روابط قد تهمك :
فساتين العروس | تسريحات | تنظيم الاعراس | زخرفة | عالم حواء


النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: سلبية الزوج يمكن اصلاحها ام لا

  1. #1
    عروس نشيطة
    تاريخ التسجيل
    24/04/2007
    الدولة
    الامارات
    المشاركات
    186

    سلبية الزوج يمكن اصلاحها ام لا

    بسم الله الرحمن الرحيم محتاجه حد يسمعنى لانى خلاص مش قادرة استحمل اولا انا متزوجه منذ خمس سنوات ومعى طفلين من اول سنه جواز وبداءت سلبية الزوج
    عندما والدته زهقت عليا بدون سبب كان الزوج سلبى تمامالا دافع عنى ولا حمانى من الموقف
    وكذالك مواقف مع اخوة وكل دة اقول اكيد مش عايز يخسر اهله فى يوم من الايام كان اخى الصغير يزورنا
    وكان اخوة جالسا بداء يكلمه باسلوب مش لطيف واسلوب استهزائ فقام اخى وترك المجلس جريت وراة اطلب منه الرجوع والطلوع لشقتى قال لا وخرج وزوجى لا يتحرك من مكانه ولا حتى يعطى اخوة شعور انه اخطئ فى حق اخى ومرت الايام وبداءت هذة السلبية مع غير الاهل زوجة صاحب زوجى كنا عندها فى بيتها وقابلتنى مقابله سيئه للغايه وكان ناقصى تطردنى اتصلت على زوجى وابلغته انى اريد النزول حالا لااستطيع الجلوس مع انسانه لا ترغبنى قال لا لا اصبرى اما ارجع لان فى ناس معانا مش هينفع اخدك
    وممكن صحبى يزعل
    ورجع اتغدى فى بيت صديقه وانا لم اذق الطعام معاهم وزوجى اكل ولا فى باله وذهبنا من بيتهم بعد انتهاء الزيارة فحكيت له عن مقابلتى بالاساءة من زوجة صديقه قال لى معلش وهو فى منتهى السلبيه وغصب عنى صديقه وزوجته يدخلون بيتنا وياكلون عندنا وانا لاننى من بيت اصول اعرف حق الضيف والضيافه الضيافه ليست اكل اوشرب بل هيه ابتسامه فى وجه الضيف وكلمه حسنه ولكن العلاقه مستمرة وانا لا استطيع ان اتحمل سلبية زوجى حتى مع الغرب ماذا افعل هل ابعد عن زوجى فترة استجم فيها حيث انه فى بلد عربى مغترب وانا معاه فهل ارجع الى بلدى واتركه فترة وهل فى امل ان السلبيه ديه تنتهى انا زهقت ومش بعرف انام ارجو الرد سريعا احس باننى مدمرة نفسيا

  2. #2
    أخصائية اجتماعية
    تاريخ التسجيل
    13/05/2008
    الدولة
    البحرين
    المشاركات
    636
    شوفي حبيبتي

    انتي لازم تفهمي نفسية زوجك يعني الشيء اللي انتي مسميته سلبية ترى هو مو سلبية بل سذاجة وطيبة

    زوجك ما يحب يخسر اللي حواليه بحكم طيبته وبحكم تغربه

    اول شي تفعليه انك تقعدي معاه جلسة صراحة وتحكين له على كل اللي في نفسك بس بهدوء وبدون عصبية وبدون ما تذكرين له انك سلبي وانت ما تحس فيني وانا مظلومة معاه يعني بعدي عن هالعبارات دايما حسسيه انك محتاجته معاك وشجعية على انه يوقف معاك بالمواقف اللي تحتاجينها منه مثلا ً موقف صديقه شنو بتقولين له

    حبيبي تدري انا وايد زعلانه بس مع اني زعلانه الا اني عاذرتك في موقف صديقك ادري فيك كنت تبغي انك تدافع عني تجاه زوجته لكنك عشان ما تبغي تخسره سكت بس حبيبي انا زعلت من الموقف وكنت حابه انك على الاقل تقولي كلمة تطيب خاطري فيها

    يعني حاولي تكلميه وتفهميه انه هو الرجل الذي تعتمدين عليه مو مثل ما يقول المثل ظل راجل ولا ظل حيطه

    حسسيه بثقتج فيه وصدقيني راح تكسبينه وراح تغيرين فيه بس المسأله يبغى لها ذكاء وفطنة وصبر

  3. #3
    عروس نشيطة
    تاريخ التسجيل
    24/04/2007
    الدولة
    الامارات
    المشاركات
    186
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساعة غروب مشاهدة المشاركة
    شوفي حبيبتي

    انتي لازم تفهمي نفسية زوجك يعني الشيء اللي انتي مسميته سلبية ترى هو مو سلبية بل سذاجة وطيبة

    زوجك ما يحب يخسر اللي حواليه بحكم طيبته وبحكم تغربه

    اول شي تفعليه انك تقعدي معاه جلسة صراحة وتحكين له على كل اللي في نفسك بس بهدوء وبدون عصبية وبدون ما تذكرين له انك سلبي وانت ما تحس فيني وانا مظلومة معاه يعني بعدي عن هالعبارات دايما حسسيه انك محتاجته معاك وشجعية على انه يوقف معاك بالمواقف اللي تحتاجينها منه مثلا ً موقف صديقه شنو بتقولين له

    حبيبي تدري انا وايد زعلانه بس مع اني زعلانه الا اني عاذرتك في موقف صديقك ادري فيك كنت تبغي انك تدافع عني تجاه زوجته لكنك عشان ما تبغي تخسره سكت بس حبيبي انا زعلت من الموقف وكنت حابه انك على الاقل تقولي كلمة تطيب خاطري فيها

    يعني حاولي تكلميه وتفهميه انه هو الرجل الذي تعتمدين عليه مو مثل ما يقول المثل ظل راجل ولا ظل حيطه

    حسسيه بثقتج فيه وصدقيني راح تكسبينه وراح تغيرين فيه بس المسأله يبغى لها ذكاء وفطنة وصبر
    اوكى انا هصبر واستعمل ذكائى يمكن المواقف تتغير ارجو الدعاء

المواضيع المتشابهه

  1. يمكن تكون مشكله ويمكن لا بس عرضتها عليكم يمكن ألقى الحل لها
    بواسطة ..، بسمة ألم ..، في المنتدى إستفسارات و تجمعات السمنة و النحافة
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 18/04/2008, 02:17 PM
  2. آثار سلبية للرضاعة الليلية
    بواسطة وَجَعّْ البَوُح في المنتدى التربية والطفل
    مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 22/11/2005, 06:51 PM
  3. مشاعر سلبية ضد الزوج........... ما الاسباب المخفية وراها؟
    بواسطة ود الإمارات في المنتدى الشؤون الأسرية و الإجتماعية و أخبار الأعضاء و مناسباتهم
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 20/09/2005, 01:47 PM
  4. لا تكوني سلبية
    بواسطة ضاعت الاحلام في المنتدى مجلس بنات عروس الثقافي
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 22/07/2005, 12:30 AM
  5. ظاهرة سلبية تبرز في رمضان0
    بواسطة الجوهرة في المنتدى مجلس بنات عروس الثقافي
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 07/10/2002, 07:27 PM