مجلة رجيم رجيم

عـودة للخلف   منتديات عروس > أركان البيت والأسرة والمجتمع > التربية والطفل

التربية والطفل

/ 

ركن متخصص بكل أمور الطفل من تربية وأزياء و غذاء و تعليم وغيره.

/ 

استفسارات وتساؤلات الامهات عن كل شئ (الجزء الرابع)

جديد مواضيع التربية والطفل

موضوع مغلق

LinkBack أدوات الموضوع ابحث بهذا الموضوع
قديم(ـة) 03/10/2010, 06:51 PM   #81
عروس ماسية

صورة CuTie KaTkOoTa الرمزية

الملف الشخصي:
البلد: القاهرة
التدوينات: 9

تقييم العضو:

CuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميز

CuTie KaTkOoTa غير متصل
اضغط على الصورة لفتحها بصفحة مستقلة

البنات القطاقيط اللي بيرضعوا صناعي دلوقتي زي حالاتي وبطلوا الطبيعي، بتفكروا بإذن الله تجيبوا بيبي تاني امتي، طبعا الكلام مش ليكي يا ميكو
لأ بتكلم جد كل واحدة تقولي كده ناوية عليه ايه او بتفكر في ايه ان شاء الله، يعني ماهي وسوسي ومين تاني

حين يبكي طفلي كيف أخفف عنه؟
هل تخرب الرضاعة الطبيعية العلاقة بين الزوجين!؟
أضخم قاموس لمصطلحات الطبخ
حبوب منع الحمل ما لها وما عليها ؟
طعام الرُّضَّع والمرضعات
التغيرات التي تحدث للحامل في فترة حملها
الألوان والطاقة الحيوية
انعمي برضاعة طبيعية سليمة ومتكاملة
رسالة أب صعيدى الى ولده
روعة اللون الاحمر
حجابك >>> سر جمالك فالتزمي به
عادات خاطئة تمارس مع الأطفال حديثي الولادة
تصحيح المعتقدات الخاطئة والسائدة في تناول الطعام - الجزء الأول
تصحيح المعتقدات الخاطئة والسائدة في تناول الطعام - الجزء الثاني
يا علبة البيبسي
الغرز والكدمات المصاحبة لما بعد الولادة وكيفية الاعتناء بها
الباذنجانة والمرأة
كلمات أعجبتنى جداً
مكنتش مستهلة
أحد المصابين بمرض أنفلونزا الخنازير‏
ملابس حوامل عصرية جدا أخر شياكة وروشنة - الجزء الأول
ملابس حوامل عصرية جدا أخر شياكة وروشنة - الجزء الثاني
ملابس حوامل عصرية جدا أخر شياكة وروشنة - الجزء الثالث
صور أطفال توائم كميلةاوي
صور أطفال توائم كميلة اوي 2
فساتين زفاف لكل البنوتات الحلوات المكلبظات
تجهيز شقتك بالكامل من الألف للياء
تجهيز غرفة طفلك القادم
التوقيع:

قديم(ـة) 03/10/2010, 07:33 PM   #82
عروس مشرقة

الملف الشخصي:
البلد: مصرية بالإمارات
التدوينات: 5

تقييم العضو:

رجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميز

رجائي رضا ربــــي غير متصل
ازيكم يا قمرات ... عيسى هياخد التطعيم بتاع الشهر الأول بكره هوا التطعيم هيتعبه ولا ايه لانى سمعت انه بيسخن ؟

قديم(ـة) 03/10/2010, 07:44 PM   #83
عروس متميزة

الملف الشخصي:
البلد: اى مكان
التدوينات: 1

تقييم العضو:

monyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميز

الأوسمة

monyfofo غير متصل

يا نيمو هاتيلك ترمس حطى فيه ميه دافيه وخدى اللبن معاكى ولما تعوزى تعمليلها رضعه ابقى حطى اللبن والميه فى الببرونه واخلطيهم

