روابط قد تهمك :
فساتين العروس | تسريحات | تنظيم الاعراس | زخرفة | عالم حواء

صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 84

الموضوع: بشرتك دهنيه وفيها حبوب و بقع وزهقتى منها خلاص؟! يبقي لازم تدخلى بسرعه

عروس ذهبية الصورة الرمزية الحب الضائع بين السنين
    مشكورة تسلميين على الكم الهائل من المعلوماااااات الاكثر من رائعة...

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحب الضائع بين السنين مشاهدة المشاركة
    مشكورة تسلميين على الكم الهائل من المعلوماااااات الاكثر من رائعة...
    ميرسي يا جميلة على مرورك الراااائع :15f):15:

عروس مشرقة
    جزاك الله كل خير

عروس برونزية الصورة الرمزية بنوته 80
    جزاك الله خيرا على الوصفات
    وفعلا البشرة الدهنيه متعبه

عروس مبدعة الصورة الرمزية قطرات العسل
    اشكرك حبيبتي من كل قلبي على هذي الوصفات الاكثر من رائعه

عروس متألقة
    قال وين اذنك ياحبشي:ss::ss::ss:

عروس نشيطة
    هاااااااااي يا عسسسسسسسسسسل انا للاسف بشرتي مغلباني اوي انا طول عمري بشرتي دهنية وكنت كتير استعمل عصير الليمون وكان بجلي البشرة جلي وبخليها صافية وبتجنن ومن سن العشرين فما فوق تغيرت نوعية بشرتي وانا مستغربة من هالشيء ومو عارفة شو تفسيره تحولت الى بشرة جااافة واحيانا اجد انها مختلطة بس اللي بعرفه انه انا لمن اغسل وجهي بالصابون بعدها لازم مباشرة استخدم اي مرطب للبشرة واذا ما استخدمت المرطب اشعر انها تظهر فيها تشققات و اذا ابتسمت كانها ستتشقق فبعد غسيلها بالصابون لازم استخدم اي مرطب والمشكلة انه مو كل مرطبات الوجه تنفع لبشرتي في كم كريم خرب بشرتي اكثر وظهر فيها الحبوب ولحد الان عم بغير بالكريمات بس في كريم اختفى من اسواقنا هو رخيص بس هوالوحيد اللي ناسب بشرتي اسمه كاميل ومكتوب عليه كريم للبشرة وبخلاصة زهرة البابونج كتيييييييير كويس بس للاسف عم بدور عليه باسواقنا لكن مو موجود والان عم بستخدم كريم كلير اند كلين للبشرة مو اللي فيها رؤوس سودا لا هو للبشرة اللي ما فيها رؤوس سودا بس عم بلاحظ انه بظهر بوجهي حبوب وللاسف بعد ما شتريته الان قرات عليه انه كريم مرطب لكن خالي من الزيوت وبظن هذا الكريم مو لنوعية بشرتي اكيد للبشرة الدهنية لانه خالي من الزيوت وانا بشرتي بدها كريم في زيوت والله مو عارفة شو اعمل وبالاخص اني لحد الان مو عرفة انه هل يجوز عند استخدام الكريم المرطب بتاع الوجه هل يجوز وضعه تحت العيون لانه هاي المنطقة ايضا عندي فيها جفاف وبنفس الوقت اانا بعرف انه هاي الممنطقة حساسة اوي وبتظهر فيها التجاعيد بشكل مبكر مو عارفة شو اعمل بحس انه ما عندي معلومات كتيرة لكيفية التعامل مع بشرتي وبالاخص المنطقة حولين الفم والذقن هي اغمق من بشرتي !!!
    بتمنى اذا في عندك حل او اي معلومة عن مشكلتي تقوليلي وبالاخص انها بشرتك انتي ذكرتي انها جافة !!!!!!
    وشكررررررررررا يا قلبي على معلوماتك القيمة انتظر جديدك

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shaimaa zaki مشاهدة المشاركة
    جزاك الله كل خير

و جزاكى الله الف خير و ميرسي يا جميلة على متابعتك ليه :15:

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنوته 80 مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا على الوصفات
    وفعلا البشرة الدهنيه متعبه
    ميرسي حبيبي على مرورك الجميل :15:

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطرات العسل مشاهدة المشاركة
    اشكرك حبيبتي من كل قلبي على هذي الوصفات الاكثر من رائعه
    ميرسي يا قمر على مرورك و كلامك العسل :15f):15:

