المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بشرتي لا تتحمل كل انواع الصوابين والغسولات

عذراء البحرين
11/05/2008, 06:32 PM
مرحبا

اريد مساعده من ذوي الخبرة بمجال البشرة

بشرتي لا تتحمل الصابون والغسول سريعه التهيج والحساسية جافة بعد غسلها وتظهر عليها القشور وان تراكمت القشور تتكون الحبوب وتصبح باهته جدا

تظهر لي احمرار مع حبوب صغيرة خاصة بالقرب من الخدود من جهة الانف

جربت صابون دوف الاخضر وجربت سيتافيل وسيباميد الغسول ورحت للدكتور ووصف لي اويلاتم

وجميعها لاترطب بشرتي وتتأثر بها وتتقشر وتجف وتذبل

مالحل

واذا ماغسلتها راح يزيد الاوساخ والتراكمات وتظهر حبوب

strong love
11/05/2008, 06:52 PM
مشكلتك غريبة شوية انتى اكيد بشرتك من النوع الجاف جدااا لان البشرة الجافة هى اللى ما تستحمل صابون ودائما تتقشر كثيراا حبيبتى انا بشرتى كانت زيك كدا مش بتستحمل الصابون خالص جربت صابونة العسل و الجليسرين حلو اووووووى و مش بتنشف الوجة نهائيا ودى نصيحة ناس كتير و كمان اطباء جربيها و مش حتندمى باذن اللّة وحبيبنى اذا استخدمتى غسول للوجة انصحك بانك تتاكدى انو غسول خالى تماما من الصابون
او اذا استخدمتى منظف يكون ايضا خالى من الصابون و التونك او اتونر لازم يكون برضو خالى من الكحول للان الكحول مضر للبشرة الجاف الحساسة التلى لا تستحمل الصابون مثل بشرتك
و انصحك دائمااااااااااااااااااااا ا انك ترطبى بشرتك علطول و لازم يكون ليكى برنامج يومى للعناية ببشرتك
يعنى مثلا اول لما تصحى من النوع اغسلى وجهك بماء بادر وليس ساخن لان الماء الساخن من احدى الاسباب التى تسسب تقشر ة جافاف البشرة
ثم استخدمى منظف للوجة و طبعا خالى من الصابون و تدكى بية وجهك بحركات دائرية من اسفل للاعلى لمدة دقائق ثة اغسلية جيدا بالماء الدافى القليل الدفىْ
ثة بعد المنظف او الغسول ضعى فى قطنة شوية تونيك و امسحى بية وجهك كلة
و عندى لكى طريقة تونيك طبيعى حلوة
ماء ورد و جليسرين سائل و زيت لوز مر الجليسرين والزين بكميات متساوية و ماء الورد الضعف
و اعملى كمية تكفيكى اسبوع لكى لا تخرب و ضعيها فى الثلاجة
وبعد لما التونك تشربو بشرتك ادهنى وجهك بكريم نهار
وبليل استخدمى كريم للمساء تخلى انك تنامى 8 ساعات و بشرتك جافة تماما
اهم شىانك لازززززززززززززززززززم تدهن وجهك بليل قبل النوم بكريم للمساء
وقبل لما تحتى الكريم المسائى اغسلى وجهك بصابونة العسل و الجلسرين و ضعى الكريم

ونصيحة اخرى لا تستخدمين منشفة (فوطة) للتنشيف وجهك لنها بتسبب تقشر ة جفاف نشفى وجهك بمنديل او بفوطة قطنية ناعمة مثلا لو عندك اشرب قطنى اغسلية و خلية للوجهك
و طبعا يا حبيبتى ما تستخدميش المنظف كل يوم يوم بعد يوم مثلا لان كل شى اذا ذاد عن حد ينقلب الى ضضة

واليوم اللى ما تستخدمين فية المنظف استخدمى صابونة الجليسرين

و امسحى وجهك بقطنة مببلة بغسول للوجة من كلين اند كلير للبشرة الحساسة
و للّة هذة الطريقة انا شخصيا ماشية عليها و الحمد اللّة بشرتى قل فيها الجفاف و التقشير بنسبة عالية