تطعيم الشهر الاول مش بيعمل حاجه متقلقيش

قديم(ـة) 03/10/2010, 07:53 PM   #84
عروس فضية

الملف الشخصي:
البلد: سوهاج

تقييم العضو:

miko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميز

miko85 غير متصل

اقتباس   المشاركة الأساسية كتبها CuTie KaTkOoTa مشاهدة المشاركة  

البنات القطاقيط اللي بيرضعوا صناعي دلوقتي زي حالاتي وبطلوا الطبيعي، بتفكروا بإذن الله تجيبوا بيبي تاني امتي، طبعا الكلام مش ليكي يا ميكو
لأ بتكلم جد كل واحدة تقولي كده ناوية عليه ايه او بتفكر في ايه ان شاء الله، يعني ماهي وسوسي ومين تاني

طبعا مش ليه خاالص انا حرمت هههههه
هو كمان ماهي بطلت ترضع طبيعي هو ال حصلنا انا حاسه ان بقينا كتييير

قديم(ـة) 03/10/2010, 07:55 PM   #85
عروس فضية

الملف الشخصي:
البلد: سوهاج

تقييم العضو:

miko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميزmiko85 في طريقها للتميز

miko85 غير متصل

اقتباس   المشاركة الأساسية كتبها CuTie KaTkOoTa مشاهدة المشاركة  

اه والله يا ميكو بس الواحد يتعلم بقي ومش يعمل كده تاني اه ياني وانا كمان كنت كتبت مرة شفطت اد ايه وطلع كام مللي وكده.

معلش واحدة واحدة وهايتعلموا خليكي وراهم ، زي المعلقة بردو جوجو مكنتش متقبلاها وبتعيط ومش عارفة ولا راضية ودلوقتي الحمدلله بتاكل بيها عادي خالص.
لسان العصفور طبعا هايبقي مسلوق بالمية مش محمر ولا اي حاج-ة، يعني هتغلي المية ولما تغلي تحطي فيها لسان العصفور وتسيبي بقي لما يستوي وبعدين ابقي حطي عليه كمون لو حبيتي لما تيجي تغرفي بقي.

ويلا انا اتعدلت في قاعدتي اول ما قريت سؤالك والدم فار في نافوخي ، بصي فاكرة لما كنت حكتلكم قريب ان جوجو عيانة وكده ورحت بيها لدكتور حماااااااااااار، اهو هيثم ده الحمار بعينه اوعي تجيبي سيرته قدامي تاني احسن بتشل منه بجد، ولما رحت للدكتور بتاعها بقي تاني يوم لقيت عندها نزلة شعبية بس في بدايتها، بصي انا بتعامل مع كرم احمد هو كان واخد اجازة الفترة اللي فاتت من فرع عين شمس وبيروح فرع المرج بس عشان عنده امتحانات وكنت بروحله هناك لغاية ما اجازته تخلص بس هسأل بقي اليومين دول عشان عايزة اروحله ميعادها معاه واظن اجازته زمانها خلصت ولو مكنش هروحله بردو في المرج لغاية ما تخلص، ودكتور هشام بردو كويس وبسمع عنه من كذا حد، بس انا مجربتوش عشان مشتتش نفسي بس كرم طيب ومحترم وذوق وبيرد عليكي عالطول في كل حاجة مهما كان عدد اسألتك ولذيذ اوي مع الاطفال كمان بيلاعبهم وبيسمي دايما وكده.
والتطعيم اه لازم عشان بيكتبوا فيها كل مرة البيانات وانه اثبات انه اخد التطعيم ده وفي انهي يوم وكده.

فعلا عندك حق وكزا واحده من صاحبنا هنااا كانوا بيقلولو امسحي مشاركتك ال بتقولي فيها عايز بريست بادز علشان اللبن بيغرق الدنيا فعلا الواحد بيحرم
يعني لسان العصفور ماضربهوش في الخلاط
ويعني انتي بتشربي جودي من الكوبايه ام بق بردو اصلي مدام مش عارفين يشربوا منها طيب ماكنا خلينا في الببرونه
وكمان بفكر اشيل الجهاز ال متحكم في المياه متزلنش من الكوبايه بس لقيتها بتغرق الدنيا

قديم(ـة) 03/10/2010, 08:04 PM   #86
عروس ماسية

صورة CuTie KaTkOoTa الرمزية

الملف الشخصي:
البلد: القاهرة
التدوينات: 9

تقييم العضو:

CuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميزCuTie KaTkOoTa تواجدها متميز

CuTie KaTkOoTa غير متصل

اقتباس   المشاركة الأساسية كتبها رجائي رضا ربــــي مشاهدة المشاركة  

ازيكم يا قمرات ... عيسى هياخد التطعيم بتاع الشهر الأول بكره هوا التطعيم هيتعبه ولا ايه لانى سمعت انه بيسخن ؟  

ده تطعيم ايه؟ التطعيمات الخارجية يعني ولا تطعيم ايه، اصل تطعيمات الصحة اول حاجة بعد شهرين

اقتباس   المشاركة الأساسية كتبها miko85 مشاهدة المشاركة  

طبعا مش ليه خاالص انا حرمت هههههه
هو كمان ماهي بطلت ترضع طبيعي هو ال حصلنا انا حاسه ان بقينا كتييير

اه يا بنتي والله كتير فعلا سبحان الله، ده انا كل الكبار شايفني انا السبب وكل شوية بقي اسمع كلام رخم وهما مش فاهمين حاجة فاكريني انا اللي كنت بتأخر عليها فعشان كده السحب قل علي اللبن فقل لغاية ما راح.

اقتباس   المشاركة الأساسية كتبها miko85 مشاهدة المشاركة  

يعني لسان العصفور ماضربهوش في الخلاط
ويعني انتي بتشربي جودي من الكوبايه ام بق بردو اصلي مدام مش عارفين يشربوا منها طيب ماكنا خلينا في الببرونه
وكمان بفكر اشيل الجهاز ال متحكم في المياه متزلنش من الكوبايه بس لقيتها بتغرق الدنيا

لأ لسه لغاية دلوقتي مجبتش الكوباية لأني منزلتش لسه اشتري اي حاجة جوزي مأخرني ومش لاقين فرصة بس انا نازلة النهاردة بإذن الله بس عشان نجيب حاجات لينا احنا وممكن لو لقيت لبس ليها وحاجاتها في طريقنا هجيبها ان شاء الله.
انا بديها بالقطارة، انا فعلا شلت المشاكرة اللي كنت كاتبة فيها كمية اللبن اللي شفطه وكده وطلبت من المشرفة عشان كان وقت التعديل انتهي بس طبعا بعد فوات الآوان.

لسان العصفور مش محتاج يتهرس هو كله صغنون وهايبقي مستوي كويس وطري قلبي في الخضار وخلاص او خليه لوحده زي ما تحبي واديهم حاجة بسيطة واحدة واحدة عشان مش تشرقهم.

حين يبكي طفلي كيف أخفف عنه؟
هل تخرب الرضاعة الطبيعية العلاقة بين الزوجين!؟
أضخم قاموس لمصطلحات الطبخ
حبوب منع الحمل ما لها وما عليها ؟
طعام الرُّضَّع والمرضعات
التغيرات التي تحدث للحامل في فترة حملها
الألوان والطاقة الحيوية
انعمي برضاعة طبيعية سليمة ومتكاملة
رسالة أب صعيدى الى ولده
روعة اللون الاحمر
حجابك >>> سر جمالك فالتزمي به
عادات خاطئة تمارس مع الأطفال حديثي الولادة
تصحيح المعتقدات الخاطئة والسائدة في تناول الطعام - الجزء الأول
تصحيح المعتقدات الخاطئة والسائدة في تناول الطعام - الجزء الثاني
يا علبة البيبسي
الغرز والكدمات المصاحبة لما بعد الولادة وكيفية الاعتناء بها
الباذنجانة والمرأة
كلمات أعجبتنى جداً
مكنتش مستهلة
أحد المصابين بمرض أنفلونزا الخنازير‏
ملابس حوامل عصرية جدا أخر شياكة وروشنة - الجزء الأول
ملابس حوامل عصرية جدا أخر شياكة وروشنة - الجزء الثاني
ملابس حوامل عصرية جدا أخر شياكة وروشنة - الجزء الثالث
صور أطفال توائم كميلةاوي
صور أطفال توائم كميلة اوي 2
فساتين زفاف لكل البنوتات الحلوات المكلبظات
تجهيز شقتك بالكامل من الألف للياء
تجهيز غرفة طفلك القادم
التوقيع:

