المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اللي تعرف اسواق مصر تدخل وتعلمني بليز

فزاعه
14/06/2006, 03:32 PM
ارجو من اللي زارت مصر تخبرني عن جميع اسواقها ومجمعاتها وبضايعها واحلا مكياج فيها واحلا احذيه واحلا اقمشه واحلا شنط واحلا اماكن ترفيهيه ولها مني احلا تحيه ابدو ولا تطنشون لانكم اكيد زرتوها ولا تبخلون على بالمعلومات كامله ارجوكم بسررررررررررررررررررررررر رعه

mango2
14/06/2006, 08:30 PM
اولا اهلا بيكي في اي وقت ولو عايزه اي حاجه انا مستعده اساعدك انا هقولك على شويه اماكن
سوق خان الخليلي كل سحر الشرق، ومن أفضل ما تشتريه من هذه السوق التوابل والعطور على فكره العطور هناك روعه ، والمنتجات الذهبية والفضية تشتريها من الصاغه، والبساطات (السجاجيد)، والنحاس الأصفر والنحاس الأحمر، والمنتجات الجلدية، والزجاج والسيراميك والمشربيات. وكمان تجربة عدد من الشوارع والأحياء التجارية مثل حي وكالة البلح لشراء المنسوجات، وحي الخيامية لشراء قماش الخيام الموشى وشارع محمد على لشراء الآلات الموسيقية. كما أن الرحلة لسوق الجمال تعتبر نزهة ممتعة حتى لمن لا يرغب في شراء أية جمال.وفي كمان العتبه وحي الازهر في المفروشات والقماش.
نيجي لوسط البلد هتلاقي هناك الملابس الخروج والملابس الداخليه وكمان المطاعم وفيهمركز طلعت حرب التجاري بس النزول لوسط لبلد يعتبر متعه لوحده بس خلي بالك يوم الاحد اجازه المحلات في وسط البلد هي مش كلها بتفقل بس في كتير بياخد الاجازه.اه في هناك اطعم حلاوني اسمه العبد تحفه بجد.
وشارع قصر النيل هتلاقي ملابس نسائيه كتير (في وسط البلد برضه)
مركز هيلتون رمسيس التجاريوفي محلات للماكياج هناك جميله وملابس وكفيهات ومفروشات ومعظم اللي بيروحه من السواح الخليجين.
مدينه نصر اغلبها مولات :
جنينه مول مركز تجاري وفيه اكثر من 8 صالات سينما تعمل في وقت واحد وبافلام مختلفه الموقع مدينة نصر شارع عباس العقاد.
وفيه السراج مول
شارع عباس العقاد في محلات كتير ومولات وكافتيرات .
اركاديا مول به مدينة ألعاب وهو من المجمعات الكبيره ويحتوي على عدد كبير من المطاعم.
مجمع جاردينا ومجمع فيرست مول وهو أفخم مركز تجاري على الإطلاق وهو سوق فندق فور سيزون أفخم فندق في مصر (بس غالي نار الصراحه)
محلات منتشره في المهندسين راقيه جداً وماركات عالميه وهتلاقي اغلب لبس مذيعات قناة اقرا من هناك.

سوق روكسي سوق جيد في مصر الجديده واسعاره معقوله ويحتوي على كل شيء وخصوصا الاحذيه .
عمر افندي جيد خصوصا لشراء المنتجات القطنية مثل الملابس الداخلية والمناشف وخلافة.
كرداسة وهو سوق موجود في ضاحية من ضواحي القاهرة تبعد حوالي ربع ساعة و يختص فقط بالجلابيات المصرية و المشغولات والمفروشات اليديوية.
وفيه جراندمول بالمعادي
اه كنت هنسى اوعي تنسي تعدي على ستارز سنتر
واتمنى الموقع ده يساعدك شويه
ممنوع وضع رابط موقع او منتدى ثاني
وللامانه
وانتي بتشتري فاصلي شويه وكمان وانتي في اي حته متدفعيش اكراميات الا اذا كنتي عايزه
بس ده بالنسبه للتسوق اما للسياحه تابعى موضوع القاهرة من الفجر الي الفجر
http://www.3roos.com/forums/showthread.php?t=177207

روحي الامارات
14/06/2006, 08:41 PM
اختي فزاعه

مشاء الله اختي مانجو 2 ماخلت شي كل اللي اعرفه في القاهره قالته لج

بس اختي تبين ملابس موديلاتها وااااو تلقينها عند محل سبايسي في شارع لبنان في المهندسين
واذا تبين محل اقمشه راقيه انصحج بمحل سالم في شارع شهاب في المهندسين عندهم اقمشه روووعه.
واذا تبين محلات مكياج فيه محل فيسز منتشر في القاهره واذا تبين شدوهات رووعه فيه ماركه عندهم اسمها كيلوباترا شريت من هالماركه شدوهات تخبل والله..

واحلا احذيه واحلا شنط اكثر محلات القاهره تبيع احذيه وشنط بس اسهل لج روحي الملحق التجاري لهلتون رمسيس اغلب محلاتهم للشنط والاحذيه ,,, وبعد اذا دورتي راح تلقين اشياء وايد حلوه

وبالتوفيق لج وانشاء الله نتلاقا في مصر ام الدنيا

om rahaf 2009
15/06/2006, 03:01 AM
والله انا مصرية زيها وماعرف اي شي في مصر للاسف ماعرف الا الاسواق التجارية الكبيرة
( المولات)

وحتى ماعرف اروحها لحالي لازم خطيبي يوديني

غزولـه
17/06/2006, 12:19 AM
هلاااااااااا حبيبتي
انا توني جايه من مصر وكانت هذي اول زياره لـــي
احلى مكان رحتله مجمع ستي ستارز والمجمع اللي بفندق رمسيس هيلتون هذوول
روووعه والله
واحلى مكان سياحي ماجيك لاند
واذا تبيني مكان شعبي عندهم مكان يسمى الحسين هذا صـــج
روووعه
:shy: