الكنافة النابلسية بس بالجبنة الموتزاريلا

24/08/2010, 01:52 PM



كل عام وانت بألف خير
كان نفسى اعمل الكنافة النابلسية بعد مااكلتها فى مطعم سورى بس مش عارفه اجيب منين الجبنه النابلسية او الحلوم فجت فى دماغى المثل اللى بيقول الشاطرة تغزل ب0000000000000 اكيد عارفين

ماعلينا
فقلت مافيش غير الموتزاريلا هى اقرب طعم

المقادير
نص كيلو كنافة
جبنه موتزاريلا
سمن سايحة


الشربات
3 كوب سكر
كوب ونصف ماء
نصف ليمونه
فانيليا
الطريقة

نعمل الشربات بندوب السكر فى الماء على النار وقبل مايغلى نضع الليمون ولما يغلى نطفى ونضع الفانيليا ونتركه يبرد


نيجى للكنافة ندهن الصينية سمن ونقطع الكنافة صغير جدا ونضع عليها سمن كتير وبعدين نضع نصف الكميه فى الصينيه ورشه سمن ثم نضع الجبنه الموتزاريلا بس بعيد عن الحواف ثم نضع النصف الاخر ونضغط عليها جامد ونرش سمن وضعها فى الفرن او ماتحمر نطلعها ونضع عليها الشربات
والف هنا يارب تعجبكم زى ماعجبت كل اللى كلها


ملحوظة ممكن ننقع الجبنه الموتزاريلا فى ماء لمدة ساعة او اقل لو كانت مالحه شويه



من مواضيعي



24/08/2010, 02:54 PM
حلو طريقتك موفقه



من مواضيعي

24/08/2010, 09:15 PM
تسلمى ياحوريه



من مواضيعي

24/08/2010, 11:54 PM
تسلمي عالوصفه حبيبتي



من مواضيعي

صورة ماذا اقول الرمزية
25/08/2010, 07:05 AM
تسلم يدك يا قمر على الوصفة
والله يعطيكِ العافية



من مواضيعي




فلسطيني انا اسمي فلسطيني
نقشت اسمي على كل الميادين
أمير فلسطين
25/08/2010, 10:42 AM







يعطيج العاافيه..



من مواضيعي

25/08/2010, 11:21 AM
مشكوره

و يعطيك ألف عافيه



من مواضيعي

26/08/2010, 02:02 AM
يسلمو اختي



من مواضيعي


« بسبوسة بالباتيسير و الدايجستف..وبالصور.. | (( حلو الكورن فليكس و المارس )) »

يتصفح الموضوع حالياً: 1 (0 من الأعضاء و 1 من الزوار)
 
أدوات الموضوع ابحث بهذا الموضوع
ابحث بهذا الموضوع:

بحث متقدم


مواضيع مشابهة
الموضوع المنتدى
طريقة عمل الكنافة النابلسية بالصور *مصور من قناة دبي* الحلويات
الكنافة بالجبنه النابلسية الحلويات
الكنافة النابلسية الحلويات
الكنافة النابلسية الحلويات
مقادير وطريقة تحضير الكنافة بالجبنة النابلسية ! الحلويات

الساعة الآن +3: 02:39 AM.

 اتصل بنا - اعلن معنا - سياسة الخصوصية

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141