قديم(ـة) 03/10/2010, 08:06 PM   #87
عروس متميزة

الملف الشخصي:
البلد: اى مكان
التدوينات: 1

تقييم العضو:

monyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميزmonyfofo تواجدها متميز

الأوسمة

monyfofo غير متصل

فة تطعيم الدرن اول شهر يا كتكت ونقط شلل الاطفال

هو اول شهر المفروض وزن البيبى يبقى اد ايه

قديم(ـة) 03/10/2010, 10:20 PM   #88
عروس مشرقة

الملف الشخصي:
البلد: في حضن قلب ماما

تقييم العضو:

مشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجاب

مشمش ام محمد غير متصل
تطعيم ال 40 يوم مش بيعمل لهم حاجه عادي خالص محمد اخده ومش تعبني الحمد لله
ووزن البيبي المعقول بيكون من اول 3 كيلوو وحسب يعني كل طفل مش كله زي بعضه منقدرش نعمم

قديم(ـة) 03/10/2010, 10:35 PM   #89
عروس مشرقة

الملف الشخصي:
البلد: في حضن قلب ماما

تقييم العضو:

مشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجابمشمش ام محمد مشاركاتها محل إعجاب

مشمش ام محمد غير متصل
بالنسبه لللبن الخفيف والتقيل فعلا مفيش حاجه اسمها كده اللبن سبحان الله ربنا بيرزقه بيه متكامل اول ما يبدا يرضع بيكون اللبن خفيف شبه الميا كده عشان يعضوه عن عددمه شربه الميا وبعد كده يبدا يتقل شويا فيكون فيه الفيتامينات والغذاا وفي اخر الرضعه بيكون اللبن تقيل اووي ده بيكون الدهون اللي في اللبن عشان تكون وجبه متكامله للطفل ده كلام قريته قبل كده بس مش فاكره فين وبالنسبه للحسد في اللبن بجد بجد بجد الكلام ده صح ميه الميه محمد ابني كنت بديله صناعي مع صدري
وانا هنا في الامارات وكان الحمد لله الصناعي بيشبعه وبيزيد عليه مع صدري لان اللبن عندي كان قليل بردو اول ما نزلت بيه مصر وواحده شافته وانا برضعه من الببرونه اقسم بالله محمد ابني من بعدها مااخد ولا رضعه صناعي وغلبني اخر غلب وكررها لدرجه لحد الان مش قابل الرضعه دي معرفش ايه السبب بس في ناس قالولي انها اتنظرت خلاص وغلط ان الوحده ترضع قدام حد خاصه لو ابنها بيرضع الرضعه كويس ووقتها رحت بيه للدكتور وكنا في رمضان وقالي حاولي تديه الصناعي تاني لان مهما كان صدري مع الصيام مش هيكفيه وحاولت وحاولت ولكن بلا جدوووى وسبحان الله علبه اللبن خلاص كده هتترمي

قديم(ـة) 03/10/2010, 10:41 PM   #90
عروس مشرقة

الملف الشخصي:
البلد: مصرية بالإمارات
التدوينات: 5

تقييم العضو:

رجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميزرجائي رضا ربــــي تستحق التميز

رجائي رضا ربــــي غير متصل

اقتباس    

مشمش ام محمدتطعيم ال 40 يوم مش بيعمل لهم حاجه عادي خالص محمد اخده ومش تعبني الحمد لله
ووزن البيبي المعقول بيكون من اول 3 كيلوو وحسب يعني كل طفل مش كله زي بعضه منقدرش نعمم

شكرا ليكي يا مشمش طمنتيني

اقتباس    

مشمش ام محمدبالنسبه لللبن الخفيف والتقيل فعلا مفيش حاجه اسمها كده اللبن سبحان الله ربنا بيرزقه بيه متكامل اول ما يبدا يرضع بيكون اللبن خفيف شبه الميا كده عشان يعضوه عن عددمه شربه الميا وبعد كده يبدا يتقل شويا فيكون فيه الفيتامينات والغذاا وفي اخر الرضعه بيكون اللبن تقيل اووي ده بيكون الدهون اللي في اللبن عشان تكون وجبه متكامله للطفل ده كلام قريته قبل كده بس مش فاكره فين وبالنسبه للحسد في اللبن بجد بجد بجد الكلام ده صح ميه الميه محمد ابني كنت بديله صناعي مع صدري
وانا هنا في الامارات وكان الحمد لله الصناعي بيشبعه وبيزيد عليه مع صدري لان اللبن عندي كان قليل بردو اول ما نزلت بيه مصر وواحده شافته وانا برضعه من الببرونه اقسم بالله محمد ابني من بعدها مااخد ولا رضعه صناعي وغلبني اخر غلب وكررها لدرجه لحد الان مش قابل الرضعه دي معرفش ايه السبب بس في ناس قالولي انها اتنظرت خلاص وغلط ان الوحده ترضع قدام حد خاصه لو ابنها بيرضع الرضعه كويس ووقتها رحت بيه للدكتور وكنا في رمضان وقالي حاولي تديه الصناعي تاني لان مهما كان صدري مع الصيام مش هيكفيه وحاولت وحاولت ولكن بلا جدوووى وسبحان الله علبه اللبن خلاص كده هتترمي

انا مع فكرة غطا الببرونة القماش حتى لو البيبي بيرضع ادام حد ميشفوش رضع اد ايه
وبالنسبة للطبيعي فيه ساتر للرضاعة

موضوع مغلق

يتصفح الموضوع حالياً: 1 (0 من الأعضاء و 1 من الزوار)

ابحث بهذا الموضوع:

بحث متقدم

قوانين المشاركة
لا يمكنك إضافة مواضيع
لا يمكنك إضافة ردود
لا يمكنك إضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

رمز [IMG] متاح
رموز HTML مغلق
Trackbacks are متاح
Pingbacks are متاح
Refbacks are متاح

مواضيع مشابهة
الموضوع الكاتب المنتدى الردود آخر مشاركة
استفسارات و تسؤلات الامهات عن كل شئ (الجزء الثالث) momo&lolo التربية والطفل 590 29/11/2011 12:27 AM
استفسارات و تسؤلات الامهات عن كل شئ ::: الجزء الثانى صوت العيون ʚϊɞ ṨỠЙḍỠṧ ʚϊɞ التربية والطفل 506 16/09/2010 02:42 AM
استفسارات و تسؤلات الامهات عن كل شئ momo&lolo التربية والطفل 533 04/07/2010 05:51 PM
قينكوا يابنات يامصريات الجزء الجزء الرابع .* اميرة *. استفسارات المكياج 812 20/09/2008 10:12 PM
@ 10 × 10 الجزء الرابع @ ابو داحم مجلس بنات عروس الثقافي 23 08/09/2004 08:29 PM

الساعة الآن +3: 12:23 PM.

جميع المواضيع و المشاركات تعبر عن رأي أصحابها فقط, و لا تمثل بالضرورة رأي موقع عروس.
جميع الحقوق محفوظة لموقع و منتديات عروس © 2001 - 2014
هذا المنتدى يستخدم منتجات بلص

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141