التربية والطفل ركن متخصص بكل أمور الطفل من تربية وأزياء و غذاء و تعليم وغيره.

03/10/2010, 06:51 PM

البنات القطاقيط اللي بيرضعوا صناعي دلوقتي زي حالاتي وبطلوا الطبيعي، بتفكروا بإذن الله تجيبوا بيبي تاني امتي، طبعا الكلام مش ليكي يا ميكو
لأ بتكلم جد كل واحدة تقولي كده ناوية عليه ايه او بتفكر في ايه ان شاء الله، يعني ماهي وسوسي ومين تاني

من مواضيعي

03/10/2010, 07:33 PM
ازيكم يا قمرات ... عيسى هياخد التطعيم بتاع الشهر الأول بكره هوا التطعيم هيتعبه ولا ايه لانى سمعت انه بيسخن ؟

من مواضيعي

صورة monyfofo الرمزية
03/10/2010, 07:44 PM
يا نيمو هاتيلك ترمس حطى فيه ميه دافيه وخدى اللبن معاكى ولما تعوزى تعمليلها رضعه ابقى حطى اللبن والميه فى الببرونه واخلطيهم

تطعيم الشهر الاول مش بيعمل حاجه متقلقيش

من مواضيعي

03/10/2010, 07:53 PM
البنات القطاقيط اللي بيرضعوا صناعي دلوقتي زي حالاتي وبطلوا الطبيعي، بتفكروا بإذن الله تجيبوا بيبي تاني امتي، طبعا الكلام مش ليكي يا ميكو
لأ بتكلم جد كل واحدة تقولي كده ناوية عليه ايه او بتفكر في ايه ان شاء الله، يعني ماهي وسوسي ومين تاني
طبعا مش ليه خاالص انا حرمت هههههه
هو كمان ماهي بطلت ترضع طبيعي هو ال حصلنا انا حاسه ان بقينا كتييير

من مواضيعي

03/10/2010, 07:55 PM
اه والله يا ميكو بس الواحد يتعلم بقي ومش يعمل كده تاني اه ياني وانا كمان كنت كتبت مرة شفطت اد ايه وطلع كام مللي وكده.

معلش واحدة واحدة وهايتعلموا خليكي وراهم ، زي المعلقة بردو جوجو مكنتش متقبلاها وبتعيط ومش عارفة ولا راضية ودلوقتي الحمدلله بتاكل بيها عادي خالص.
لسان العصفور طبعا هايبقي مسلوق بالمية مش محمر ولا اي حاج-ة، يعني هتغلي المية ولما تغلي تحطي فيها لسان العصفور وتسيبي بقي لما يستوي وبعدين ابقي حطي عليه كمون لو حبيتي لما تيجي تغرفي بقي.

ويلا انا اتعدلت في قاعدتي اول ما قريت سؤالك والدم فار في نافوخي ، بصي فاكرة لما كنت حكتلكم قريب ان جوجو عيانة وكده ورحت بيها لدكتور حماااااااااااار، اهو هيثم ده الحمار بعينه اوعي تجيبي سيرته قدامي تاني احسن بتشل منه بجد، ولما رحت للدكتور بتاعها بقي تاني يوم لقيت عندها نزلة شعبية بس في بدايتها، بصي انا بتعامل مع كرم احمد هو كان واخد اجازة الفترة اللي فاتت من فرع عين شمس وبيروح فرع المرج بس عشان عنده امتحانات وكنت بروحله هناك لغاية ما اجازته تخلص بس هسأل بقي اليومين دول عشان عايزة اروحله ميعادها معاه واظن اجازته زمانها خلصت ولو مكنش هروحله بردو في المرج لغاية ما تخلص، ودكتور هشام بردو كويس وبسمع عنه من كذا حد، بس انا مجربتوش عشان مشتتش نفسي بس كرم طيب ومحترم وذوق وبيرد عليكي عالطول في كل حاجة مهما كان عدد اسألتك ولذيذ اوي مع الاطفال كمان بيلاعبهم وبيسمي دايما وكده.
والتطعيم اه لازم عشان بيكتبوا فيها كل مرة البيانات وانه اثبات انه اخد التطعيم ده وفي انهي يوم وكده.
فعلا عندك حق وكزا واحده من صاحبنا هنااا كانوا بيقلولو امسحي مشاركتك ال بتقولي فيها عايز بريست بادز علشان اللبن بيغرق الدنيا فعلا الواحد بيحرم
يعني لسان العصفور ماضربهوش في الخلاط
ويعني انتي بتشربي جودي من الكوبايه ام بق بردو اصلي مدام مش عارفين يشربوا منها طيب ماكنا خلينا في الببرونه
وكمان بفكر اشيل الجهاز ال متحكم في المياه متزلنش من الكوبايه بس لقيتها بتغرق الدنيا

من مواضيعي

03/10/2010, 08:04 PM
ازيكم يا قمرات ... عيسى هياخد التطعيم بتاع الشهر الأول بكره هوا التطعيم هيتعبه ولا ايه لانى سمعت انه بيسخن ؟
ده تطعيم ايه؟ التطعيمات الخارجية يعني ولا تطعيم ايه، اصل تطعيمات الصحة اول حاجة بعد شهرين
طبعا مش ليه خاالص انا حرمت هههههه
هو كمان ماهي بطلت ترضع طبيعي هو ال حصلنا انا حاسه ان بقينا كتييير
اه يا بنتي والله كتير فعلا سبحان الله، ده انا كل الكبار شايفني انا السبب وكل شوية بقي اسمع كلام رخم وهما مش فاهمين حاجة فاكريني انا اللي كنت بتأخر عليها فعشان كده السحب قل علي اللبن فقل لغاية ما راح.
يعني لسان العصفور ماضربهوش في الخلاط
ويعني انتي بتشربي جودي من الكوبايه ام بق بردو اصلي مدام مش عارفين يشربوا منها طيب ماكنا خلينا في الببرونه
وكمان بفكر اشيل الجهاز ال متحكم في المياه متزلنش من الكوبايه بس لقيتها بتغرق الدنيا
لأ لسه لغاية دلوقتي مجبتش الكوباية لأني منزلتش لسه اشتري اي حاجة جوزي مأخرني ومش لاقين فرصة بس انا نازلة النهاردة بإذن الله بس عشان نجيب حاجات لينا احنا وممكن لو لقيت لبس ليها وحاجاتها في طريقنا هجيبها ان شاء الله.
انا بديها بالقطارة، انا فعلا شلت المشاكرة اللي كنت كاتبة فيها كمية اللبن اللي شفطه وكده وطلبت من المشرفة عشان كان وقت التعديل انتهي بس طبعا بعد فوات الآوان.

لسان العصفور مش محتاج يتهرس هو كله صغنون وهايبقي مستوي كويس وطري قلبي في الخضار وخلاص او خليه لوحده زي ما تحبي واديهم حاجة بسيطة واحدة واحدة عشان مش تشرقهم.

من مواضيعي

صورة monyfofo الرمزية
03/10/2010, 08:06 PM
فة تطعيم الدرن اول شهر يا كتكت ونقط شلل الاطفال

هو اول شهر المفروض وزن البيبى يبقى اد ايه

من مواضيعي

صورة مشمش ام محمد الرمزية
03/10/2010, 10:20 PM
تطعيم ال 40 يوم مش بيعمل لهم حاجه عادي خالص محمد اخده ومش تعبني الحمد لله
ووزن البيبي المعقول بيكون من اول 3 كيلوو وحسب يعني كل طفل مش كله زي بعضه منقدرش نعمم

من مواضيعي

صورة مشمش ام محمد الرمزية
03/10/2010, 10:35 PM
بالنسبه لللبن الخفيف والتقيل فعلا مفيش حاجه اسمها كده اللبن سبحان الله ربنا بيرزقه بيه متكامل اول ما يبدا يرضع بيكون اللبن خفيف شبه الميا كده عشان يعضوه عن عددمه شربه الميا وبعد كده يبدا يتقل شويا فيكون فيه الفيتامينات والغذاا وفي اخر الرضعه بيكون اللبن تقيل اووي ده بيكون الدهون اللي في اللبن عشان تكون وجبه متكامله للطفل ده كلام قريته قبل كده بس مش فاكره فين وبالنسبه للحسد في اللبن بجد بجد بجد الكلام ده صح ميه الميه محمد ابني كنت بديله صناعي مع صدري
وانا هنا في الامارات وكان الحمد لله الصناعي بيشبعه وبيزيد عليه مع صدري لان اللبن عندي كان قليل بردو اول ما نزلت بيه مصر وواحده شافته وانا برضعه من الببرونه اقسم بالله محمد ابني من بعدها مااخد ولا رضعه صناعي وغلبني اخر غلب وكررها لدرجه لحد الان مش قابل الرضعه دي معرفش ايه السبب بس في ناس قالولي انها اتنظرت خلاص وغلط ان الوحده ترضع قدام حد خاصه لو ابنها بيرضع الرضعه كويس ووقتها رحت بيه للدكتور وكنا في رمضان وقالي حاولي تديه الصناعي تاني لان مهما كان صدري مع الصيام مش هيكفيه وحاولت وحاولت ولكن بلا جدوووى وسبحان الله علبه اللبن خلاص كده هتترمي

من مواضيعي

03/10/2010, 10:41 PM
مشمش ام محمدتطعيم ال 40 يوم مش بيعمل لهم حاجه عادي خالص محمد اخده ومش تعبني الحمد لله
ووزن البيبي المعقول بيكون من اول 3 كيلوو وحسب يعني كل طفل مش كله زي بعضه منقدرش نعمم

شكرا ليكي يا مشمش طمنتيني

مشمش ام محمدبالنسبه لللبن الخفيف والتقيل فعلا مفيش حاجه اسمها كده اللبن سبحان الله ربنا بيرزقه بيه متكامل اول ما يبدا يرضع بيكون اللبن خفيف شبه الميا كده عشان يعضوه عن عددمه شربه الميا وبعد كده يبدا يتقل شويا فيكون فيه الفيتامينات والغذاا وفي اخر الرضعه بيكون اللبن تقيل اووي ده بيكون الدهون اللي في اللبن عشان تكون وجبه متكامله للطفل ده كلام قريته قبل كده بس مش فاكره فين وبالنسبه للحسد في اللبن بجد بجد بجد الكلام ده صح ميه الميه محمد ابني كنت بديله صناعي مع صدري
وانا هنا في الامارات وكان الحمد لله الصناعي بيشبعه وبيزيد عليه مع صدري لان اللبن عندي كان قليل بردو اول ما نزلت بيه مصر وواحده شافته وانا برضعه من الببرونه اقسم بالله محمد ابني من بعدها مااخد ولا رضعه صناعي وغلبني اخر غلب وكررها لدرجه لحد الان مش قابل الرضعه دي معرفش ايه السبب بس في ناس قالولي انها اتنظرت خلاص وغلط ان الوحده ترضع قدام حد خاصه لو ابنها بيرضع الرضعه كويس ووقتها رحت بيه للدكتور وكنا في رمضان وقالي حاولي تديه الصناعي تاني لان مهما كان صدري مع الصيام مش هيكفيه وحاولت وحاولت ولكن بلا جدوووى وسبحان الله علبه اللبن خلاص كده هتترمي

انا مع فكرة غطا الببرونة القماش حتى لو البيبي بيرضع ادام حد ميشفوش رضع اد ايه
وبالنسبة للطبيعي فيه ساتر للرضاعة

من مواضيعي

« يآ بآبآ اسنآني وآوآ | ساعدوني ياامهات »

يتصفح الموضوع حالياً: 1 (0 من الأعضاء و 1 من الزوار)

ابحث بهذا الموضوع:

بحث متقدم

مواضيع مشابهة
الموضوع المنتدى
استفسارات و تسؤلات الامهات عن كل شئ (الجزء الثالث) التربية والطفل
استفسارات و تسؤلات الامهات عن كل شئ ::: الجزء الثانى التربية والطفل
استفسارات و تسؤلات الامهات عن كل شئ التربية والطفل
قينكوا يابنات يامصريات الجزء الجزء الرابع ركن المكياج
@ 10 × 10 الجزء الرابع @ مجلس بنات عروس الثقافي

الساعة الآن +3: 08:57 AM.

اتصل بنا - اعلن معنا - سياسة الخصوصية

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141