روابط قد تهمك :
فساتين العروس | تسريحات | تنظيم الاعراس | زخرفة | عالم حواء

النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: ساعدونى يا مصريات يا حلويييييين الله يسعدكم

عروس جديدة الصورة الرمزية B0$Y

ساعدونى يا مصريات يا حلويييييين الله يسعدكم

F:السلام عليكم ورحمه اللهF:

يا بنات ارجوكوا سعدونى
    انا عندى مشكلة مع البودرة
    انا بستعمل بودرة مائى ومشكلتى معاها انها فى الصيف ومع درجة الحرارة والشمس لونها بيتغير بسبب الزيوت الى بتفرزها البشرة _مع انى بستخدم تونر بنت عذارى _ ومش عارفة اعمل اية
    وعندى معاها مشكلة تانية ان البودرة بتشقق من عند خطين الفم ومش عارفة بجد اعمل اية مش عارفة العيب من بشرتى _مع العلم انى بعتنى ببشرتى جدا_ ولا من البودرة ... نفسى فى نوع كريم اساس مش دهنى وبودرة بأى أى أى تمن يثبتوا مدة طويلة .. لانى بدرس وبقضى وقت طووويل فى الكلية
    ونفسى الميك اب يثببببببببببببببببببببببب بببببببببببببببببت امنية حياتى ان الميك اب يثبت ولو ساعة واحدة بس من غير ما يزيت ويبوظ من الشمس
    و
    فكرت انى اشترى مثبت المكياج ومترددة مش عارفة هيجيب النتيجة الى ترضينى
    اة نسيت
    انا بشرتى نوعها دهني ولونى قمحى

بليز ساعدونى

وبجد الى هتنصحنى مش هنساها بادعاء فى صلاتى ان شاء الله

:L:

اسفة طولت عليكم

:o

تحياتى ليكم

عروس مشرقة الصورة الرمزية s@ndi
    حبيبتي انتي بشرتك دهنيه يعني ماتستعملي المائي نهائيا
    اشتري كريم اساس خالي من الدهون ويكون نوعه ثقيل وبهيك ماراح تحتاجي حتا تستعملي باودر هو يكفي
    راح اجيلك صورت الكريم الاساس اوكي؟
    حاولت افيدك ب الي اعرفه انشالله البنات يفيدوك اكتر
    لاتنسي تدعيلي الله ينجحني ويحقق الي في بالي

عروس مشرقة الصورة الرمزية s@ndi

عروس مشرقة الصورة الرمزية دوللي الدلوعه
    انا حاسه بمشكلتك ياقمر بس جربت كريمات وبودر كتير مبيعطوش درجة لون البودر المائي للاسف وهي بتدي في الاول لوك حلو بس بتبوظ البشره جامد وشكلها كمان ساعه بيقلب 180 درجه خصوصا في الحر
    موس مايبلين كان جميل جدا معايا بس المشكله كنت مختاره درجته غلط هجرب درجة تانيه واقوليك
    كمان انوش قالت ان موس جولدن روز زي مايبلين وحلو جدا وموجود في مصر بسهوله بس برده ركزي وانتي بتختاري الدرجه
    واستني برده صور كريمات اللي ساندي هتحطها

عروس مشرقة
    يــارب حقق لي امنياتي .. واستر علي يارب .. وسهل اموري يارب (امين يارب العالمين )
    اهلين اختي بغيت اسألك البودره المائيه كييف؟
    تعطي لمعه للوجه ولاا كيييف؟
    حلوه للبشرتهم مختلطه ولاالاا؟
    لااني طالبتها من وحده بتجيبها لي سعرها 150 :: )

عروس مشرقة الصورة الرمزية دوللي الدلوعه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزتي في السما مشاهدة المشاركة
    بصي ياقمر هي حلوه ودرجات وتغطيتها تحفه بس بحسها مع مرور الوقت بتبوظ البشره ولو في الحر بتسيح
    وعلي فكره لو هي اللي اسمها سمر كيك اللي بتجيلك فالاصلي منها ب30جنيه مصري
    150 دي غاليييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييه جدا عليها:confused:

عروس ركن المكياج الصورة الرمزية مسزز غموضة
    هلا حبيبتي

اسمحيلي راح استخدم اللون الاسود للاجابة على الاستفسارات والاسئلة واتمنى تقرئيها
    وتخبريني رايك بعدها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة B0$Y مشاهدة المشاركة

يا بنات ارجوكوا سعدونى
    انا بستعمل بودرة مائى ومشكلتى معاها انها فى الصيف ومع درجة الحرارة والشمس لونها بيتغير بسبب الزيوت الى بتفرزها البشرة _مع انى بستخدم تونر بنت عذارى _ ومش عارفة اعمل اية
    يعتمد على طريقتك لاستخدام البودرة المائية باني ما انصحك تستخدميها ابدا خلال الشمس والحر وتكتبي بكريم اساس وبوردة حرة او مضغوطة وتبتعدي عن البودرة المائية لانها بتاذي البشرة والظاهر ان المشاكل تظهر لج بمجرد انك تخرجي برا البيت

انا ما اعرف مكونات التونك بس اكيد بيرطب البشرة ويغنيها عن المرطب ..؟؟

وفي حاجة هل تستعملي مرطب قبل ما تحطي البودرة..؟؟

نفس السؤال لازم تحطي بعد ما تغسلي وجهك تونك وبعدها مرطب مخصص لنوعيه بشرتك ولازم تحطي فترة تتشربه حطي 5 دقايق بين كل حاجة تستعمليه عشان تمتصها البشرة وترتاح وتتهيا للحاجة الي بعديها ...

وعندى معاها مشكلة تانية ان البودرة بتشقق من عند خطين الفم ومش عارفة بجد اعمل اية مش عارفة العيب من بشرتى _مع العلم انى بعتنى ببشرتى جدا_ ولا من البودرة ... نفسى فى نوع كريم اساس مش دهنى وبودرة بأى أى أى تمن يثبتوا مدة طويلة .. لانى بدرس وبقضى وقت طووويل فى الكلية

اذا تحبي نصيحتي اتركي البودرة المائية جدا موذية للبشرة واحتمال تكون طريقتك او البودرة فيهم عيب ..

والله بصي في ماركات كثيرة في مصر وممكن انصحك بماركات زي فورايفر وكلينك وديور لذوات البشرة الدهنية وفي عندكم ماركات باسعار مناسبة وفيها كريمات اساس لكل انواع البشرة اعذريني اذا مش حافظة الاسماء بس شفت ماركات في محل اسمه عمرو افندي الي بالمهندسين عندهم كذا ماركة حلووة جربي تمري اذا بنفس المنطقة

ونفسى الميك اب يثببببببببببببببببببببببب بببببببببببببببببت امنية حياتى ان الميك اب يثبت ولو ساعة واحدة بس من غير ما يزيت ويبوظ من الشمس

بصي انا في وحده نصحتني اني استغنى حتى عن البيس بس اذا تستعملي ماي ورد استعملي قبل المكياج ممكن تثلجيه في مكعبات الثلج وتتدهني منه بيغلق المسام وبيلطف البشرة وبيشدها
    وممكن تستعملي بيس وبودرة ونفس الحاجة البيس فايدته بيثبت كريم الاساس والبودرة بس اهم حاجة يكون حلو للبشرة الدهنية ومناسب لها وابعدي ان يكون اي مرطبات في البيس او كريم الاساس واختاري الاساس للبشرة الدهنية الخالي من الدهون وكمان فيه نسبة حماية من الشمس
    و
    اة نسيت

شوفي فورايفر او ماركات معروفة تانية في مصر

بليز ساعدونى

والله كثير احتاج ان حد يدعيلي
    واتمنى قدرت افيدج

موفقة حبيبتي

اسفة طولت عليكم

تحياتى ليكم

عروس مشرقة
    استعملى jordana USA
    هو OIL FREE خالى من الزيت
    او جولدن روز الاستيك او جولدن روز الموس فاوندشن
    كلهم حلوين للبشرة الدهنيه
    و قبل ما تشترى اى كريم اساس سائل اتأكدى انه خالى من الزيت
    يا اما استخدمى الفاوندشين الموس اللى بيتحول لباودر على الوجه

عروس جديدة الصورة الرمزية B0$Y
    حبيبتي انتي بشرتك دهنيه يعني ماتستعملي المائي نهائيا
    اشتري كريم اساس خالي من الدهون ويكون نوعه ثقيل وبهيك ماراح تحتاجي حتا تستعملي باودر هو يكفي
    راح اجيلك صورت الكريم الاساس اوكي؟
    حاولت افيدك ب الي اعرفه انشالله البنات يفيدوك اكتر
    لاتنسي تدعيلي الله ينجحني ويحقق الي في بالي
    s@andi

ميرسى لمساعدتك يا حبيبتى
    وياااااااااااارب تنجحى ياقمر يارب
    وكنت حابة اعرف سعرة كام

انا حاسه بمشكلتك ياقمر بس جربت كريمات وبودر كتير مبيعطوش درجة لون البودر المائي للاسف وهي بتدي في الاول لوك حلو بس بتبوظ البشره جامد وشكلها كمان ساعه بيقلب 180 درجه خصوصا في الحر

موس مايبلين كان جميل جدا معايا بس المشكله كنت مختاره درجته غلط هجرب درجة تانيه واقوليك
    اوكى هجربوا يا حبيبتى بس ممكن اعرف سعروا كام
    كمان انوش قالت ان موس جولدن روز زي مايبلين وحلو جدا وموجود في مصر بسهوله بس برده ركزي وانتي بتختاري الدرجه
    ا
    واستني برده صور كريمات اللي ساندي هتحطها

ميرسى ليكى يا دوللى

[
    /QUOTE]
    اهلا بيكى يا حبيبتى انا البودرة بتاعتى سمر كيك العلبة لونها احمر وسعرها 32جنية وبستعمل درجة شيرى بينك ومش بتعمل لمعة هى بتخلى بشرتى لون ولون للاسف من الحرارة
    هلا حبيبتي

اسمحيلي راح استخدم اللون الاسود للاجابة على الاستفسارات والاسئلة واتمنى تقرئيها
    وتخبريني رايك بعدها

اقتباس المشاركة الأساسية كتبها B0$Y

يا بنات ارجوكوا سعدونى
    يعتمد على طريقتك لاستخدام البودرة المائية باني ما انصحك تستخدميها ابدا خلال الشمس والحر وتكتبي بكريم اساس وبوردة حرة او مضغوطة وتبتعدي عن البودرة المائية لانها بتاذي البشرة والظاهر ان المشاكل تظهر لج بمجرد انك تخرجي برا البيت

انا ما اعرف مكونات التونك بس اكيد بيرطب البشرة ويغنيها عن المرطب ..؟؟

بصراحة ميزتها الوحيدة معايا انها مش بتطلع حبوب او بتضر بشرتى
    والتونك بتاع بنت عذارى عبارة عن معلقة صغيرة خل تفاح مع ماء ورد بيتعمل خليط فى الثلاجة وبستخدموا ساقع بمسح على بشرتى بقطنة وبغسلوا بعد كدة وبعدين بمرر مكعب ثلج ماء ورد
    وفي حاجة هل تستعملي مرطب قبل ما تحطي البودرة..؟؟

نفس السؤال لازم تحطي بعد ما تغسلي وجهك تونك وبعدها مرطب مخصص لنوعيه بشرتك ولازم تحطي فترة تتشربه حطي 5 دقايق بين كل حاجة تستعمليه عشان تمتصها البشرة وترتاح وتتهيا للحاجة الي بعديها ...

بعمل كدة ولله

اذا تحبي نصيحتي اتركي البودرة المائية جدا موذية للبشرة واحتمال تكون طريقتك او البودرة فيهم عيب ..

والله بصي في ماركات كثيرة في مصر وممكن انصحك بماركات زي فورايفر وكلينك وديور لذوات البشرة الدهنية وفي عندكم ماركات باسعار مناسبة وفيها كريمات اساس لكل انواع البشرة اعذريني اذا مش حافظة الاسماء بس شفت ماركات في محل اسمه عمرو افندي الي بالمهندسين عندهم كذا ماركة حلووة جربي تمري اذا بنفس المنطقة
    انا هجرب النوع الى قالت علية ساندى dreammatt mousse والانواع التانية

بصي انا في وحده نصحتني اني استغنى حتى عن البيس بس اذا تستعملي ماي ورد استعملي قبل المكياج ممكن تثلجيه في مكعبات الثلج وتتدهني منه بيغلق المسام وبيلطف البشرة وبيشدها
    ايوة فعلا بس المشكلة بعد ما بطلع من البيت وبشرتى بتتفتح مسام تانى من الحرارة
    وممكن تستعملي بيس وبودرة ونفس الحاجة البيس فايدته بيثبت كريم الاساس والبودرة بس اهم حاجة يكون حلو للبشرة الدهنية ومناسب لها وابعدي ان يكون اي مرطبات في البيس او كريم الاساس واختاري الاساس للبشرة الدهنية الخالي من الدهون وكمان فيه نسبة حماية من الشمس
    و
    اة نسيت

شوفي فورايفر او ماركات معروفة تانية في مصر

بليز ساعدونى

والله كثير احتاج ان حد يدعيلي
    واتمنى قدرت افيدج

موفقة حبيبتي

شكرا ليكى حبيبتى وان شاء الله ما بنساكى فى دعائى
    تحياتى ليكى

اسفة طولت عليكم

تحياتى ليكم

استعملى jordana USA
    هو OIL FREE خالى من الزيت
    او جولدن روز الاستيك او جولدن روز الموس فاوندشن
    كلهم حلوين للبشرة الدهنيه
    و قبل ما تشترى اى كريم اساس سائل اتأكدى انه خالى من الزيت
    يا اما استخدمى الفاوندشين الموس اللى بيتحول لباودر على الوجه

ميرسى ليكى يا مسلمة تقية وهجرب كل الى انتوا قلتوة

ميرسى ليكوا كلكوا يا بنات انا اخدت اسامى الفاوينديشنز كلها وهجربهم واحد واحد بس عندى سؤال عن الاسعار وهل فى من الفونديشنز دول تقليد واصلى ولو فى تقليد واصلى الاصلى مكتوب عليه made in اية ؟ معلش عارفة انى تقلت عليكوا

تحياتى ليكوا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة B0$Y مشاهدة المشاركة
    s@andi

ميرسى ليكوا كلكوا يا بنات انا اخدت اسامى الفاوينديشنز كلها وهجربهم واحد واحد بس عندى سؤال عن الاسعار وهل فى من الفونديشنز دول تقليد واصلى ولو فى تقليد واصلى الاصلى مكتوب عليه made in اية ؟ معلش عارفة انى تقلت عليكوا

تحياتى ليكوا

هلا اختي

صعب جدا ان نعرف الماركة الي تختاريها تقليد او لا !!
    اختي معظمهم مصنوعين في امريكا او فرنسا

وتاكدي من هالشي من البايعه والعلب وطبعا اذا المكان معروف مستحيل يكون تقليد
    مش في صالحهم

وموفقة

بصراحة ميزتها الوحيدة معايا انها مش بتطلع حبوب او بتضر بشرتى
    والتونك بتاع بنت عذارى عبارة عن معلقة صغيرة خل تفاح مع ماء ورد بيتعمل خليط فى الثلاجة وبستخدموا ساقع بمسح على بشرتى بقطنة وبغسلوا بعد كدة وبعدين بمرر مكعب ثلج ماء ورد

اسمحيلي تو اشوف ردك على بعض تعليقاتي
    الله يسلمك الخلطة حلووة وفعلا اشجعك عليها ..

ايوة فعلا بس المشكلة بعد ما بطلع من البيت وبشرتى بتتفتح مسام تانى من الحرارة
    انا انصحك انك تجربي فاونديشين خفيف وبسيط افضل لك وفيه نسبة حماية من الشمس وفوقه بودرة وبس يكفي استغنى لفترة البودرة المائية

مشرفة سابقة الصورة الرمزية sally2007
    كان نفسى اساعدك بس انا مش بفهم فى الحاجات دى قوى وان شاء الله البنات يفيدوكى اكتر واكتر بس مضيقيش نفسك كل مشكله وليها حل وربنا يوفقك يارب