المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلتى مع بنتي

قافله الصبر
27/01/2009, 12:20 PM
مرحبا

حبيت اطرح مشكلتى واتمنى استفيد من خبرات الاخوات

بنتي عمرها 3 سنوات اكلها جدا بسيط ومعظم الاشياء ماتاكلها ابتداء من الحليب ومشتقاته ، انتهاء بالخضروات ، واذا تطورنا وقالت بتاكل يا حلويات او اى شيء بخاطرها وعلى كيفها

تميل كثير للبطاطس والكاتشب ، شوربه اندومى وطبعا اذا سويتها احاول اضيف ليها الخضار والليمون وماجى لتصبح مفيده اكثر.

اتمنى المشاركه بتجاربكم مع اطفالكم للاستفاده واكون شاكره لكل من يساهم في مساعدتي عن طريق النصح والارشاد.

تحياتي

قافله الصبر

wajd الحب
27/01/2009, 11:12 PM
اختي كنت اتمنىافيدك انا بنتي توها سنه وولفتها تااكل من الي ناكلها
بس اعتقد حرمانها منالاشياء الي تبها وتعطينها بس لمن تكمل وجبتها ممكن تفيدك

وجدان احمد جاد
01/02/2009, 02:01 AM
حاولى حبيبتى ما تعطيها الحاجات دى وهى اكيد لما تحس بالجوع هتاكل اللى موجود دى لازم تاكل كل حاجه لانها ماشاء الله عليها مش صغيره هو الموضوع محتاج انك تجمدى قلبك شويه وتصبرى عليها
ولازم تاكليها خضار وفراخ وسمك ولحمه
انا بنتى مكنتش بتحب اللحمه والفراخ اوى بس انا عملت معاها حيله بالنسبه للفراخ
خلتها تشوف فرخه حيه وقعدت طول اليوم اكلمها عن الفرخه واقلدلها صوتها واقولها قلدى انتى كمان وقولتلها اللى بياكل الفراخ دى بيبقى قوى وعنده عضلات وبعدين قولتلها يلا كلى بقى وهاتى بطنك اسمعها علشان اسمع الفرخه بتعمل كاك كاك فى بطنك ازاى ففرحت وكل شويه تقولى اسمعى كدا وانا اقولها خدى الحته دى كمان علشان اسمع كويس صوت الفرخه
والحمد لله بقت تحب الفراخ بس انا لاحظت عليها ان اليوم اللى باباها يجيبلها حلويات كتير تاكلها وما تاكلش حاجه تانيه اوى او لو كلت يكون بسيط لان الحلويات والشيبسى والحاجات دى بتسد نفس الطفل عن الاكل
فحاولى تمنعيها عنها بالتدريج وكل حاجه عاوزاها تاكلها تعملى عليها قصه وباذن الله تجيب نتيجه
وطمنينا دايما عالبنوته