عـودة للخلف   منتديات عروس > أركان العروس والجمال > ركن العناية بالشعر

ركن العناية بالشعر

/ 

ركن يختص بالعناية بالشعر القصات الصبغات التسريحات.

/ 

تجربتى فى تطويل شعرى و ايه الى استفدت منه ( نصائح خاصة)

جديد مواضيع ركن العناية بالشعر

LinkBack أدوات الموضوع ابحث بهذا الموضوع
قديم(ـة) 01/04/2011, 07:03 PM   #1
مشرفة سابقة

الملف الشخصي:
البلد: Egypt

تقييم العضو:

Stacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميزStacy تواجدها متميز

الأوسمة

Stacy غير متصل
تجربتى فى تطويل شعرى و ايه الى استفدت منه ( نصائح خاصة)

السلام عليكم

واحشتونى اوى و اسفة بجد على التقصير فى ركن العناية بالشعر بس بصراحة بلومكم انكم مش بتشجعونى اكتب و اقولكم تجرابى للشعر اية

انا عايزة اقولكم اخر اخبار انا شعرى دلوقتى بيقع للاسف جامد بقالة سنة تقريبا غالبا بسبب اكتئاب حاد خصوصا من بعد ما خلصت جامعة و عاملى اكتئاب اخر حاجة و طبعا شعرى خف جدا جدا من قدام و ابتدى يطلعلى كمان شعر ابيض( غالبا وراثة من خالتى ) ناقصة اصلها :thumbs_down::thumbs_down: و انا ماشية حاليا مع دكتور الجلدية على كذا حاجة بس ادعولى تجيب نتيجة علشان العلاج بياخد وقت طويل و انا حالتى النفسية فى الضياع بجد و كمان علشان اقدر ارجعلكم بتقرير مفصل بالمنتجات و اسعارها و رائى فيها و الى فادنى فعلا و اية الى لا لكل واحدة يهمها موضوع التساقط او الشعر الابيض بس دى اخر اخبارى لان فى كذا حد سالئنى لانى اختفيت فترة طويلة )

النهاردة هحكلكم شوية عن تجربتى فى تطويل الشعر و اية الى عاملتة و استخدامتة و اية الى استفدت منة فعلا و اية الى حاسة كان غلط او مش استفدت منة يعنى عشان يبقى زى Guide كدة للبنات الى عايزة تطول شعرها

القصة بقى:

- اولا انا نوع شعرى حلو يعنى ناعم اوى و كثافتة متوسطة يعنى مش خفيف ابدا و لا يعتبر تقيل اوى يعنى الفتلة نفسها ناعمة و سمكاها متوسط بس عندى عدد شعر كتير فا فى الاخر المنظر كويس كثيف اوك

- انا كنت طول عمرى بحب الشعر الاقصير لكذا سبب بصراحة اولا شكلوا حلو عليا اوى تانى حاجة اريح لانى كمان كنت بلعب رياضة لسنين فى فرق و كدة فا شعرى بغسلة كل يوم و عايزة يبقى قصير علشان عملى اكثر و اريح و اخيرا لانى كنت حاسة ان الشعر الطويل دى بتاع الشغلات بس و فضلت كدة بى لحد مثلا 22 و نصف لما قررت اطولة

- الى خالنى بقى اطولة كذا حاجة اولا كنت بشوف بنات فى الحقيقة او المجلات او التلفيزون شعرهم حلو و طويل و ابتديت احس بصراحة ان الشعر الطويل مغرى اكثر بكتير عن القصير و بيحسسك انك بنت اوى بجد و حاجة تانية انى عمرى ما كان شعرى طويل فا قولت لية احكم على حاجة عمرى ما جربتها و كمان بصراحة كنت مستخسرة ان فتلت شعرى حلوة اوى و يبقى شعرى قصير فا قررت انى اطولة

- الوقت دى كنت بتصفح منتديات كتير اوى و كنت بعمل خلطات و كدة بس ستيل كنت حاسة انى متلخبطة و مش عارفة اعمل زى برنامج محدد امشى علية و ابقى ضمنة النتايج و بس بعد كدة عرفت ان دينا الجارم بتدى كورسات فى نادى الصيد عن الشعر و البشرة و كدة و كنت متحمسة اوى اصلا لانى كان نفسى القى كورسات زى دى و مش كنت ليقا ابدا المهم للاسف مش قدرت اكمل كور البشرة لان المعاد دخل مع الجامعة فا كملت بس الشعر المهم استفدت جدا جدا منها بجد و كنت مبسوطة اوى منها و عرفت عن منتاجاتها و جربت كذا حاجة و عجبونى جدا

- الخطة بتاعتى لتطويل شعرى كانت كالاتى :

1- استخدام فيتامين للشعر بنتوجار
2- استخدام حبوب زيت كبد الحوت
3- استخدام يومى للليسيون بتاع دينا الجارم مع عمل مساج لفروة الراس
4- استخدام خلطة زيت عافية و الفلفل الحار 2-3 فى الاسبوع لتحفيز نمو الشعر
5- استخدام خلطة زيت الخروع+ سمسم او لوز او ذرة لتحفيز نمو الشعر برضوا
6- استخدام حنة كل اسبوع او كل اسبوعين
7- عمل خلطات و مساكات منعمة للشعر بشكل منتظم ( زبدة+ عسل) او ( بيض + زيت زيتون +عسل ) او ( نخاع دينا الجارم + زيت امازنج بلس بتاع دينا الجارم برضو)
8- تسريح الشعر يوميا فى الاتجاة العكسى لتنشيطالدورة الدموية
9- عدم قص الشعر نهائى ممكن اطراف كل سنة و شويىة ( لانى محافظة على شعرى من البداية )
10- تجنب استخدام سشوار او فير نهائى فى الفترة دى

بس تقريبا كدة

الحاجات بقى الصح الى عاملتها فعلا:

- استخدام ليسيون يومىى بخلاصة الاعشاب مع عمل مساج لفروة الراس يمنع سقوط الشعر و القشرة و المساج يحرك الدورة الدموية علشان توصل لبصيلات الشعر بالاكل

- قلب الشعر و تسريحة لمدة 5 دقائق يوميا لنفس الغرض برضوا

- الحفاظ على شعرى من مسكات تنعيم و ترطيب

- تجنب استخدام سشوار نهائى

- عدم قص الشعر

- برضوا استخدام الحنة كل اسبوع ساعدكتير شعرى مفسة انة يبقى اقوى و مش يتكسر بسهولة

- و خلطات تحفيز نمو الشعر برضوا ( بس الى انا شايفة دلوقتى ان عدد استخدامها كان يقل شوية يعنى مسكمم 2 فى الاسبوع بس

الحاجات بقى الغلط الى عاملتها فعلا:

- انى استخدمت بنتوجار لمدة سنتين تقريبا لانى كنت مقتنعة انة هيساعدنى ( و انا دى بعد كدة عرفت من دكتور جلدية معروف اوى فى امريكا ان اصلا انتى مش محتاجة تاخدى فيتامين للشعر الى لو فعلا عندك نقص حاجة معينة فعلا لاكن لو انتى كويس يعنى بالتحالييل طلع مش عندك نقص فى حاجة و بتاخدى دى كدة عامل زى لما تجيبى ابجوزة مثلا و تفضلى تضغطى على الزورار على طول يمكن تولع اكتر فاهمتونى يعنى الشعر لى ليمت بيطول بى و مش ممكن ابدا علشان تسرعى نمو الشعر انك تاخدى فيتامين للشعر علشان يسرعة زيادة الموضوع مش بيمشى كدة فاهمتونى)

بس كدة شوية نصايح بقى

1- اولا لازم تبداى على نظيف يعنى شعرك يبقى كويس اصلا مش عندك قشرة مثلا مش عندك تساقط و مش عندك تقصيف و جفاف و تطولى انا عايزة اطول شعرى ( هتعزبى نفسك و خلاص و مش هينفع اصلا ) لازم تفهموا ان فى اولويات يعنى الشعر الصحى الناعم الخالى من القشرة و التساقط و التقصيف يجى الاول و بعد كدة بقى نشوف هنطولة هنقصرة دى اولوية تانية

2- مش تستخدمى فيتامين للشعر خالص بجد غير لو عندك نقص فى حاجة فعلا و حتى لو عندك نقص ممكن اى فيتامين عادى للجسم عموما يعوضها يعنى مش تتخدعى بجد بفكرة انك ممكن تسرعى من نمو شعرك انك تاخدى فيتامين اكثر او لمدة اطول مش هيحصل بجد صدقنى انا اعدت سنيت بخدوا

3- الموضوع دى محتاج صبر طويل اخر حاجة انا شعرى وصل تقريبا لحد اخر ظهرى فى 3 سنين 3 سنين انا اول لما بدائت كنت فاكرة انى لو عملت كل البرنامج بتاعى دى و انتظمت فعلا هيطول فى 6 شهور مثلا مكنتش فاكرة ان الموضوع هيطول اوى كدة

4- الزمى نفسك بجدول معين اعملى على الموبيل على الكمبيوتر اى حاجة المهم تتابعى انتى عملتى الى المفروض تعملى و لا لا و ياريت تشيلوا كل المرايات الى فى البيت و مش كل شوية تبصى شعرى طول شوية لا مش طول كدة لانك غالبا هتتجنى

5- مش تصدقى بجد اى هبل من استخدمى دا و شعرك هيطول فى اسبوع شهر حتى 3 شعور لحد اخر ظهرك بجد الناس دى عايزة الحرق بجد متقلقيش لسة مخترعوش حاجة تطول الشعر فى شهر ولا 3 شهور و لو اخترعوا انا اول واحدة هاجى اقولكم غير كدة بجد والله والله مفيش حاجة هتطول شعرك كل دى فى وقت اد كدة

6- لازم تكونى واقعية و تعرفى فى الاخر ان الموضوع للاسف موضوع وقت يعنى

7- احسن طولى شعرك و انتى صغيرة يعنى اول العشرينات كد قبل ما تجوزى و يظهر عندك مشاكل بقى سقوط و قشرة و مش ينفع تاخدى دى علشان الحمل و الرضاعة و الكلام الى مش ظريف دى

8- اهم اهم حاجة بجد انك تحافظى على شعرك انة مش يوبظ علشان مش تضطرى تقصى لانك لو قصتى كل شهر او كل 3 شهور هيطول برضوا بس انشاء الله على بعد الحرب العالمية الثالثة كدة يعنى بجد الى قال كدة عمرة ما جرب يطول شعرة اصلا علشان كدة انا قولت من الاول لازم تبداى على نظيف روحى قصى شعرك و اهتمى بى علشان مش يبقى جاف او يتساقط و بعد كدة ابداى طولى و اهتمى بى طول المشوار دى علشان مش تقصية و انسى بجد السشوار و الفير لو انتى فعلا عايزة شعرك يبقى حلو

9- الشعر الطويل على اد ما هو جميل على اد ما هو متعب بشكل غير طبيعى و دى حاجة لازم تحطيها فى اعتبارك هل انتى من النوع المهمل و مش منتظمة على العناية المستمرة بى و بتزهقى بسرعة مش عندك صبر لوة انتى من النوع دى احسن مش تطولى شعرك الشعر الطويل متعب فى غسلة و الاهتمام بى صعب علشان يبقى شكلة كويس

10- لو انتى فتلة شعرك خشنة و شعرك كثيف اوى لازم تعرفى كويس ان الموضوع هيكون متعب اوى بالنسبة ليكى اكتر من واحدة فتلتها ناعمة

11- مش تستخدمى غير مشط خشب بتاع ذا بودى شوب حلو اوى ولازم تستخدمى البلسم الى بيفضل جوة الشعر و مش تسرحى شعرك و هو مبلول و لو عايزة فرشاة انا شايفة بصراحة احسن فرشاة الى هى بتاعت البيبيهات دى انا عارفة انها صغيرة اوى و ممكن مش تسرح كويس بس دى احسن حاجة

بس خلاص

و لو عجبكم موضوعى قيمونى

لا احلل نقل موضوعى باى شكل من الاشكال بدون اذن منى اولا ثم ذكر اسمى و منتدى عروس

الرد باقتباس
قديم(ـة) 01/04/2011, 07:52 PM   #2
عروس متميزة

الملف الشخصي:
البلد: في قلب من أحب****

تقييم العضو:

من ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميزمن ارض الوطن في طريقها للتميز

من ارض الوطن غير متصل
icon34

اضغط على الصورة لفتحها بصفحة مستقلة

ماشاء الله

مشكوره على النصائح
:thumbs_up:
;)
:L:

الرد باقتباس
قديم(ـة) 01/04/2011, 07:59 PM   #3
عروس متألقة

الملف الشخصي:
البلد: كل انسان عنده بلد عليها يعيش...الا احنا بلدنا مثل الروح...فينا تعيش

تقييم العضو:

ليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميزليان بنت ابوها تواجدها متميز

ليان بنت ابوها غير متصل
ثانكس على النصائح الروعة.....:thumbs_up:
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 01/04/2011, 08:23 PM   #4
عروس متميزة

الملف الشخصي:
البلد: maroc
التدوينات: 8

تقييم العضو:

nor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورةnor alhoda مشهورة

الأوسمة

nor alhoda غير متصل
ماشاء الله الله يعطيك العافية
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 01/04/2011, 11:43 PM   #5
عروس مبدعة

الملف الشخصي:
البلد: دولة الامارات العربية المتحدة

تقييم العضو:

onlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميزonlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميزonlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميزonlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميزonlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميزonlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميزonlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميزonlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميزonlyou بانتظار خطوتها الأولى للتميز

onlyou غير متصل
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 02/04/2011, 01:24 AM   #6
عروس متميزة

الملف الشخصي:
البلد: مصر

تقييم العضو:

كنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجابكنوز الجنة مشاركاتها محل إعجاب

الأوسمة

كنوز الجنة غير متصل
مشكوووووووووووووووووووووووووورة
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 02/04/2011, 04:53 AM   #7
عروس متميزة

صورة عيون القطة الرمزية

الملف الشخصي:
البلد: الرياض

تقييم العضو:

عيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميزعيون القطة تواجدها متميز

الأوسمة

عيون القطة غير متصل
التوقيع:
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 02/04/2011, 05:01 AM   #8
عروس مبدعة

الملف الشخصي:

تقييم العضو:

curly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميز

curly_girly غير متصل
بجد مواضيعك كلها حلوه مووووت و انا اكتر حدد بستفيد منو انتى و كنت عايزه تكتبيلنا العلاج ال dr قايلك عليه من تساقط و هوا عنوانه فين ؟؟؟؟
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 02/04/2011, 05:04 AM   #9
عروس مبدعة

الملف الشخصي:

تقييم العضو:

curly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميزcurly_girly في طريقها للتميز

curly_girly غير متصل
انا الحمدلله شعرى طويل و ناعم بس مش قادره اقولك تساقط ازاى فا ممكن تدينى جدول امشى عليه عشان حاسه بقيت تايهه و بعمل shopping 4 hair cosmetics بالهبل فا بقيت تايهه احط ايه و لا اعمل ايه و ميرسى
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 02/04/2011, 01:51 PM   #10
عروس رائعة

الملف الشخصي:
البلد: خلص الصبر....إيه الحل ....؟!
التدوينات: 1

تقييم العضو:

rosy2 بانتظار خطوتها الأولى للتميزrosy2 بانتظار خطوتها الأولى للتميزrosy2 بانتظار خطوتها الأولى للتميزrosy2 بانتظار خطوتها الأولى للتميزrosy2 بانتظار خطوتها الأولى للتميزrosy2 بانتظار خطوتها الأولى للتميزrosy2 بانتظار خطوتها الأولى للتميزrosy2 بانتظار خطوتها الأولى للتميز

rosy2 غير متصل
ربنا يشفيكي يا قمر ويعفي عنك
  الرد باقتباس

يتصفح الموضوع حالياً: 1 (0 من الأعضاء و 1 من الزوار)

ابحث بهذا الموضوع:

بحث متقدم

قوانين المشاركة
لا يمكنك إضافة مواضيع
لا يمكنك إضافة ردود
لا يمكنك إضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

رمز [IMG] متاح
رموز HTML مغلق
Trackbacks are متاح
Pingbacks are متاح
Refbacks are متاح

مواضيع مشابهة
الموضوع الكاتب المنتدى الردود آخر مشاركة
تجربتى و مقارنة بين الانواع المختلفة لكبسولات فيتامين E و نصائح خاصة جدا Stacy ركن العناية بالبشرة والجسم 77 07/05/2013 03:30 PM
نصائح للاخت الملتزمة نصائح خاصة باللباس ام محمد 13 قضايا دينية 6 26/01/2009 07:15 PM
نصائح خاصة بالزفاف بنت الدووحه ركن العروس 10 15/07/2007 06:03 AM
رحلة عنائى مع شعرى .. من شعر تااالف .. لشعر كلة حيوية .. تجربتى بالصووور @ green apple @ ركن العناية بالشعر 146 11/02/2007 02:26 PM

الساعة الآن +3: 11:12 PM.

جميع المواضيع و المشاركات تعبر عن رأي أصحابها فقط, و لا تمثل بالضرورة رأي موقع عروس.
جميع الحقوق محفوظة لموقع و منتديات عروس © 2001 - 2014
هذا المنتدى يستخدم منتجات بلص

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141