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة barbee2 مشاهدة المشاركة
    هاااااااااي يا عسسسسسسسسسسل انا للاسف بشرتي مغلباني اوي انا طول عمري بشرتي دهنية وكنت كتير استعمل عصير الليمون وكان بجلي البشرة جلي وبخليها صافية وبتجنن ومن سن العشرين فما فوق تغيرت نوعية بشرتي وانا مستغربة من هالشيء ومو عارفة شو تفسيره تحولت الى بشرة جااافة واحيانا اجد انها مختلطة بس اللي بعرفه انه انا لمن اغسل وجهي بالصابون بعدها لازم مباشرة استخدم اي مرطب للبشرة واذا ما استخدمت المرطب اشعر انها تظهر فيها تشققات و اذا ابتسمت كانها ستتشقق فبعد غسيلها بالصابون لازم استخدم اي مرطب والمشكلة انه مو كل مرطبات الوجه تنفع لبشرتي في كم كريم خرب بشرتي اكثر وظهر فيها الحبوب ولحد الان عم بغير بالكريمات بس في كريم اختفى من اسواقنا هو رخيص بس هوالوحيد اللي ناسب بشرتي اسمه كاميل ومكتوب عليه كريم للبشرة وبخلاصة زهرة البابونج كتيييييييير كويس بس للاسف عم بدور عليه باسواقنا لكن مو موجود والان عم بستخدم كريم كلير اند كلين للبشرة مو اللي فيها رؤوس سودا لا هو للبشرة اللي ما فيها رؤوس سودا بس عم بلاحظ انه بظهر بوجهي حبوب وللاسف بعد ما شتريته الان قرات عليه انه كريم مرطب لكن خالي من الزيوت وبظن هذا الكريم مو لنوعية بشرتي اكيد للبشرة الدهنية لانه خالي من الزيوت وانا بشرتي بدها كريم في زيوت والله مو عارفة شو اعمل وبالاخص اني لحد الان مو عرفة انه هل يجوز عند استخدام الكريم المرطب بتاع الوجه هل يجوز وضعه تحت العيون لانه هاي المنطقة ايضا عندي فيها جفاف وبنفس الوقت اانا بعرف انه هاي الممنطقة حساسة اوي وبتظهر فيها التجاعيد بشكل مبكر مو عارفة شو اعمل بحس انه ما عندي معلومات كتيرة لكيفية التعامل مع بشرتي وبالاخص المنطقة حولين الفم والذقن هي اغمق من بشرتي !!!
    بتمنى اذا في عندك حل او اي معلومة عن مشكلتي تقوليلي وبالاخص انها بشرتك انتي ذكرتي انها جافة !!!!!!
    وشكررررررررررا يا قلبي على معلوماتك القيمة انتظر جديدك

حبيبتي باربي اول حاجة ارحمييييييييي بشرتك الجافة من الصابون انتى كده بتدمريها و عاوزة اقولك انه اى نوع صابون موجود بالأسواق مهما كان غالي و مشهور بيجفف البشرة حتى صابون دوف ... وكل الأنواع دي لا تصلح خااالص للبشرة الجافة و لازم توقفي استخدام الصابون فورااااا لأنك كده بتموتى بشرتك و اصلا البشرة الجافة افراز الدهون الطبيعية فيها قليل و عشان كده للأسف بتعجز بسرعة لو متلحقتش بالعناية و الترطيب المستمر،،، لأن المفروض انه الدهون دي الى بتحافظ على نضارتها و ليونتها و رطوبتها و انتى لما بتغسلي بالصابون تبقي كده بتقضي عليها تماما و كل الى هيحصل جفاف فى جفاف و الجفاف هيولد حكة و الحكة هتولد حبوب او اسمرار و ده بالظبط الى حصل عندك فى منطقة الدقن و حوالين الفم لأنهم برده منطقتين حساستين جدااا و بيبان فيهم الجفاف بسرعة
    وطبعا الى حصل فى بشرتك انه زمان كانت دهنية و دلوئتى جافة ده طبعا طبيعي لأنه فى فترة المراهقة بتبقي البشرة لسة فى قمة نضارتها و افرازها للدهون لكن مع مرور الوقت فى فترة الشباب و تعرضها لمؤثرات الجو و سوء الاستخدام فى المنظفات و الكريمات بتبدأ البشرة تتشكل من تانى و تحدد اذا كانت هتفضل دهنية ولا هتجف و لا تبقي مختلطة ....
    و الحل حبيبتي انك توقفي خااااااالص الصابون زى ما قلت لك و تستمرى على العناية و التنضيف بالحليب زى ما شرحت فى احد مواضيعي ... و تستعملي دايما الحليب كامل الدسم .. و تقدري تستخدمي القشطة بتاعته و تدهنيها على وشك كله و تحت عنيكي و توزعيها زى الكريم و تنامي بيها عادى او تسيبيها اطول فترة ممكن و تغسليها بالماء عادى .. و هتلائي وشك مترطب كويس جدااا و لا ارووع كريم مرطب وكمان هتلائيه لاااامع و نضر جداااا و يجننن

كمان رطبيها قبل النوم دايما بزيت لوز حلو او زيت زيتون ( بكر أولي عصرة اولي على البارد ) و كمان تحت عنيكي و ده هيمنع عنك التجاعيد و يغنيكي عن استعمال اى كريمات أو مرطبات ....

