. ادعى ربنا يا قمر انك تنسى الى كنت بتحبيه ده وحاولى على قد ما تقدرى انك تنسيه وثقى يا بنتى ان ربنا مبيعملش الا الخير للانسان لانك حتى لو فكرتى فى الانسان الى كنتى بتحبيه مش هيفيدك بحاجه بالعكس ده هيضايقك اكتر لافرحى بخطيبك وعمر الانسان ما بيلاقى فى خطيبه كل المواصفات الى كان بيتمناها بس اكيد خطيبك فى حاجات حلوة تانيه غير الشكل اصل الشكل مش كل حاجه دورى على مميزاته يا قمر وياااااااارب يسعدك انا وانتى وكل البناااااااااات

nemonamanemo
15/05/2009, 11:37 PM

انا رأي استني بعد الجواز و شوفي ... يعني انا بعد الجواز لقيت جوزي بيديني فلوس و بيقولي خلي دول معاكي ده غير انه سايبلي فلوس في البيت عشان لو حبيت اجيب اي حاجه و الفلوس اللي معايا مكفتش و قبل ما الفلوس اللي معايا تخلص بيديني غيرها

اناا قصدي متسبقيش و تطلبي لانه ممكن يفهمك غلط

وانا كمان يا بنات عايزه اعرف المصروف ممكن يكون في حدود كام يعني و بعدين في حاجه انا دلوقتي بشتغل و احتمال اكمل شغل بعد الجواز بس انا موضوع المصروف ده بالنسبالي مش عشان يكون معايا فلوس بس عايزه احس اني مسئولة منه و انه بيديني مصروفي عشان اجيب اللي انا عايزاه تفتكروا انا كده مفترية و لو حيديني مصروف يبقى كام

مش لازم يديكي مصروف عشان تحسي انك ملزومه منه ... ممكن يشتريليك هدومك مثلا او يجيبلك حاجه عجبتك و انتوا خارجين مع بعض

متحبكيهاش قوي عشان متضيقيش لو مش اداكي مصروف لان ممكن جدا يبص للموضوع علي اساس انك بتشتغلي و معاكي فلوس

مشتاقة الى الجنة
16/05/2009, 11:59 AM
السلامعليكم يابنات ازيكمكلكم الفكرة دى جميلة قوى وعجبتنى فعلا كتير قوى بنبقى عايزين نتكلم ونأخد رأى حد فى حاجة متصلة بحياتنا الاجتماعية ونشوف ايه الرأى الصح او الافضل
انا اسمى المستعار جنة 21سنة ونص كنت بشتغل بس خلاص قعدت من الشغل بقالى 4ايام ومخطوبة من اسبوعين
وبمناسبة الشغل انا بصراحة مش عارفة اكمل شغل وله لا انا ادمى فرصة لحد شهر 9 انى ارجع الشغل تانى وله لا مش عارفة ناس كتير بيقولولى اكمل عشان مبقاش محتاجة لفلوس جوزى بعد مانتجوز وانا بصراحة مش عارفة انا مش بحب الشغل انا خدتها تجربة كنت عايزة اعيشها وخلاص تنصحونى بايه اكمل وله لا بالنسبة لخطيبى هو قلى براحتك اللى انتى عايزاها انا مش هجبرك على حاجة واللى انتى ترتحيله ايه رأيكم يابنات وكمان بالنسبة للصراحة انا صريحة جدا مع خطيبى ودى حاجة حلوة بس بيتهيألى ممكن يبقى فيه حدود يعنى مثلا على حكاية الشغل انا قلتله على اللى فى بالى بصراحة انى هشتغل عشان مقولكش هات يارى انا غلطانة انى صريحة قوى كده معاه
معلش طوت عليكم بس الحمد لله انى لقيت ناس تشاركنى تفكيرى وانا اشاركهم تفكيرهم

مشتاقة الى الجنة
16/05/2009, 12:20 PM
معلش يابنات كنت هسألكم على حاجة ونسيت انا خطيبى جبلى هدية فى اول زيارة بعد الخطوبة وسافر وان شاء الله اسبوعين وهيجى يزورنى المفروض بقى انا اجيبله هدية وله اعمل ايه ومعلش انا مليش خبرة فى الحاجات دى هو كان مفروض اجيبله هدية فى اول زيارة ساعة لما جبلى الهدية ولوهجيب هدية اجيله ايه معلش يابنات طولت عليكم

kasndra
16/05/2009, 01:36 PM
بصى يا جميله بجد كل تأخيره وفيها خيره
وان شاء الله هيجيلك احسن واحد 23 مش كبيرة ابدا الحمد لله
وربنا يوفقك بابن الحلال ان شاء الله
مامتك بس غرضها تطمن عليكى
وبصراحه موضوع الاهل دا عاااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا
يارب يارب يارب ربنا يستر لانى مبحولش افكر فيها كتير بس انهرده جيه فى بالى لما بكو مسافره مكان وابقا همشى منه بضايق فما بالك بقا يلا الحمد لله على كل شئ
ربنا ييسرلنا امورنا كلنا ان شاء الله يارب يارب يارب

ربنا يسعدك يا مورو يااااااااااااااااااارب يارب يا كريم يسعدنا وكل البنات جميعا ياااااااااااااااااارب

كاسندرا .......... يا بنتي سيبك من كلام مامتك هي بس خايفه عليكي شويتين زياده

انتي يا بنتي لسه صغيره

اه يا نيمو بس بيني وبينك انا كمان حاسه بفراغ ونفسي يجي بئه يااااااااااااااارب يارب ربنا كريم جدا والله اكيد خيييييييييييييير قولو اميييييييييين

زهرة كلامك مطمنيش انتي جايه بعد الخطوبة تفكري ان شكله مش عجبك ؟؟؟؟؟؟ معلش انا مش هقولك زي كل البنات لاني بصراحه شايفه المشكله مش سهله انك هتدوسي على زرار يوريكي مميزات اللي معاكي وتحبيه ده مش هيحصل الا لو اصطفيتي مع نفسك ومسكتي ورقه وقلم وحسبتيها صح

اكتبي انتي ليه سبتي الاولاني اكتبي كل الحواجز اللي منعتكو من بعض صغيرها وكبيرها عشان تحسي فعلا انه مينفعكيش فترتاحي

اما التاني انا حقيقي مش عارفه ازاي لبستي دبلته قبل ما تقتنعي مشكلتك مش في التجربه اللي فاتت مشكلتك في اختيارك الجديد لانك لو مقتنعه بيه مكنتيش فكرتي لحظه في اللي فات

بصو يا بنات هي دي اساس مشكلتي اصلا مع ماما هي عايزاني اتجوز والسلام وانا حالفه مش هلبس دبلة واحد الا وانا مقتنعه اقل نسبه 95 % ومش معنى كلامي انه هيكون كامل بنسبة 95 لالالالالا انا قصدي اني انا درسته وفهمت عيوبه ورضيت تمام الرضا بيها بحيث اني مش هرجع افكر فيها تاني ولا تضايقني لحظه

اسفه لو انا كنت سخيفه بس ده رأي يمكن يفيدك بحاجه ومش قاصدة غير كل الخير ليكي بجد (f)(f)(f)

nemonamanemo
16/05/2009, 02:51 PM
الاخت نيمو
كلامك جميل واثر فى والله وانا لو نيتى وحشه مكنتش سالتكم ازاى اتجه بقلبى ناحيه خطيبى انا نيتى خير لانى عايزه انسى وافتح صفحه جديده فى حياتى بس تكون برضى وبحب مش هقولك لا مش بقارن لا انا بقارن ساعات ودا بيبقى غصب عنى والله انا حتى وقتها بكره نفسى اوى لانى مش عايزه اظلم حد بس بحاول اتجنب دا ولو انى دايما مش بنجح
يمكن على رايك لانى لسه مش حاباه قد كدا ويمكن كمان لانه مسافر ومش موجود ملحقتش اشوفه كتير يمكن مش فاكره اكتر غير صور خاصه بيه بعتها لى
انا ساعات بحس انى مشدوده ليه وساعات لا
تفكيرى المستمر وقلقى خاصه انى هبقى فى بلد تانى واجنبى كمان ومعاه مش بيبطل ليل ولا نهار والله وبيخلينى مش سعيده نفسى افرح لانى تعبت من النكد والحزن والتفكير

زهره بلاش تقسي علي نفسك ... يابنتي كل حاجه بتيجي واحده واحده مفيش حاجه بتيجي بين يوم و ليله

و موضوع سفرك بره ده اكيد امل مؤثر جدا في اللي انتي حاسه بيه

على حكاية الشغل انا قلتله على اللى فى بالى بصراحة انى هشتغل عشان مقولكش هات يارى انا غلطانة انى صريحة قوى كده معاه

منوره يا جنه

طيب هو رد عليكي قالك ايه لما انتي قولتيله كده

اه يا نيمو بس بيني وبينك انا كمان حاسه بفراغ ونفسي يجي بئه يااااااااااااااارب يارب ربنا كريم جدا والله اكيد خيييييييييييييير قولو اميييييييييين

وانا حالفه مش هلبس دبلة واحد الا وانا مقتنعه اقل نسبه 95 % ومش معنى كلامي انه هيكون كامل بنسبة 95 لالالالالا انا قصدي اني انا درسته وفهمت عيوبه ورضيت تمام الرضا بيها بحيث اني مش هرجع افكر فيها تاني ولا تضايقني لحظه

هههههههههههههههههه ... امييييييييييييين

ربنا يرزقك بالزوج الصالح عاجل امين

انتي تفكيرك صح بس وضع زهره مختلف هي خلاص ارتبطت بالانسان ده يبقي من ابسط حقوقه عليها انها تديله فرصه

مشتاقة الى الجنة
16/05/2009, 08:30 PM
nemonamanemo
شكرا لاهتمامك وترحيبك ياعسل
هو قالى الكلمة دى جرحته يعنى هو مش هيقدر يصرف عليه وانه عايز راحتى واللى انا عايزاه اعمله بس هو شايف الافضل انى اقعد فى البيت وارتح من الشغل وهو اللى هعوزه هيجيبه
بس مرديتيش عليه فى حتة الصراحة ابقى صريحة معاه للدرجة دى انه يعرف كل اللى بيدور فى دماغى

NooNi DooDi
16/05/2009, 08:35 PM
بقالى فترة مش اشتركت معاكم والتطورات كتيرة ربنا يصلح الحال للجميع ياااااااااااااااااااااااا اااااااارب بالنسبة للناس اللى هيعيشوا فى مدينة تانية غير مدينتهم ليا واحدة صاحبتى من المنصورة وجوزها كمان بس شغلة فالغردقة طبعا فالاول الموضوع كان صعب عليها جدااااااااا بس والله بعد كام شهر من جوازها قضت شهر رمضان عند مامتها والله كانت زهقانة جداااااااااااا وهتتجنن عايزة ترجع بيتها طبعا هى فروق شخصية فى مسالة الوقت لكن الاكيد ان النتيجة واحدة والكل بيبقى احسن مكان هو بيتهاوبجد مبتقدرش تستغنى عنة ابداربنا يصلح الحال ياااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااارب

roro cat
16/06/2009, 10:59 AM
ياريت اللي ليه علاقه بالموضوع ده يشرفني هنا
http://forums.3roos.com/t464463.html#post9752419

فتافيت السكر
28/06/2009, 05:47 PM
فكره جميله قوي يامر لي عوده بأذن الله

sally2007
29/06/2009, 03:04 AM
انا اول مرة اشوف التجمع ده بس بجد حلو قوى الموضوع

nona_koky2000
14/07/2009, 04:21 AM
لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله

14/07/2009, 11:06 AM
لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله

miobello
14/07/2009, 11:42 AM
ازيكم يا بنااااااااااااااااااااااا اات عاملين ايه انتوا بتروحوا فين

niceheart
14/07/2009, 12:02 PM
وحشتونى ازيكو

niceheart
14/07/2009, 12:04 PM
بنات هو ايه اللى حصل فى تجمع طمطم

egyptiangirl
15/08/2009, 01:09 PM
up up

LANY??
15/08/2009, 02:13 PM
إزيكم ياريت انضم ليكم
انا مصرية ميه ميه

يااحلى بنات

غزااااااااااااله
15/08/2009, 02:51 PM
,والله ياخواتي الغاليات انا اعاني من مره حمى يعني زوجت اخو زوجي وساكنين مع بعض ودايم يها خصله مو حلوه انا ماابي اغتابها بس بصراحه طفشت من عيشتي دايم تعيب على سمورتي وتعايب على شعري انه مجعد حييييييييييييل تعبت منها والله الى درجه قالت لزوجها انا ابيض وحده في زوجات اخوانك وانعم شعر شسوي مابي ارد عليها فقط احترام لزوجها لان بصراحه هو مايحب الغلط بس يالله الله يسامحها والي خلقني خلقها بس الله يهديها والله نفسيتي تعبت وبالرغم اني ومن دون مدحن في نفسي انا صحيح سمره بس بشرتي الحمد لله صافيه وملامحي حلوه يعني يلغبوني بالجمال الهندي بس مادري ليه حاطه دوبها ودوبي الله يهديها مره ثانيه

newlife
02/10/2009, 08:46 PM
لا اله الا الله محمد رسول الله
انا معجبة بالتجمع ده جدا يعنى طريقة لذيذة للتنفيس عن النفس ومعرفة الخبرات المختلفة
بس ملاحظة ان الدخول قليل هنا مش عارفة ليه

ρ!ηK şuģEя
03/10/2009, 02:01 AM
ايه ده
الموضوع ده كده يتفتح من غير اعرف لااااااااااااااااالاااااا اااااا

بجد الموضوع فكرته حلوه جدا جدا

وعاوزه اخد رأيكوا في حاجه

ايه رأيكوا في ان الست تشتغل بعد الزواج ؟؟؟

بجد عاوزه رأيكوا سواء كانت تجارب شخصيه او حد تعرفوه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زمـــردة
05/01/2010, 01:56 AM
uppp up

emoooooo
07/01/2010, 04:27 PM
,والله ياخواتي الغاليات انا اعاني من مره حمى يعني زوجت اخو زوجي وساكنين مع بعض ودايم يها خصله مو حلوه انا ماابي اغتابها بس بصراحه طفشت من عيشتي دايم تعيب على سمورتي وتعايب على شعري انه مجعد حييييييييييييل تعبت منها والله الى درجه قالت لزوجها انا ابيض وحده في زوجات اخوانك وانعم شعر شسوي مابي ارد عليها فقط احترام لزوجها لان بصراحه هو مايحب الغلط بس يالله الله يسامحها والي خلقني خلقها بس الله يهديها والله نفسيتي تعبت وبالرغم اني ومن دون مدحن في نفسي انا صحيح سمره بس بشرتي الحمد لله صافيه وملامحي حلوه يعني يلغبوني بالجمال الهندي بس مادري ليه حاطه دوبها ودوبي الله يهديها مره ثانيه

ياقمر اذا ضربك الناس من الخلف فأعلم انك ف المقدمه

وكوني كالشجر يلقى بالحصى فيلقي باطيب الثمر

خليها تتكلم اذا رديتي عليها راد تزيد في كلامها

ولكن اذا خليتها راح تمّل وراحت تسكت لحالها خليها بورحها تتكلم وانتي خليكي واثقه ف نفسك

وزي ماقلتي اللي خلقها خلقك والناس عند اللله سواسيه والجمال جمال روح والله اكيد ماخلق الا طيب وحلو

وهيّ الله يهديها

ع فكره التجمع ده هاااااااااااايل بحييكم عليه بجد برااااااافو:f:

sally2007
07/01/2010, 05:03 PM
التجمع ده حلو قوى كده بتعملوا حاجات من ورايا ياعفاريت

&Nada&
07/01/2010, 06:14 PM
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جيهان123
28/07/2010, 10:23 AM
ايه ده
الموضوع ده كده يتفتح من غير اعرف لااااااااااااااااالاااااا اااااا

بجد الموضوع فكرته حلوه جدا جدا

وعاوزه اخد رأيكوا في حاجه

ايه رأيكوا في ان الست تشتغل بعد الزواج ؟؟؟

بجد عاوزه رأيكوا سواء كانت تجارب شخصيه او حد تعرفوه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عايزه الحق

هو شئ مرهفق جداا اااااا وخاصه اذا كانت حالتك الماديه متوسطه
لانك هيبقى عليكى شغل البيت والعيال وجوزك وكمان شغلك

فا نصيحه اذا كان نزولك للترفيه عن نفسك وانك تشغلى وقتك صدقينى هترهقى جدااا
انما لو كان ماديا فا ادعى ربنا انه يعينك ويوفقك واتفقى مع جوزك انه يتعاون معاكى من الاول والا بجد بجد هيبقى ضغط جامد عليكى وده انا شفته كتير فى ناس قريبه منى بتشتغل

ومش عايزه احكيلك عن مواقف وحاجات كتير عن بنات اشتغلت فى الاول علشان تشغل وقتها وبعد كدا اتعودت على الشغل وبعد ما اتجوزت اطحنت ومش قادره تسيب الشغل لسببين ماديا ونفسيا لانها عايزه تهرب فى الشغل شويه من الضغط الى فى البيت

وصدقينى انتى ممكن تشغلى وقتك فى البيت بحاجات كتيييييييييييرقوى فوق مما تتخيلى

وربنا يوفقك للى فىه الصالح ليه وقبل اى حاجه ادعى ربك انه ييسرلك الى فيه خير ليكى

أم جوجو(lolaaaa1985)
28/07/2010, 12:16 PM
حلو التجمع ده أوي وليا عوده

fulla2010
20/08/2010, 08:45 AM
حلو اووى الموضوع ده عشان ننفس شويه عن الجوااااانا

ااااااااااااااااااااااااا ااااااه

المهم انا لو قولتلكم على مشكلتى مش عارفه هتضحكو عليا من صراحتى مع خطيبى ولا ايه

المهم خطيبى زعل منى بالو يومين كدة وانا سايباه خاااالص صراحه عشان انا مش شايفه نفسى غلطانه فى حاجه

المهم سبب المشكله فى بدايتها بابا قالى لو عايزة تروحى تجيبى حاجات ليكى انزلى عشان ابن عمتى كان معاه عربية خطيبى كان بيعمل مشوار بيها وانا كان معايا المفاتيح قولت لخطيبى انه عايز العربيه قالى اوك المهم قولت لبابا مين الى راايح قالى ابن عمتى طبعا عشان هو الى هيسوق وبنت عمتى وعمتى روحت انا قولت اوك كنت جايبه لبس كنت عايزة انزل اغيره او ابدله المهم قولت تمام
انا مش بعمل مشوار غير لما خطيبى يعرف طبعااااااا
قولت اتصل بيه ااقوله قبل ما البس عشان لو قال لا لا اوكى ولاونى انا عارفه ان خطيبى عمره ما بيقول ليا لا الا قليل يعنى مش بيرضى يزعلنى ....
اتصلت قولتله انا اريحه كذا كذا بعربيتك بالمرة كدة قالى مين رايح معاكى قولتله بنت عمتى وعمتى وممكن اختى قالى اوكى ..قولتله تمام

المهم نزلت ببص فى العربيه ملقتش حد غير ابن عمتى بسس بقوله اومال فين بنت عمتى وعمتى قالولى ماجوش قولتله ليه قالى كسله وكدة روحت قولتله لا خلاص ملهاش لازمه انا طالعه قالى لالا بجد تعالى وكدة روحت قوولت مااشى
مع العلم ان ابن عمتى ده زى اخويا بالظبط وهو ادى وكدة وغير كدة كان معايا اختى فى 2 اعدادى وابن عمتى الصغير شبت معانا
المهم روحت وجيت وخلاص
خطيبى اتصل قالى روحتى قولتله ااه
قالى كان مين معاكى قولتله بصرااااااااااحه تااااااامه
زعل منى وقالى ازاى انتى مش قولتيلى بنت عمتك رايحه وكدة قولتله نزلت ملقتش حد اعنل ايه يعنى
مع العلم ان ماما قالتلى قبل كدة ملهاش لازمه تقولى لخطيبك عشان خطيبك بيزعل بس انا قولت لا الصرااحه احسن طبعا وانا مش بكدب وكدة

بس مييين
لا طبعا زعل مش عارفه لييييه
بيقولى انتى مش شايفه نفسك غلطانه قولتله لا انا مش غلطانه انا غلطانه فى اييييييييييه بجد
افيدووونى بجد
انا مش شااايفه نفسى غلطاننننننننه

اعمل ايه

اانا مش بحب الزعل يطول بينى انا وخطيبى خاااااالص
وساعات بريح دماغى لما بلاقى خطيبى زعلان اوى كدة بقوله معلش يا حبيبى حاق عليا وانا لسه كنت بفكر فى كدة عشان اول مرة خطيبى يزعل منى كدة امبارح جه عندنا ولا كلمنى كلمتين على بعض ولما مشى سلام وانا قولتله سلاااام
اعمل ايه يعنى ......براحته بس انا معنده معاه عشان هو قالى انتى مش شايفه نفسك غلطانه وانا قولتله لااااا مش غلطانه غلطانه فى اييييييييه ؟؟؟؟

يعنى انا مش كنت اسمع كلام ماما وولا كنت كلمته ااقوله ولا حاجه

بجد افيدووونى

زمـــردة
20/08/2010, 02:37 PM
فلة يا حبيبتى كنتى لازم تتصرفى بحكمة اكتر من كدة حتى لو دة زى اخوكى بس مدام انك عارفة ان التصرف دة ممكن يزعلة كنتى معملتهوش المفروض انك تفرحى انة بيغير عليكى
ربنا يهديلك الحال يارب

fulla2010
20/08/2010, 03:03 PM
فلة يا حبيبتى كنتى لازم تتصرفى بحكمة اكتر من كدة حتى لو دة زى اخوكى بس مدام انك عارفة ان التصرف دة ممكن يزعلة كنتى معملتهوش المفروض انك تفرحى انة بيغير عليكى
ربنا يهديلك الحال يارب

تسلمى يا بونبون الاول على ردك
تانى حاجه انا قولت لخطيبى انت زعلان من ايه قالى عشان انتى قولتيلى كلام والكلام ده مش صح
يعنى عشان قولتله ان بنت عمتى هتروح معايا وانا كنت بحسب كدة بس لما نزلت ملتهااش يعنى انا زى زى خطيبى ماكنتش عارفه برضو ولا هى غيرة ومش عايز يبن
هو بيقولى المفروض لما شوفتى كدة كنتى تطلعى وترجعى على طول خلاص
واللهم امييييييييين يا بونبون تسلمى يا حببتى

@ green apple @
20/08/2010, 03:11 PM
حلو اووى الموضوع ده عشان ننفس شويه عن الجوااااانا

ااااااااااااااااااااااااا ااااااه

المهم انا لو قولتلكم على مشكلتى مش عارفه هتضحكو عليا من صراحتى مع خطيبى ولا ايه

المهم خطيبى زعل منى بالو يومين كدة وانا سايباه خاااالص صراحه عشان انا مش شايفه نفسى غلطانه فى حاجه

المهم سبب المشكله فى بدايتها بابا قالى لو عايزة تروحى تجيبى حاجات ليكى انزلى عشان ابن عمتى كان معاه عربية خطيبى كان بيعمل مشوار بيها وانا كان معايا المفاتيح قولت لخطيبى انه عايز العربيه قالى اوك المهم قولت لبابا مين الى راايح قالى ابن عمتى طبعا عشان هو الى هيسوق وبنت عمتى وعمتى روحت انا قولت اوك كنت جايبه لبس كنت عايزة انزل اغيره او ابدله المهم قولت تمام
انا مش بعمل مشوار غير لما خطيبى يعرف طبعااااااا
قولت اتصل بيه ااقوله قبل ما البس عشان لو قال لا لا اوكى ولاونى انا عارفه ان خطيبى عمره ما بيقول ليا لا الا قليل يعنى مش بيرضى يزعلنى ....
اتصلت قولتله انا اريحه كذا كذا بعربيتك بالمرة كدة قالى مين رايح معاكى قولتله بنت عمتى وعمتى وممكن اختى قالى اوكى ..قولتله تمام

المهم نزلت ببص فى العربيه ملقتش حد غير ابن عمتى بسس بقوله اومال فين بنت عمتى وعمتى قالولى ماجوش قولتله ليه قالى كسله وكدة روحت قولتله لا خلاص ملهاش لازمه انا طالعه قالى لالا بجد تعالى وكدة روحت قوولت مااشى
مع العلم ان ابن عمتى ده زى اخويا بالظبط وهو ادى وكدة وغير كدة كان معايا اختى فى 2 اعدادى وابن عمتى الصغير شبت معانا
المهم روحت وجيت وخلاص
خطيبى اتصل قالى روحتى قولتله ااه
قالى كان مين معاكى قولتله بصرااااااااااحه تااااااامه
زعل منى وقالى ازاى انتى مش قولتيلى بنت عمتك رايحه وكدة قولتله نزلت ملقتش حد اعنل ايه يعنى
مع العلم ان ماما قالتلى قبل كدة ملهاش لازمه تقولى لخطيبك عشان خطيبك بيزعل بس انا قولت لا الصرااحه احسن طبعا وانا مش بكدب وكدة

بس مييين
لا طبعا زعل مش عارفه لييييه
بيقولى انتى مش شايفه نفسك غلطانه قولتله لا انا مش غلطانه انا غلطانه فى اييييييييييه بجد
افيدووونى بجد
انا مش شااايفه نفسى غلطاننننننننه

اعمل ايه

اانا مش بحب الزعل يطول بينى انا وخطيبى خاااااالص
وساعات بريح دماغى لما بلاقى خطيبى زعلان اوى كدة بقوله معلش يا حبيبى حاق عليا وانا لسه كنت بفكر فى كدة عشان اول مرة خطيبى يزعل منى كدة امبارح جه عندنا ولا كلمنى كلمتين على بعض ولما مشى سلام وانا قولتله سلاااام
اعمل ايه يعنى ......براحته بس انا معنده معاه عشان هو قالى انتى مش شايفه نفسك غلطانه وانا قولتله لااااا مش غلطانه غلطانه فى اييييييييه ؟؟؟؟

يعنى انا مش كنت اسمع كلام ماما وولا كنت كلمته ااقوله ولا حاجه

بجد افيدووونى

لا لة حق يزعل

وهو علشان بيحبك وبيغير عليكي زعل منك

روحى صالحية وبلاش دلع بنات :cool:

@ green apple @
20/08/2010, 03:13 PM
تسلمى يا بونبون الاول على ردك
تانى حاجه انا قولت لخطيبى انت زعلان من ايه قالى عشان انتى قولتيلى كلام والكلام ده مش صح
يعنى عشان قولتله ان بنت عمتى هتروح معايا وانا كنت بحسب كدة بس لما نزلت ملتهااش يعنى انا زى زى خطيبى ماكنتش عارفه برضو ولا هى غيرة ومش عايز يبن
هو بيقولى المفروض لما شوفتى كدة كنتى تطلعى وترجعى على طول خلاص
واللهم امييييييييين يا بونبون تسلمى يا حببتى

عندة حق ,, كنتى لما عرفتى انهم مش رايحين كنتى تلعتى

واحمدى ربنا يا حبيبتى ان خطيبك بيرضى انك تكلمى ابن عمتك

يا حبيبتى انا جوزى مش بيخليني اخرج الا معاة هو بس من اول لما خطبنى وممنوع اسلم على ولاد خلاتى ولا ولاد عمامى بايدي ولا اتكلم معاه سلام سلام بس

وياما كانت بتحصل مشاكل بينا بسبب انى اخرج مع بابا ولا ماما ’’’ احمدى رنا دانتى فى نعمة

وهو عندة حق

fulla2010
21/08/2010, 06:28 AM
تسلمى يا جرين ابل على نصايحك يا حببتى

واهو بصالحه

ربنا يسهل
ان شا ءالله
تسلمى يا جمييل
وليكى تقييم طبعا

21/08/2010, 06:11 PM
عاوزين نتعلم ازاى نتعامل مع حماتنا مهما كانت
اقتراحات بقا بس تكون متجربه اوكى

جيهان123
24/08/2010, 10:27 AM
بصى يا سندس عايزه نصيحه

اوعى تزعلى حوزك ولا خطيبك ولا تكلميه بطريقه بايخه ولا حاجه كدا ولا كدا قدام حماتك والا مش هتشوفى النور هههههههههههههههه

بصى النصيحه دى لان انا مامتى هى الى حما وبجد شفت ان الطريقه دى اكتر حاجه بتخليها تشيل من جوز بنتها او من مرات ابنها لما تحس انه بيعامل بنتها قدامها بطريقه مستفزه او كدا بجد العملية ممكن تقلب ضالمه هههههه فانتى خدى بالك من اسلوبك مع خطيبك او حوزك قدام حماتك انشاله تاكلوا دراع بعض لوحديكم انما قدام حماتك خدى بالك

دى نصيحه متجربه

أريج الأقحوان
25/08/2010, 07:09 AM
ينقل لقسم التجمعات
(الشات)

موفقات..

مرموم
29/08/2010, 01:44 AM
أخواتي الكريمات

حتى يستمر فتح التجمع كل شهر في ركن شات العروس...يجب أن تقوموا بترشيح عضوة من بينكم تكون مشرفة على التجمع...من حيث إلتزامه و خلوه من المخالفات

الرجاء ترشيح عضوة منكم و أتمنى تراسلني على الخاص للتفاهم

شاكرة لكم تعاونكم

هـذيـان
31/08/2010, 04:48 AM
حياكم بمواضيعي :083:

لتزيين الجدران (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=550332)

ملف غذاء للأطفال بالصور (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=550682)

ماسك للبشرة (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=340378)

أَلْوَانُ اَلأصْدِقاءْ .. فَأيُ لونٍ مِنْ اَلأصْدِقاءِ أَنْت (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=514094)

الورد من له ؟! (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=503791)

سماء بلادي (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=509816)

خليجنا واحد (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=518397)

طلعتنا يوم 14 فبراير (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=524141)

:: طبقات الجلي و الحليب المركز :: (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=501275)

تغليف الهدايا بالصور (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=504611)

مانغو 2010 (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=500439)

ملف غذاء للأطفال بالصور (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=550682)

كوشات 2010 (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=524386)

تنظيف الرؤوس السوداء ( صورة بالداخل ) (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=498427)

سيد جنيد للعطور - موضوع متجدد (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=384117)

اثاث × اثاث (http://forums.3roos.com/showthread.php?t=478972) موضوع متجدد

http://forums.3roos.com/showthread.php?t=561799 ==> صور فلة مسلسل زوارة الخميس

.
.

اذا عجبكم اي موضوع لا تنسون تردون فيه ولو بدعوة او تقيييم :040: