عـودة للخلف   منتديات عروس > أركان العروس والجمال > ركن العناية بالشعر > استفسارات العناية بالشعر

جديد مواضيع استفسارات العناية بالشعر

LinkBack أدوات الموضوع ابحث بهذا الموضوع
قديم(ـة) 07/10/2010, 12:14 AM   #1
عروس متألقة

الملف الشخصي:
البلد: egypt

تقييم العضو:

شوق لزمن الصحابة عضوة جديدةشوق لزمن الصحابة عضوة جديدةشوق لزمن الصحابة عضوة جديدةشوق لزمن الصحابة عضوة جديدة

شوق لزمن الصحابة غير متصل
37 معلومات واستفسار عن البيبى ليس محتاجة مساعدتكم

السلام عليكم يا قمرات

انا عندى استفسار بخصوص البيبى ليس بس الاول هقولكم على شوية معلومات عن أنواع البيبى ليس

بصوا بقى فى ماركات للبيبى ليس زى براون مثلا بس انتى لما تشترى اشترى ماركة بيبى ليس نفسها BABYLISS BARIS ودى هتلاقوها فى بى تك هو اللى واخد توكيل بيبى ليس

طيب الخلاصة كدة أفضل نوعين واعلى نوعين فى البيبى ليس وأحسنهم

نوع بالبخار ودى فيها أوبشن للشعر المبلول والناشف وخلاصة التجارب ان دى كويسة للى شعرها تقيل ومقصف وفيه مشاكل وبتحب تعمل الشعر وهو مبلول تمام كدة ودى اغلى واحدة ب500 ج وده شكلها

ولو حد اشتراها لازم يتاكد من الأيقونات اللى مكتوبة على العلبة وهى

مملس الشعر البخاري 230 الاحترافي والكود ST95E
pro 230 steam straightener

ومواصفاته كالأتي ..,
اضغط على الصورة لفتحها بصفحة مستقلة
خاصيه البخار الاوتوماتيكيه متعدده المستويات

تقنيه السيراميك المتطوره ACT بأربع عناصر تسخين

مشط فك تشابك قابل للسحب

الوظيفه الايونيه

طبقه النانو -سيراميك التيتانيوم

ضمان ثلاث سنوات

-ابعاد الصفيحه 38*85ملم
-تسخين سريع جدا -درجه حراره قصوى230 درجه مئويه
-5 مستويات حراره مع شاشه ضوئيه
-سلك دوار 360 درجه
-بساط احترافي مقاوم للحراره
والضمان بيكون 3 سنوات

ودى كودها 95 يبقى اغلى نوع كود 95 ب500 بالبخار وع الجاف

معلومة

كل البيبى ليس الكويسة بتكون ب3 درجات تسجن اقصاها 230

بس فى نوع فيه ايونات ودى اللى بتدى لمعة للشعر

والنوع الوحيد الىل مش فيه الأيونات دى هو النوع اللى جاى بس عن تجربة الناس قالوا ان مفيش فرق ملموس بين اللى بايونات واللى من غير ايونات

النوع التانى ودة تانى افضل نوعين

الكود بتاعها 70 ودى مفيهاش ايونات بس فيها ميزة انها بتعمل خصلات كيرلى

ودى مش موجوده فى الكود 95 الحمرا اللى بالبخار ودى مناسبة للشعر العادى اللى مش فيه أضرار كتير ويحتاج مجهود كبير علشان يتفرد مش معنى كدة انها ضعيفة لا قوية طبعا بس نوعية الشعر اللى بتكلم عليها بيكون افضل فردها بالبخار

وده فيديو بيوضح ازاى بتعمل الشعر كيرلى ودى عجبتنى أوى بس بردو فى معلومة واحدة جايباها وقالت انها مش بتعرف تعمل الكيرلى بيها ودى بتبقى حرفة فى استخدام البيبى ليس

ودى صور باقى الانواع اللى موجودة فى بى تك والاوبشن مش هيختلف كتير

كلهم حلوين بسسسسسسسسسسسسسسس أفضلهم النوعين الاولانين

وعلى فكرة كلهم تقفيل صينى

وده راى البنوتة الجميلة هيوضح نقط مهمة كتير

انا هكتب الاحسن لكن تنازليا (من وجهه نظري)
  1. عندي هيحتلها مركزين كود st95e الحمرا اللي بالبخار وكود st70e اللي
بتعمل ستريت وكيرلي ف نفس الوقت وهقولكو ليه اولا -هما الاتنين فيهم النانو

تيتانيوم سيراميك ودي طبعا الخاصيه الاهم في كل البيبي ليس ثانيا-ان كود

st95e الوحيده اللي بالبخار وكود st70e الوحيده اللي بتعمل كيرلي

ثالثا -هما احدث ابتكارات البيبي ليس واميزهم طيب هتقولو مين من وجهه نظرك يستخدم دي ومين يستخدم دي من رأيي ان البخار معمول عشان الشعر

الاكثر تجعيدا والاكثر سمكا والاقل لمعانا وكمان اللي محروق من فرد كميائي

ومقصف اوي يعني اللي تشتري البخار اللي يكون شعرها خشن نوعا ما فتلته

سميكه ورخمه ف العمايل وفيه كسر كتير اووي ومفيهوش لمعه خالص لو شعرك

فيه خاصيتين ع الاقل من التلاته وبتحسي انو صعب التعامل معاه هاتي اللي

بالبخار وخاصه ان فيها ميزه مش موجوده ف التانيه انها فيها الوظيفه الايونيه ودي

بتدي للشعر لمعه حلوه اوي زي البنات ما قالو يعني من الاخر زي مكوه الهدوم لو

عندك قميص قماشته تخينه ومكرمش اوي وغتت ف الكوي المكوه اللي بالبخار

هتسهلك كويه اوي وهتفكلك انسجته ومش هتاخد منك مجهود زي كويه بالمكوه

العاديه لكن من رايي برده اللي شعرها مش سميك اوي يعني فتلته عاديه ومش

مجعد جامد يعني مش مقصف موت ومش محروق من فرد مثلا وفيه لمعه عاديه

كده وبتقدر تتعامل معاه نوعا ما وبتحب الكيرلي تجيب التانيه اللي بتعمل كيرلي

واستريت ف نفس الوقت هيا صحيح مفيهاش الوظيفه الايونيه بس برده والله عن

تجربه بتدي لمعه للشعر كده خلصنا من اول اتنين ودول اغلى اتنين بيبي ليس على فكره والحمرا اغلى من الكيرلي كمان
2-بعد ما خلصنا اهمهم هرتبهملكم تنازليا ومش هكتب اللي حساهم عاديين ومفيهمش

جديد انا دلوقت مش عرفه اشتري دي ولا دي يعني مش عاوزه بالبخار وف نفس

الوقت مثلا الكيرلي دي غاليه عاليه عايزه حاجه ارخص بس تكون بتقوم بتقوم

بالواجب وبتدي لمعه وبتفرد ووحده كده بنت ناس يبقى هروح افكر ايه اهم حاجه
عيزاها اولا ان يكون فيها نانو تيتانيوم سيراميك ثانيا عشان اللمعه بقى يكون فيها الوظيفه الايونيه ثالثا تكون فيها درجات حراره مختلفه ويكون اعلى درجه فيهم 230 هقولها كل البيبي ليس فيها نانو تيتانيوم سيراميك طب تمام وكل البيبي ليس اعلى درجه فيهم 230 درجه مئويه طب تمام يبقى باقي اني ادور ع وحده فيها الوظيفه الايونيه زي مثلا كود st88e دي بنت ناس سعرها اقل من الاتنين الاولنين وكمان فيها كل حاجه مهمه الفرق انها مش بالبخار ومش بتعمل كيرلي لكن هتديني النتيجه المطلوبه شعر طري ومفرود وفيه لمعه ومش هايش اوك؟؟؟؟ هكمل مترحوش ف حته (ملحوظه صغيره ان سعرها اقل ده ع حسب ماشف النهرده والله ف السوق انا لقيت الكوده ده ارخص من بتعتي ب حوالي ميه ريال واكتر كمان لكن ف مصر معرفش بيبيعوها بكام بس لازم تكون ارخص لكن ارخص قد ايه الله اعلم)

طيب يا حلوين هتيجي وحده دلوقت تقول انا شعري اصلا منه فيه لمعه يعني مش محتاجه الايونات ف حاجه وكفايه اللمعه الخفيفه اللي بخدها من تقنيه النانو تيتانيوم سيراميك لكن انا اهم حاجه عندي انها تكون بتنفع عل الشعر المبلول لاني من النوع اللي لازم اطلع من الحمام واعمل شعري فورا ومقدرش اصبر عليه لحد ماينشف

هقولها يبقى خدي يا اما كود st30e او كود st27e هما الاتنين بيشتغلو على الشعر الناشف والمبلول وفيهم تقنيه النانو تيتانيوم سيراميك ودرجه الحراره بتوصل ل 230 درجه مئويه بس الفرق بسيط في ابعاد الصفيحه وان كود st30e فيه شاشه lcd لعرض درجات الحراره انا لو منكم وهيخيروني بين الاتنين هختار الارخص لان مش مهم يبقى العرض في شاشه ال سي دي وابعاد الصفيحه مش بيبقى فارق كتير لكن مدام هما الاتنين وظايفهم وحده والاختلاف بينهم شكلي فقط يبقى اخد الارخص وعل فكره يا بنات للامانه وليس تقصير مني والله اني شفت ف السوق النهرده كود مكنتش اعرفه وهوا كود st26e بس لما قريت مواصفاته لقيته عادي يعني مفيهوش وظيفه ايونيه ومبيشتغلش على الشعر الناشف والمبلول يعني عادي زي الباقيين

وبكده اكون اديتلكو راي في استخدماتهم وانهي الافضل لكن كل وحده ورغباتها واولوياتها
وبرضو لو وحده جابت عكس منا كاتبه يعني لو وحده شعرها حلو وتمويجاته خفيفه ومكنتش قرت موضوعي
وراحت جابت اللي بالبخار اكيد برده هتفرد وهتبقى جميله زي ما البنات كاتبين وتحفه وكل حاجه يعني ساعتها ولو وحده برده شعرها خشن جدا ومحروق وجابت من العاديين هتعمل برده لكن هنا بقى هتحس انها اقل كفائه يعني من الاخر كل ما الوحده كان شعرها خشن اوي ومحروق دي اكتر وحده تتقيد بنصحتي وتجيب اللي بالبخار عشان يبقى مفعولها اقوى وكل ما الوحده بقى شعرها انعم ومفرود نوعا ما يبقى ساعتها ع حسب رغابتها واولوياتها لان الشعر الناعم اي حاجه بتاثر فيه بسهوله وبيديها النتيجه اللي هيا عوزاها ببساطه

ده لينك النوع التانى اللى بيعمل كيرلى اللى هى كود 70

سؤالى بقى

انا رحت بى تك انهاردة وناوية اجيب الكود 70 اللى بتعمل الشعر كيرلى بس البنت اللى واقفة هناك ورتنى اللى هى كود 86 دى فى كل الخواص بس فيها ايونات ومش بتعمل كيرلى بس قالتلى انى ممكن اعمل بيها كسرة فى الشعر عادى جدا
وقالتلى ان البنات اللى بيجوا يشتروا بيهتموا جدا انها تكون بالايونات لان الايونات بتقضى على التقصف والهيشان

انا محتارة اجيبها ولا اجيب كود 70
كمان قريت ان على الشعر الناشف افضل من المبلول واراء تانية بتقول لا على الشعر المبلول افضل
انا محتارة وعاوزة اشتريها ياريت لو حد عنده معلومة او تجربة يقولى
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 07/10/2010, 07:31 AM   #2
عروس متألقة

الملف الشخصي:

تقييم العضو:

شوق لزمن الصحابة عضوة جديدةشوق لزمن الصحابة عضوة جديدةشوق لزمن الصحابة عضوة جديدةشوق لزمن الصحابة عضوة جديدة

معقول محدش عنده اى معلومات
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 07/10/2010, 07:50 AM   #3
عروس رائعة

صورة mofida الرمزية

الملف الشخصي:
البلد: الامارات

تقييم العضو:

mofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميزmofida في طريقها للتميز

mofida غير متصل
i ave the red one
i dont like it
i bought it one year ago
if u want it ill give u discount
التوقيع:
يا رب احقق اللي في بالي عاجلا غير اجلا
واحفظ لي ابي و امي وزوجي واخواني واولادي
من كل شر

الرد باقتباس
قديم(ـة) 07/10/2010, 04:14 PM   #4
عروس متألقة

الملف الشخصي:

تقييم العضو:

هى الحمرا للشعر المبلول وبالبخار انا مش بحبها للشعر المبلول شكرا ياقمر
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 25/03/2011, 06:56 PM   #5
عروس متألقة

الملف الشخصي:
البلد: مصر

تقييم العضو:

little_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميزlittle_princess20 في طريقها للتميز

little_princess20 غير متصل
ربنا يبارك فيكى انا اتعلمت من موضوعك لكن معرفش غير ال انتى قدمتيه
  الرد باقتباس
قديم(ـة) 11/07/2011, 05:52 PM   #6
عروس مشاركة

الملف الشخصي:
البلد: ارض الله الواسعة

تقييم العضو:

بينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميزبينكى زون تستحق التميز

بينكى زون غير متصل
انا شرية وحدة صينى ب35 جنية بس
  الرد باقتباس

يتصفح الموضوع حالياً: 1 (0 من الأعضاء و 1 من الزوار)

ابحث بهذا الموضوع:

بحث متقدم

قوانين المشاركة
لا يمكنك إضافة مواضيع
لا يمكنك إضافة ردود
لا يمكنك إضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

رمز [IMG] متاح
رموز HTML مغلق
Trackbacks are متاح
Pingbacks are متاح
Refbacks are متاح

مواضيع مشابهة
الموضوع الكاتب المنتدى الردود آخر مشاركة
أنا محتاجة مساعدتكم فوزية المغرب الشؤون الأسرية و الإجتماعية و أخبار الأعضاء و مناسباتهم 7 24/01/2010 03:26 PM
اخت محتاجة مساعدتكم rose_mhf استفسارات العناية بالبشرة والجسم 3 19/01/2008 11:58 AM

الساعة الآن +3: 09:32 AM.

جميع المواضيع و المشاركات تعبر عن رأي أصحابها فقط, و لا تمثل بالضرورة رأي موقع عروس.
جميع الحقوق محفوظة لموقع و منتديات عروس © 2001 - 2014
هذا المنتدى يستخدم منتجات بلص

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141