وبالنسبة لكريم كاموميل ده انا عارفاه و فعلا موش بلاقيه خالص دلوئتي وهو كان بينفع لبشرتك عشان بيحتوى على البابونج/الكاموميل وهو فعلا ممتاز للبشرة الجافة الحساسة بس البديل ليه و الأحلي كمان و انا شخصيا اوقات كتيرة بستعمله كمرطب قبل الميك أب هو كريم جليسوليد وفعلااا خطيييير و ممتاااااز للبشرة الجافة لكن لا انصحك بوضعه تحت العين هو او اى كريم تانى و اكتفي بس تحت العين زى ما قلت لك بزيت الزيتون و زيت اللوز الحلو مرة الصبح و مرة بليل طبعا بعد التنضيف بالحليب وماء الورد
    وبالنسبة للغمقان و الاسمرار حول الفم والدقن ادهنى مزيج من عسل النحل و الليمون يوميا قبل النوم أو ادهنيه و سيبيه على وشك طول فترة و انتى فى البيت و باءذن الله هتلائي المنطقة دي ابيضت تانى و اترطبت وموش هتلائي فيها جفاف او تشققات او خطوط و بعد كده احرصي على ترطيبها دايما و باستمرار عشان متجفش و تغمق تانى و ممكن كمان تستخدمي زيت الخروع كمرطب للمنطقتين دول لو كانوا شديدي الجفاف
    و انتى لو داومتى يوميا على التنضيف بالحليب و ترطيب البشرة بالزيوت أو القشطة ووقفتي استخدام الصابون زي ما قلت لك هتلائي نتيجة جناااان ووشطك هيرجع تانى مترطب ونااااعم زي الأطفال و كمان لاااازم تحاولي تشربي ميه كتيرة حوالى لتر فى اليوم ده هيرطب بشرتك جااامد و يحفظها من الجفاف

كمان نسيت اقولك صنفري وشك لاااازم مرتين فى الأسبوع بمزيج من السكر الخشن و الليمون و نقط قليلة من زيت الزيتون و الطريقة هى انك تفركي وشك كويس لمدة 10 دقايق بحركات دائرية زي الى شرحتها فى موضوعي عن التنضيف بالحليب و ركزي على منطقة حول الفم و طبعا ماعدا تحت العين .... أو تقدري تستخدمي اى ماركة صنفرة جاهزة ......... و بعد الصنفرة اعملي بس مرة فى الأسبوع ماسك ملعقة صغيرة عسل النحل على الزبادي و سيبيه على وشك مدة طويلة و بعدين اشطفيه بالماء
    لو عملتي كده هتلائي بشرتك مترطبة و تحفة و جاهزة لوضع الميك أب من غير جفاف و لا تشققات ولا قشور
    وانا تحت امرك يا حبي فى اى سؤال :wink:

عروس نشيطة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deep.purple مشاهدة المشاركة
    حبيبتي باربي اول حاجة ارحمييييييييي بشرتك الجافة من الصابون انتى كده بتدمريها و عاوزة اقولك انه اى نوع صابون موجود بالأسواق مهما كان غالي و مشهور بيجفف البشرة حتى صابون دوف ... وكل الأنواع دي لا تصلح خااالص للبشرة الجافة و لازم توقفي استخدام الصابون فورااااا لأنك كده بتموتى بشرتك و اصلا البشرة الجافة افراز الدهون الطبيعية فيها قليل و عشان كده للأسف بتعجز بسرعة لو متلحقتش بالعناية و الترطيب المستمر،،، لأن المفروض انه الدهون دي الى بتحافظ على نضارتها و ليونتها و رطوبتها و انتى لما بتغسلي بالصابون تبقي كده بتقضي عليها تماما و كل الى هيحصل جفاف فى جفاف و الجفاف هيولد حكة و الحكة هتولد حبوب او اسمرار و ده بالظبط الى حصل عندك فى منطقة الدقن و حوالين الفم لأنهم برده منطقتين حساستين جدااا و بيبان فيهم الجفاف بسرعة
    وطبعا الى حصل فى بشرتك انه زمان كانت دهنية و دلوئتى جافة ده طبعا طبيعي لأنه فى فترة المراهقة بتبقي البشرة لسة فى قمة نضارتها و افرازها للدهون لكن مع مرور الوقت فى فترة الشباب و تعرضها لمؤثرات الجو و سوء الاستخدام فى المنظفات و الكريمات بتبدأ البشرة تتشكل من تانى و تحدد اذا كانت هتفضل دهنية ولا هتجف و لا تبقي مختلطة ....
    و الحل حبيبتي انك توقفي خااااااالص الصابون زى ما قلت لك و تستمرى على العناية و التنضيف بالحليب زى ما شرحت فى احد مواضيعي ... و تستعملي دايما الحليب كامل الدسم .. و تقدري تستخدمي القشطة بتاعته و تدهنيها على وشك كله و تحت عنيكي و توزعيها زى الكريم و تنامي بيها عادى او تسيبيها اطول فترة ممكن و تغسليها بالماء عادى .. و هتلائي وشك مترطب كويس جدااا و لا ارووع كريم مرطب وكمان هتلائيه لاااامع و نضر جداااا و يجننن

كمان رطبيها قبل النوم دايما بزيت لوز حلو او زيت زيتون ( بكر أولي عصرة اولي على البارد ) و كمان تحت عنيكي و ده هيمنع عنك التجاعيد و يغنيكي عن استعمال اى كريمات أو مرطبات ....

وبالنسبة لكريم كاموميل ده انا عارفاه و فعلا موش بلاقيه خالص دلوئتي وهو كان بينفع لبشرتك عشان بيحتوى على البابونج/الكاموميل وهو فعلا ممتاز للبشرة الجافة الحساسة بس البديل ليه و الأحلي كمان و انا شخصيا اوقات كتيرة بستعمله كمرطب قبل الميك أب هو كريم جليسوليد وفعلااا خطيييير و ممتاااااز للبشرة الجافة لكن لا انصحك بوضعه تحت العين هو او اى كريم تانى و اكتفي بس تحت العين زى ما قلت لك بزيت الزيتون و زيت اللوز الحلو مرة الصبح و مرة بليل طبعا بعد التنضيف بالحليب وماء الورد
    وبالنسبة للغمقان و الاسمرار حول الفم والدقن ادهنى مزيج من عسل النحل و الليمون يوميا قبل النوم أو ادهنيه و سيبيه على وشك طول فترة و انتى فى البيت و باءذن الله هتلائي المنطقة دي ابيضت تانى و اترطبت وموش هتلائي فيها جفاف او تشققات او خطوط و بعد كده احرصي على ترطيبها دايما و باستمرار عشان متجفش و تغمق تانى و ممكن كمان تستخدمي زيت الخروع كمرطب للمنطقتين دول لو كانوا شديدي الجفاف
    و انتى لو داومتى يوميا على التنضيف بالحليب و ترطيب البشرة بالزيوت أو القشطة ووقفتي استخدام الصابون زي ما قلت لك هتلائي نتيجة جناااان ووشطك هيرجع تانى مترطب ونااااعم زي الأطفال و كمان لاااازم تحاولي تشربي ميه كتيرة حوالى لتر فى اليوم ده هيرطب بشرتك جااامد و يحفظها من الجفاف

كمان نسيت اقولك صنفري وشك لاااازم مرتين فى الأسبوع بمزيج من السكر الخشن و الليمون و نقط قليلة من زيت الزيتون و الطريقة هى انك تفركي وشك كويس لمدة 10 دقايق بحركات دائرية زي الى شرحتها فى موضوعي عن التنضيف بالحليب و ركزي على منطقة حول الفم و طبعا ماعدا تحت العين .... أو تقدري تستخدمي اى ماركة صنفرة جاهزة ......... و بعد الصنفرة اعملي بس مرة فى الأسبوع ماسك ملعقة صغيرة عسل النحل على الزبادي و سيبيه على وشك مدة طويلة و بعدين اشطفيه بالماء
    لو عملتي كده هتلائي بشرتك مترطبة و تحفة و جاهزة لوضع الميك أب من غير جفاف و لا تشققات ولا قشور
    وانا تحت امرك يا حبي فى اى سؤال :wink:
    شكرااااااااااااااااااا من كل قلبي على ردك علي بسرعة بس في شغلة مهمة انت ذكرتيها وهي انه ما اغسل وجهي طيب كيف بس انا تاني يوم لمن اصحى من النوم بتكون بشرتي وبعدد كم ساعة بلاحظ بشرتي شكلها متسخة يعني غامقة ولازم اغسلها بالصابون وانا بستخدم كلير اند كلين وانا عفكرة بستخدم الحليب لبشرتي مو للتنظيف ولاني ما بستخدم الميك اب بس ماسكارا وكلاس ولانه تحت العين عند مو سواد بتقدري تقولي ارهاق وما بقدر اطلع بدون ما اضع فاونديشن شوي بس تحت عيوني وبس اما بالنسبة للحليب فقط بستخدمه للتبييض يعني بغسل وجهي وبنشفه وبضع الحليب على وجهي لمدة نص ساعة او ساعة وبعدها بغسله برجع بالصابون وهذا غلط رح اصير ما ارجع اغسله بالصابون المهم وبضع المرطب بتصير بشرتي بتجنن ابيض من قبل بس بالنسبة للصابون واني ما استخدمه طيب كيف بدي مثلا انظف وجهي من الفازيلين لاني بستخدمه احيانا وايضا عندي كبسولات لترطيب البشرة احضرتها من الاردن هاي الكبسولات بتفتحي الكبسولة بتلاقي فيهازيت سائل كافي لدهن الوجه واليدين وبزيد منه وهذا الزيت فيها فيتامينات وبلاحظ لمن اغسل وجهيي منه بالصابون بفتح الوجه هلاء برايك كيف بدي اغسل وجهي من الفازالين او هذا الزيت بدون استخدام الصابون
    هلاء شو اعمل ما بقدر استغني عن الصابون ولو بس مرة وحدة باليوم وبس شو رايك في ضرر على بشرتي ؟
    وانا بسمع كتير عن شىء اسمه غسول الوجه شو هذا الغسول وهل بامكاني استبدل الصابون بالغسول ؟
    وعفكرة اذا ما بغسل بشرتي ولو مرة وحدة باليوم بتظهر حبوب ومرة انا لمن صحيت من النوم ما غسلت وجهي نهائيا الا لوقت المغرب بعدها شعرت انه ظهرت حبوب ببشرتي وخصوصا في عندي مسام مفتوحة في خدودي يعني شو اعمل والله رح اجننننننننننننننننننننننن نننننننننن
    بعدين بالنسبة لمنطقة تحت العين واني ما استخدم اي كريم انتي ذكرتي زيت اللوز وزيت الزيتون انا حبيبتي وانا قاعدة بالبيت ولمن مما يكون في عندي طلعة بحط طبقة رقيقة من الفازالين وبضع على باقي وجهي الكريم المرطب طبعا الفازالين اللي عندنا بكون متماسك وثقيل المهم بس لمن بدي اخرج من البيت لازم قبل ما اضع الفاونديشن كريم الاساس مشان اخفي الارهاق واصلا اللي بشراتهم بيضاء بتكون هاي المنطقة شفافة وبتظهر اللي تحت هالطبقة لونه غامق افهمتي
    المهم قبل وضع كريم الاساس لازم اضع اي كريم مرطب وهذا بجنني اكثر طبعا ما بقدر احط فازالين لكن بضع كريم مرطب عندي احضرته من الاردن هو مو غالي هو مثل بزاز الكريم واله انبوبة رفيعة اسمه (loreal) وما بعرف اذا هذا الاصلي ام لا لكن لمن تحطيه تحت العيون امسكي المنطقة هاي وبيديكي وشديها للخارج شوي بتلاحظي انها ناعمة ومثل العجين وهذا بستخدمه تحت عيوني قبل وضع الميك اب شو رايك ؟
    انا حاسة اني ما عدي خبرة نهائيا بالتعامل مع بشرتي وشكلي عم بدمرها بدل ما اعتني فيها خايفة كتيييييييييييير بليز ردي علي باقرب فرصة

عروس مبدعة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة barbee2 مشاهدة المشاركة
    شكرااااااااااااااااااا من كل قلبي على ردك علي بسرعة بس في شغلة مهمة انت ذكرتيها وهي انه ما اغسل وجهي طيب كيف بس انا تاني يوم لمن اصحى من النوم بتكون بشرتي وبعدد كم ساعة بلاحظ بشرتي شكلها متسخة يعني غامقة ولازم اغسلها بالصابون وانا بستخدم كلير اند كلين وانا عفكرة بستخدم الحليب لبشرتي مو للتنظيف ولاني ما بستخدم الميك اب بس ماسكارا وكلاس ولانه تحت العين عند مو سواد بتقدري تقولي ارهاق وما بقدر اطلع بدون ما اضع فاونديشن شوي بس تحت عيوني وبس اما بالنسبة للحليب فقط بستخدمه للتبييض يعني بغسل وجهي وبنشفه وبضع الحليب على وجهي لمدة نص ساعة او ساعة وبعدها بغسله برجع بالصابون وهذا غلط رح اصير ما ارجع اغسله بالصابون المهم وبضع المرطب بتصير بشرتي بتجنن ابيض من قبل بس بالنسبة للصابون واني ما استخدمه طيب كيف بدي مثلا انظف وجهي من الفازيلين لاني بستخدمه احيانا وايضا عندي كبسولات لترطيب البشرة احضرتها من الاردن هاي الكبسولات بتفتحي الكبسولة بتلاقي فيهازيت سائل كافي لدهن الوجه واليدين وبزيد منه وهذا الزيت فيها فيتامينات وبلاحظ لمن اغسل وجهيي منه بالصابون بفتح الوجه هلاء برايك كيف بدي اغسل وجهي من الفازالين او هذا الزيت بدون استخدام الصابون
    هلاء شو اعمل ما بقدر استغني عن الصابون ولو بس مرة وحدة باليوم وبس شو رايك في ضرر على بشرتي ؟
    وانا بسمع كتير عن شىء اسمه غسول الوجه شو هذا الغسول وهل بامكاني استبدل الصابون بالغسول ؟
    وعفكرة اذا ما بغسل بشرتي ولو مرة وحدة باليوم بتظهر حبوب ومرة انا لمن صحيت من النوم ما غسلت وجهي نهائيا الا لوقت المغرب بعدها شعرت انه ظهرت حبوب ببشرتي وخصوصا في عندي مسام مفتوحة في خدودي يعني شو اعمل والله رح اجننننننننننننننننننننننن نننننننننن
    بعدين بالنسبة لمنطقة تحت العين واني ما استخدم اي كريم انتي ذكرتي زيت اللوز وزيت الزيتون انا حبيبتي وانا قاعدة بالبيت ولمن مما يكون في عندي طلعة بحط طبقة رقيقة من الفازالين وبضع على باقي وجهي الكريم المرطب طبعا الفازالين اللي عندنا بكون متماسك وثقيل المهم بس لمن بدي اخرج من البيت لازم قبل ما اضع الفاونديشن كريم الاساس مشان اخفي الارهاق واصلا اللي بشراتهم بيضاء بتكون هاي المنطقة شفافة وبتظهر اللي تحت هالطبقة لونه غامق افهمتي
    المهم قبل وضع كريم الاساس لازم اضع اي كريم مرطب وهذا بجنني اكثر طبعا ما بقدر احط فازالين لكن بضع كريم مرطب عندي احضرته من الاردن هو مو غالي هو مثل بزاز الكريم واله انبوبة رفيعة اسمه (loreal) وما بعرف اذا هذا الاصلي ام لا لكن لمن تحطيه تحت العيون امسكي المنطقة هاي وبيديكي وشديها للخارج شوي بتلاحظي انها ناعمة ومثل العجين وهذا بستخدمه تحت عيوني قبل وضع الميك اب شو رايك ؟
    انا حاسة اني ما عدي خبرة نهائيا بالتعامل مع بشرتي وشكلي عم بدمرها بدل ما اعتني فيها خايفة كتيييييييييييير بليز ردي علي باقرب فرصة

يا حيااااتى انا هختصر كل اسئلتك دي وأرد عليكي و اقولك تعملي ايه بالظبط
    انتى طبعا لازم اما تصحي الصبح او فى اى وقت لازم تغسلي وشك بالميه لأنه مفيش عنها بديل للنضافة و الانتعاش و ازالة الأتربة و الاوساخ بس بليييييييييييز ارجوكي بلاش الصابون و اغسلي وشك بالميه كل شوية زى ما انتى عاوزة بس من غير صابون و نضفي وشك بس بالحليب كذا مرة كمان لو حابة و بعدها امسحي بماء الورد ... و ده هيغنيكي عن استعمال اى نوع غسول لأنه الغسول ده عبارة عن منظف للبشرة بس لا يحتوى على اى مواد كيماوية تسبب رغوة الى هى الصابون يعنى ولو انتى مرتاحة فى اى نوع غسول بتستعمليه وموش بيجفف بشرتك يبقي خلاص استعمليه ... لكن والله الحليب هيغنيكي عن اى غسول و فى نفس الوقت هيرطب بشرتك الجافة و يحميها و يبيضها و ينعمها
    وبالنسبة لترطيب تحت منطقة العين دة طبعا ضرورى وانا متفهمة انتى قصدك ايه لأنى انا كمان بحتاج اعمل كده و عشان كدة بقولك رطبي تحت عيونك قبل النوم بالزيوت الى ذكرتها قبل كده ولما تصحي الصبح و تتمكيجي هتلاقي تحت عينيكي مترطب جاهز و تقدري تمزجي الفاونديشن بقطرات قليلة جدااا من زيت اللوز الحلو و بعدين توزعيه تحت عيونك ... وبالنسبة للمرطب الى قلتي عليه من لوريال ده بصراحة انا معنديش فكرة عنه بس عموما لو بيرطب كويس استعمليه بس مع الفاونديشن و اول ما ترجعى من بره نضفي و شك و تحت عيونك بالحليب المثلج و بعدين ماء الورد و بعدين ارجعي رطبيها تانى بالزيوت و ممكن تستمري فى وضع طبقة رقيقة جدا من الفازلين مع الزيوت قبل النوم لأن الزيوت دى ضرورية جدااااا .. كمان تقدري مرة واحدة بس فى الأسبوع تحطي فيتامين E تحت عيونك و الطريقة هى انك هتشتري كبسولات فيتامين E وتفتحيهم و تحطي الزيت الى جواهم تحت عيونك و ده هيرطبهم ويحميهم تماما من التجاعيد و يحافظ عليهم
    بالنسبة للكبسولات برده طالما انك واثقة فى انتاجها و بتحتوى على زيوت و بترطب بشرتك خلاص اوكى استمرى عليها لكن قبل النوم زى ما قلت لك واظبي على الزيوت ويا حبيبي لو عاوزة تنضفي وشك من الزيوت او الفازلين او اى حاجة اغسليه عادي بالميه و بعدين نضفي بالحليب وهو هيزيل اى اثار لأى مستحضر بالبشرة ... لكن لو غسلتي بالصابون تبئي كده خسرتي كل تعبك ومجهودك و بشرتك مو ش هتستفاد اى حاجة .... وعموما اى حاجة مغذية سيبيها على بشرتك مدة طويلة و يفضل قبل النوم يعنى موش مفروض انك تحطي الحاجة على وشك وبعدين تغسليها بعدها لأن كده كل الى عملتيه بيروح على الأرض
    وانا شخصيا بسيب الحليب على وشي عادي طالما انى قاعدة فى البيت و اوقات بخرج بيه على وشي عادي لأنه بيبيضه و ينوره ... و الزيوت بسيبها على وشي طول الليل وموش بغسل وشي غير الصبح و انضف بالحليب ولو خارجة بمزج الفاونديشن بقطرات من زيت اللوز و بعدين اوزعه تحت عيونى و بعدين احط فوقيه طبقة رقيقة جداااا من الباودر ... ولما برجع بغسل وشي بالميه البارده عشان ازيل اثار الأتربة و كده وبعدين بنضف وشي كله بالحليب المثلج و بعدين ماء الورد و ارطب تحت عيونى بزيت اللوز الحلو وقبل ما انام بكرر التنضيف و بدهن وشي كله بزيت الزيتون او اللوز الحلو ... واوقات وانا قاعدة فاضية فى البيت بدهن وشي كله وتحت عيونى بالقشطة و اسيبها طول النهار عادى
    مستنية ردك يا جميل وحاضرة لأى سؤال ولو نسيت ارد على اى حاجة من أسئلتك معلش ابعتى قوليلي تانى

عروس نشيطة
    ميرسي يا قمر بس انا هلاء حسيت من كلامك انه بشرتك انتي جافة وانا بفرق عنك بشغلة انه انا في مناطق بشعر لمن ارطبها لفترة طويلة بتظهر فيها حبوب وللاسف عندي بمنطقة الخدود والانف مسامات واسعة وانا لاحظت لمن عملت الحليب وانا بنظف وجهي بالقطنة بشكل دائري شعرت انه هاي المسامات وضحت اكثر ولانه ما استخدمت ماء الورد بقيت واضحة وانا للاسف ما بقدر اعمل مثلك عند غسل وجهي ولو اعمل مثلك بس مجرد يوم واحد تدمر بشرتي من الحبوب وتصير فيها احتقان واشعر انها صارت اغمق من قبل بس انا بالنسبة للحليب بستفيد منه لمن اضعه ماسك لوجهي بحدود ساعة الى ساعتين بفيدها كتير وبتبيض بس اذا بخلي الحليب طول النهار بظهر فورا في مناطق من وجهي حبوب وطبعا بقدر استخدم الحليب لتنظيف الوجه بس انا مفكرة الان بحل يرحني وهو الغسول وانا عمري ما استخدمته شو رايك ؟وشو هو الغسول بالضبط يعني بس بنظف البشرة من غير ما يجففها ؟وهل الغسول وجد للبشرة الجافة او المختلطة ؟
    وبظن الغسول رح يحل مشكلتي وما رح يجففها بدي اجرب وبشوف بس ما بعرف شو نوع الغسول اللي لازم اشتريه اذا انتي بتعرفي قوليلي ؟
    هلاء المشكلة الوحيدة الاسمرار او الغمقان حول الفم والذقن بالنسبة لليمون والعسل احنا العسل اللي باسواقنا 90 بالمائة مزيف مو الاصلي واصلا مو متواجد العسل بكثرة عندنا يعني صعب اعثر عليه هلاء بدي اسالك بقدر اعمل ماسك من الليمون مع الحليب لتفتيح هاي المنطقة ؟
    وانا انشاء الله رح اعالج كل المشاكل اللي بعاني منها ببشرتي من خلال بحث عبر النت رح استمر بالبحث وانا متاكدة رح اجد ملاييين من الوصفات وتجارب البنات لاني ما بدي اضل ازعجك باسئلتي
    وشكرا من كل قلبي انك لفتي نظري بالنسبة للغسول وانه الصابون بدمر البشرة وانا للاسفة مو من النوعية انه بشرتي ما لازم تغسل بالصابون بس بدي استبدل انشاء الله الغسول بالصابون وكدة انحلت المشكلة باذن الله
    وشكرااااااااااااااااااااا اا كتييييييييير على مساعدتك وردك على اسئلتي جزاكي الله كل الخير الي بالدنيا والله يوفقك بحياتك ويحققلك كل شىء بتتمنيه ياااااااااااااااااااااااا رب

عروس مبدعة
    حبوبتي باربي .... سورى على التأخير فى الرد....
    انا اول مرة اسمع انه الحليب بيعمل حبوب فى اى نوع بشرة و لغاية دلوئتى انا مستغربة جداااا ... بس الظاهر انه انتى نوع بشرتك حساس جداااا و مختلط ...و بصراحة ولا مرة حد حصله الى بيحصلك ده عند وضع الحليب !!!!
    و الحليب زود فتح المسام عندك لأنه اصلا بيعمل على التنضيف العمييييييق للمسامات و ازالة القاذورات و الدهون منها ولو انتى اصلا عندك مسامات واسعة شوية يبئي كان لازم بعدها تستخدمي قابض للمسام وهو عبارة عن مزيج من الليمون وماء الورد و ده فعااال جداااا لغلق المسامات و تبيييييض و تنعيم البشرة و ازالة البقع عموما و نتايجه ممتازة
    و خلاص لو حابة تستخدمي الغسول زي ما تحبي و انا قولت لك انه الغسول ده عبارة عن سائل منظف بس من غير رغوة و فيه بعض منه بيكون برغوة و هتلاقيه متوفر جداااا فى أى صيدلية او سوبر ماركت كبير فى قسم مواد التجميل و هتلاقي ماركات زي كلير ان كلين و دوف و حاولي تشتري ماركة تكون معروفة

و الغسول غالبا بيكون سائل خفيف شوية و بتلاقي مكتوب عليه غسول و فيه منه انواع للبشرة الجافة او الحساسة او العادية ..... الخ ، يعنى كل ماركة بتفنن فى كذا نوع وانتى لما تروحي الصيدلية او السوبر ماركت هتفهمي ده بنفسك و هتعرفي تختارى على الطبيعة بسهولة

طالما انه موش متوفر عندكم عسل نحل نقي يبقي استخدمي مزيج بكميات متساوية من الليمون و زيت الخروع او الليمون و زيت الخروع و زيت اللوز المر و حطيهم فى زجاجة صغيرة و رجيهم قبل كل استعمال و ادهنى منطقة حول الفم و الدقن عندك ودلكي كويس و بحركات دائرية لحد اما تحسي انه البشرة امتصته و سيبيه ونامي بيه لغاية الصبح و ان شاء الله هتلاقي تحسن و بياااض ممتاز مع المداومة
    ومتنسيش الصنفرة بالسكر و الليمون مرتين بالأسبوع مع التركيز على المناطق الى بتعاني من الغمقان و الخطوط تدلكيها كويس بحركات دائرية

و حبيبتي لو حابة تدورى على النت على وصفات اكتر هتلاقي ملايين الوصفات و انا حبيت افيدك بس بالحاجة المضمونة و المتجربة و الفعالة ... وانا برده فى خدمتك يا قمر

ولما تجيبي الغسول ابقي عرفيني عملتى ايه ؟؟!!
    باااى يا جميلة

صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة