روابط قد تهمك :
فساتين العروس | تسريحات | تنظيم الاعراس | زخرفة | عالم حواء

النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: سلبية الزوج يمكن اصلاحها ام لا

عروس نشيطة

سلبية الزوج يمكن اصلاحها ام لا

بسم الله الرحمن الرحيم محتاجه حد يسمعنى لانى خلاص مش قادرة استحمل اولا انا متزوجه منذ خمس سنوات ومعى طفلين من اول سنه جواز وبداءت سلبية الزوج
    عندما والدته زهقت عليا بدون سبب كان الزوج سلبى تمامالا دافع عنى ولا حمانى من الموقف
    وكذالك مواقف مع اخوة وكل دة اقول اكيد مش عايز يخسر اهله فى يوم من الايام كان اخى الصغير يزورنا
    وكان اخوة جالسا بداء يكلمه باسلوب مش لطيف واسلوب استهزائ فقام اخى وترك المجلس جريت وراة اطلب منه الرجوع والطلوع لشقتى قال لا وخرج وزوجى لا يتحرك من مكانه ولا حتى يعطى اخوة شعور انه اخطئ فى حق اخى ومرت الايام وبداءت هذة السلبية مع غير الاهل زوجة صاحب زوجى كنا عندها فى بيتها وقابلتنى مقابله سيئه للغايه وكان ناقصى تطردنى اتصلت على زوجى وابلغته انى اريد النزول حالا لااستطيع الجلوس مع انسانه لا ترغبنى قال لا لا اصبرى اما ارجع لان فى ناس معانا مش هينفع اخدك
    وممكن صحبى يزعل
    ورجع اتغدى فى بيت صديقه وانا لم اذق الطعام معاهم وزوجى اكل ولا فى باله وذهبنا من بيتهم بعد انتهاء الزيارة فحكيت له عن مقابلتى بالاساءة من زوجة صديقه قال لى معلش وهو فى منتهى السلبيه وغصب عنى صديقه وزوجته يدخلون بيتنا وياكلون عندنا وانا لاننى من بيت اصول اعرف حق الضيف والضيافه الضيافه ليست اكل اوشرب بل هيه ابتسامه فى وجه الضيف وكلمه حسنه ولكن العلاقه مستمرة وانا لا استطيع ان اتحمل سلبية زوجى حتى مع الغرب ماذا افعل هل ابعد عن زوجى فترة استجم فيها حيث انه فى بلد عربى مغترب وانا معاه فهل ارجع الى بلدى واتركه فترة وهل فى امل ان السلبيه ديه تنتهى انا زهقت ومش بعرف انام ارجو الرد سريعا احس باننى مدمرة نفسيا

أخصائية اجتماعية
    شوفي حبيبتي

انتي لازم تفهمي نفسية زوجك يعني الشيء اللي انتي مسميته سلبية ترى هو مو سلبية بل سذاجة وطيبة

زوجك ما يحب يخسر اللي حواليه بحكم طيبته وبحكم تغربه

اول شي تفعليه انك تقعدي معاه جلسة صراحة وتحكين له على كل اللي في نفسك بس بهدوء وبدون عصبية وبدون ما تذكرين له انك سلبي وانت ما تحس فيني وانا مظلومة معاه يعني بعدي عن هالعبارات دايما حسسيه انك محتاجته معاك وشجعية على انه يوقف معاك بالمواقف اللي تحتاجينها منه مثلا ً موقف صديقه شنو بتقولين له

حبيبي تدري انا وايد زعلانه بس مع اني زعلانه الا اني عاذرتك في موقف صديقك ادري فيك كنت تبغي انك تدافع عني تجاه زوجته لكنك عشان ما تبغي تخسره سكت بس حبيبي انا زعلت من الموقف وكنت حابه انك على الاقل تقولي كلمة تطيب خاطري فيها

يعني حاولي تكلميه وتفهميه انه هو الرجل الذي تعتمدين عليه مو مثل ما يقول المثل ظل راجل ولا ظل حيطه

حسسيه بثقتج فيه وصدقيني راح تكسبينه وراح تغيرين فيه بس المسأله يبغى لها ذكاء وفطنة وصبر

عروس نشيطة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساعة غروب مشاهدة المشاركة
    شوفي حبيبتي

انتي لازم تفهمي نفسية زوجك يعني الشيء اللي انتي مسميته سلبية ترى هو مو سلبية بل سذاجة وطيبة

زوجك ما يحب يخسر اللي حواليه بحكم طيبته وبحكم تغربه

اول شي تفعليه انك تقعدي معاه جلسة صراحة وتحكين له على كل اللي في نفسك بس بهدوء وبدون عصبية وبدون ما تذكرين له انك سلبي وانت ما تحس فيني وانا مظلومة معاه يعني بعدي عن هالعبارات دايما حسسيه انك محتاجته معاك وشجعية على انه يوقف معاك بالمواقف اللي تحتاجينها منه مثلا ً موقف صديقه شنو بتقولين له

حبيبي تدري انا وايد زعلانه بس مع اني زعلانه الا اني عاذرتك في موقف صديقك ادري فيك كنت تبغي انك تدافع عني تجاه زوجته لكنك عشان ما تبغي تخسره سكت بس حبيبي انا زعلت من الموقف وكنت حابه انك على الاقل تقولي كلمة تطيب خاطري فيها

يعني حاولي تكلميه وتفهميه انه هو الرجل الذي تعتمدين عليه مو مثل ما يقول المثل ظل راجل ولا ظل حيطه

حسسيه بثقتج فيه وصدقيني راح تكسبينه وراح تغيرين فيه بس المسأله يبغى لها ذكاء وفطنة وصبر
    اوكى انا هصبر واستعمل ذكائى يمكن المواقف تتغير ارجو الدعاء