واستخدمى ماسك مناسب لبشرتك مرة كل اسبوع

ولو عاوزة ماسكات حلو قوليلى

عذراء البحرين
11/05/2008, 07:19 PM
شكر اختي ماقصرتي والله محتارة شستخدم كل شيء مايناسبني بس هل غسول كلين اند كلير للبشرة الحساسة ينفع لي ماسيبب جفاف وهو خال من العطور ؟؟

صابون الجلسرين وين احصل عليها ؟ مااعتقد متوفره عندنا

واي نوع من الكريمات تنصحيني للترطيب

بشرتي حساسة ايضا لا تستحمل اي نوع من الكريمات

فتفوته صغنتوته
11/05/2008, 07:29 PM
حبيبتى جربى غسول اوراق السدر له مفعول رهيب على البشرة من تنظيف وازاله اتربه وشد البشرة وفى الاخير فهو غسول طبيعى غير ضار
تجهزى حوالى 3 ملاعق اوراق السدر وتغليهم لمده دقايق قليله فى كوب ماء وتتركيه حتى يبرد وبتلاحظى ان الماء اصبح ماده لزجه مثل الصابون ويستحسن تتركى الاعشاب فى الماء وعند الاستعمال تاخدى شويه على كف يدك وتفركى بيها وشك كانه غسول عادى جدا وفى الاخر تدهنى وشك ميه ورد على خف تفاح بيشد ويفتح ويعتبر تونك طبيعى لللبشرة ويوميا بليل ترطبى بشرتك بزيت لوز حلو لما له من مفعول فى ترطيب وازاله اى اثار للحبوب (y)

سحر المملكه
11/05/2008, 10:34 PM
غسول اوراق السدر وين احصله

Anoodi
11/05/2008, 10:43 PM
اذا الصابون يسبب لج مشاكل مب لازم تغسلين بالصابون !
بالعكس احسن لج ..انا احاول قدر الامكان ابعد عن الصابون لان فيه عطور وكحول ويهدل ويجيب التجاعيد !
والله يدتي ويها مشدود وصافي ولما سألتها السبب قالت ابعدي عن الصابون !

عذراء البحرين
12/05/2008, 10:03 AM
جربت غسول السدر اخواتي مانفع معي زاد عني الحساسية

طيب اذا ماغسلت بالغسول شلون انظف ويهي من التراكمات والقشور والدهون المتراكمة

فتفوته صغنتوته
12/05/2008, 10:57 AM
والله حبيبتى اذا بشرتك مش بترتاح مع كل الغسولات يبقى مفيش غير انك تنضفى بشرتك بانك تمسحيها بقطن فيه لبن طبيعى لانه منظف فعال للبشرة وبعدها اغسلى وجهك بالماء وتمسحيه بميه ورد علشان يزيل اى تراكم دهون تركها اللبن

al7nan79
12/05/2008, 11:52 AM
استخدمي صابون الهملايا هو لجميع انواع البشره ومن غير مكتوب عليه خالي من الصابون
وانا نفس الشي موووووووووول ما يعجبني الصابون اغسل في ويهي لان ينشف ويهي بطريقه
انه يتقشر معن انا بشرتي دهنيه مش جافه فانصحج فيه

strong love
12/05/2008, 02:16 PM
شكر اختي ماقصرتي والله محتارة شستخدم كل شيء مايناسبني بس هل غسول كلين اند كلير للبشرة الحساسة ينفع لي ماسيبب جفاف وهو خال من العطور ؟؟

صابون الجلسرين وين احصل عليها ؟ مااعتقد متوفره عندنا

واي نوع من الكريمات تنصحيني للترطيب

بشرتي حساسة ايضا لا تستحمل اي نوع من الكريمات

صابونة الجليسرين اسالى عليها فى الصيديلات هى من متجات ايفا المصرية واذا ما لقيهى اسالى الصيدلى عن صوبونة طبية للبشرة الحساسة والافضل انها تكون بالعسل او الجليسرين

انا بحب اوووى نيفيا سوفت nevia soft وكمان دوف

عذراء البحرين
13/05/2008, 03:23 PM
شكرا اخواتي واتمنى من الاخوات الثانيين لو عندهم خبره عن هالموضوع يساعدوني وشكرا لكم